Toon posts:

Welke mediaspeler voor netwerkstream?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ten eerste: dag allemaal!

In de nabije toekomst ben ik van plan om een mediaspeler aan te schaffen, maar ik zie eigenlijk door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer...
Om jullie inzicht te geven in mijn wensen zal ik die hieronder schetsen.
Wat ik zoek is een mediaspeler van minimaal 2.5 of 3 TB waar ik met name films op kan afspelen, zodat ik die op mijn TV kan bekijken. Graag wil ik de mediaspeler beneden neerzetten bij de TV, maar ik wil er vanaf onze computers ook bij kunnen (d.w.z. de speler moet in het netwerk kunnen) zodat ik er vanaf de computer(s) direct nieuwe films etc. op kan zetten.

Mijn vraag is, wat voor een mediaspeler zouden jullie hiervoor aanraden?
Ik zie op internet kant en klare mediaspelers incl. harde schijf die je zo aan de TV kunt hangen en gaan met die banaan.
Echter, er is blijkbaar ook een optie om een mediaspeler te kopen zonder hardeschijf en daar dan zelf een HD in te bouwen. Dit biedt het voordeel dat ik zelf dus kan kiezen welke grootte schijf ik erin wil stoppen.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen?
Een kant en klare mediaspeler? Zo ja: welke zijn goed / gebruiksvriendelijk / en niet al te lawaaierig?
Of kies ik beter voor een mediaspeler zonder HD en koop ik er zelf een HD bij? Zo ja: welke zouden jullie aanraden + welke schijf?

Of kan ik ook alleen een hardeschijf aanschaffen en die in het netwerk hangen? Maar die kan vast niet bestandsformaten als ISO, MKV, of losse DVD bestanden afspelen ga ik vanuit...

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken, want ik kom er niet uit..
Mijn dank is groot!!

Grt. S.

• MissShadows
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-02-2023
Je kan een netwerk hd aanschaffen, alleen dan heb je nog ietsw nodig op je bestanden mee af te spelen. Of misschien als je tv een ingebouwde mediaplayer heeft, behalve hebben de meeste problemen met ondertiteling (deze moet vaak extern zijn)

Als je een mediaplayer neemt met losse hd, zou je ook kunnen kijken voor een netwerk hd, maar als je een gewone externe hd neemt, zou je die of via usb kunnen aansluiten (meestal ook op je pc te herkennen) of op je pc aansluiten, alleen dan moet je pc wel aanstaan als je dan wilt streamen.

Voor een mediaplayer waar je een hd in kan bouwen, zou ik kijken naar een Mede8er, vind ik zelf een fijne mediaplayer, goede ondersteuning en vaak genoeg komen er updates.
Alleen als je naar de hd in een mediaplayer wilt downloaden moet deze wel aanstaan (logisch)

Zelf raad ik dan aan, als het in je budget ligt, om te kijken naar een mediaplayer zonder hdd, en een (lege) nas, waar je zelf ook kan kiezen wat voor hdd je erin zet.
Deze zou je dan vanaf elke pc/mediaplayer kunnen benaderen

Verwijderd

Topicstarter
Hey MissShadows,

Hartstikke bedankt voor je uitleg! Ik ga het eens uitzoeken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
De voornaamste vraag die jezelf in deze moet stellen is: Wat mag het kosten? Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Het kan voor een paar tientjes klaar zijn, maar je kan ook duizenden euro's uitgeven als je dat wilt.

Je kan bijvoorbeeld met een Raspberry Pi al direct klaar zijn en rechtstreeks vanaf je PC je films streamen, maar je kan ook een NAS via het netwerk, of een USB-schijf benaderen en daar vandaan kijken. Dat zal alles afspelen wat je wilt, maar is qua bediening soms wat traag. Met name de lage instap-prijs, het gebruik van XBMC en de brede support maken dit ding heel aantrekkelijk in een hoop gevallen.

Kijk je naar de "andere kant van de prijs-lijst", dan kom je al snel uit bij complete HTPC's en server-systemen die volledig geautomatiseerd functioneren, in full-hd kunnen opnemen en zelfs domotica geïmplementeerd hebben. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt dus.

In jouw geval zou ik zo op het eerste gezicht kijken naar bijvoorbeeld een Pi, of naar een Mede8er, WD Live of vergelijkbaar device. Je kan dan later als je wilt altijd nog eens een upgrade naar een volwaardige HTPC maken.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dank je!!!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik dus zoek is iets rond de 250 euro max.
Graag zou ik een mediaspeler willen waarbij ik de PC niet aan hoef te zetten om films af te spelen (zoals dus bij de Raspberry pi het geval is blijkbaar).

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:13:
Wat ik dus zoek is iets rond de 250 euro max.
Graag zou ik een mediaspeler willen waarbij ik de PC niet aan hoef te zetten om films af te spelen (zoals dus bij de Raspberry pi het geval is blijkbaar).
Bij een Pi kan je een USB-disk gebruiken, maar beter is om het over het netwerk te streamen.
Mocht je van plan zijn om in de toekomst te gaan uitbreiden / upgraden en het echt als hobby-object te gebruiken met updates, plugins etc, dan zou ik die 250,- in netwerk-storage steken en er een Pi bij halen om later eventueel met een 2e Pi uit te breiden of een HTPC / Zotac Zbox oid erbij te zetten.
Ben je dat niet van plan, dan is een mediaspeler met HDD een logischere keuze gegeven dat het gebruiksgemak van setup wat groter is, en je support kan verwachten van de fabrikant (bij een Pi ben je afhankelijk van de community en is alles op basis van best effort. Wel een heel brede community die je over het algemeen prima kan helpen).

iRacing Profiel

Pagina: 1