RAID 0 instellen 3x3TB

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

De titel zegt het al. Ik wil Raid0 gaan instellen.
Ik heb momenteel:
1x256GB SSD (Plextor M5S)
3x3TB (Seagate Barracuda)
1x1B (Samsung spintpoint F3)

Dit is mijn Inventaris:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 170,10€ 170,10
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 313,20
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Creative Inspire T3130€ 0,-€ 0,-
1Sennheiser RS 119 II (Zilver, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 69,-€ 69,-
1CM Storm QuickFire TK (Red switch)€ 73,10€ 73,10
1Corsair Vengeance K90 (International English)€ 119,-€ 119,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 79,20€ 79,20
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,95€ 134,95
1Seasonic X-750 V2€ 145,38€ 145,38
1Plextor PX-256M5S 256GB€ 142,57€ 142,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.630,40

Nu staat windows en programma's uiteraard op mijn SSD.
Echter Had ik eerst alleen de SSD en 1 3TB schijf. Heb nu 2x3TB bij gekocht, en 1x1TB omdat deze maar 15 euro was.

Nu ziet windows alleen nog de SSD en mijn oude HDD partities. Dit had ik al verwacht, in schijfbeheer kan je dit alsgoed is instellen dat er partities van worden gemaakt.

Nu is echter mijn vraag hoe ik de 3x3TB in RAID0 kan zetten zodat die 3 schijven hun snelheid combineren. En dat ik 1 partitie heb.
Ik snap dat de 1TB niet in RAID gebruikt kan worden.

Schijf beheer heeft echter een optie genaamd "Volume spannen" Hiermee kan ik meerdere schijven tot 1 partitie koppelen, alleen dit is volgens mij niet hetgene wat ik moet hebben.

In de BIOS kan ik de SATA controller instellen op
-IDE
-AHCI (Standaard)
-RAID

Ik wil dat de SSD uiteraard op AHCI draait, alleen ik kan alles alleen instellen voor de hele controller...

Iemand enig idee hoe ik dus:
SSD: AHCI
3x3TB: RAID0
1x1TB: AHCI

Hoe krijg ik dit voor elkaar met instellen?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47

Quad

Doof

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon de controller instellen op RAID, dan heb je ook alle voordelen van AHCI.

Verwijderd

Wat TERW_DAN zegt. Nadat je controller in RAID staat kun je met een toetscombintie zoals Control+I de RAID BIOS binnen en daar kun je je 3x 3TB RAID0 array maken. Dan gebruik je Intel RST RAID engine ipv Windows eigen software RAID die veel minder geavanceerd is.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Wat de bovenstaande heren uiteraard zeggen ;)

Met daaraan toegevoegd... Intel chipsets en drivers zijn onderhanden slim genoeg om je SSD gewoon in AHCI mode te blijven aansturen als deze geen deel uit maakt van de RAID array. De SSD blijft van alle functionaliteit voorzien die hij nodig heeft.

Dus je hoeft je niet druk te maken over TRIM support... Ik neem ook aan dat daar je probleem lag ;)

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Yup, was ook al een beetje bang dat de TRIM support dan niet meer zou werken :P.

Ik ben er nu dus uit dat RAID op meerdere manieren in te stellen is. En ik moet dus oppassen dat ik niet de BIOS op RAID instel en vervolgens in windows schijfbeheer RAID ook weer instel, dit zal voor problemen zorgen neem ik aan?
Ik weet nog niet echt hoe ik dit precies ga aanpakken, ook ivm DATA verlies.
Aangezien ik er eerst "maar" 1x3TB in had zitten, deze is ongeveer 2/3e vol.
Deze DATA wil ik eigenlijk liever niet verloren hebben.

Ik zit echter nog wel met een paar vragen, voordat ik eraan begin.
Ik zit momenteel met dit stappenplan in mijn hoofd:
-Alle huidige bestanden van de 3TB schijf overzetten op de 1TB schijf en externe HDD, SSD e.d.
-Zodat ik 3x3TB lege harde schijven heb.
-Vervolgens in de BIOS instellen op RAID
-Dan zien of er extra opties verschijnen in de BIOS?
-Geen extra opties in BIOS -> Windows schijfbeheer en de 3x3TB als Striped instellen.
-Resultaat:
- 1x SSD partitie (256GB)
- 1x 9TB partitie (RAID)
- 1x 1TB partitie

Is deze aanpak goed of kan ik dit beter anders doen? Gelukkig ben ik er zeker van dat de SSD naar behoren blijft werken ;)
Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:28
Je weet wel dat dit zeer onveilig is voor je data?
In eerste instantie dacht ik dat snapt hij, maar omdat je nu in je laatste post begint over "deze DATA wil ik liever niet verloren hebben."

