Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 337854

Topicstarter
Ik ben recent geslaagd voor een examen (microsoft)
vanwege een actie kreeg je hiervoor (indien je gelijk slaagt) een leuk speeltje van het opleidings instituut.

Nu zegt mijn baas, die krijg je niet, en moet je afstaan aan het bedrijf
(naar wie hij dan wel gaat geen idee?)
Reden hiervoor is dat anders iedereen maar een cursus gaat doen omdat je er iets bij krijgt..

Mijn vraag is eigenlijk kan en mag dit zomaar?
Het presentje is duidelijk aan mij als persoon gericht.
Ik heb ook niets ondertekend waar in staat dat ik een eventueel presentje in moet leveren.

Vind het namelijk heel erg krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Wie betaald de training?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:38

Destruction

(ex-)Automonteur

Dan is het imo aan de werkgever of hij je dat "kado" zelf laat houden of niet..

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

* Fiber zou direct ontslag nemen...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als het zover is, zal ik duidelijk mijn mening geven dat ik dit niet netjes vind.
Juist om het feit dat de cursus zelfs 30% goedkoper was als bij de goedkoopste aanbieder!!
Ontslag nemen gaat me iets te ver, maar zal wel even tekeer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Beetje trieste houding van je werkgever, eerlijk gezegd zou ik niet bij zo'n toko willen werken. Moeten jullie ook je kerstpaketten afstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nope haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 15:18

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het is maar wat je belangrijk vind, een leuk speeltje of het behalen van het certificaat.
Het is misschien kinderachtig dat de werkgever het kado claimt, maar ach, jij bent er ook op vooruit gegaan toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Wellicht dat er Compliance redenen zijn vanuit het concern? Beetje summiere info zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-06 10:55

André

Analytics dude

Ik snap het deels wel, mijn vorige werkgever had die policy ook. En als er dan weer heel veel presentjes lagen werden ze verloot onder de belangstellenden. Zo voorkwamen we dat alleen de buitendienst van alles kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:46
Om wat voor speeltje ging het en wat waren de kosten voor de training / certificering ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

André schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:15:
Ik snap het deels wel, mijn vorige werkgever had die policy ook. En als er dan weer heel veel presentjes lagen werden ze verloot onder de belangstellenden. Zo voorkwamen we dat alleen de buitendienst van alles kreeg.
Als dat echt consequent en op een eerlijke manier gebeurt dan ben ik daar ook wel voor. Zelfde voor al die kerst- en nieuwjaars cadeautjes die sommige mensen vanwege hun functie krijgen. Helaas gebeurt zoiets vaak een beetje selectief...

[ Voor 5% gewijzigd door Fiber op 17-09-2013 19:22 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Als er geen beleid is dan is de enige redelijke optie bij een persoonlijke prestatie gerelateerd cadeau dat deze geweigerd wordt en dus retour gaat. Er is geen grond voor inname in zo'n geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
André schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:15:
Dit.
Vooral inkopers en buitendienstmedewerkers krijgen veel kadootjes van klanten, terwijl de binnendienst nagenoeg niets krijgt. Vaste leveranciers of klanten willen nog weleens zeer gul zijn met cadeaus. En om geen scheve gezichten te krijgen, moet iedereen de cadeaus inleveren. Uiteindelijk wordt het allemaal op 1 grote hoop gegooid en wordt er met de kerst een verloting georganiseerd zodat iedereen een kans maakt op de cadeaus. Vind ik persoonlijk, als buitendienstmedewerker, ook meer dan terecht, hoewel ik natuurlijk ook weleens baal als ik weer een cadeau af moet geven.

Wat TS opgeeft als
Reden hiervoor is dat anders iedereen maar een cursus gaat doen omdat je er iets bij krijgt..
is natuurlijk een slap verhaal van de werkgever. Laat hem dan aangeven wat hij met dat cadeau gaat doen. Zo'n kletsverhaal maakt het alleen maar zuurder voor jou.
Jouw cadeau is echter niet dat presentje dat je na slagen krijgt, maar dat je werkgever jouw opleiding betaalt. Als je het cadeau wilt houden, dan zul je de opleiding ook zelf moeten bekostigen.

