Toon posts:

Hulp bij samenstellen nieuwe PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even voorstellen. Mijn naam is Dimitri en ik ben een twintigjarige student. Mijn geld verdien ik met poker. Momenteel heb ik twee 23’’ inch schermen op mijn vier jaar oude PC. Echter, na deze vier jaar werkt mijn PC niet meer zo soepeltjes als in het begin. Ook wil ik een derde scherm aan kunnen sluiten wat niet gaat op deze oude PC. Plan is om mijn twee schermen te vervangen voor twee 27’’ schermen die ik in landscape naast elkaar zet, en daarnaast één kleiner scherm in portrait. Ik zal een foto mee posten met een overzicht van mijn huidige systeem zodat jullie zien hoe oud alles echt is.

Nou ben ik wat computers echt een leek maar heb ik toch via tweakers veel informatie kunnen inwinnen waar ik wat aan heb. Helaas is het zó veel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Mede door de info die ik op deze site heb gevonden heb ik via de PC builder op alternate een PC samengesteld. Ik hoop dat jullie mij hier en daar nog van tips kunnen voorzien of informatie over verschillende onderdelen en betere/effectievere/goedkopere alternatieven wat onderdelen betreft kunnen voorzien.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals al eerder aangegeven gebruik ik mijn PC om te pokeren. Verder gebruik ik hem uitsluitend voor mijn studie en om dingen als het nieuws op te zoeken. Ook download ik films via nieuwsgroepen maar die zet ik gelijk over op mijn hdd van mijn mediaplayer. Ik game verder níét op mijn PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een vast budget, voor mij is het het belangrijkst dat ik meer dan 2 schermen kan gebruiken. Als ik alles zo bekijk denk ik tussen de 550 en 700 euro een prima PC te hebben dus laten we dat als budget nemen! Met mijn huidige selectie kom ik nog niet over de 450€ dus ik heb ook het idee dat een en ander niet klopt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb 2 branders in mijn huidige PC en ook 2 500gb hard schijven. Echter weet ik niet of het slim is om deze over te zetten in mijn nieuwe PC. (zie foto voor exact merk en model).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles wat in de lijst staat die ik heb samengesteld in de pricewatch.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee. Als het kwalitatief maar goed is!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Minimaal 3 beeldschermen aansluiten met de optie om later nog een aan te sluiten.
Ook heb ik een 5.1 geluidsinstallatie die op mijn PC moet worden aangesloten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 77,95€ 77,95
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 56,90€ 56,90
1Gigabyte GV-R779OC-1GD€ 108,95€ 108,95
1Western Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 73,15€ 73,15
1Cooler Master Elite 342€ 22,95€ 22,95
1Crucial CT102464BA1339€ 56,12€ 56,12
1Lite-On IHAS124-04 Zwart€ 14,44€ 14,44
1be quiet! System Power 7 350W€ 36,45€ 36,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,91

Opmerkingen bij onderdelen:

Processor:
A6 A8 of A10 heb ik geen idee over, dus ik heb maar voor de middenweg gekozen! Wel een AMD ivm bijbehorende moederbord en grafische kaart.

Grafische kaart:
Mijn huidige schermen hebben een VGA en DVI aansluiting en ik heb gelezen dat je PC een displayport moet hebben wil je een derde scherm kunnen aansluiten. Deze kaart beschikt daar over en past op het moederbord dat ik heb tekozen.

Moederbord
Aangezien je moederbord eyefinity moet ondersteunen zoals ik heb gelezen heb ik gekozen voor een AMD.

Geheugen:
Hierbij had ik dus geen enkel idee welke ik moet nemen en heb ik maar gekozen voor 8gb tegen een lage prijs vergeleken tot de rest wat er tekoop was. Kreeg al wel de melding dat dit alleen benut zou worden bij een 64bit, maar neem een 32bit. Wat raden jullie aan?

Voeding:
Ik ga er vanuit dat 350watt voldoende is. Kreeg al de melding een casefan erbij aan te moeten schaffen maar zit dat niet al in de kast??

Harddisk:
Heb er twee van 500gb in mijn huidige PC die ik best over zou willen zetten, heb echter geen idee of dit slim is of dat ik beter een nieuwe kan aanschaffen. Kan de harddisk eventueel dus weglaten.

Optische drives:
Simpele brander geselecteerd voor het geval mijn oude branders niet meer goed zijn. Kan deze dus eventueel schrappen.

Behuizing:
Nette kast, hoop dat alles er in past!

