TCP/IP problemen

Pagina: 1
Acties:

• Tommienator
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05-2024
Goedemiddag iedereen,

Ik heb wat TCP/IP (zoals de titel reeds vermelde) problemen. Ik was voor het eerst wat aan het experimenteren met crossovercables (om servers/nassen direct op de pc te koppelen). En heb er dus ééntje gemaakt om wat mee te spelen (1 kant gewoon, en de andere crossover) Gezien mijn nas (een Qnap TS410) 2 gigabyte ethernet poorten heeft

Nu, heb op mijn moederbord standaard 1 ethernet poort zitten (msi Z77 Mpower) dus heb via een pci-e x1 kaartje (TP-link) de nas met de computer verboden (de gekruiste kant steekt in de pc, de gewone in de nas.. Maar in de documentatie die ik me verdiept heb maakte dit blijkbaar niet zoveel uit waar je wat insteekt)

Dus, mijn pc had voordien al een statich ip adres dat ik opgegeven had, met als standaard gateway het ip adres van de router en als subnetmasker 3x255.0 wat me vrij standaard lijkt.
Heb dit ook met het TP link kaartje gedaan.. Een ander vast ip-adres gegeven maar wel met dezelfde subnetmasker/standardgateway als mijn gewone ethernet poort. Toen gaf windows mij een soort van waarschuwing (zie hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://img186.imageshack.us/img186/7715/capturee.png

Verder heb ik de poort op de nas ook een statisch ip gegeven met dezelfde subnetmasker/standardgateway als ik de TP link kaart gegeven had.

Nu komt het rare van de zaak.. Als de TP-link kaart en dus ook mijn nas op dezelfde gateway zitten als mijn gewone ethernetpoort, dan kan ik wel op het internet en de nas benaderen vanaf de andere ethernet poort (die gewoon op mijn router verbonden is) maar niet de ethernetpoort die ik een statisch adres heb gegeven. Pas wanneer ik mijn gewone ethernetpoort uitschakel, dan kan ik op mijn nas zijn statisch ip adres gaan.

Geef ik de TP-link kaart en ethernetpoort van de nas een ander ip adres en ander gateway (dan spreek ik over 192.168.2.een getal ipv 192.168.1. een getal) Dan kan ik als mijn gewone ethernet poort aanstaat mijn nas benaderen van de 2 ip-adressen.. Maar ik kan niet op het internet..

Is er een manier om dit op te lossen? Hoop ook dat ik een beetje duidelijk ben? Zo niet, vraag maar :)!

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Haal de default gateway weg op de verbinding naar je nas.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 16:03
CyBeR schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:55:
Haal de default gateway weg op de verbinding naar je nas.
^ Dit dus

Voor de koppeling met je NAS heb je geen default-gateway nodig, aangezien alle adressen die je moet benaderen via die interfae 'directly-connected' zijn (ze vallen allemaal binnen hetzelfde subnet. Windows geeft een melding op het feit dat je een tweede default-gateway wilt invullen omdat dit problemen geeft. Je PC weet namelijk niet welke default-gateway hij moet gaan gebruiken.

Conclusie:

Koppeling netwerk:
  • IP-adres
  • Subnet
  • Default-gateway
Koppeling NAS:
  • IP-adres
  • Subnet

• Tommienator
Goed, en bedoel je daar alleen mee op de TP-link netwerkkaart? Of ook op de ethernet poort van m'n nas? Want ik kan daar geen statisch ip instellen zonder default-gateway :)?

Bedankt!

"Small minds discuss persons. Average minds discuss events. Great minds discuss ideas. Really great minds discuss mathematics."

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Op je nas is 't niet zo boeiend maar op je computer wel.

• Tommienator
Goed, dit werkt dus niet.. En met dat ik wat aan de instellingen heb zitten veranderen kan ik de statische ethernetpoort van m'n nas helemaal niet meer bereiken.

Zal even nog eens uitleggen hoe het inneen zit
Heb dus m'n nas
Ethernetpoort 1: heb ik ook statisch adres gegeven, namelijk 192.168.1.5 met subnetmask 255.255.255.0 en standard gateway 192.168.1.1 deze staat op mijn router aangesloten
ethernetpoort 2: ook een statisch ip: namelijk 192.168.1.6 subnetmask 255.255.255.0 en dezelfde standaard gateway als ethernet poort 1. Hier zit de crossovercable is!

Dan heb je m'n computer:
Standaard ethernetpoort moederbord: Statisch ip: 192.168.1.20, subnetmask 255.255.255.0 en standaardgateway 192.168.1.1
Tp-link Kaartje: statisch ip: 192.168.1.21, subnetmask 255.255.255.0 en standaardgateway staat blanco!
Hier is de crossoverkant van de kabel mee geconecteerd.

Wat doe ik verkeerd?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je gebruikt hetzelfde subnet op de verschillende verbindingen. Gebruik bijvoorbeeld 192.168.2.x voor je nas.

• Tommienator
Aahzo, ik dacht dat je met subnet de 255.255.255.0 bedoelde..
Dus dan is het subnet het voorlaatste getal binnenin het ip adres?

Soit, heb het gedaan.. En het werkt perfect :)!
Waarvoor dank ;)!

Pagina: 1