BBG-gebaseerd Budgetgamesysteem

Pagina: 1
Acties:

• GreatMagicalHat
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08-2025
Mede-auteur:

Verwijderd

Ik heb samen met een vriend van me een computer voor hem samengesteld, en aangezien ik hier niet heel veel ervaring mee heb (maar toch meer dan hij) wil ik graag nog weten of ik geen fouten heb gemaakt en of er nog verbeteringen zijn die ik niet gezien heb.

Het doel was met een budget van rond de 500 euro een computer (exclusief randapparatuur) samen te stellen waarmee gegamed kan worden, en die naast het gamen vooral gebruikt zal worden voor minder zware taken zoals werk voor de studie. Verder viel ook het woord modelleren, maar dit was niet 3D-modelleren maar programmeer-modelleren met software die ik niet kende. Aangezien zijn huidige systeem een vrij oude laptop is (en het daar op draait, al is het soms wat langzaam), was mijn conclusie dat dat prima moet gaan op elke recente processor.
Qua games vond hij het erg lastig om een titel te noemen die het systeem sowieso aan moest kunnen, maar met het onderstaande lijstje lijkt het dat we op recommended system requirements van huidige games uitkomen, daar wat onder zitten wat betreft de games die nog niet uit zijn (maar waar al wel system requirements van zijn) en het waarschijnlijk nog wel even duurt voordat het systeem echt onder de minimum requirements terechtkomt.

Dit is waar we op uit zijn gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 66,90€ 66,90
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,90€ 56,90
1MSI R7850-2GD5/OC€ 129,90€ 129,90
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,50€ 53,50
1Cooler Master N300 KKN1€ 32,94€ 32,94
1Crucial CT2KIT51272BD160B€ 54,45€ 54,45
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 87,99€ 87,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 534,52

Hierbij zijn we vooral gewoon begonnen met het budgetgamesysteem uit de BBG. Hierbij hebben we nog de SSD van het basissysteem genomen. Hoewel een SSD zeker niet nodig is, wordt het geheel er toch wel echt sneller van (en deze SSD heeft al meer ruimte dan zijn huidige systeem). Ook zijn we voor 8 GB geheugen in plaats van 4 GB gegaan omdat dit toch wel de gamemogelijkheden van het systeem leek te verlengen (het zou kunnen zijn dat we een ander setje hadden genomen, want we hadden het lijstje op zijn account aangemaakt en ik heb deze uit mijn hoofd nagemaakt, ik zal dit nog even navragen).

Twijfelpuntjes:
- We hebben zitten kijken naar de ATX versie van het moederbord (pricewatch: ASRock FM2A75 PRO4) maar deze leek toch geen voordelen te hebben t.o.v. de micro-ATX uitvoering en wel duurder te zijn.
- Na het samenstellen bedacht ik mij dat mij een tijdje terug toen ik mijn computer samenstelde me werd aangeraden om een aftermarket koeler te kopen omdat de stock koeler van AMD vrij luidruchtig was. Is dit nog steeds zo, en is dit ook aan te raden bij dit (lagere) budget?

Alvast bedankt voor enige en alle input!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-04 10:16
Wil je het beter doen neem dan een aparte koeler. De AMD koeler is inderdaad niet de stilste. pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO is goed genoeg.