Linux Distro voor webserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Hallo,

Ik ben op dit moment met een opleiding webbuilder bezig, en nu merk ik dat ik bij opdrachten steeds meer de behoefte krijg aan een fatsoenlijke webserver (in plaats van een USBwebserver). Omdat ik geen behoefte heb aan een volledige server in een datacenter, heb ik besloten een Virtuele Machine te proberen te draaien die ik tijdens de lessen aanzet. Deze draait dan eventueel ook mee op DHCP zodat anderen ook de server kunnen benaderen.

Hieronder de minimale functies van het systeem:
-Linux server met Apache, MySQL en PHP (Ofwel LAMP)
-Te draaien op VMWare
-Te benaderen binnen een LAN via IP
-Benaderbaar via FTP

Het liefst zou ik ook mailadressen willen gebruiken, maar ik ben bang dat hiervoor iets meer nodig is dan een VMWare machine.

Nu heb ik een beetje op het internet gezocht, en vond ik best veel handleidingen om zo'n systeem in te stellen, maar ik kon weinig informatie vinden over wat de voor- of nadelen zijn van elke distro. Ik ben zelf ook niet erg thuis in Netwerk/OS dus ik wou niet 3-5 distro's blind proberen, omdat dit redelijk wat geklooi zou worden om uberhaupt dat ding gestart te krijgen. (Had het al eens geprobeerd.) Wat zijn dus de voor- en nadelen van de gnagbare LAMP systemen, en zijn mijn wensen goed te realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

als het werkelijk alleen voor testing is waarom niet een kan en klare LAMP setup nemen van turnkey ? Is volledig ingericht en ready to run

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Wat ik nu even snel zie is dat dus een Linux Distro die direct als webserver is ingericht? Dat is een goed idee, daar zal ik verder naar kijken. Kan ik turnkey ook via FTP benaderen, en kan ik daarmee -werkende- mailadressen maken, die ook in een andere LAN nog werken?

En uiteraard sta ik ook nog open voor andere oplossingen als iemand die weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rikpro schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:34:
Wat ik nu even snel zie is dat dus een Linux Distro die direct als webserver is ingericht? Dat is een goed idee, daar zal ik verder naar kijken. Kan ik turnkey ook via FTP benaderen, en kan ik daarmee -werkende- mailadressen maken, die ook in een andere LAN nog werken?

En uiteraard sta ik ook nog open voor andere oplossingen als iemand die weet.
Werkend Mail adressen maken in een LAN omgeving dus constant varieert is per definitie lastig omdat je mailadres domain constant bekend moet zijn, dns resolving dus kan je dus alleen doen als je ook nog een domain gaat draaien erop en iedereen zich aanmeld op dit domain anders is de DNS niet resolvebaar of moet je die constant bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:17
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:38:
[...]

Werkend Mail adressen maken in een LAN omgeving dus constant varieert is per definitie lastig omdat je mailadres domain constant bekend moet zijn, dns resolving dus kan je dus alleen doen als je ook nog een domain gaat draaien erop en iedereen zich aanmeld op dit domain anders is de DNS niet resolvebaar of moet je die constant bijwerken.
Daarnaast komt het de continuiteit van je mail niet bepaald ten goede als je niet 24/7 online bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:38:
[...]

Jaa, daar was ik al bang voor. Dat valt dus af, helaas... Kan ik wel FTP gaan gebruiken? Dat is toch echt een must...

EDIT Vistu: Dat zou me niks uitmaken, mail uiteraard ook test doeleinde, geen actief gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoelpoot op 17-09-2013 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:06

Xatom

Turnkey is gebaseerd op Ubuntu dus het lijkt me dat je gewoon een FTP-server kan installeren als die er al niet in zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

rikpro schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:41:
[...]

