Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betalingstermijn van teruggeleverde energie

Pagina: 1
Acties:

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33

databeestje

Von PrutsHausen

Topicstarter
Vraag: "Hoe lang doet jouw energie leverancier over het verrekenen van de teruggeleverde energie?"

De vraag is het meeste van toepassing voor de mensen welke gebruik maken van een "slimme meter" of een meter met 4 aparte telwerken voor verbruik en levering.

Zelf ben ik klant van de Nuon en nu het eerste volledige jaar met zonnepanelen en een slimme meter. Nou heb ik net de eindafrekening mogen ontvangen. Deze was lager dan vorig jaar omdat ik een gedeelte van de opgewekte stroom zelf meteen gebruikt heb, en niet van de Nuon heb afgenomen.

Van een verrekening van de teruggeleverde energie is het zelfservice portal van de Nuon echter geen sprake. Ook in de vraag en antwoord sectie ontbreekt elke verwijzing hiernaar. Vreemd aangezien dit onder het saldeer recht valt.

Na een kort telefoontje met de Nuon klantenservice ben ik iets wijzer geworden. De dame gaf aan dat de Nuon pas 8 tot 12 weken (2 tot 3 maanden!) na de eindafrekening met de meterstanden van september (!) overgaat tot het verrekenen. Dit omdat het niet in hetzelfde systeem zou zitten.

Nou vindt ik dit een bijzonder rare constructie, en zeker de betalings "termijn" lijkt mij niet redelijk. Geen idee of het met de rente te maken heeft, maar bij mij gaan er toch alarmbellen af. Het gaat om circa een 1100 kWh aan energie, goed voor circa 250 euro.

Een bijkomstige nare eigenschap van deze constructie is dat de maandtermijn door de Nuon bepaalt wordt aan de hand van de jaarafrekening, en hier wordt geen rekening met de geleverde energie gehouden. Het voorschot wordt netto gezien te hoog bepaalt hierdoor.

Nu is de vraag wat de ervaring van anderen hier in het forum is. Helaas kan ik nog 2 jaar niet overstappen in verband met een afkoopsom, maar ik had het graag gewild. Misschien is dit iets waarbij met genoeg animo dit aangekaart zou kunnen worden via een consumentenprogramma.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
De afkoopsom is toch maar iets van 25 euro per product per jaar, dus bij gas en stroom maar 100 euro in jouw geval?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Na onze laatste GC afrekening in maart werd het nieuwe termijnbedrag gebaseerd op alleen het verbruik. Wat je teruglevert, ach dat storten we wel weer terug (hoewel dat bij GC een week of 4 in beslag neemt).

Ik ben bang dat rente trekken onderdeel is van het bedrijffsmodel. In maart liet een GC medewerker mij nog weten dat men ws. per augustus in staat was om verbruik en teruglevering op één factuur tegen elkaar weg te strepen. Geen idee of die datum gehaald is.

Alleen: het excuus dat het in 2 systemen zit is natuurlijk belachelijk, zeker omdat het systeem wat geld moet opleveren voor NUON nooit achterloopt.

Sure.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Vaak betaald de leverancier waar je heen gaat graag de afkoopsom. Dus dat moet geen probleem zijn. Interessant is wat Nuon doet als je bent overgestapt met de nog openstaande rekening voor teruggeleverde stroom.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Topicstarter
kleefding schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:51:
De afkoopsom is toch maar iets van 25 euro per product per jaar, dus bij gas en stroom maar 100 euro in jouw geval?
Het is serieus het overwegen waard, tenminste, in mijn belevingswereld, de vraag is dan veranderd in "waar is het gras groener".

