Toon posts:

Moederbord maakt kortsluiting.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik zit met een probleem, ik ben bezig met een PC van een klant die niet wil opstarten.
Het lijkt alsof het moederbord kortsluiting maakt, maar op een rare manier.

De PC start op, geeft geen beeld, en geen piepjes.
de fans draaien maar met korte "bursts" zegmaar. het zelfde met alle ledjes op het moederbord en in de kast.
ze kniperen ongeveer 1x per seconde. Alsof er dus een constante loop van aan/uit bezig is.

Het moederbord in kwestie is een ASUS P5B

hulp stel ik zeer op prijs.

Trips.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 11:47 . Reden: toevoegen van moederbord type ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lijkt inderdaad op sluiting als ik de symptomen zo hoor, maar dat kan ook een defecte voeding betekenen. Als het voorheen heeft gewerkt en nu niet meer zou ik daar eens mee beginnen.

En even een "Gouwe ouwe", maar heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen? Daar vind je vast pointers, want ook al is het oud, de basis troubleshooting is niet echt veranderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 17-09-2013 11:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het met een 2 andere voedingen geprobeerd, en ook daarmee heb ik de zelfde problemen. Ik probeer eigenlijk een beetje te "pin-pointen" waar het probleem zou kunnen zitten, zodat ik het kan oplossen zonder de klant een nieuw moederbord aan te raden.

Ga het moederbord zo maar eens in zijn geheel uit de kast halen, en kijken of het misschien kortsluiting met de kast is.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Blijft de aan/uit knop hangen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
Afstandsbusjes tussen de mobo-tray en het moederbord zelf wel er in gedraaid?
Als je moederbord kortsluiting maakt komt het waarschijnlijk daar door, ik kan mij goed voorstellen dat mensen dit nog wel eens willen vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
@warhamstr> Dit was ook een idee dat ik had in het begin. maar ik heb m nu via de ATX pinnetjes aangezet (met een schroevendraaier de 2 pinnetjes aanraken) en dat geeft het zelfde probleem.

@tecHHeaD> Het is al een wat ouder systeem, en hij heeft het in wezen altijd gedaan. maar ik ga zo het moederbord toch loshalen om te kijken of deze het buiten de kast wel wil doen.

Blijf komen met de ideeën ik stel alles op prijs.

• w4v3g0d
Als je de doos van het moederbord nog hebt(of een doos die daar op lijkt) dan moet je het systeem uitbouwen, moederbord met de rest van de hardware GEINSTALLEERD op de doos leggen, PSU en andere aanhangsels kan je naast de doos laten hangen, dan moet je even testen of het spul het nog doet.

Overigens moet je NIET de anti-statische zak onder het moederbord leggen, dat gaat fout, gewoon op de doos.

Let's tweak!

Verwijderd

Topicstarter
@TecHHead> ik heb hier een Coolermaster test bench waar ik hem opbouw, maar alsnog bedankt voor de tip :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over welk moederbord hebben we het hier?

Wat je kunt doen om uit te sluiten dat de poweron niet meer werkt is de groene en een zwarte pin kortsluiten in de voeding als die op het bord geprikt is, om te zien of het bord dan wel aanblijft. (ik doe het altijd door met een schroevendraaier de pinnen te kortsluiten op de achterkant van het bord, maar je kunt ook een paperclip in de PSU prikken, al is dat wat lastiger).

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord in kwestie is een ASUS P5B. wat ik al zei, een ouder model. de PC is al een paar jaartjes oud :)

• w4v3g0d
Vooralsnog denk ik dat dan je videokaart of je voeding naar de knoppe is, lijkt me sterk dat een moederbord sterft.
Maar ik ben niet heel erg bekend met de Asus P5xxxx series, dus misschien kan iemand anders je wel wat daar over vertellen!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In geval van de Asus P5B lijkt het me juist zeer waarschijnlijk dat het mobo ermee kapt. Ben er zo meer dan genoeg tegengekomen. Dit soort bootproblemen heb ik vaak genoeg gezien met diverse Asusborden. Dan is er over het algemeen ook niet meer mee te beginnen, dan die dingen tegen de muur te timmeren en een nieuwe in 't systeem te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
@TERW_DAN> Ik ben hier zelf ook bang voor, maar ik heb nog de hele dag de tijd om dit te beslissen, dus tot die tijd ga ik kijken of ik het kan repareren/oplossen. mocht ik er samen met mijn collega's uitkomen zal ik een oplossing plaatsen in een update :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zou beginnen met de PSon kort te sluiten. Als je een poort80 debugger hebt zou ik die er ook inprikken om te zien of het ding nog sjoege geeft.

Maar ik durf voor 99,99% zekerheid te zeggen dat het weinig zin heeft en het bord gewoon dood is, als je al met andere voedingen aan de gang bent gegaan en de rest van de hardware eraf hebt gelaten.

Verwijderd

Topicstarter
We gaan het op een ander 775 moederbord proberen dat we hier hebben liggen. als het hier wel op werkt weten we iig zeker dat het moederbord dood is.

-Update- Moederbord was inderdaad dood, vervangen voor een nieuwe.

Bedankt voor al jullie snelle reacties, ik weet waar ik voortaan heenga als ik een probleem hebt :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2013 12:18 ]

Pagina: 1