Jaa, daar was ik al bang voor. Dat valt dus af, helaas... Kan ik wel FTP gaan gebruiken? Dat is toch echt een must...
Default zit ie er niet in maar dat is echt een kwestie van apt-get install <ftppakketje), dus echt het werk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Als je niet extern wilt hosten, wel email wilt (kan zelfs met gratis domein (xxx.gotdns.com), maar wel FTP kunnen gebruiken kan je ook een NAS aanschaffen als Synology/Qnap en daarop hosten. Alles draait op deze boxen (en andere waarscheinlijk ook).

//iets te snel :
Je hebt hiervoor wel een 24/07 verbinding nodig en een beetje handigheid in portforwarding, maar dan heb je wel:
- LAMP
- MAIL
- SSH
- Volledige vrijheid in installatie van wat je wilt
- NAS :)
- en nog veel meer

[ Voor 32% gewijzigd door LoBbY_1 op 17-09-2013 11:48 ]

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
LoBbY_1 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:44:
Als je niet extern wilt hosten, wel email wilt (kan zelfs met gratis domein (xxx.gotdns.com), maar wel FTP kunnen gebruiken kan je ook een NAS aanschaffen als Synology/Qnap en daarop hosten. Alles draait op deze boxen (en andere waarscheinlijk ook).
En die tussen lokalen + school&huis meenemen. Als netwerk-leek heb ik geen zin om deze thuis op te stellen, en bovendien weet ik niet hoeveel dit nu echt gebruikt gaat worden, dus geld uitgeven is niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
In dat geval kan je een VM images downloaden en direct aan de slag.

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zou hoe dan ook even kijken naar alternatieven voor FTP, behalve als het je echt om FTP te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Mja, omdat webservers vaak ook met FTP werken vind ik het wel de logische oplossing. Misschien host ik er ook ooit weleens een groepsprojectje op en FTP lijkt me dan toch redelijk betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Ik weet niet wat het doel is, maar het lijkt erop dat het misschien wel nuttig is om gewoon een zeeeer goedkoop hosting pakketje af te nemen?

Het is erg makkelijk om Linux (Ubuntu, Debian etc) in een Virtual Machine te draaien met een webserver waardoor je de standaard dingen kunt doen (PHP, databases, FTP ook geen probleem). Maar mail verkeer wordt weer lastig. Domeinnamen ook natuurlijk, wat misschien nuttig is als je met friendly URLs wil gaan werken (voor SEO, URL rewriting).

Dus wil je alles kunnen, zou ik misschien wel het goedkoopste webhosting pakketje ergens afnemen voor 1 a 2 euro per maand en wat opstart kosten. Heb je meteen domein naam en mail. Zo is het veel makkelijker zaken te oefenen zoals vanuit PHP mail te versturen als ook inbox zaken met PHP afhandelen. En dus het genoemde spelen met URLs.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Beter is om gewoon met SFTP te werken. Je hebt al SSH server draaien voor je beheer van afstand (in je VMWare wil je dat niet altijd doen, ivm snelheid wisselen schermen e.d.), dus dan hoef je alleen nog maar de gebruikers aan te maken en ze hebben SFTP toegang met bijvoorbeeld WinSCP of Filezilla.

Voor distro, tja, je kan van alles nemen. CentOS, Ubuntu en Debian hebben bijvoorbeeld veel documentatie. Die kan je proberen. Debian of Ubuntu is wellicht wat makkelijker omdat /etc wat 'logischer' in elkaar zit mbt configuratie locaties.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:47

MsG

Forumzwerver

Kan je niet gewoon op je bestaande OS een WAMP MAMP of LAMP-pakket (afhankelijk van welk OS je dus zelf gebruikt) draaien in plaats van helemaal een ander systeem te draaien binnen een VM?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
WebDAV is ook interessant voor web-projecten,

Ik zou ook een BSD overwegen trouwens, ik ben inmiddels al een hele tijd volledig overgestapt op GNU/Linux (als je de Mac niet meetelt), maar ik heb veel geleerd van FreeBSD en OpenBSD en ook jaren een FreeBSD webserver beheerd, dat beviel op zich prima. Documentatie was in orde en het was in mijn ogen ook altijd redelijk helder wat betreft configuratie.