Ik zou er niet teveel stennis over maken, daar heb je uiteindelijk alleen jezelf maar mee.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Speeltje? Een Surface RT? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Laatst online: 28-02 01:01
Arthas schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:36:
[...]

Dit.
Vooral inkopers en buitendienstmedewerkers krijgen veel kadootjes van klanten, terwijl de binnendienst nagenoeg niets krijgt. Vaste leveranciers of klanten willen nog weleens zeer gul zijn met cadeaus. En om geen scheve gezichten te krijgen, moet iedereen de cadeaus inleveren. Uiteindelijk wordt het allemaal op 1 grote hoop gegooid en wordt er met de kerst een verloting georganiseerd zodat iedereen een kans maakt op de cadeaus. Vind ik persoonlijk, als buitendienstmedewerker, ook meer dan terecht, hoewel ik natuurlijk ook weleens baal als ik weer een cadeau af moet geven.
Dit had ik bij mijn vorige bedrijf ook, kwam de sfeer vaak niet ten goede. Een hoop vertegenwoordigers hebben hard moeten werken en vechten voor bepaalde klanten en ik vind dat die mensen daar ook voor beloond mogen worden. Bij mijn vorige werkgever was het dan ook een soort anonieme afgave van je cadeau's welke dan verloot werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:22
Anoniem: 337854 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:48:
Ik snap deze redenering voor geen meter. Als iedereen spontaan een cursus gaat doen zou ik als werkgever heel blij worden. Moeten ze natuurlijk niet allemaal op exact hetzelfde moment doen, en ze moeten dan wel een cursus pakken waar ze ook wat aan hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 13:49
Je kreeg dat speeltje (wat is het nou?) alleen als je in 1 keer slaagde?

Dan heb JIJ het toch verdient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-06 20:54
Ik zou er niet al te lastig over gaan doen, gewoon inleveren hij heeft ook jou cursus betaald :)! dus is wel zo eerlijk

const { signature } = await fetchProfile()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Megamind schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:45:
[...]Dit had ik bij mijn vorige bedrijf ook, kwam de sfeer vaak niet ten goede. Een hoop vertegenwoordigers hebben hard moeten werken en vechten voor bepaalde klanten en ik vind dat die mensen daar ook voor beloond mogen worden. Bij mijn vorige werkgever was het dan ook een soort anonieme afgave van je cadeau's welke dan verloot werden.
Dus mensen die binnen het bedrijf werken, die werken niet hard? Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

[...] Een hoop vertegenwoordigers hebben hard moeten werken en vechten voor bepaalde klanten en ik vind dat die mensen daar ook voor beloond mogen worden...
En de rest van het personeel loopt de hele dag te niksen natuurlijk... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sowieso hoort die beloning dan vanuit het bedrijf te komen en niet vanuit de klanten. Een buitendienst medewerker zal ook meer verdienen doorgaans dan zijn binnendienst collega's en mogelijk allerlei bonus constructies hebben om succesvolle verkopen te belonen.

Bij veel grote bedrijven is het aannemen (of zelf geven) van dergelijke 'relatiegeschenken' zelfs gewoon verboden vanaf een bepaalde waarde (meer dan een paar tientjes), omdat je op een gegeven moment niet meer integer zaken kan doen als je bent ingepalmd met allerlei leuke geschenken.

Maar goed, we dwalen een beetje af op deze manier :+

[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 17-09-2013 20:56 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Alleen gaat dit topic niet over relatiegeschenken maar een presentje voor het slagen van een opleiding. Je hebt de opleiding gekregen van je baas, en alles wat daar bij hoort (lusten en lasten), dus ik vind dat je het zou mogen houden.

