Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnenkort een nieuwe laptop aanschaffen. Ik heb geen verstand van laptops. Mijn eisen zijn:
- zonder problemen Adobe Photoshop, Adobe Indesign (tegelijkertijd) en Ableton Live (muziek programma) gebruiken.
- verder geen bijzondere eisen: wil er normaal op kunnen studeren (i.e.: word, internet), muziek kunnen luisteren en films kijken. Misschien dat ik hem vaak mee wil nemen naar college om aantekeningen te maken dus ik wil geen loodzwaar lomp ding.

Ik ben mijn inmiddels 5,5 jaar oude Dell Inspiron 17 inch gewend met Intel® Core™2 Duo Processor T7250, 2 GHz.

Ik twijfel nu enorm over een simpele basislaptop, zoals de Lenovo Essential B590 (MBX35MH) (van ongeveer €550,-) (waarvan ik dus zou willen weten of deze aan mijn eisen kan voldoen de komende jaren). De veilige keuze lijkt mij (als leek) een Macbook Pro die dus meer dan twee keer zo duur is maar waarvan je wel zeker weet dat ie het gewoon doet. Ik hecht verder weinig waarde aan looks en ook het besturingssysteem maakt me weinig uit (Windows doet het prima in mijn ogen): dat zijn voor mij geen redenen om een Macbook Pro te kopen.

Wat zal ik doen?

De specs van de Lenovo: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX35MH)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als dit de keuze is:

Haal de Lenovo. De specs zijn goed dus die laptop houdt het wel een tijd uit en je bespaart de helft. Dan kun je altijd in de toekomst sneller besluiten om een nieuwe laptop te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarom niet voor de middenweg gaan? Je kunt je afvragen: wat voor schermgrootte/resolutie gaat het je om? Je klinkt alsof je nogal graag FullHD wilt... slecht nieuws voor je: binnen je budget zit geen mac die dat doet. En PC's doen het al jaren "ook gewoon"... net zo gewoon als macs/PC's (problemen en issues zijn en kunnen er altijd zijn, zowel bij hard- als bij software).

Is een Dell Inspiron 17R (dus 17") met een FullHD scherm niks voor jou? Een voordeel: twee 2,5" bays... zodat je er een Solid state drive van eigen budget er bij kan zetten... want naast krachtig en vermogend (en uitbreidbaarheid, dat is iets waar macs, waar vaak het geheugen zelfs vastgesoldeerd zit, het nogal aan ontbreekt), heb je dan ook echt het gevoel: het gaat soepel en snel.

[Ervaringen] Dell Inspiron 17R Special Edition is waar ik je graag naar toe verwijs. Je kunt er een hebben, als je de bonnen van Darkstone volgt, voor zo'n €600, Full HD met 8gig en een vrij redelijke videokaart en een goeie i5 CPU... en dan kun je zo'n €120 besteden voor een goeie SSD, en dan wil je de komende 4 jaar niks anders meer!

[ Voor 12% gewijzigd door Umbrah op 17-09-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Voor middenweg verwijs ik je naar de volgende laptop
pricewatch: Asus VivoBook S550CB-CJ088H
Ik heb dan wel de S400, maar prestatie zijn ongekend goed.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle reacties. Schermgrootte en resolutie is een goed punt: ik zat zelf eigenlijk te denken aan een 15" omdat hij dan gemakkelijk mee te nemen is wat betreft grootte en gewicht, (de Inspiron 17R is mij dan ook wat aan de zware en grote kant) en ik zit erover te denken om een apart scherm ernaast te kopen. Ik hoef niet per se een FullHD scherm, mede om die reden. Ik wil een degelijke laptop die snel werkt en die de programma's die ik er op wil gebruiken ( Photoshop, Indesign, Ableton) goed kan handelen, zonder frustraties dat het allemaal zo langzaam gaat. Eigenlijk is mijn grote vraag: kan dit op de Lenovo B590? Of heb ik hier een betere processor/groter geheugen dan wel een additional videokaart (voor Photoshop) en/of geluidskaart (voor Ableton) voor nodig? Of zit er een beter model in dezelfde prijscategorie (tot 600)?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivida_intel schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:25:
Voor middenweg verwijs ik je naar de volgende laptop
pricewatch: Asus VivoBook S550CB-CJ088H
Ik heb dan wel de S400, maar prestatie zijn ongekend goed.
Dat is haast een miskoop te noemen. €950, slecht scherm, dualcore, standaard GPU voor deze prijsklasse, geen bijzonder gewicht? Ik verwacht daat €600 voor neer te tellen, en zelfs dan zou ik hem nog niet aanraden.