Mijn eerste keuse was GreenChoice, maar ik zie dat bij gitje dat niet automatisch een eindfactuur oplevert. Al moet ik zeggen dat uitbetaling in 4 weken al een stuk beter aansluit dan een termijn van 2 tot 3 maanden.
ManiacsHouse schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:06:
Vaak betaald de leverancier waar je heen gaat graag de afkoopsom. Dus dat moet geen probleem zijn. Interessant is wat Nuon doet als je bent overgestapt met de nog openstaande rekening voor teruggeleverde stroom.
Dus overstappen na uitbetaling lijkt me de beste keuze hier. Tot en met maart is het niet veel opbrengst in mijn geval, dus ik heb wel de tijd om een wel overwogen keuze te maken :)

[ Voor 30% gewijzigd door databeestje op 17-09-2013 17:08 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hansdegit schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:02:
Na onze laatste GC afrekening in maart werd het nieuwe termijnbedrag gebaseerd op alleen het verbruik. Wat je teruglevert, ach dat storten we wel weer terug (hoewel dat bij GC een week of 4 in beslag neemt).

Ik ben bang dat rente trekken onderdeel is van het bedrijffsmodel. In maart liet een GC medewerker mij nog weten dat men ws. per augustus in staat was om verbruik en teruglevering op één factuur tegen elkaar weg te strepen. Geen idee of die datum gehaald is.
Daar zit ik nu ook mee met GC :/
Het werkt dus niet goed vanaf augustus, ik heb alleen een verbruiksafrekening gehad met bijbehorend tarief.
Echer zie ik bij 'Opwek' dat er een factuur aan zit te komen, maar ze nemen er de tijd voor (13 aug opname).
Nog een week en dan klim ik maar weer in de telefoon, dat deed ik al eerder om het termijn omlaag te krijgen en blijkbaar moet dat steeds opnieuw |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• hansdegit
GC wilde initieel een afschrijving doen van 750,- tgv het feit dat ons maandtarief niet aansluit bij het verbruik. En dan zouden we een paar weken later een soortgelijk bedrag teruggestort krijgen vanwege onze opwek.
Toen heb ik meteen de incasso stop gezet. Ik betaal nu met een automatische overschrijving.

Het moet wel enorm idioot moeilijk zijn om die standen administratief tegen elkaar weg te strepen 8)7

Uiteindelijk is het prima opgelost, maar ik houd er toch een nare smaak van in mijn mond.

edit: het liefst zien ze je iedere maand een flink bedrag naar hun toe schuiven. Daar doen ze dan zaken mee (werkkapitaal vergroten) en na afloop krijg je het bedrag zonder rente terug. Hallo, als ik geld uitleen, wil ik daar graag een reele vergoeding voor.

[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 17-09-2013 17:16 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wij bij Eneco met een slimmeMeter.

Alle telwerken stonden netjes op de factuur en onderaan de streep was alles netjes verwerkt.
Er bleef een bedrag onderaan de streep over en dat werd volgende de rekening met de eerst volgende 2 termijn verrekend.

Het heeft bij ons dus eigenlijk 2 maanden geduurd alvorens wij het geld "terug" hadden.

Wat mij betreft een nette oplossing, je weet als klant in iedergeval waar je aan toe bent.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• hansdegit
En je termijnbedrag naar beneden bijgesteld?

edit: als wij geld moeten betalen worden we geacht het sofort binnen 2 wkn overgemaakt te hebben. Dan vind ik het redelijk wanneer een bedrijf dat ons geld schuldig is, dat ook binnen 2 weken doet. Dus nee, bij nader inzien vind ik het niet zo netjes van Eneco.

[ Voor 75% gewijzigd door hansdegit op 17-09-2013 17:35 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb weliswaar geen slimme meter maar een ferarris en GC heeft netjes gesaldeerd (hoog-laag) en het teveel betaalde bedrag de volgende termijn min de nieuwe termijn terugbetaald.
Is dat met een slimme meter anders zal er toch iets niet goed in het systeem zitten waardoor dit niet lukt.

Waar word je maandbedrag op bepaald met een slimme meter? Bruto of netto verbruik?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@hansdegit;
Meningen verschillen nog wel eens :)
Maandbedrag staat op zijn laagst wat ze zonder grote discussie toestaan. Zoals het er nu naar uit ziet gaan we daarmee nog geld terugkrijgen, maar niet zoveel meer als vorig jaar. Ik kan weken/maanden lang achter mijn geld aan bellen, maar geld maakt niet gelukkig en ben al blij als ik het gewoon terug krijg/heb.