En als dat presentje jouw collega's aanzet om ook een cursus te gaan volgen lijkt me daar niets mis mee.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:39
Ramon schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:57:
Alleen gaat dit topic niet over relatiegeschenken maar een presentje voor het slagen van een opleiding. Je hebt de opleiding gekregen van je baas, en alles wat daar bij hoort (lusten en lasten), dus ik vind dat je het zou mogen houden.

En als dat presentje jouw collega's aanzet om ook een cursus te gaan volgen lijkt me daar niets mis mee.
Welke lasten?
Toch niet het moeten volgen van de cursus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

NeutraleTeun schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:03:
[...]

Welke lasten?
Toch niet het moeten volgen van de cursus?
Dat je een paar duizend euro mag aftikken als je besluit om met een andere werkgever in zee te gaan? Net zoals lease-auto's worden opleidingen nog wel eens gebruikt om medewerkers geforceerd binnen te houden. Een soort van gouden kooi constructie..

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 17-09-2013 21:37 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07
Indien er een amortisatieregeling van toepassing is dan dient die met de waarde van het cadeau verlaagd te worden.

Maar primair vind ik dat in dit geval retour het meest passend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Het ligt er wat mij betreft ook aan in wiens tijd je die cursus gedaan hebt. Eigen tijd, maar op kosten van de baas, dan wordt het lastiger dan "lever maar in" vind ik.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:39
Standeman schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:33:
[...]

Dat je een paar duizend euro mag aftikken als je besluit om met een andere werkgever in zee te gaan? Net zoals lease-auto's worden opleidingen nog wel eens gebruikt om medewerkers geforceerd binnen te houden. Een soort van gouden kooi constructie..
Dat is toch onbekend in deze?
En dat is meestal toch maar tot een jaartje erna ofzo? Maar het is niet per definitie zo. Ikzelf ben binnen 6 maanden na een cursus vertrokken, zonder kosten, maar wel weer een leuk certificaat erbij :*)

• Bossie
Weten we inmiddels al wat het presentje was ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
Ik zou ook reageren op de manier waarop dit gezegd wordt.

Is de baas relaxed, en legt hij rustig uit waarom? Dan zou ik er al minder negatief tegenover staan dan als het kortaf wordt gezegd zonder dat je er iets op terug mag zeggen.

Ik zou dan wel verwachten dat het presentje geweigerd/teruggestiuurd wordt, en niet binnen het bedrijf 'verdwijnt'... Of indien het iets is wat op de afdeling waar je werkt gebruikt kan worden, dat het dan ook daar neergezet/ingezet wordt.

• Tango_S
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 17:26
[...]
Net zoals lease-auto's worden opleidingen nog wel eens gebruikt om medewerkers geforceerd binnen te houden. Een soort van gouden kooi constructie..
Dit vind ik een van de beste opmerkingen die ik de afgelopen weken heb gelezen op het GC forum!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

(jarig!)
Net zoals lease-auto's worden opleidingen nog wel eens gebruikt om medewerkers geforceerd binnen te houden. Een soort van gouden kooi constructie..
Inderdaad. Leuk als je de sleutels mag ontvangen nadat je eerst de berijdersovereenkomst tekent. Maar het gros zal de kleine lettertjes niet lezen en dit pas gaan doen als ze vrijwillig bij het bedrijf weg willen. Dan kon die auto nog wel een blok aan het been zijn :)

Elect a clown, expect a circus.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:01
Zolang het consequent doorgevoerd wordt bij het bedrijf is dit vrij normaal.
Ik zie het wel meer bij andere bedrijven, houdbare zaken worden verzameld het jaar door en eens per jaar met een loterij verdeeld onder de werknemers.
Voedsel e.d. wordt gewoon verdeeld :)

Lullig in dit geval voor de TS, maar als het normale bedrijfspolicy is niets vreemd aan

User Error -- Please Replace User

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bedrijf waar ik voorheen werkte weigerde het kado gewoon en drong via account-management van de opleider (of leverancier) aan op een korting voor hetzelfde bedrag.

