Toon posts:

Processor slaat zomaar vast?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:

i7-950
Gigabyte P45 Moederbord
12GB DDR 3 1600 Corsair
1TB HDD
6970 XFX Dual Fan

Gisterenavond zat ik achter de pc en na een aantal uur voltrok zich het volgende. Ik zat op Google Analytics te kijken en ineens sloeg alles vast. Ik hoorde processor niet meer ''nadenken'' en de computer sloeg zeg maar vast. De muis reageerde niet meer, niets. Ongeveer 1 uur gewacht nog steeds niets. Alleen een reboot hielp. Wat kan dit zijn? Ik heb dit nog nooit eerder gehad en toevallig een week eerder de pc aan de binnenkant helemaal gereinigd.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een processor maakt absoluut geen geluid.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

PC's lopen wel vaker vast?! Kom net terug van de lunch op m'n werk, en mijn pc zat ook muurvast. Kan gebeuren.

Professioneel Heftruck Syndroom

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:36:
Specs:

i7-950
Gigabyte P45 Moederbord
12GB DDR 3 1600 Corsair
1TB HDD
6970 XFX Dual Fan

Gisterenavond zat ik achter de pc en na een aantal uur voltrok zich het volgende. Ik zat op Google Analytics te kijken en ineens sloeg alles vast. Ik hoorde processor niet meer ''nadenken'' en de computer sloeg zeg maar vast. De muis reageerde niet meer, niets. Ongeveer 1 uur gewacht nog steeds niets. Alleen een reboot hielp. Wat kan dit zijn? Ik heb dit nog nooit eerder gehad en toevallig een week eerder de pc aan de binnenkant helemaal gereinigd.
Je hoorde de processor niet meer nadenken?? :/ Supersonic gehoor heb jij dan :P
Kan geheugen probleem zijn, kan warmte probleem zijn. Je zegt dat je het gereinigd hebt, hoe heb je dat gedaan?
Heb je wat testen uitgevoerd? Zijn genoeg progjes te vinden die je PC even kan stressen en laat weten waar het fout gaat.

Edit: Wat voor voeding heb je? Als de fan er opeens ook mee ophoudt, dan betekend dit vaak dat er geen stroom meer geleverd word naar je mobo.

[ Voor 12% gewijzigd door Xtr3me4me op 18-09-2013 13:46 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Verwijderd

Topicstarter
Kwastje + droge lucht spuitbus. Geluid bedoel ik de fan mee uiteraard die bovenop de processor zit.

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-02 14:02
Ik denk dat xbox2go doelde op het 'denk' geluid van zijn hardeschijf.

Op zo'n manier vastlopen kan van alles zijn. Ik zou me beginnen zorgen te maken als dit vaker gaat gebeuren.

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

• Reepje
  • Niet online
ok, als de fan ermee ophoud, dan is de cpu zeer snel over verhit. En dan houd die er inderdaad mee op.

Verwijderd

Topicstarter
HDD moet ik sowieso gaan vervangen maar het is een soort zoemend geluid, alsof er iets op gaat stijgen :P

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Sowieso is het al bijzonder dat je een i7-950 (socket 1366) op een P45 moederbord (socket 755) gekregen hebt. Heb je een hamer gebruikt? :Y)

Maargoed, los van dat je technische kennis niet helemaal accuraat is, heb je deze guide al doorlopen?

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Succes!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Verwijderd

Topicstarter
Zal een P35 ofzo dan zijn (doe het even uit het blote hoofd :P )

Verwijderd

Topicstarter
Die guide is handig als je weet wat het probleem is (dat weet ik dus niet). Laat ik het zo zeggen dat de pc zoemt en dat lijkt mij niet de HDD, maar als ik mijn oor erop leg krijg ik het niet 100% zeker of eht de fan is of iets dergelijks.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:48:
Die guide is handig als je weet wat het probleem is (dat weet ik dus niet).
Die guide is handig PUNT :P Als je die guide volgt kun je dingen uitsluiten, en als je die guide te moeilijk vindt, tja...
Heb je überhaupt wel eens een pc opengemaakt?
Zo nee, breng 'm lekker weg en laat iemand met verstand van zaken ernaar kijken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Die guide is zeker handig maar niet als je geen idee hebt wat het probleem is. Misschien was het een bekend probleem hier en ja ik bouw ze ook altijd zelf etc alleen geen idee hoe dit ineens kan. Een zoemend geluid uit de kast wat ik niet kan traceren en een processor die vastsloeg.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
NeFoRcE schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:42:
PC's lopen wel vaker vast?! Kom net terug van de lunch op m'n werk, en mijn pc zat ook muurvast. Kan gebeuren.
Nee. Windows :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan is JUIST die guide handig, om je een idee te geven WAT er fout gaat.
Het moeten echt hele obscure problemen zijn wil je die met de guide niet kunnen achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Lees in die guide niets over een vastslaande processor (processor die gewoon vastslaat in windows) en dat is juist mijn probleem. Dat zoemende geluid is denk ik iets anders en daar kom ik wel achter en is geen haast bij. Ik wil weten waarom die CPU ineens hangt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat is omdat processoren ook niet vast kunnen slaan. Dat heb ik in heel m'n leven pas 1 keer meegemaakt, en dat was toen ik de CPU fysiek uit z'n socket trok op het moment dat het ding bezig was.

