Toon posts:

1 of 2 Wifi routers plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een rijtjeswoning met een verdieping en een zolder. Beneden in het trappengat staat mijn meterkast. De vloeren tussen de verdiepingen zijn gewapend beton. De tussenmuren zjin holle gipsen muren. Het geraamte in die muren is echter niet hout maar metaal (aluminium, denk ik). Dat levert dan ook potentieel vele kooien van Faraday op, denk ik zo.

Nu wil ik een dual band wifi router aanschaffen. Ik heb echter ook een bedraad netwerk naar de zolder en ik kan op zolder ook in het trappengat (maar dan op vloerhoogte) een wifi access point plaatsen.

Wat is beter in dit geval? Een relatief dure goede router die het hele huis probeert te voorzien van wifi (ik zit naar de Netgear WNDR3700 te kijken of de ASUS RT-66U) of 2 goedkopere (tp-link oid) wifi punten die de taak verdelen? En als er dan 2 moeten komen is WDS (Wireless Distribution System) dan een vereiste of kom ik gewoon weg met dezelfde ESSID op 2 verschillende kanalen?

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:38
Ik heb een N66U in de meterkast bij de voordeur. Op zolder (ook betonvloeren) heb ik 70% bereik met 2.5 GHz. Met de Cisco modem van Ziggo kon ik geen MP3tjes luisteren vanwege bufferproblemen, met die ASUS kan ik zelfs HD filmpjes kijken zonder problemen. Kan de 5GHz niet testen voor je.

Ik zou zelf gaan voor 1 router.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:59

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Ik zou voor twee routers gaan. Ik heb een maisonette, met op beide verdiepingen één router. het signaal van de router onder (Linksys WRT-610N) dringt niet door het gewapende beton van de vloer (30cm dik) heen, hooguit in de buurt van het trappengat heb ik ontvangst.
Andersom geldt hetzelfde. De router boven (Netgear WNDR3700 v3) dringt zo goed als niet door het beton naar beneden.
De routers zijn onderling middels een netwerkkabel verbonden (de Netgear dient als DHCP-server). Beide routers dezelfde SSID gegeven met identieke wachtwoorden, op verschillende kanalen gezet. Werkt als een tierelier.

Hier staat tekst

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zit min of meer met dezelfde situatie als jij en ik heb die van mij zojuist opgelost.

Situatie: studeerkamer op zolder en modem bedenen in de meterkast. Signaal van de wifi afkomstig van het modem is boven ontzettend zwak, maar het is er net wel/net niet. Een range extender had ik op de 1e verdieping neergezet maar die zorgde er voor dat na een aantal uren of dagen de wifi niet meer goed werkte.

Nu: de range extender ingezet als access point, de wifi van het modem uitgezet en de range extender op het modem in de meterkast gezet. Het signaal op zolder is kraakhelder en super vlot.

Het modem is een KPN Experiabox: Arcadyan ARV7519. De range extender is een TP-Link TL-WA830RE. De range extender staat letterlijk op dezelfde plaats als het modem, alleen het bereik is stukken beter en de verbinding stukken stabieler.

Ik heb het zo opgelost omdat ik nog geen gaten of loze leidingen ben tegengekomen waardoor ik een kabel naar boven kan trekken.

EDIT: Helaas blijkt de TL-WA830RE niet heel stabiel te zijn in zijn verbindingen. Vanavond het apparaat moeten herstarten. Kennelijk maakt het niet uit of het apparaat als AccessPoint of Range Extender werkt... Binnenkort maar eens een andere proberen. Nieuwe Firmware is er in ieder geval niet voor dit apparaat.

EDIT 2: Na nogmaals de verbinding kwijtgeraakt te zijn besloten om er DD-WRT op te zetten. Ging snel en makkelijk voor dit type. Ik zal nog even een review maken hierover.

[ Voor 27% gewijzigd door sypie op 19-09-2013 17:55 ]