Hierbij nog een foto van pc wizard van hoe mijn pc momenteel in elkaar steekt:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2cdyjk7.jpg

Grote kans dat een hoop niet met elkaar samen gaat of niet goed gekozen is en dat jullie stiekem glimlachen tijdens het lezen. O-)
Toch hoop ik dat jullie mij verder kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt en ik wacht met smart op jullie tips!
Groetjes Dimitri

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
In deze topics vind je misschien al wat informatie: POKER PC samenstellen en Poker PC

Opmerkingen over je gekozen systeem:
  • AMD A8-5600K Black Edition processor is voornamelijk interessant als je geen aparte videokaart gaat nemen. Aangezien je 3 schermen wilt, kan je dat beter wel doen en is deze processor dus niet de beste keuze. Je kiest beter voor een AMD FX of een intel i5.
  • moederbord zal je moeten veranderen naar een type dat bij je nieuw gekozen CPU zal passen
  • volgens de andere Poker topics, blijkt RAM-geheugen wel nuttig te zijn. Je kan dus best kiezen voor 8Gb en overschakelen naar een 64-bit OS. Als dit echt teveel kost, kan je wss nog wel ff verder met 4Gb, maar dan zal dat wss je bottleneck zijn. Moest je kiezen om voor 8Gb te gaan, neem dan een 2x4Gb setje zodat je gebruik kan maken van dual channel (-> meer bandbreedte -> sneller)
  • Zolang je het bij een eenvoudige videokaart houdt lijkt 350W mij voldoende. Moest je later toch een zwaardere videokaart in willen steken, zal je ook de voeding moeten vervangen.
  • hebben je HDD's een SATA aansluiting? Dan kan je ze overzetten, al zou ik het niet aanraden als ze ouder zijn dan 5 jaar. (al hangt het ook wel van het merk en gebruik af)

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Volledig eens met Robbedem, maar er schieten nog wel wat andere zaken me te binnen aan de hand van het screenshot met de specificaties van je huidige computer.
En dan vooral ook gezien dat jouw budget en huidige systeem geheel anders zijn dan de situatie en wensen van de topicstarts waar Robbedem je al op wees. In het 1e topic heeft de TopicStarter een zeer fors budget (ca. 2500€) en het tweede topic begint er mee dat diegene een zeer krachtige laptop wil vervangen door een nog krachtiger desktop (voor jouw idee: die laptop had al een ssd en een processor die 2,5 keer krachtiger is dan jouw huidige desktop).
Als jouw huidige systeem op dit moment nog net kan voldoen aan wat je er van vraagt (of net niet meer), dan vermoed ik dat je toch een andere pokersite/client in gebruik hebt en wellicht ook het nodige verschil in eventuele extra software die je er bij gebruikt. Een paar vragen aan jou daarom Dimitri:
• weet je of je (voor een pro pokeraar) relatief veel, weinig of een gemiddeld aantal tafels tegelijk speelt? En of je met een nieuwe pc de extra capaciteit ook in wilt zetten om aan meer tafels e.d. te gaan spelen? De andere topics zijn (zelfs voor mij als niet poker kenner te zien) duidelijk gestart door mensen die aan veel tafels spelen etc.
• heb je veel extra analyse software in gebruik voor het pokeren, of staat alleen de browser open?
• wat heb je liever van de volgende twee richtingen: 1) nu een pc samenstellen waarmee je maximale prestaties voor 550-700€ hebt of liever 2) een systeem dat duidelijk sneller is dan je huidige, maar waar je nu iets extra investeert in het makkelijk kunnen uitbreiden/upgraden van de pc later (over bijv. 2 à 3 jaar), maar ietsje minder snel is dan bij 1). Oftewel, wil je het systeem nu aanschaffen voor de komende 3 jaar (bij wijze van spreken) of wil je een basis om de komende 8 jaar (bij wijze van spreken) vooruit te kunnen met tussendoor upgrades?
• zit in de 550-700 euro budget ook een nieuwe muis en toetsenbord inbegrepen? Of houd je die nu buiten het budget? Wil je een nieuwe muis + tobo set?
• heb je een losse Windows licentie gekocht of zat de Windows versie die je nu hebt bijvoorbeeld voorgeïnstalleerd vanuit de winkel? In dat laatste geval zul je zeer waarschijnlijk een nieuwe licentie moeten kopen, en heb je dat in de 550-700€ inbegrepen?