Een CPU is of gewoon dood en start daarom niet meer op, of hij krijgt geen instructies meer en doet daarom niets, omdat er iets is vastgelopen. Maar dat is niet de CPU zelf.

Waarom denk je dat het de CPU is?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Laat me raden, tijdens het afstoffen is er iets losgegaan of beschadigd geraakt. Controleer alle stekkertjes en controleer of je CPU fan werkt. Controleer ook je hardeschijf op fouten. Heb je bij het schoonmaken toevallig ook de heatsink en/of CPU losgehaald?

My favorite programming language is solder.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:15:
Ik wil weten waarom die CPU ineens hangt.
Ik denk dat 'ie te koud wordt: omdat je schrijft dat je je pc hebt schoongemaakt, kan 'ie beter koelen, en nu koelt 'ie zo goed, dat de handremkabel bevroren is.

Maar succes verder, en lekker niet die guide volgen, dan komt het vanzelf wel goed hoor.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

Shunt

Boe

Of nr 1 doods oorzaak van cpu fan controllers.
Je hebt de perslucht op de fan laten blazen zonder de stekker van de fan er af te halen en je hebt daardoor je fan controller op geblazen omdat je op die manier een dynamo maakt van een elektro motortje?

Begin eerst eens met het rustig uit schrijven van de problemen zonder meteen een conclusie te trekken als cpu slaat vast.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Nee niets geraakt of wat dan ook. Ongeveer de 50ste keer dat ik een systeem heb schoongemaakt, ben niet onervaren daarin. Maar als het de CPU niet is, wat is de freeze dan wel? Wat veroorzaakt die freeze?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 19:08

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

TERW_DAN schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:17:
Dat heb ik in heel m'n leven pas 1 keer meegemaakt, en dat was toen ik de CPU fysiek uit z'n socket trok op het moment dat het ding bezig was.
Hoe oud ben jij dan_TERW (:9)? Want de processoren die ik ken hebben geen bewegende onderdelen en kunnen om die reden simpelweg niet vast slaan :+

Verder @TS, je reacties roepen bij mij |:( op. Neem nou gewoon die guide door en kom dan terug met een probleem of jouw oplossing...

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

AllSeeyinEye schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:23:
[...]

Hoe oud ben jij dan_TERW (:9)? Want de processoren die ik ken hebben geen bewegende onderdelen en kunnen om die reden simpelweg niet vast slaan :+
Oud genoeg ;)

Maar wat ik ermee bedoelde, pas op het moment dat je zo'n ding uit z'n socket plukt en hij geen stroom meer krijgt zal hij daadwerkelijk stoppen met instructies uitvoeren, en dan slaat ie vast (niet fysiek natuurlijk, wnat het ding heeft geen bewegende onderdelen). In het geval van de TS ligt het gewoon aan iets anders.
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:23:
. Maar als het de CPU niet is, wat is de freeze dan wel? Wat veroorzaakt die freeze?
Defecte PSU?
Defect geheugen?
Defect moederbord?
Brakke software?
Brakke/defecte HDD?
Piekspanning op je stopcontact?
Zonnevlammen, EMPpulsen of aardstralen?

En zo kan ik nog wel wat dingen bedenken die een PC vast kunnen laten lopen. Wil je erachterkomen wat het is, ga dan testen.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-02 10:23
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:15:
Lees in die guide niets over een vastslaande processor (processor die gewoon vastslaat in windows) en dat is juist mijn probleem. Dat zoemende geluid is denk ik iets anders en daar kom ik wel achter en is geen haast bij. Ik wil weten waarom die CPU ineens hangt.
Zoemende geluid is denk ik...???
Denk ik?

Maak het ding aub wel open als je iets onderzoekt 8)7 . Dan zie je in ieder geval of er een fan draait enzo

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Xtr3me4me schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:44:
[...]

Je hoorde de processor niet meer nadenken?? :/ Supersonic gehoor heb jij dan :P
Nu je het zegt, een NIC kun je wel horen "nadenken." Zeker bij grote datatransfers. Wat veroorzaakt eigenlijk dat geluid?

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
eigenlijk wil ik zeggen dat mijn processor altijd begint te neurien bij zware belasting, dus dan hoor ik hem ook "nadenken" maar dat zou offtopic zijn, en de topicstarter is er ook niet echt mee geholpen..... :+

@xbox2go
ga de handleiding volgen, je aanname dat de CPU is "vastgeslagen" slaat nergens op.