Als 1 van 3tb schijven ermee stopt ben je alles van je 9tb array kwijt.
Ben hiervan iig bewust!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaah ik weet dat als 1 schijf er mee stopt dat er geen DATA meer overblijft.
Alleen ik bedoel eigenlijk dat als ik deze 3 schijven in RAID wil gaan zetten, dat de DATA die op 1 schijf staat verloren zal gaan.
Als ik uiteindelijk niets merk van de snelheid van RAID zal ik wellicht weer terug gaan naar normale partities per schijf, het is ook deels een beetje uitproberen hoe dit precies werkt.

我的名字是Mirno

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:47

Quad

Doof

Volgens mij is het zo dat al je data over alles wordt verspreid, als er een naar de kloten gaat je data op de andere twee schijven dus ook gewoon kwijt ben en niet van een enkele schijf.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-01 23:12

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Quad schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:05:
Volgens mij is het zo dat al je data over alles wordt verspreid, als er een naar de kloten gaat je data op de andere twee schijven dus ook gewoon kwijt ben en niet van een enkele schijf.
Het hoeft niet altijd zo te zijn dat alle data ontoegankelijk is geworden. Ik heb een onboard promise fasttrack controller gehad die de data in redelijk grote blokken weg schreef naar de ene dan wel de andere schijf. Toen één schijf faalde kon ik nog de helft (of iets minder) van de data benaderen (die gewoon leesbaar op de andere schijf stond) Wel was de windows installatie en andere programma's corrupt.

@TS:
Met zo'n groot volume (9tb) vraag ik me af wat er op dit volume komt te staan en waarom je dat in een striped array wil hebben ipv raid 5 (iets betrouwbaarder dan striped, lees meer opties voor recovery)

En als je nu al net genoeg ruimte hebt om je data te verschuiven om die ene schijf leeg te maken vraag ik me ook af hoe je een back up gaat regelen voor de data op het striped volume.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaa ben mij bewust van het gevaar.
Eigenlijk in dat oogpunt is het niet erg handig om voor RAID te gaan.

Ik snap dat als er dus één crasht alle bestanden verloren gaan. Alleen ik heb momenteel 1 van de discen in gebruik met DATA erop :P, zal die moeten leeghalen al wil ik deze in RAID hebben.
Alleen ik zit nu te denken niet aan de schijf te komen die al vol staat, en mijn 2 andere schijven in RAID te zetten.
Ben eigenlijk vooral benieuwd naar de prestatie e.d. hiervan, en de werking.
Misschien zal toch de beste optie zijn dat er per schijf een partitie wordt gemaakt, dus 5 partities in totaal.

Denken jullie eigenlijk dat RAID wel zin heeft als de schijven alleen gebruikt zullen worden als opslag?
En wellicht in de toekomst een aantal programma's ?

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
Nee, want als je het alleen gebruikt als "opslag" waarom heb je dan net dat extra stukje snelheid nodig? Je schijven zijn dan al snel zat

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je verschillen in snelheid wil weten zet je de twee lege schijven in een striped array en kopieer je van de volle schijf naar dit array en terug. Dan zie je wat RAID 0 voor je kan betekenen.
RAID 0 is puur voor de snelheid van het lezen en schrijven. Dus moet je vaak of veel schrijven/ lezen is RAID 0 een voordeel. Daarom is dit dus vaak de partitie waar het o.s. op staat en alle andere programma's. (c:)
Als het gaat om films, muziek, of foto's zal je er alleen voordeel bij hebben als je er veel mee in de weer bent. Bv video bewerking. Als het alleen maar afgespeeld gaat worden in een mediaspeler dan zal je verder geen nut ondervinden van een striped array.
Verder is met de komst van de ssd het hebben van een c: partitie in RAID 0 al een beetje achterhaald.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:02

Tjark

DON'T PANIC

mirno schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 20:50:
Alleen ik heb momenteel 1 van de discen in gebruik met DATA erop :P, zal die moeten leeghalen al wil ik deze in RAID hebben.
Dat is toch niet zo'n probleem? Als je toch 3x3TB in raid 0 zet, is de data die er op komt(nu staat) je toch niks waard en kan je die nu alvast gewoon deleten.

:X

*insert signature here

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Jaah, RAID is als ik er zo over nadenk niet erg nuttig. Ik wil veel bestanden bewaren, zoals films, games en series.
Ik wil die graag ik kwaliteit hebben, denk aan 1080p het liefst.
Aangezien ons internet nogal traag is (650kb/sec :( gemiddeld) staat deze veel te downloaden en bewaar ik alles, het is niet zo dat als ik iets nog een keer wil zien, of zelfs nog moet gaan zien dat ik er weer 2 nachten voor moet downloaden.
Een serie in 1080p is vaak erg groot, en duurt wel even.
Ik ga ook een schijf instellen als netwerk schijf, deze bestanden zullen voor alle computers in het netwerk beschikbaar worden (Server idee).