Voor de duidelijkheid overigens, ik weet wel e.e.a. van computers, maar pokeren is onbekend terrein. Als er in bovenstaande (of hieronder) verkeerde aannames staan, wijs er dan a.u.b. op :)

• cpu: met Robbedem: een A proc van AMD is goed, maar je wilt met twee monitoren hoe dan ook toch een (relatief eenvoudige) losse videokaart. Dus neem liever een intel of een FX serie processor
• moederbord: zie hierboven 'richting' 1) of 2), het moederbord is één van de belangrijkste onderdelen als je ruimte wilt hebben voor mogelijke toekomstige upgrades
• videokaart: het hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Je zou een moederbord kunnen nemen met twee aansluitingen voor de monitoren, zodat je de in de cpu ingebouwde videochip kunt gebruiken, die zijn heel behoorlijk tegenwoordig. Als je 3 of 4 monitoren wilt aansluiten, dan zul je hoe dan ook een losse videokaart moeten nemen. De vraag is dan natuurlijk wel: dat kun je nu meteen doen of je budget een beetje sparen en op het moment dat de 3e monitor komt er één aanschaffen en plaatsen.
• ram: 100% met Robbedem, geheugen en processorkracht bleken het allerbelangrijkst in de andere Poker-pc topics. Daarvoor is het wel essentieel dat je een 64-bits versie van Windows gebruikt/gaat gebruiken, anders kun je niet meer dan 3,2 GB aan werkgeheugen gebruiken.
Het wordt me niet duidelijk uit het screenshot of je nu een 32 bits of 64 bits versie hebt. Tip voor als je dat niet weet: open de verkenner > staat er onder de C schijf één map met 'Program-files' of staan er twee mappen met Program Files (waarbij de 2e Program Files (x86) heet)?
• over de voeding ben ik het niet helemaal met Robbedem eens, ik zou je adviseren een ietsje zwaardere te nemen. En wel om twee redenen: voedingen gaan in de loop van jaren langzaam achteruit, na een jaar of 5 ben je meestal 20% van de capaciteit kwijt. Tweede is dat je wat ruimte over houdt voor upgrades.
Neem dan bijv. een pricewatch: Seasonic M12II 520W of pricewatch: XFX Pro 450W v2, beide gemaakt 'door/in de fabrieken van' Seasonic en voorzien van kwalitatief betere onderdelen dan de genoemde Be Quiet! voeding. Binnen nu en een paar jaar merk je daar niks van, maar op de langere termijn (als in vanaf een jaar of 4 à 5) heb je minder snel problemen.
• De Western Digital harddisks zijn echt goed, ze vallen als het goed is zelfs nog binnen de garantie periode (van 5 jaar) op het moment. Prima materiaal dus, al zou je kunnen overwegen ze te vervangen door een nieuwe harde schijf omdat je er in de afgelopen jaren waarschijnlijk redelijk intensief gebruik van hebt gemaakt. Slijtage valt niet binnen de garantie en na een jaar of 5 à 6 intensief gebruik worden ook kwalitatief goede schijven langzaam aan minder. Aan jou de keus :)
@Robbedem, het gaat om deze schijven, met sata-300.