Verwijderd

@TS> is er geen hardware reparateur bij jou in de buurt? want ik ben bang dat je hier zelf niet uit gaat komen. als je de guide al niet helemaal snapt lijkt het me beter als je er een professional naar laat kijken.

het mag misschien wat gaan kosten dan, maar beter dan dat je straks met een hamer en bijtel aan de slag gaat om je CPU los te slaan.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
1. Kijk of het je het probleem kunt reproduceren met bijvoorbeeld Intel burn in test

Zie download link hieronder:

http://www.majorgeeks.com/files/details/intelburntest.html

2. Controleer met bijv Speedfan of je temp waardes niet te hoog oplopen of dat de voltages niet te ver boven of onder de gebruikelijke waardes zitten

Zie download link hieronder:

http://www.almico.com/speedfan.php

3. Verder zou je eens een reseat van je geheugen modules kunnen doen. Draai desnoods voor de gein eens memtest86 om je geheugen te testen.

Verwijderd

Topicstarter
batsma schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:26:
eigenlijk wil ik zeggen dat mijn processor altijd begint te neurien bij zware belasting, dus dan hoor ik hem ook "nadenken" maar dat zou offtopic zijn, en de topicstarter is er ook niet echt mee geholpen..... :+
Dat geluid inderdaad.

Memtest geen resultaat
Fans draaien goed

Collega zei; De lagers van je fans zijn rot, zou dat het niet kunnen zijn dat zoemende geluid? Lijkt me best logisch, iemand bekend ermee?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 18:42
Hoe kunnen wij nou beoordelen wat een zoemend geluid is, het kan ook je HDD zijn die tegen je kast trilt.

Maak een filmpje met een goede camera, dus niet met je webcam of ouwe telefoon en dan kunnen we het beoordelen.

Verwijderd

Topicstarter
Megamind schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:52:
Hoe kunnen wij nou beoordelen wat een zoemend geluid is, het kan ook je HDD zijn die tegen je kast trilt.

Maak een filmpje met een goede camera, dus niet met je webcam of ouwe telefoon en dan kunnen we het beoordelen.
HDD zit sowieso niet tegen de kast aan en trilt ook niet, kan wel een filmpje maken :)

• Reepje
  • Niet online
Goed, de pc blijft 1 keer hangen.
Ik zou er niet zo een probleem mee hebben.

Ondertussen zijn we aanbeland bij versleten lagers? Dat heeft zeer waarschijnlijk niets van doen met het vastlopen van dat ding.

Het is hierboven al eens genoemd dacht ik, misschien bij het afstoffen een kabeltje wat los op een contactje gekomen.

Verder geef je 20 minuten na je de tip kreeg memtest te draaien, dat deze geen fouten vond. Maar memtest moet ongeveer 12 uur draaien.....

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

Iva_Bigone schreef op woensdag 18 september 2013 @ 13:54:
[...]

Die guide is handig PUNT :P Als je die guide volgt kun je dingen uitsluiten, en als je die guide te moeilijk vindt, tja...
Heb je überhaupt wel eens een pc opengemaakt?
Zo nee, breng 'm lekker weg en laat iemand met verstand van zaken ernaar kijken ;)
TERW_DAN schreef op woensdag 18 september 2013 @ 14:17:
Dat is omdat processoren ook niet vast kunnen slaan. Dat heb ik in heel m'n leven pas 1 keer meegemaakt, en dat was toen ik de CPU fysiek uit z'n socket trok op het moment dat het ding bezig was.

Een CPU is of gewoon dood en start daarom niet meer op, of hij krijgt geen instructies meer en doet daarom niets, omdat er iets is vastgelopen. Maar dat is niet de CPU zelf.

Waarom denk je dat het de CPU is?
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:40:
@TS> is er geen hardware reparateur bij jou in de buurt? want ik ben bang dat je hier zelf niet uit gaat komen. als je de guide al niet helemaal snapt lijkt het me beter als je er een professional naar laat kijken.

het mag misschien wat gaan kosten dan, maar beter dan dat je straks met een hamer en bijtel aan de slag gaat om je CPU los te slaan.
dat dus allemaal.

het denken van een oude computer zijn meestal puur de schrijfacties van je hardeschijf. je hoort de arm die erin zit bewegen, dit irritante geluid is grotendeels te verhelpen om de hardeschijf vast te zetten met rubber ipv schroeven.
als dit het niet is, en de ruis komt uit je boxen, dan is het interverentie in je audio chip inderdaad zoals hieronder gezegd is. hier heb ik ook ervaring mee helaas icm een goedkoop moederbord.
Reepje schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:18:
Goed, de pc blijft 1 keer hangen.
Ik zou er niet zo een probleem mee hebben.
en dat dus.
sh*t happens ;)

als het vaker voorkomt, moet je inderdaad een computerwinkel opzoeken om het voor je te fixen.

ik kan een enorm stomme grap bijna niet inhouden, vandaar in een spoiler
spoiler:
misschien moet je professionele hulp zoeken

[ Voor 4% gewijzigd door Fordox op 18-09-2013 19:50 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 11:21
Trommelrem schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:20:
Nu je het zegt, een NIC kun je wel horen "nadenken." Zeker bij grote datatransfers. Wat veroorzaakt eigenlijk dat geluid?
Dat is inteferentie op de audio chip :) Wil ook nog wel eens komen door het beeldscherm.

[ Voor 58% gewijzigd door Xudonax op 18-09-2013 19:50 ]

Pagina: 1