Dit soort kado's zijn leuk en aardig maar moeten namelijk door het bedrijf ook weer doorberekend worden aan hun medewerkers via loon/eindheffingen. Op die manier is zo'n kadootje ineens niet meer aantrekkelijk voor de werknemer en kost het werkgever een hoop rompslomp.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 15:48

Comgenie

Soms heb je dat

Ik ben zelf van mening dat als je zelf de tijd en moeite erin hebt gedaan om de cursus goed te volgen en het examen te halen, je ook het presentje verdiend. Het is gewoon een extra beloning voor de moeite die jij hebt gedaan. Het bedrijf er al voordeel aan dat je die examen hebt gehaald. Als ze willen voorkomen dat er teveel mensen die cursus gaan doen, moeten ze juist die cursus niet financieren/tijd voor geven en niet kado's afpakken.

Als er een pool met (soortgelijke) cadeau's aanwezig is waaruit wordt verloot en je daaraan mee doet, vind ik het wel weer zo netjes om het er dan bij te doen.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Bossie
Comgenie schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:35:
Ik ben zelf van mening dat als je zelf de tijd en moeite erin hebt gedaan om de cursus goed te volgen en het examen te halen, je ook het presentje verdiend. Het is gewoon een extra beloning voor de moeite die jij hebt gedaan. Het bedrijf er al voordeel aan dat je die examen hebt gehaald. Als ze willen voorkomen dat er teveel mensen die cursus gaan doen, moeten ze juist die cursus niet financieren/tijd voor geven en niet kado's afpakken.

Als er een pool met (soortgelijke) cadeau's aanwezig is waaruit wordt verloot en je daaraan mee doet, vind ik het wel weer zo netjes om het er dan bij te doen.
Idd, maar het is natuurlijk ook voor je zelf. Trainingen/certificeringen zijn win/win voor zowel de werknemer en werkgever. Echter betaald de laatste wel de rekening.

De vraag is echter wat de policies wat dit betreft binnen het bedrijf zijn. (en waarover we nu echt praten ?)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Imho is de grote vraag : Wat is de bedrijfscultuur hiervoor...

Is die alles inleveren en aan het einde van het jaar worden die verloot, dan gewoon inleveren.
Is dit niet de standaard dan gewoon houden.

Dat het een "persoonlijk" presentje is zegt niets, ik heb in een vorige functie ook meer dan genoeg "persoonlijke" presentjes gekregen (waaronder ook mensen die echt naar mijn huisadres gingen vragen om het af te kunnen leveren buiten het bedrijf om).
Maar die "persoonlijke" presentjes waren uiteindelijk allemaal niet zo persoonlijk,

• PromWarMachine
  • Laatst online: 20-06 16:00

PromWarMachine

Forsaken Archer

Wij moeten cadeautjes die we krijgen van de bedrijven waar we gedetacheerd zijn officieel ook aan de werkgever aanbieden. Ook kerstpakketten bijvoorbeeld. Die worden dan opgedeeld onder belangstellenden.

'k Heb ook wel eens meegemaakt dat de ene collega wel een pakket kreeg (zat er al 2 jaar) en de ander (net binnen) niet. Toen hebben ze het kerstpakket op de parkeerplaats verdeeld, haha.

Terug naar of dit mag.. natuurlijk mag dit. De baas betaalt de opleiding..
Echt netjes vind ik dit echter niet en je zou op zijn minst op de hoogte gebracht moeten zijn van het beleid hieromtrent.

