GPS/Verkeer API

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Hallo

Vanuit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1562104 heeft JMaster me geadviseerd om hier eens te komen luisteren voor m'n 'probleem'. Het is ondertussen iets uitgebreider, omdat ik meer aan het inlezen ben, en omdat ik bijkomstige vraag (over GPS) zoiezo ook al ging posten hier.

Ik ben aan het kijken om een carputer projectje op te zetten. Ik dacht er enkele jaren geleden al aan, maar het gaat er nu toch van komen! Ik ben ook vooral geïnteresseerd in de softwarekant, omdat ik dat toch het meeste doe. Ik wil dus op maat, voor mezelf, een heel systeempje schrijven waar ik alles op m'n carputer kan doen (Navigatie/Spotify music luisteren/Radio/Info auto uitlezen/enzovoort)

Het allerbelangrijkste is natuurlijk navigatie, onmisbaar in een auto :') Maar ik heb er ook helemaal geen ervaring mee (lijkt me een vrij specifieke business).
Ik zou graag klein beginnen, gewoon routes tussen punten vinden, met wat textuele aanduiding ("Binnen 200 meter linksaf"). Nu heb ik een service gevonden die het me vrij makkelijk maakt (http://cloudmade.com/). Daarmee kan ik kaarten ophalen, plaatsen opzoeken en routes tussen 2 punten berekenen. Heel mooi allemaal. Alleen zit ik met 1 probleem: Je kan wel tiles ophalen en routing hebben, maar hou in godsnaam teken je de overlay van de effectieve route op de tiles? Ik weet programatorisch totaal niet hoe een straat eruit ziet op zo'n tile, dus geen idee hoe ik kan aanduiden hoe er effectief gereden moet worden.

Iemand ervaring met dit soort zaken? Of een beter API? (Een ideale API zou zijn, dat ik gewoon een bepaalde kaart terug krijg op basis van longtitude en latitude, waar via lijnen al staat aangeduid hoe ik moet rijden)

Als 2de vraag heb ik opnieuw de vraag die ik in het andere topic stelde. Iemand weet en/of ervaring met een API om mobiele flitsers op te halen (Ik ben Belgisch, dus dat is eigenlijk wel een minimumvereiste)?

Hartelijk dank om de moeite te nemen om mijn vraag te lezen en eventueel te antwoorden.

PS: @JMaster: Ik programmeer hobbyprojectjes altijd in RealStudio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat de kans erg klein is dat je zelf een navigatie-app in elkaar kan zetten in minder dan een jaar en met minder dan 100.000 euro....

En zelfs als het lukt zal je problemen hebben met updates en compatibiliteit, licenties en wetten.

Niet om je te ontmoedigen, maar om een stuk software als een navigatie programma te maken kan je niet zomaar wat "API's" aan elkaar breien en hopen dat het werkt. Daarnaast zijn dingen als TTS (text-to-speech) en tiling/overlays slechts de laatste dingen waar je je druk over moet maken. Kijk bijvoorbeeld eerst maar eens naar route algoritmes, ruwe kaartdata, verkeersupdates.

Stel dat je wil weten hoe een basis programma'tje werkt kan je kijken in de broncode van MobiSim, dat is een kaartdata verwerkingsprogramma voor o.a. GDF kaartdata (die je overigens alleen onder NDA kan krijgen), is geschreven in java en doet zo'n beetje alles wat je nodig hebt voordat je uberhaupt kan beginnen.

http://vanet.eurecom.fr

Een API waarbij je geewoon je locatie invoert en een kaart terugkrijgt heet Google Maps ;) voor de rest is het allemaal zo duur en NDA-beperkt dat je beter gewoon bestaande software kan gebruiken.

Wat autodata betreft kan je OBD interfaces zoeken die met jouw auto werken, en daar kan je dan wel gewoon tegen aan programmeren. Radio via een PC kan met een willekeurige USB tuner, maar daar moeten wel open source drivers voor beschikbaar zijn als je een gratis API wil om te kunnen tunen, want de meeste drivers hebben sowieso geen API, en die zal je daarom vrij vaak zelf moeten maken wat dan weer makkelijker gaat als je sources voor de drivers kan krijgen. Spotify kan je natuurlijk gewoon installeren en dan werkt het. Moet je natuurlijk wel internet hebben!