@allen;
Denk dat het verstandig is om actief te monitoren op netto verbruik bij de leverancier en optijd je maandtermijn aan te passen.

@Rol-Co;
Inprincipe vebruik jij niet meer dan wat je netto verbruik en bij ons wordt dus gewoon het netto verbruik als verbruik aangemerkt. Naar mijn(!) mening niet meer dan logisch.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
sorrie heb een ferraris met 1x telwerk.
geen problemen met verrekening of iets dergelijks.
geschat gebruik komend jaar 0m3 en 0kWh met een voorschot van 0 euro.
ik betaal wel per jaar, voor het restant wat nog nodig is (+/-1000kwh, 600m3)
moet nog een paar weken wachten op de rekening (wachten op de rekening is minder erg, als wachten op teruggaven, gevoelsmatig dan) maar het zal wel ergens rond de 600 euro zijn, maar aangezien ik nog steeds het oude voorschot naar de spaar rekening over maak (die nu goed gevuld is) gaat het betalen geen problemen op leveren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wij zijn overgestapt van Essent naar Energiedirect en kregen dus een jaarafrekening (we hebben al weer twee jaar een slimme meter waarbij Enexis toestemming heeft om deze uit te lezen). Tegen mijn verwachting in kreeg ik de jaarafrekening van Essent binnen 6 weken na de overstap en was daarop ook direct de teruglevering verwerkt (ik had verwacht eerst een afrekening te krijgen voor mijn verbruik en daarna pas voor mijn teruglevering).

Energiedirect kwam uiteraard met een veel te hoge schatting van mijn verbruik (blijkbaar is het voor Enexis toch erg lastig om een goed profiel aan te leveren), maar het te hoge voorschot werd zonder problemen met 45 euro naar beneden bijgesteld.

Wat mij wel erg tegenviel was dat Energiedirect mijn meterstanden niet geloofde (ook niet nadat ik aangaf zonnepanelen te hebben geïnstalleerd) en mij verzocht foto's van de standen van mijn (slimme) meter op te sturen. Nadat ik ze er op wees dat ik het nogal vreemd vond dat ze mijn standen niet geloofden terwijl ze via Enexis de standen uit mogen lezen bleek dat dit bij hen nog niet werkte, het leidde er wel toe dat ze de standen als correct aangemerkt hebben.

Oftewel: na wat gedoe over de standen met mijn nieuwe leverancier heeft Essent netjes de doorgegeven standen gebruikt om binnen zes weken na beëindiging van het contract een jaarafrekening te sturen waarop afname en teruglevering netjes en correct verwerkt waren. Zo hoort het naar mijn mening ook!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Topicstarter
Hoe ironisch kan het zijn, als je nu naar de nuon website gaat staat er:

"Nuon partner van de zon
Partners van zonne-energie"

Juist ja.

Ik denk dat hansdegit en Jarod beide een punt hebben. Normale betalingstermijn van 2 weken, en beide in 1 al is het maar om de rompslomp overzichtelijk te houden (1 factuur nummer bv).

Edit: Nuon heeft nu de slimme meter standen van 1 juni tot 31 juli in de correspondentie geplaatst. Wat schetst echter mijn verbazing, hier staat alleen 46m3 gas in, maar in het geheel geen elektriciteit verbruik of levering.

Hoogst merkwaardig. Nou was er wel wat mis gegaan aan de Nuon zijde afgelopen maand dat de mensen wel een mail kregen dat ze het konden bekijken, maar er helaas niks in de correspondentie stond. Wellicht is de 1ste poging het te fixen niet helemaal goed gegaan.