Ik mis een beetje waarom je nu precies een laptop van €500 met €1800 vergelijkt. Ten eerste vind ik de normale MBP een redelijke miskoop in vergelijking met de retina, ten tweede, waarom de B590 en geen andere windows laptop voor €500/600/900/1300 (doorhalen wat niet van toepassing is)?

Voor €600 kun je overigens beter de inspiron 15R SE nemen. Die heeft wel 1080p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 18:55:
[...]

Dat is haast een miskoop te noemen. €950, slecht scherm, dualcore, standaard GPU voor deze prijsklasse, geen bijzonder gewicht? Ik verwacht daat €600 voor neer te tellen, en zelfs dan zou ik hem nog niet aanraden.

Ik mis een beetje waarom je nu precies een laptop van €500 met €1800 vergelijkt. Ten eerste vind ik de normale MBP een redelijke miskoop in vergelijking met de retina, ten tweede, waarom de B590 en geen andere windows laptop voor €500/600/900/1300 (doorhalen wat niet van toepassing is)?

Voor €600 kun je overigens beter de inspiron 15R SE nemen. Die heeft wel 1080p.
Je hebt er ook een met Nvidia videokaart.

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die jij noemt heeft een nvidia videokaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Als je wat meer wilt doen met je laptop dan wat er op de doos staat zou ik voor een linux/windows laptop gaan . je wilt photoshoppen etc, ik zou zeggen een windows 7 laptop (geen 8 meuk).

kijk even naar resolutie etc. ja Retina display is leuk , maar als het operating system erop half bagger is (zoals bij mac) dan kan je beter ervoor kiezen voor een iets minder scherm met daarom een OS waarmee je daadwerkelijk wat kan.

Het sprookje van " mac is het " voor graphic design etc is ook wel beetje over. Bij ons op de afdelingen (development/frontend/backend etc) hebben we maar 3 mac users ten opzichte van 60+ windows/linux users. Het blijkt ook telkens dat er weer problemen zijn met juist die 3 mac users. soms zijn het simpele dingen zoals vpn verbindingen die ineens niet meer werken , ondanks dat het certificaat op een linux bak / windows bak het gewoon goed doet blijft de mac miepen.

in the end : ga bij het systeem wat jij lekker vind . persoonlijk zou ik eerder mezelf opgeven om in een pc vrije omgeving te werken dan dat ik met een mac aan de slag moet. al zullen er een paar zijn die er juist andersom om denken. (alleen al de gedachte "verplicht" te zijn itunes te gebruiken... no thx)

voor wat je zoekt zou ik lekker een leuke desktop laptop uitzoeken , niet al te duur maar wel goed genoeg voor je taken. dan over een paar jaar kan je de huidige laptop voor wat anders leuks gebruiken (linux / media center / lan box etc) en dan koop je tegen die tijd een nieuwe generatie laptop voor ook niet al te duur waarbij het scherm vast wel heel stuk verbeterd is.

ik neem aan dat er meer tweakers zijn hier die je een leuke laptop kunnen adviseren (met windows ^^) dus dat laat ik aan hun over :). hoop dat je een toplaptopje eruit haalt: )

Verwijderd

Topicstarter
thanks iedereen, ik ga waarschijnlijk voor de Dell Inspiron 15R SE. Ben benieuwd

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:35
Aionicus schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:09:
Het sprookje van " mac is het " voor graphic design etc is ook wel beetje over. Bij ons op de afdelingen (development/frontend/backend etc) hebben we maar 3 mac users ten opzichte van 60+ windows/linux users. Het blijkt ook telkens dat er weer problemen zijn met juist die 3 mac users. soms zijn het simpele dingen zoals vpn verbindingen die ineens niet meer werken , ondanks dat het certificaat op een linux bak / windows bak het gewoon goed doet blijft de mac miepen.
...
in the end : ga bij het systeem wat jij lekker vind .
...
ik neem aan dat er meer tweakers zijn hier die je een leuke laptop kunnen adviseren (met windows ^^) dus dat laat ik aan hun over :). hoop dat je een toplaptopje eruit haalt: )
Eens, vooral dat het neerkomt op voorkeur voor windows of mac. Ik werkte ook op een omgeving met mac gebruikers.. En ik vond het altijd maar waar leuk als Adobe op mijn pc'tje lekker door bleef gassen terwijl zij gefrustreerd zaten te kutten.. en maar volhouden dat mac beter is.. 8)7
ligt er natuurlijk ook wel een beetje aan dat hun mac ietwat verouderd waren :+
Pagina: 1