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 17-09-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
Alvast dank voor je reactie Johnkeates, al zijn er een paar dingen die ik niet goed snap. Ergens heb ik de indruk dat je m'n eerste topic een beetje snel gelezen hebt.
Ik denk dat de kans erg klein is dat je zelf een navigatie-app in elkaar kan zetten in minder dan een jaar en met minder dan 100.000 euro....
Het spijt me, maar heb je hier bronnen van, of enige onderbouwing?
En zelfs als het lukt zal je problemen hebben met updates en compatibiliteit, licenties en wetten.
Waarom zou ik problemen hebben met deze zaken. Ik update toch zelf wanneer ik wil, ik gebruik een high level programmeertaal en ik programmeer alleen voor 1 bepaald systeem: Het mijne.
Licenties en wetten? Licenties op kaarten bedoel je veronderstel ik, maar daar betaal je meestal voor als je x aantal requests doet (bijvoorbeeld via de Google maps API, of de API die ik in m'n eerste post aanhaalde).
Wetten kan ik me voorstellen, in Duitsland is het Coyote systeem bijvoorbeeld nog illegaal. Maar dat is ook alleen Duitsland..
Niet om je te ontmoedigen, maar om een stuk software als een navigatie programma te maken kan je niet zomaar wat "API's" aan elkaar breien en hopen dat het werkt. Daarnaast zijn dingen als TTS (text-to-speech) en tiling/overlays slechts de laatste dingen waar je je druk over moet maken. Kijk bijvoorbeeld eerst maar eens naar route algoritmes, ruwe kaartdata, verkeersupdates.
Ik ken wel iets van route algoritmes, maar die heb ik helemaal niet nodig, want er zijn gewoon route API's. Ruwe kaartdata valt via Google maps, OSM en de dienst die ik aanhaalde gemakkelijk af te halen met een API.
Verkeersupdates horen al niet meer bij de meest basic GPS die ik wil maken, maar daar zijn ook API's voor (Bing heeft er zo eentje, klik op de link naar het andere topic in mijn eerste post)
Een API waarbij je geewoon je locatie invoert en een kaart terugkrijgt heet Google Maps ;) voor de rest is het allemaal zo duur en NDA-beperkt dat je beter gewoon bestaande software kan gebruiken.
Google Maps is natuurlijk geen API, al hebben ze er wel eentje, maar daar vind ik geen manier om volledige kaarten terug te krijgen met routes op aangeduid. Ook is het eigenlijk tegen hun UELA in om effectief een realtime GPS applicatie te maken.

Bedankt voor de tips over OBD en andere delen van m'n applicatie, maar die gaan inderdaad wel lukken, is allemaal iets meer basic, het is vooral het GPS gedeelte waar ik absoluut 0 ervaring in heb.

• Carharttguy
Klein bumpje, echt niemand ervaring met GPS mapping toepassingen?

Hartelijk dank!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Google maps gebruiken :P Waarom wil je het moeilijke doen wat anderen al 100x (en vele malen beter) hebben gedaan. TomTom heeft ook een API, maar waarschijnlijk moet je daar wel dik voor betalen.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-08 15:48
Carharttguy schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:16:
Ik ken wel iets van route algoritmes, maar die heb ik helemaal niet nodig, want er zijn gewoon route API's. Ruwe kaartdata valt via Google maps, OSM en de dienst die ik aanhaalde gemakkelijk af te halen met een API.
Verkeersupdates horen al niet meer bij de meest basic GPS die ik wil maken, maar daar zijn ook API's voor (Bing heeft er zo eentje, klik op de link naar het andere topic in mijn eerste post)
Als je een route-api vindt en kaartdata hebt, denk ik dat je moeilijkste taak wordt om de kaartdata in een door de route-api leesbaar formaat te krijgen. Voor weergave zou ik eens kijken naar open source wrappers van OpenGL (of DirectX als je je carputer alleen op Windows wilt kunnen draaien). Meestal zijn dit game development frameworks. Voor java zou ik LibGDX eens bekijken, voor C# kun je naar MonoGame kijken.