[ Voor 42% gewijzigd door databeestje op 17-09-2013 19:41 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Jarod schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:22:
Energiedirect kwam uiteraard met een veel te hoge schatting van mijn verbruik (blijkbaar is het voor Enexis toch erg lastig om een goed profiel aan te leveren), maar het te hoge voorschot werd zonder problemen met 45 euro naar beneden bijgesteld.
Ik denk dat wel de standen en een profiel krijgt, maar het Enexis er vooral om gaat dat ze per maand zoveel mogelijk van hun klanten afsnoepen. Dus ze proberen gewoon om jou max. per maand uit te knijpen, dat geld op te potten, rente trekken en vervolgens in termijn aan jou terug te betalen. Zo hebben ze maand 1 toch iets van 14-15 maanden in hun bezit. Mensen die er niet naar kijken daar lachen ze zich rot om en mensen die er wel naar kijken daarvan zeggen ze dan; jammer en leuk geprobeerd.

Toen wij ons huis kochten kregen wij een voorschot voorstel van €240(!!).
Bij navraag bij buren, bleek dat de meeste in de bandbreedte van €100-150 zaten. Wij Eneco gebeld en kreeg het antwoord dat zij een termijn voor nieuwe bewoners bepalen op het verbruik van de laatste 6 maanden van de oude bewoners (wij kochten in juli het huis....).

heb moeten lullen als brugman om het termijn te verlagen naar €150 want dat ging buiten hun normale bandbreedte.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
databeestje schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:45:
…Dit omdat het niet in hetzelfde systeem zou zitten.…
Hun probleem toch? En zij moeten niet van hun probleem jouw probleem maken. Punt. Lossen ze intern maar op. Binnen een maand de verrekening graag.

* sypie houdt er van om af en toe eens met een virtuele vuist op een virtuele tafel te slaan.

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:08:
[...]

Daar zit ik nu ook mee met GC :/
Het werkt dus niet goed vanaf augustus, ik heb alleen een verbruiksafrekening gehad met bijbehorend tarief.
Echer zie ik bij 'Opwek' dat er een factuur aan zit te komen, maar ze nemen er de tijd voor (13 aug opname).
Nog een week en dan klim ik maar weer in de telefoon, dat deed ik al eerder om het termijn omlaag te krijgen en blijkbaar moet dat steeds opnieuw |:(
Mooie mannen zijn het.Als je een nota niet op tijd betaald krijg je zonder pardon 12 euro administratiekosten voor je broek.Ik denk er toch anders over.Als 13 Augustus de opname was kan er zeker ook binnen 2 weken uitbetaald zijn.Daarna zouden ze van mij 1 brief krijgen met een laatste betalingstermijn van bv 4 dagen.Daarna zou ik zonder verdere mededelingen een incassobureau inschakelen en de vordering aan hun over laten.

En ik ga echt niet 2 a 3 maanden wachten op een afrekening.
Wat Nuon en GC kunnen kan ik ook,Snel rekeningen sturen. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 21:00 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 11:32
ik heb ongeveer dezelfde ervaringen afgelopen juni/juli bij de 'de Nederlandse Energie Maatschappij'.

Bij het opgeven van de meterstanden geen enkele mogelijkheid om de meterstanden voor opwekking op te geven of zelfs maar een verwijzing ernaar. Via een klacht alsnog de meterstanden doorgegeven.
Op de jaarafrekening vervolgens wederom geen enkele verwijzing naar de opwekking en is dus veel te hoog. De conclusie van hen is dus dat het voorschotbedrag flink moet worden verhoogd.
Weer een klacht ingestuurd en gesteld dat ze het te hoge bedrag niet mogen afschrijven maar eerst moeten verrekenen met de opwekking.

Geen reactie van NLenergie, maar het bedrag werd wel afgeschreven.

De eindafrekening van de opwekking kreeg ik een maand later. Hun verweer was ook dat "de systemen" nog niet op orde waren maar "dat het vanaf augustus wel goed zou werken...."