Dividend for Starters

• Bossie
PromWarMachine schreef op woensdag 18 september 2013 @ 12:36:
Echt netjes vind ik dit echter niet en je zou op zijn minst op de hoogte gebracht moeten zijn van het beleid hieromtrent.
Als het beleid is, dan heeft de TS zich daarin nooit verdiept of verkeerde aannames gemaakt.
Zonder antwoorden van TS blijft het raden.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:16
Als je het presentje zou mogen houden kan het in theorie gezien worden als betaling in natura waar belasting over betaald zou moeten worden.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-06 09:18

Mx. Alba

hen/die/zij

Bij ons zijn er vrij strenge regels voor dat soort dingen. Presentjes tot aan een waarde van "een goede lunch" mag je aannemen (zodat een klant je nog wel een lunch mag en kan aanbieden), alles daarboven moet je pertinent weigeren. Waarom "een goede lunch" als limiet? Omdat we een wereldwijd bedrijf zijn. Stel dat je zegt dat het tot €50 mag, dan zit je in de meeste Afrikaanse landen met een flink probleem want dat is daar naar verhouding een veel hoger bedrag dan hier in het Westen. De waarde van een goede lunch is, waar dan ook ter wereld, een redelijk bedrag in vergelijking tot de lokale levensstandaard.

Dus een cursus waar je een gratis tablet bij krijgt? Nope. Die tablet mogen we niet eens aannemen, dan heb je dus ook geen gezeur over wat ermee gedaan moet worden als je hem eenmaal hebt gekregen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Anoniem: 337854 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:48:
Ik ben recent geslaagd voor een examen (microsoft)
vanwege een actie kreeg je hiervoor (indien je gelijk slaagt) een leuk speeltje van het opleidings instituut.

Nu zegt mijn baas, die krijg je niet, en moet je afstaan aan het bedrijf
(naar wie hij dan wel gaat geen idee?)

Mijn vraag is eigenlijk kan en mag dit zomaar?
Het presentje is duidelijk aan mij als persoon gericht.
Ik heb ook niets ondertekend waar in staat dat ik een eventueel presentje in moet leveren.

Vind het namelijk heel erg krom.
Waarom begin je meteen met "mag dit zomaar"? Beetje houdingsproblem imho.
Dit komt namelijk over het algemeen vrij veel voor, net zoals mensen hun Ipad moeten inleveren die ze bij volgen van een cursus krijgen. Het komt erop neer dat de werkgever ervoor betaald heeft, dan moet dit kunnen. Dat het jammer is, ben ik compleet met je eens.

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:26

EiT

Het is toch sowieso zo dat de werkgever voor het kado betaald heeft. Denk je echt dat je iets ergens gratis bij krijgt? Zit gewoon in het bedrag verwerkt. Ze hadden ook die curses/examen goedkoper kunnen maken. Had je dan ook je werkgever gevraagd deze korting op je bankrekening te storten?

Druk en zetfouten voorbehouden.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maar wat is nou het presentje?

Lijkt mij dat dit vooral je reactie moet bepalen.

Krijg je een tablet cadeau voor je slagen dan is dat een wat overdreven geschenk, maar naar mijn ervaring als je wat meekrijgt van zo'n opleider/examencentrum valt het vooral in de categorie pennen, kladblokken of een paraplu of meer van dat soort strooigoed. Indien je baas dat laatste wil inpikken of korting voor gaat afdwingen krijg ik wel mijn bedenkingen bij zo'n werkgever.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dit soort dingen zijn erg leuke dingetjes als je als bedrijf belastingcontrole krijgt. Vaak worden de presentjes in categorie tablet/laptop/ipod namelijk wel als 0,00 op de factuur vermeld, aangezien het bedrijf dat ze geeft ze natuurlijk ook moet verantwoorden. Voor meneer de inspecteur is dan de vraag: Goh, waar is die nu? En als dat bij een medewerker is gaan ze even kijken of dat wel verrekend is in salarisstrook voor loonheffingen etc.

• sickyb
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-06 18:31
Ramon schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:57:
Alleen gaat dit topic niet over relatiegeschenken maar een presentje voor het slagen van een opleiding. .
NEE, een presentje gekregen na het volgen (en succesvol afronden) van een opleiding is ook een relatiegeschenk, het gaat namelijk om de relatie van de werknemer en werkgever met de cursusaanbieder. Nagenoeg alle bedrijven hebben een policy rondom het aannemen van relatiegeschenken.