Heb je eigenlijk wel eens overwogen om een eigen launcher/eigen apps te schrijven voor Android? Dan kun je bestaande apps combineren met eigen apps, en dient je launcher als main menu. Als hardware gebruik je dan zo'n Android TV-stick. Goedkoper kan het bijna niet! :*)

• Carharttguy
Megamind schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:45:
Google maps gebruiken :P Waarom wil je het moeilijke doen wat anderen al 100x (en vele malen beter) hebben gedaan. TomTom heeft ook een API, maar waarschijnlijk moet je daar wel dik voor betalen.
Ik weet dat ik nooit een perfecte GPS in mekaar zal kunnen krijgen, maar het is een hobbyproject, om zowel bij te leren, maar ook om gewoon wat bezig te zijn.

Die TomTom API was een gouden tip, die hebben inderdaad perfect wat ik nodig had (dit dus: http://developer.tomtom.c...services/maps/Tile_Layers) Ik heb een geïnformeerd naar hun prijzen. Het is dus hun layers die ik over mekaar kan leggen om redelijk makkelijk een GPS app in mekaar te boxen, echt ideaal. Alleen raar dat alleen TomTom met dat idee is afgekomen.
gerrymeistah schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:13:
[...]
Heb je eigenlijk wel eens overwogen om een eigen launcher/eigen apps te schrijven voor Android? Dan kun je bestaande apps combineren met eigen apps, en dient je launcher als main menu. Als hardware gebruik je dan zo'n Android TV-stick. Goedkoper kan het bijna niet! :*)
Mijn systeem wordt geen Android, maar een ASRock E25LM1 R2.0 Mini-ITX bordje. Om dan full fledged Linux op te draaien. Natuurlijk zou ik ook gewoon wat launchers kunnen schrijven voor programma's, maar zoals ik hierboven al zei, het is hobby, maar ik wil het toch clean, als 1 mooi geheel hebben. Alles in 1 programma, makkelijk met touch te bedienen enzo.

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-08 15:48
Carharttguy schreef op woensdag 18 september 2013 @ 21:30:
Mijn systeem wordt geen Android, maar een ASRock E25LM1 R2.0 Mini-ITX bordje. Om dan full fledged Linux op te draaien. Natuurlijk zou ik ook gewoon wat launchers kunnen schrijven voor programma's, maar zoals ik hierboven al zei, het is hobby, maar ik wil het toch clean, als 1 mooi geheel hebben. Alles in 1 programma, makkelijk met touch te bedienen enzo.
Ik snap het dat je het graag helemaal zelf wilt maken; soms is dat ook gewoon leuker, al kan het makkelijker. :9

Met een launcher bedoel ik trouwens een specifiek soort android programma, namelijk het programma van het hoofdmenu/appmenu. Je kunt dit vervangen waardoor je Android apparaat standaard naar een auto-vriendelijke touch interface toe gaat vanuit waar je apps kunt launchen zoals bijv. Spotify. Als je een app sluit, kom je automatisch weer in de launcher terecht.

Daarnaast: Android draait ook op PCs, kijk hier maar eens: http://www.android-x86.org/. Er bestaat een grote kans dat je het gewoon kunt draaien op het Mini-ITX bord :)

De reden dat ik dit vermeld: vaak sterven hobby-projecten af omdat men té veel hooi op zijn vork neemt, en er dan geen zin meer in heeft. Als je het Android-pad bewandelt kun je beginnen met alleen een launcher en de standaard GPS/Spotify/etc. apps, en heb je dus na het programmeren van die launcher-app meteen een werkend systeem. Vervolgens ga je de standaard Android apps een voor een vervangen met je eigen apps. Op die manier zie je veel sneller resultaat, en blijft het dus leuker om door te gaan. Daarnaast kun je voor Android in een fijne omgeving (Eclipse) programmeren en heb je een goed ondersteunde, high-level taal.

Goed, dit was mijn laatste Android-aanbeveel-post. :+ Veel plezier met ontwerpen! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Gimmeabrake op 19-09-2013 15:24 . Reden: typo ]

Pagina: 1