Hoe heet dit component? Versterker

Pagina: 1
Acties:

• aymeric
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-08 10:00
Helaas heb ik kortsluiting in de eind trap van mijn versterker.
Het doorzichtige kapje van dit onderdeel zit er uit alsof er iets stuk gegaan is, maar hoe heet dit onderdeel en wat is het?

Dan kan ik het vervangen.

Groetjes
Afbeeldingslocatie: http://www.aymeric.nl/versterker1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.aymeric.nl/versterker2.jpg

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32

Shunt

Boe

Ziet er uit als een relay.

[ Voor 3% gewijzigd door Shunt op 18-09-2013 15:39 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• aymeric
dat is snel:) zal even opzoeken. er staat op: KS/R 1C 7109 en het merkje is PAS of PAB (moeilijk te lezen)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:06
Een relais is zelden de oorzaak van een kortsluiting, slaat hij nog wel in als je de versterker aanzet?

(je hoort het, of ziet het plaatje onder de letters 'KS' bewegen.)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat is een relais inderdaad. Een directe vervanger is zo niet voorhanden, maar als je de benodigde spoelspanning en het aantal contacten weet, kun je er iets vergelijkbaars in (laten) zetten.
Denk trouwens dat de sluiting elders zit; wellicht een eindtor die stuk is. Die gaan minder duidelijk stuk dan een relais.

[ Voor 24% gewijzigd door Kaj. op 18-09-2013 15:44 ]

• aymeric
Oh dat is het apparaatje dat even klikt als je hem aanzet? Dat doet hij nog wel:) die is dus niet stuk dan.. Net weer even geprobeerd met een nieuwe zekering en dan komt er een beetje rook uit een output weerstand.. van 2W daar zitten ook 2 scheurtjes in. zou die stuk zijn? foto volgt..

• Tens
Die is zeker stuk, maar wrs is dat een gevolg en niet de oorzaak.
Wat Kaj ook al zei: in de eindtrap gaat het meeste stuk.

Maar elektronica puur op zicht repareren is een grote gok, je moet gaan meten om zeker te zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Ken G
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 11:24
Die weerstand zal waarschijnlijk een wirebound resistor zijn die de stroom beperkt. Bij kortsluiting gaat deze dus beginnen roken (en scheuren)...

Zul je dus waarschijnlijk ook moeten vervangen samen met het component die de kortsluiting veroorzaakt.

• aymeric
Afbeeldingslocatie: http://www.aymeric.nl/kapot.jpg

Die is dus sowieso stuk.

Ik heb wel een multimeter hier liggen, maar met welke setting kan ik het beste welk onderdeel controleren?

• Tens
Wat is merk en type van de versterker, mss is er een schema te vinden

• aymeric
Het schema heb ik hier voor me :) maar helaas kan ik dat niet lezen. B&O Beocenter 7000
er staat een grote 3 op deze printplaat, dus denk dat het ook 3 is van het schema.

http://www.aymeric.nl/schema.pdf

[ Voor 23% gewijzigd door aymeric op 18-09-2013 16:05 ]

• Tens
aymeric schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:04:
Het schema heb ik hier voor me :) maar helaas kan ik dat niet lezen. B&O Beocenter 7000
er staat een grote 3 op deze printplaat, dus denk dat het ook 3 is van het schema.

http://www.aymeric.nl/schema.pdf
Op pagina 1-3 (6 van 13 in de pdf) net rechtsonder van het midden vind je R225
instellen op Ω (ohm) en 200 max die zou 100 moeten geven.

Daar in de buurt zitten ook onderdelen met drie pootjes op een koelplaat, deze zijn de 'usual suspects'.

Tussen alle pootjes +,- meten en -,+ er mag maar op één manier doorgang te meten zijn.

Maar als ik jou was zou ik op zoek gaan naar iemand in de buurt die dit soort reparaties als hobby doet.

• aymeric
Tens,

Solderen is voor mij geen probleem, maar het onderzoeken van waar het probleem zit is nieuw :).
Denk je dat de grote transistors stuk zijn tegen de koelplaat?

Ik ga even meten, Thanks.

• Ken G
Die weerstand meten zal niet helpen. Deze kunnen namelijk 'powered off' nog een goede weerstandswaarde geven...

• aymeric
R225 geeft 177 op mijn scherm als ik op 200Ohm test.. die moet dan 100 zijn?

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 01:19

artificial_sun

Mazda Rx7

Op veel (goedkope) multimeters zit een functie om transistors te testen. Daarmee kun je het waarschijnlijk wel vinden.
Maar verder heb ik er ook weinig verstand van. Ik heb nog een Aaron liggen maar daar kijk ik ook al een paar jaar naar :(

Stadia was beter....

• Tens
aymeric schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:41:
R225 geeft 177 op mijn scherm als ik op 200Ohm test.. die moet dan 100 zijn?
177Ω is wel ruim buiten specs, maar het zou kunnen( en het zou aan je meter kunnen liggen).
Pak ook even andere weerstanden in de buurt, en kijk of die wel kloppen volgens het schema

• Ken G
R225 zal zoiezo wel defect zijn (moet inderdaad rond de 100 zijn). Probeer even de datasheet van de transistor te vinden: daar kun je zien hoe je hem kunt uitmeten.

• aymeric
datasheets kan ik niet echt lezen :( heb R215 gemeten die ernaast zit, en die klopt wel op 68. Aan de andere kant van de versterker, het zelfde probleem. R125 180 en R115 68

• aymeric
net een hoop weerstandjes gemeten, en alleen de R225 en R125 wijken heel erg af. hoe ik ransistors meet moet ik nog even opzoeken, want ik wil ze er niet af solderen en dan pas testen in mijn multimeter.

• Tens
Omdat beide evenveel afwijken van het schema kan het zijn dat het schema van een andere versie van je versterker is.

• aymeric
Het gaat om versie 1801 in mijn schema, en dat staat ook op mijn BeoCenter :(
Pagina: 1