Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Bij verschillende topics is dit al aan de orde geweest, maar echt duidelijk is het mij nog niet. Ik wil dus mijn zolderdak aan de binnenkant isoleren. Aan de buitenkant isolatie aanbrengen wordt een stuk kostbaarder en de ruimte tussen de pannen en het dakbeschot is maar 5 centimter. Dat vind ik niet voldoende, minimaal 10 centimeter is het plan
Het isoleren aan de binnenkant is op diverse manieren mogelijk, steenwol, PIR, EPS, enz... Zelf vind ik het werken met 5 cm EPS platen van 50 x 100 cm het prettigst. Handzaam en toch goed isolerend, ik heb de kruipruimte al voorzien van 3 x 5 cm van deze platen, de volgende stap zou dan logischerwijs de zolder zijn.
Ik hoor van diverse kanten dat dit vochtproblemen kan opleveren doordat het dauwpunt verlegt wordt, dat je een luchtspouw aan moet houden en dat je het houten dakbeschot niet mag afsluiten. Maar echt een duidelijk verhaal heb ik nog niet gevonden.

Mijn vraag is: kan je een zolderdak isoleren door er EPS platen tegenaan te plakken met constructielijm of iets dergelijks?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:38
Ja, dat kan wel, mits de buitenkant van het dakbeschot niet afgesloten is met plastic, want dan zou je vocht op kunnen sluiten.

Ik heb het zelf gedaan in deze volgorde:
- 4cm piepschuim
- 10cm glaswol
- Folie voor warme kant
- gipsplaat

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kijk; het voordeel van steenwol is dat het een natuurproduct is en ademt. Derhalve heb je geen last van vochtproblemen (tot een zekere hoogte uiteraard :P )

Met EPS is dat een ander verhaal, maar zolang het vocht eruit kan moet het geen probleem zijn me dunkt

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
De buitenkant is voorzien van een laag bitumen. Dit is al bijna 60 jaar oud en al aardig gescheurd. Zou dit nog problemen kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:57
Ik heb onder het dakbeschot de ruimte tussen de gording gevuld met hennepmatten (soort glas/steenwol, maar minder kriebel en een natuurproduct) op een latten werk (om de 60 cm een 50x22mm lat), deze matten sluiten ook goed op elkaar aan, geen kieren dus. Vervolgens een dampremmende folie eronder (ook afgekit langs de randen) van Isover en afgetimmerd met agnes plafondplaten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

drielp schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:31:
De buitenkant is voorzien van een laag bitumen. Dit is al bijna 60 jaar oud en al aardig gescheurd. Zou dit nog problemen kunnen geven?
Dit ligt aan het aantal scheuren en het volume vocht dat afgevoerd dient te worden. Kortweg geen zinnig woord over te zeggen.

Maar zoals aangehaald van binnen naar buiten gezien moet de opbouw zijn:

Afwerklaag (gips/afwerkplaten) randen goed afwerken
Dampdicht of dampremmende folie (bijvoorbeeld Miofol rood) overlap getaped en randen goed aansluitend.
Mogelijk regelwerk
Isolatie
Dakbeschot
(en bij jou zit hier het bitum laagje)
Pannelatten
Pannen

Met de juiste folie en afwerking geen problemen met wat je nu hebt aangetroffen.

Let op de folie op de dampdicht/dampremmend, vraag om de sd waarde van de folie. En kan men die niet geven dan is het meestal geen dampdichte/dampremmende folie.
Let hierbij op de sd waarde en de klasse van het vertrek, hoeveel vochtproductie in de ruimte (Klimaatklasse 2, 3 of 4). Voor de zolder is waarschijnlijk 2/3 goed, tenzij je een sauna/badkamer op de zolder hebt.

Isover heeft een compleet systeem maar schreeuwend duur.

[ Voor 7% gewijzigd door ollie1965 op 17-09-2013 23:42 . Reden: vreemde zinsopbouw ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 22:06

Jack

MHz Matters

Met een luchtdichte laag zal er (bijna) geen vocht vanuit het huis de isolatie intrekken.

Je zal dus bijv. een dampdichte folie moeten aanbrengen.
Je hebt ook OSB platen die luchtdicht genoeg zijn voor deze toepassing, waarbij je de naden afplakt met kleefband. Bij passiefhuizen doen ze niet anders...

[ Voor 7% gewijzigd door Jack op 17-09-2013 23:54 ]

[Specs]

• drielp
De damp/lucht-dichte laag is dus erg belangrijk om houtrot te voorkomen. Bedankt voor jullie adviezen. Deze klus staat voor volgend jaar op het programma. Ik weet nu zo'n beetje waar ik op moet letten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je wil geen dampdichte laag aan 2kanten. Of je moet het leuk vinden om om de paar jaar je gordingen je vervangen.

Leesvoer en onthou linkje:
http://www.zelfisoleren.nl/producten/vario-daksysteem/

Wise enough to play the fool

• drielp
Dus aan de binnenkant damp regulerende folie ipv dampremmende of dampdichte folie?

Tjonge, het valt niet mee om de juiste manier te vinden. Maar ik heb nog even de tijd om de juiste methode uit te dokteren...

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

teacher schreef op woensdag 18 september 2013 @ 20:39:
Je wil geen dampdichte laag aan 2kanten. Of je moet het leuk vinden om om de paar jaar je gordingen je vervangen.

Leesvoer en onthou linkje:
http://www.zelfisoleren.nl/producten/vario-daksysteem/
Wat er niet inkomt hoeft er ook niet uit.................. Hout heeft altijd een vochtigheidsgraad (kijk naar de verschillende klasse van droogte van bijvoorbeeld balkhout) en van een beetje vocht rot het echt niet (evenwichtsvochtgehalte).
Als drielp geen vocht probleem heeft is dampremmend/dampdicht de beste oplossing.

Wie was er ook al weer bouwfysicus in dit forum? Laat hem op staan en ons uit ons leiden verlossen zodat wij geleid worden door de ziende, en niet door bel en klepels :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is de ruimte tussen je balken? Ik heb onlangs mijn bijkeukendak gedaan met PIR, betere isolatiewaarde als EPS en super makkelijk te verwerken.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• drielp
Erasmo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 10:56:
Wat is de ruimte tussen je balken? Ik heb onlangs mijn bijkeukendak gedaan met PIR, betere isolatiewaarde als EPS en super makkelijk te verwerken.
De balken zijn 18 cm dik, ik kan dus binnen de balken maximaal 18 cm isolatie kwijt.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik bedoel tussen de balken onderling. Vaak is dat een redelijk standaard maat en kun je platen er vrijwel zonder bewerking tussen douwen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 15:50
Handig linkje: u-wert.net

Je kunt hier kijken wat je hebt en wat je wilt en zo alles doorrekenen. Heb je nu pannen of bitumen, is het een hellend of een plat dak?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Erasmo schreef op donderdag 19 september 2013 @ 16:57:
Ik bedoel tussen de balken onderling. Vaak is dat een redelijk standaard maat en kun je platen er vrijwel zonder bewerking tussen douwen.
De afstand tussen de balken varieert van 110 cm tot 130 cm. Zomaar de isolatie er tussen duwen gaat niet, lijmen is geen probleem.

Ik ben er nog niet uit voor wat betreft de folie. Misschien is de beste oplossing 15 cm EPS tegen het dakbeschot plakken en de randen goed dichtmaken. Hier komt weinig tot geen vocht doorheen en isoleert prima.De afwerking aan de binnenkant kan met eenvoudig plaatmateriaal dat op de balken gespijkerd en/of geschroefd kan worden. Ik ga er nog even over nadenken.

Pagina: 1