raid of backup

Pagina: 1
Acties:

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:19
Net hersteld van een forse systeem-crash, waarin behalve de data-disk ook de meest recente backup de geest gaf. Ik was heel blij met de backup-van-de-backup, weliswaar niet helemaal up-to-date maar toch een forse beperking van de schade. Redundante opslag helpt, in zo'n geval.

Nu ben ik de zaak opnieuw aan het opbouwen en ik vraag me af of RAID-1 de oplossing wel is. Een tikkende harddisk is weliswaar nogal definitief, maar toch ook tamelijk zeldzaam. In vijfentwintig jaar heb ik er nu dus voor het eerst problemen mee gehad. Wat veel vaker voorkomt is dat bijv. Windows er een zootje van maakt met onleesbare bestanden tot gevolg - om van m'n eigen stommiteiten maar niet te spreken. Volgens mij helpt daar geen RAID tegen. Een schrijffout tgv. de soft- of firmware wordt keurig redundant gekopieerd. Of heb ik dat fout? Een RAID-1 lijkt me fantastisch als er een database opstaat met veel transacties per dag, maar minder effectief om min of meer handmatig gecreëerde files veilig te stellen. Een incrementele backup-keten is dan veiliger, plus effectiever in diskruimte omdat niet de hele hd gekopieerd hoeft te worden.

Of zien jullie dat anders?

PS: laten we even aannemen dat een gebackupte RAID array er vanwege de kosten van al dei Tbs er nog niet inzit...

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:57

ResuCigam

BOFH

Om te beginnen RAID is GEEN back-up. Verder heb je helemaal gelijk. Het enige waar RAID tegen beschermt is een kapotte harde schijf. Voor de meeste mensen is een back-up veel belangrijker dan een RAID configuratie.

We do what we must because we can.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32
RAID is geen backup.

Probeer de data op een externe disk of NAS op te slaan.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:05

Rannasha

Does not compute.

RAID is voornamelijk bedoelt om hogere uptime te kunnen bieden. Als een disk uitvalt, blijft de array online en dat is handig als je in een zakelijke omgeving werkt waar downtime geld kost. Voor je eigen thuis-opslag is het even vervelend als je een dagje moet wachten tot je een backup hersteld hebt naar een vervangende schijf als je een uitval hebt, maar zeker geen groot probleem.

Persoonlijk zou ik dus zeker niet voor RAID-1 gaan, maar voor een reguliere backup strategie, waar je de integriteit van de backups regelmatig verifieert.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Wimw
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 10:19
Dank jullie wel. Ik begon er wat onzeker van te worden. :)

MSI Z77A-GD65, i3770t, 16GB

• chatico
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-01 21:43
Ik heb al jaren RAID 1 lopen dus 2 schijven in RAID nog geen problemen gehad maar in theorie als 1 schijf het begeeft dan heb je nog wel lekker de andere lopen en koop je gewoon terug een 1tb bij ofzo en maak je opnieuw een RAID.
Bij mij is het geval dat er veel kostbare informatie opstaat die ik graag niet kwijtspeel.

Maar ik heb ook gewoon een 1tb schijfje waar ik eens alles heb opgezet uit de pc gehaald en in de kast heb gelegt. Dit is dan weer een backup.
Ik zeg maar hoe ik het heb gedaan ;)
Pagina: 1