Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 19:10
Beste tweakers,

Ik zit te kijken wat mijn volgende verbetering aan mijn gamebak moet zijn en ik heb wat hulp nodig.

Op dit moment beschik ik over een Sapphire 6950 2GB en Intel i5-2500k. Beiden zijn draaien op factory settings en worden voorzien van stroom door een 3 jaar oude Cooler Master Real Power M520, van 520W dus. Een andere omstandigheid die hierbij komt is dat ik mogelijk binnenkort voor mijn opa een snelle en simpele thuis-PC ga bouwen en dan wellicht mijn huidige, nog goed functionerende voeding in zijn PC kan doen. Dit geeft mij de mogelijkheid om na te denken over een nieuwe voeding.

Daarom heb ik nu 2 scenario's voor mezelf bedacht:
-Ik kan een nieuwe goede voeding kopen, met de capaciteit voor een extra tweedehands 6950 voor een Crossfire opstelling. Daarnaast kan ik dan wellicht mijn i5 gaan overklokken.
-Ik kan de huidige voeding houden, en op termijn een nieuwe videokaart kopen ter vervanging van mijn 6950. Ik weet alleen niet zeker of mijn 3 jaar oude voeding dan nog een CPU overclock aankan.

Vragen die hier spelen zijn dus onder andere of ik er eventueel goed aan doe mijn huidige voeding in de PC voor mijn opa te plaatsen, of mijn huidige voeding anders op termijn een nieuwe videokaart en overclockte CPU aankan, en of een tweede 6950 een goed alternatief is voor een nieuwe kaart.

Graag hoor ik jullie advies hierover. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Als je voor crossfire gaat moet je inderdaad een zwaardere voeding. Maar ik zou gewoon een nieuwe videokaart kopen ipv crossfire (zuiniger, minder warmte ed)
Ik weet niet wat het verbruik is van die andere pc, maar ik gok dat dat geen game systeem is, dus zou je daar een nieuwe voeding in kunnen zetten passend op het verbruik. (een degelijke 200w/300w hoeft niet duur te zijn)
Je huidige voeding is nog redelijk jong (die moet nog wel even meekunnen) maar als je 'm niet meer vertrouwt zal je die moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Top, bedankt voor je advies.

Gebruikt een nieuwere, krachtigere videokaart altijd automatisch meer Watt? Of blijft het gebruik redelijk gelijk? Ik wil natuurlijk niet een nieuwe videokaart gekocht hebben, om er vervolgens achter te komen dat mijn voeding als nog niet sterk genoeg is ;)

Hoe verhoudt mijn huidige kaart zich trouwens tot mijn processor? Ik wil op termijn graag mijn CPU gaan overklokken, maar ik vermoed dat die voorlopig nog niet een bottleneck vormt voor games. Klopt die inschatting enigszins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ShortsNL schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:36:
Gebruikt een nieuwere, krachtigere videokaart altijd automatisch meer Watt?
De ene kaart is de andere niet, ze worden in principe wel zuiniger maar de prestaties gaan ook weer omhoog. Dus om hetzelfde te kunnen als je oude videokaart zullen nieuwe kaarten minder verbruiken, maar omdat we juist meer eyecandy willen gaat het gebruik weer omhoog.
Ik wil natuurlijk niet een nieuwe videokaart gekocht hebben, om er vervolgens achter te komen dat mijn voeding als nog niet sterk genoeg is ;)
Dat is natuurlijk een kwestie van de juiste informatie opzoeken van de nieuwe kaart alvorens je deze koopt.
Hoe verhoudt mijn huidige kaart zich trouwens tot mijn processor? Ik wil op termijn graag mijn CPU gaan overklokken, maar ik vermoed dat die voorlopig nog niet een bottleneck vormt voor games. Klopt die inschatting enigszins?
Mja, ik heb toevallig ook een hd6950 en een 2600k en dat gaat nog steeds als de brandweer :P
Toegegeven dat de videokaart niet alle spellen op max kan spelen zonder in te boeten op framerates, maar de cpu zit nog niet aan zijn max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShortsNL
Duidelijk!

Ik zal wachten met upgraden tot mijn videokaart of PSU écht aan vervanging toe is, en dan waarschijnlijk beide vervangen: nieuwe videokaart erin en mijn CPU overklokken. Waarschijnlijk over een drietal jaar of zo.

Wederom bedankt.