Ik ben toen maar overgestapt op een andere energiemaatschappij (Energiedirect). Maar daar zal het wel het zelfde liedje zijn volgend jaar. :'(

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:16
Alle klachten deponeren bij de ACM.
Oplichting gaat wat ver, maar uitbuiting van hun eigen falen is het zeer zeker.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:56:
[...]

Mooie mannen zijn het.Als je een nota niet op tijd betaald krijg je zonder pardon 12 euro administratiekosten voor je broek.Ik denk er toch anders over.Als 13 Augustus de opname was kan er zeker ook binnen 2 weken uitbetaald zijn.Daarna zouden ze van mij 1 brief krijgen met een laatste betalingstermijn van bv 4 dagen.Daarna zou ik zonder verdere mededelingen een incassobureau inschakelen en de vordering aan hun over laten.

En ik ga echt niet 2 a 3 maanden wachten op een afrekening.
Wat Nuon en GC kunnen kan ik ook,Snel rekeningen sturen. :*)
Even nuanceren, ik heb van jan t/m sep een lager voorschot betaald en de afrekening kwam maar €4 hoger uit over die periode >:)
Ik hoef dus niets te incasseren want ik heb het al ontvangen, echter moet dat wel door gaan volgende maand want ik spreek dat niet voor niets af |:(
Nu is GC een tijdje bezig geweest om de Opwek pagina te optimaliseren en ik kan online de termijn verlagen, maar ik verwacht wel een Opwek afrekening met €0,- erop van GC!
Het blijft een bijna onmogelijke zaak voor GC om het opwekken te verrekenen met het verbruik, je moet er zelf weer achteraan gaan ...
Ik ben van plan om volgende week weer met GC te gaan bellen als de Opwek afrekening niet komt, dan is er nog tijd genoeg om de termijn van oktober te verlagen naar waar ik zat.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

en daarom betaal ik niets meer, klant bij gc, en na 1 kalenderjaar presenteren ze maar een juiste afrekening. dit gaat nu al 3 jaar goed, heb vast een "pas op" vinkje achter mijn naam.
het ooit oude maandbedrag zet ik opzij, goh wat een leuk saldo is dat al.
ook leuk om zoveel mogelijk te behouden, het is een rat race geworden.

ik heb in mijn dossier over 7 jaar 14 gecorrigeerde afrekeningen, het ging nooit goed, sinds ik niets meer betaal gaat het wel goed.
we staan het allemaal toe als makke lammetjes, maak een vuist, stop met betalen voor deze onzin, maar betaal je jaar afrekening wel netjes en correct, als deze ook netjes op tijd en correct is.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 22:23 ]

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:16
Juist eric van a en niet te vergeten tot z.

Je hebt recht op een correcte rekening. Zolang die niet correct is ben je niet verplicht om te betalen.
Er is immers geen verschil van mening over het geleverde.
Ik ga zelfs verder als ik zo lees over voorschot betalen wat nergens op slaat.
Ook die zijn na kennisgeving en aantonen van, en rekening houdend met een marge, niet bovenmatig verplicht.

Zeg ik, die trouw zijn voorschot betaald en zijn leveren niet heeft gemeld en zwaar neggie.
Dit omdat ik kan sturen qua meters van draai, en zelfs huizen, en eerst wilde weten van energie-akkoord en 3e dinsdag. Off topic en stop om de domme knip te vermijden.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik krijg net de teruglevernota van Gc, helaas gebruiken ze het hoog- en laagtarief omdat ik dat ook bij het verbruik heb (denk ik).
Nu lever ik wel het meeste terug op hoog tarief (744KWh) en 332KWh laag tarief.
Echter geldt dit ook voor het verbruik voor de meter dat niet wordt geregistreerd (700KWh).
De levernota vermeldt 477KWh hoog tarief en 944KWh laag tarief, dus daar heb ik voordeel.
Dan nog de nieuwe termijn, ik had telefonisch afgesproken om €99 per maand te betalen en dat kwam op €4,- na precies uit.
Nu zet Gc me weer hoger (alleen levertarief) en kan ik online naar €107 door gas en stroom te verlagen.
Ergens kan ik daar wel mee leven omdat ik dit jaar wat meer aan gas kwijt was en dat het nu ingedekt is.
Toch leggen ze de bal steeds weer bij de klant, wil je minder betalen dan moet je dat zelf doorgeven ...