In dit geval kan gesteld worden dat met het "presentje" het opleidingsinstituut de loyaliteit koopt van de werknemer waardoor de werknemer een positieve bias krijgt ten opzichte van de producten van het opleidingsinstituut. Dit kan nadelig uitpakken voor de werkgever (omdat werknemer bij een volgende cursus eerder voor deze cursusaanbieder kiest terwijl een andere aanbieder wellicht een goedkopere of een betere cursus biedt). Dit is natuurlijk meer het geval wanneer het om dure cadeaus gaat dan wanneer het om kleine presentjes gaat.

Daarom is het voor werknemers van belang om kennis te nemen van de policy rondom relatiegeschenken van de werkgever. Als daarin staat dat er geen relatiegeschenken aangenomen mogen worden dan had je dat van te voren kunnen weten.

mijn werkgever heeft bijvoorbeeld het volgende in de policy staan:
Het is niet toegestaan giften aan te nemen of te doen, tenzij er sprake is van één van de volgende uitzonderingen:

Het betreft een relatiegeschenk dat past bij de aard van de relatie.
De gift wordt verstrekt aan alle medewerkers.
Het gaat om een ontvangen of gegeven uitnodiging die past bij de relatie en de leidinggevende heeft vooraf toestemming verleend.
De gift wordt overgemaakt naar een goed doel.
Het aannemen en aanbieden van giften moet in het algemeen aan de leidinggevende worden gemeld.
Dus ook in dit geval gaat het gewoon om een relatiegeschenk en moet gehandeld worden naar de policy die de werkgever daarvoor heeft. Heeft de werkgever zo'n policy niet dan kan dat ertoe leiden dat werkgever zich schuldig maakt (of gaat maken) aan willekeur (de ene keer wel, de andere keer niet of nog erger de ene werknemer wel de andere niet) en dan zou er dus zo'n policy moeten komen zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[...]

Dit had ik bij mijn vorige bedrijf ook, kwam de sfeer vaak niet ten goede. Een hoop vertegenwoordigers hebben hard moeten werken en vechten voor bepaalde klanten en ik vind dat die mensen daar ook voor beloond mogen worden. Bij mijn vorige werkgever was het dan ook een soort anonieme afgave van je cadeau's welke dan verloot werden.
Gelukkig kunnen die vertegenwoordigers die klanten ook prima binnen halen en houden zonder een competente backoffice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

[...]

Wat een onzin zeg. Die opleiding kun je ook op eigen kosten volgen en vervolgens weggaan wanneer het je zelf uitkomt. Een beetje bedrijf legt zoiets uit voordat je aan de opleiding of cursus begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Anoniem: 258387 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 23:04:
[...]

Wat een onzin zeg. Die opleiding kun je ook op eigen kosten volgen en vervolgens weggaan wanneer het je zelf uitkomt. Een beetje bedrijf legt zoiets uit voordat je aan de opleiding of cursus begint.
Dat ook en je kan ook een overeenkomst maken dat 2 jaar na de cursus bijvoorbeeld het " terug betalen vervalt "

Investeren in een werknemer is inderdaad echt niet altijd een " golden cage "....teminste als ik zo moet gaan denken kan ik net zo goed al vertrekken. 8)7

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, bij mij heeft de rechter uiteindelijk geoordeeld dat, ondanks een amortisatieregeling waarvan de termijn reeds verstreken was (voor de duurste), de ontvangen cursussen voldoende aanleiding waren om mij toch te veroordelen voor overtreding van het concurrentiebeding toen ik overstapte... Een erg duur gouden kooitje in mijn geval dus.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sander schreef op woensdag 18 september 2013 @ 10:14:
Dit soort kado's zijn leuk en aardig maar moeten namelijk door het bedrijf ook weer doorberekend worden aan hun medewerkers via loon/eindheffingen. Op die manier is zo'n kadootje ineens niet meer aantrekkelijk voor de werknemer en kost het werkgever een hoop rompslomp.
Voor giften van werkgever aan het personeel klopt dat, maar het gaat hier over een derde partij die iets geeft. Geldt daar hetzelfde voor?