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 17-09-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
!null, zoals ik eerder zei weet ik niet precies hoeveel het echt gebruikt gaat worden, als het een goed idee blijkt te zijn had ik dat sowieso al in mijn achterhoofd.

Hero of Time, wat bedoel je precies met beheer op afstand? Als ik de webserver in een VMWare draai zou ik die direct kunnen benaderen toch?

MsG, ik draai nu Windows 7 Home Premium, ik geloof dat je Windows Server nodig hebt daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

rikpro schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:08:
Hero of Time, wat bedoel je precies met beheer op afstand? Als ik de webserver in een VMWare draai zou ik die direct kunnen benaderen toch?
Heb jij zin om voor elke scroll actie in een document je VMWare te moeten verlaten, of wil je liever met 1 klik verder kunnen? En wil je commando's e.d. kunnen copy/pasten naar je server? Dan werk je 'op afstand' via SSH. Je gaat natuurlijk geen hele GUI draaien voor een LAMP servertje, nergens voor nodig en er zijn geeneens degelijke grafische beheertools voor Apache en MySQL. Config bestand of webbased. Beide prima vanaf je laptop direct te doen, ipv eerst je VM in te moeten.

Dus daarom, je hebt al openssh-server op je VM, je team genoten kunnen dan met een SFTP client bestanden erop zetten. Veiliger dan plain FTP.

En voor je mail, je kan 'm prima lokaal houden, dan maakt iedereen verbinding met de server en stuur je naar de gebrukersnaam, ipv email adres. Weet alleen niet hoe fijn de diverse mail programma's dat vinden, maar de standaard mail en mutt op de shell kunnen er mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

een kleuter kan de installatie doen: http://www.amahi.org/

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 14:10:
[...]

Heb jij zin om voor elke scroll actie in een document je VMWare te moeten verlaten, of wil je liever met 1 klik verder kunnen? En wil je commando's e.d. kunnen copy/pasten naar je server? Dan werk je 'op afstand' via SSH. Je gaat natuurlijk geen hele GUI draaien voor een LAMP servertje, nergens voor nodig en er zijn geeneens degelijke grafische beheertools voor Apache en MySQL. Config bestand of webbased. Beide prima vanaf je laptop direct te doen, ipv eerst je VM in te moeten.

Dus daarom, je hebt al openssh-server op je VM, je team genoten kunnen dan met een SFTP client bestanden erop zetten. Veiliger dan plain FTP.
Nee, uiteraard ga ik geen GUI draaien. Maar voor de enkele keer dat ik een commando moet uitvoeren na de installatie zal ik geen beheer op afstand ernaast willen draaien... Het gaat erom dat de server gewoon goed werkt zodat ik erop kan webdevven, niet dat ik een server wil gaan beheren zoals mn collega's Netwerkbeheer dat doen :P Persoonlijk maakt de veiligheid me ook niet veel uit in deze situatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet 'm toch een keer configureren met vhost en alles. Dat doe je dan liever via SSH en putty, dan dat je dat op de console doet van VMWare, waar je constant ctrl+alt moet indrukken om je muis terug te krijgen zodat je verder kan scrollen. En de hoeveelheid text, 80 bij 24 tekens, is ook niet echt overzichtelijk. Vandaar: SSH. En dan heb je ook gelijk sFTP mogelijkheden ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Mja, nou je t zo zegt heb je toch gelijk ja sorry. Nu zal ik dus een distro moeten kiezen en dan heb ik iets te doen in het weekend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Persoonlijk ben ik groot voorstander van Debian. Wheezy is februari dit jaar Stable geworden, dus je zal niet met hele oude software meuk zitten, maar ook niet met de bugs van de laatste versie. Wil je nieuwer, dan pak je Ubuntu Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Voor servers is Debian altijd een goede keuze.
Eerlijk gezegd maakt het voor wat jij wil niet uit. Alle Ilnux-distro's zijn geschikt. Ik denk niet dat jij veel verschil gaat merken. Als je toch meer wil weten over de verschillen blader dan door het topic dat we over dit onderwerp hebben: Het grote welk OS ( bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7

Maak niet de beginnersfout om de allernieuwste versie van alles te willen hebben dan snij je je maar in de vingers. Neem een stabiele release van een grote distro (Debian, Ubuntu, Redhat/Centos, OpenSuse) en dan zit je altijd goed.