Nu moet ik dus nog 2x3TB en 1x1TB als partities instellen.
Echter twijfel ik nog wel een beetje, ik zou graag eens RAID willen proberen, ook omdat ik er dan wat ervaring mee krijg, dat ik bij toekomstige PC's dit mensen kan aanraden (ook met bijvoorbeeld back-ups, mirroring).
Doe zo af en toe eens PC's bouwen voor mensen.

Ga nu denk ik 2x3TB testen in RAID0, weet alleen nog niet hoe ik dat dus precies in de BIOS kan instellen.
Ik begrijp dat het idee van 3x3TB in RAID eigenlijk een beetje nutteloos is, dus dat ga ik dan maar niet doen denk ik, ook omdat alle data overzetten naar andere HDD nog al een gedoe is en tijd gaat kosten.

iig bedankt voor alle hulp en informatie, ik ga er van de week maar eens mee aan de slag.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Verwijderd

Backups hebben niets met RAID te maken. Behalve dan dat je alles dat je op een RAID array zet normaliter zou moeten backuppen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je zou ook kunnen overwegen om je niet suf te downloaden. Lukt je toch nooit meer om alles te bekijken.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:02

Tjark

DON'T PANIC

mirno schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:17:
Ik wil veel bestanden bewaren, zoals films, games en series.
...
Ga nu denk ik 2x3TB testen in RAID0
:)

*insert signature here

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:10
Ik zou nog wat meer inlezen over RAID. RAID is geen backup. RAID 0 op grote disken met data die je wil bewaren is gewoon vragen om problemen. Het lijkt wel of je perse RAID wil draaien?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Ik weet hoe RAID werkt.
Wordt hier uitgelegd: http://nl.hardware.info/r...-raid-1-raid-10-en-raid-5

Klopt idd wel dat ik graag RAID wil draaien. Voornamelijk om wat meer ervaring op te doen.
Bij nader inzien is 1 partitie van 9TB niet de beste optie, met name wegens de veiligheid. En voor de extra snelheid hoef ik het niet te doen.

Toch wil ik graag nog proberen of ik dit werkende kan krijgen. Ook voor in de toekomst als mensen een schijf willen mirroren (Mag ik dit back-uppen noemen?, weet niet of RAID 1 echt back-ups maken is, alleen noemde het wel zo.)

Ik denk dat ik voor mijzelf uiteindelijk het beste af ben met:
-1 SSD partitie
-3 partities van 3TB
-1 partitie met 1tb, die in het netwerk gedeeld gaat worden.

5 partities in totaal dus, met elke schijf een eigen partitie.

Wat ik nog wil gaan uitproberen is:
-Raid0, met de 2x3TB die ik nog niet in gebruik heb, alleen ik weet dus goed hoe ik dit het beste kan instellen.
-Raid1, Ook met de 2x3TB, om te kijken of ik die mirroring werkende kan krijgen.

Als ik echt belangrijke data heb die ik absoluut niet kwijt wil, dan wil ik dat mirroring behouden. Echter weet ik niet of dit met 2 exact dezelfde HDD moet of dat het ook kan d.m.v. 2 even grote partities te maken, waarvan eventueel de SSD gemirrord gaat worden.
Hierover moet ik mezelf nog even inlezen voordat ik dit ga proberen.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

mirno schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:07:
Ook voor in de toekomst als mensen een schijf willen mirroren (Mag ik dit back-uppen noemen?, weet niet of RAID 1 echt back-ups maken is, alleen noemde het wel zo.)
Ik zou zeggen dat het een vorm van redundantie is, maar geen back-up. RAID 1 is mooi als er één schijf faalt, maar bij brand of bliksem inslag bestaat de kans dat alle hardware het begeeft en daarmee de data verloren gaat.
Voor wat meer uitleg.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mirno schreef op woensdag 18 september 2013 @ 18:07:
Als ik echt belangrijke data heb die ik absoluut niet kwijt wil, dan wil ik dat mirroring behouden. Echter weet ik niet of dit met 2 exact dezelfde HDD moet of dat het ook kan d.m.v. 2 even grote partities te maken, waarvan eventueel de SSD gemirrord gaat worden.
Je mirrort een HDD, niet een partitie als je gebruik maakt van de RAIDfuncties van je moederbord (dat ik wel aanraadt).

Je hebt 3 disks, dan kun je ook RAID5 overwegen.

Maar welk RAIDlevel je ook pakt, geen van allen is een backup. Ze voegen hooguit redundancy toe. En dat is op zich al heel prettig, maar het is niet de heilige graal.
Pagina: 1