Als bedrijf kun je maar beter zorgen dat dure kado's van leveranciers niet mogelijk zijn. In plaats daarvan ligt het voor de hand een korting te bedingen. Het bedrijf betaalt immers de opleiding.

• rimave
  • Laatst online: 22-06 09:54
Een beetje flauw dat de werkgever het cadeau opeist. Jij hebt er toch tijd en energie in gestoken om het examen te halen. En wat nu als jij de hele zaterdag hebt zitten blokken voor het examen? Als de werkgever echt zo'n pietje precies is dan zou je die uren ook op mogen schrijven.

Mijn werkgever zou het juist toejuichen als anderen ook een cursus gingen doen.
Trouwens, volgens mij kost het volgen van een cursus de werkgever erg weinig door subsidies en regelingen, belastingvoordeel, etc, etc.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Bij het horen van 'speeltje' begin ik al te bladeren in de Pabo. Kan ook de reden zijn waarom zijn baas er zo happig op is.
Blijf het een moeilijke vinden. Als je de 500 meter wint zegt je trainer ook niet 'hup inleveren die medaille! '

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 08:32:
[...]

Bij het horen van 'speeltje' begin ik al te bladeren in de Pabo. Kan ook de reden zijn waarom zijn baas er zo happig op is.
Blijf het een moeilijke vinden. Als je de 500 meter wint zegt je trainer ook niet 'hup inleveren die medaille! '
Vergelijking is ook krom. Als je de 500 meter rent ga je voor de winst en daar hoort al jaar en dag een medaille bij als erkenning.
Een cursus heeft als doel kennisverrijking, niet het verkrijgen van speeltjes en dergelijke.

• FireAge
  • Laatst online: 08:32
Bij ons worden alle presentjes, van welke bron dan ook, ingeleverd. Deze worden dan vervolgens aan het eind van het jaar bij de nieuwjaarsreceptie onder het personeel verloot. Goede zaak wat mij betreft. Voorkomt corruptie :)

Kreeg laatst van een partij die een klus voor ons had gedaan een presentje met een waarde van 400 euro... Die heb ik geretourneerd ipv ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Laatst online: 07:43
mrmrmr schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 06:15:
[...]

Voor giften van werkgever aan het personeel klopt dat, maar het gaat hier over een derde partij die iets geeft. Geldt daar hetzelfde voor?
Ja, want die gift vloeit voort uit je dienstverband (en wie daarvoor betaalt of van wie je het krijgt maakt daarbij niet uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Laatst online: 07:43
Oh ja, en wat is dat speeltje nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Vind het wel een beetje lastig verhaal.

Normaliter zijn 'grote' kado's not done, gelet op de integriteit bij het zaken doen. In onze organisatie geldt ongeveer hetzelfde als bij Albantar. Een goede lunch mag, daarboven wordt het niet geaccepteerd. Sowieso geldt dat ook een goede lunch gemeld wordt, gewoon zodat men er bewust van is dat er zoiets heeft plaatsgevonden.

Echter is dit (voor zover ik heb begrepen) slechts een kado als erkenning van het eerste keer succesvol behalen van het examen, wellicht van te voren ook niet bekend dat het weggeven zou worden, en echt toe te kennen aan de kandidaat, die er mogelijk ook wat privétijd in heeft zitten.

In zo'n geval kun je je afvragen of de integriteit echt in beding is, zeker wanneer TS geen ambtenaar is of zelf gaat over het inkopen van de cursussen of iets dergelijks.
Pagina: 1