En inderdaad, op linux is sftp de standaard. Alle moderne FTP-software kan ook met sFTP overweg dus in praktijk maakt het weinig verschil.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Debian...
of ..
Debian..
;-)

en wil je een "hosting" achtige omgeving, dan zou ik zeggen, Debian met IspConfig 3.
Heb je gelijk alles en deze opzetten heb je in een scheet gedaan.
kijk maar eens op howtoforge.com
je kan het zo gek maken als jezelf wilt, maar begin bij de basis zou ik zeggen.
Er is veeeeeeeel.. te leren.. ;-)

Suc6

ehhh.. noppes

• MsG

MsG

Forumzwerver

rikpro schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:08:
!null, zoals ik eerder zei weet ik niet precies hoeveel het echt gebruikt gaat worden, als het een goed idee blijkt te zijn had ik dat sowieso al in mijn achterhoofd.

MsG, ik draai nu Windows 7 Home Premium, ik geloof dat je Windows Server nodig hebt daarvoor?
Verdiep je je wel in de aangereikte info? Begin eens met installeren van WAMP: http://www.wampserver.com/en/ in enkele klikken een gehele Apache MySQL en PHP-stack geheel op je Windows 7 PC. Niks moeilijk doen met virtuele machines. Gebruik het zelf ook, ideaal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Stoelpoot
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 19 september 2013 @ 01:33:
[...]

Verdiep je je wel in de aangereikte info? Begin eens met installeren van WAMP: http://www.wampserver.com/en/ in enkele klikken een gehele Apache MySQL en PHP-stack geheel op je Windows 7 PC. Niks moeilijk doen met virtuele machines. Gebruik het zelf ook, ideaal.
Ik heb al eerder Wamp gebruikt, maar het is nooit helemaal gelukt daarmee en ben toen USBwebserver te gebruiken. Ik let zeker goed op wat mensen zeggen, omdat ik het druk heb kan ik alleen niet diep erin duiken, ik ben van plan dat in het weekend te doen. Bovendien vind ik het ook wel een leuk projectje om een keer mee te klooien ;)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom niet Ubuntu Server? Is relatief makkelijk, veel packages en support voor en stabiel. Ubuntu Server installeren binnen VMware met een NAT-netwerkadapter (anders werkt het niet als je niet verbonden bent met een netwerk, bijv als je in de trein zit). ssh.exe van cygwin of putty installeren op je Windows-pc en connecten maar...

Dan een shared folder maken zodat je met een editor op Windows je bestanden kan editten, eventueel nog in VMware port forwards instellen zodat je de server op je VM van buiten kan benaderen.

Vergeet niet regelmatig snapshots te maken van je VM.
MsG schreef op donderdag 19 september 2013 @ 01:33:
[...]

Een beetje webbuilder opleiding lacht je uit als je met WAMP op Windows aan komt. Als je per se Windows wil gebruiken, gebruik dan IIS. Dan heb je iets wat nog ergens op lijkt en PHP en MySQL installeren gaat dan zelfs automatisch. Zie http://www.microsoft.com/web/downloads/platform.aspx

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar IIS werkt heel anders als je veelgebruikte dingen als mod_rewrite en .htaccess wil gebruiken. Ik ben nog niets tegengekomen in mijn werk wat niet met WAMP werkte.

Voor iemand die eerst uit de voeten kon met een USB-webserver en FTP gebruikte, is het helemaal niet zo'n gekke overstap imo.

[ Voor 27% gewijzigd door MsG op 19-09-2013 15:59 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ramon schreef op donderdag 19 september 2013 @ 08:57:
... Een beetje webbuilder opleiding lacht je uit als je met WAMP op Windows aan komt. ...
Waar mag je dan mee aankomen? BNPE?
Pagina: 1