Verwijderd

zelf als de prijzen niet stijgen zul je oeverloos meer betalen
het blijft raar maar we accepteren het blijkbaar

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Update, mijn termijn bij Gc is telefonisch weer een stuk lager gezet.
Jammer dat het zo moet, maar ook wel fijn dat een telefoontje genoeg is ;)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik zit zelf bij de Nuon en moet mijn jaarafrekening nog binnen krijgen. Zelf denk ik rond de 1200 euro teruggave te krijgen. Alleen raar dat er gezegd word dat het 2 a 3 maanden duurt voordat je het geld krijgt.

Vorig jaar kreeg ik me afrekening op 26 september en kreeg toen uitbetaalt op 8 oktober. Nu heb ik mijn meterstanden op 3 verschillende manieren doorgegeven en dat was begin vorige week, maar ook door een fout van de Nuon omdat dingen gekruist waren.

Dus benieuwd wanneer ik mijn afrekening te zien krijg. Denk zelf volgende week online op mijn nuon. Weet alleen niet dat als ik bel ik het misschien sneller te horen krijg wat de teruggave is dan op de site.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Ik heb ook dinsdag mn meterstanden doorgegeven bij de Nuon en omdat ze te lagen waren (ook ivm Zonnepanelen) zou er contact met mij opgenomen worden.

Weet iemand binnen hoeveel tijd ze meestal contact met je opnemen?

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik heb bij Essent gemeld dat ik zonnepanelen had. Het kostte wel een beetje moeite om uit te leggen dat 50% van het Wp vermogen echt een ondergrens is, en dat het waarschijnlijk een stuk meer zal worden. Dus ging de helft van het voorschot af (alsnog een stuk minder dan die 50%), vanaf volgende maand. Dan krijg ik volgend jaar nog een groot deel terug, althans dat is mijn verwachting. Prima.

Gedurende het gesprek werd ik wel 7 keer gevraagd vooral te melden bij energieleveren.nl dat ik zonnepanelen had. De netbeheerder zou wel een andere meter plaatsen. Mijn ferraris meter doet het echter prima. Jammer, ik vind wel dat de netbeheerder best mag weten dat ik energie teruglever, maar niet met deze sneaky methoden waarbij consumenten voor de gek worden gehouden en het gaat om het zoveel mogelijk slimme meters te plaatsen. Respectloos. Dit zijn dezelfde methoden als waarvan woekerpolisverkopers zich bedienen. Klant niet of onvolledig informeren voor eigen voordeel.

Binnenkort komt het agentschap met een brief over wie er ingeloot is met de subsidieaanvraag.

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Freemann schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:38:
[...]

Ik denk dat wel de standen en een profiel krijgt, maar het Enexis er vooral om gaat dat ze per maand zoveel mogelijk van hun klanten afsnoepen. Dus ze proberen gewoon om jou max. per maand uit te knijpen, dat geld op te potten, rente trekken en vervolgens in termijn aan jou terug te betalen. Zo hebben ze maand 1 toch iets van 14-15 maanden in hun bezit. Mensen die er niet naar kijken daar lachen ze zich rot om en mensen die er wel naar kijken daarvan zeggen ze dan; jammer en leuk geprobeerd.
Op zich klopt dit verhaal voor de meeste energieleveranciers wel (Essent deed dit ook en deed erg moeilijk over het verlagen van het voorschot). Enexis is echter mijn netbeheerder en die heeft niets aan een hoog voorschot welke ik betaal aan mijn energieleverancier. Wat dat betreft doet Energiedirect het wel netjes: zonder problemen door middel van één mailtje mijn voorschot met 45 euro verlagen.
Pagina: 1