Paar dingen uit de TopicStart:
Met mijn huidige selectie kom ik nog niet over de 450€ dus ik heb ook het idee dat een en ander niet klopt.
Je bedoelt dat het te goedkoop is voor je gevoel? Puur de hardware van een goede pc hoeft gelukkig niet enorm veel te kosten :) Het is vaak alles erbij en er om heen, dat er vaak alsnog redelijk wat geld bij komt.
Plus, als je het bij Alternate bestelt zit je op zo'n €516. Komt nog de prijs voor de montage bij, mogelijk een Windows licentie en verzendkosten voor het systeem; je zit zo op de 700 euro totaal.
Mocht je gaan bestellen, kijk dan ook zeker met de optie 'bestelkosten berekenen' bij de wenslijst op je profielpagina of misschien Azerty goedkoper kan zijn, als ik me niet vergis hebben zij namelijk ook een montage-service. Het kan de moeite zijn om na te vragen wat de prijs is daarvan.
• zowel de LG als de Toshiba/Samsung dvd-brander lezer kun je meenemen
• je wilt een kwalitatief goed systeem, uiteraard logisch, maar wat 'kwalitatief goed' is hangt in zeker mate ook af van wat jouw idee is van de gebruiksduur. Zoals de eerder genoemde voeding, de Be Quiet! is prima geschikt voor een jaar of 3, maar als je bij wijze van spreken 8 jaar wilt, dan is een iets betere voeding aan te raden.
• het aansluiten van een geluidssysteem kan altijd als er maar een 3,5mm jack aansluiting op de stereo/versterker/boxen zit. De geluidskwaliteit hangt af van de audio-chip op het moederbord, wil je beter? >> dan kun je een losse geluidskaart kopen. Meestal niet nodig, tenzij je een zeer kritisch luisteraar/audiofiel bent, maar dan had je waarschijnlijk niet de pc als geluidsbron (maar een super-audio cd icm een losse speler en versterker) ;)
Kreeg al wel de melding dat dit alleen benut zou worden bij een 64bit, maar neem een 32bit. Wat raden jullie aan?
64 bit! Met 32-bits heb je weliswaar het gemak dat je iets makkelijker oude randapparatuur en echt oude software (van rond de millenium-wisseling, die gebaseerd is op NT) kunt gebruiken, maar je zult nooit meer dan een ruime 3 gig in de pc kunnen gebruiken. Al kan het op zich dus om een grotere hoeveelheid geheugen te plaatsen, het heeft geen enkele zin.
Kort gezegd: het is praktisch dwaasheid om niet voor 64-bit te gaan, tenzij er studie software is die absoluut niet draait onder 64 bits besturingssystemen. Then again, je hebt je huidige pc nog, dus dan kun je die software daar op draaien.
• wel of geen case-fan hangt vooral af van de kast die je kiest, als die nog verandert, dan kun je weer zien. De koeling is bij non-game systemen eigenlijk altijd één van de laatste zaken die je bekijkt.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 01:19:
...
Grote kans dat een hoop niet met elkaar samen gaat of niet goed gekozen is en dat jullie stiekem glimlachen tijdens het lezen. O-)
Zeker niet! Je hebt een zéér degelijke topicstart gemaakt voor een beginner op dit forum. Je vermeldt ook je huidige systeem tot in detail, hebt een wenslijst en geeft een duidelijk beeld van je wensen/eisen, super.
Voor mij de eerste keer in lange tijd dat ik onder de indruk ben van de een TopicStart door een 'nieuweling' op tweakers!

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Verwijderd

Topicstarter
Robbedem schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 01:52:
In deze topics vind je misschien al wat informatie: POKER PC samenstellen en Poker PC

Opmerkingen over je gekozen systeem:
  • AMD A8-5600K Black Edition processor is voornamelijk interessant als je geen aparte videokaart gaat nemen. Aangezien je 3 schermen wilt, kan je dat beter wel doen en is deze processor dus niet de beste keuze. Je kiest beter voor een AMD FX of een intel i5.
  • moederbord zal je moeten veranderen naar een type dat bij je nieuw gekozen CPU zal passen
  • volgens de andere Poker topics, blijkt RAM-geheugen wel nuttig te zijn. Je kan dus best kiezen voor 8Gb en overschakelen naar een 64-bit OS. Als dit echt teveel kost, kan je wss nog wel ff verder met 4Gb, maar dan zal dat wss je bottleneck zijn. Moest je kiezen om voor 8Gb te gaan, neem dan een 2x4Gb setje zodat je gebruik kan maken van dual channel (-> meer bandbreedte -> sneller)
  • Zolang je het bij een eenvoudige videokaart houdt lijkt 350W mij voldoende. Moest je later toch een zwaardere videokaart in willen steken, zal je ook de voeding moeten vervangen.
  • hebben je HDD's een SATA aansluiting? Dan kan je ze overzetten, al zou ik het niet aanraden als ze ouder zijn dan 5 jaar. (al hangt het ook wel van het merk en gebruik af)
Dankjewel voor je reactie Robbedem.

Heb de twee topics die al over dit onderwerp gaan doorgenomen en heb er wel wat bruikbare informatie uit kunnen halen.

Ik was vergeten erbij te melden dat ik gebruik maak van programma's als holdemmanager, notecaddy en tableninja. Hiernaast speel ik 18 tot 24 tafels tegelijk. Mijn huidige HM database beslaat momenteel een dikke 2 miljoen handen.

Op aanraden van jou heb ik nu een FX-6 processor. Nou zit ik met het moederbord. De vorige ondersteunde Eyefinity maar bij degene die ik nu heb staat zoiets niet aangegeven. Is het nog wel mogelijk om 3 of meer schermen tegelijk te gebruiken?
Volledig eens met Robbedem, maar er schieten nog wel wat andere zaken me te binnen aan de hand van het screenshot met de specificaties van je huidige computer.
En dan vooral ook gezien dat jouw budget en huidige systeem geheel anders zijn dan de situatie en wensen van de topicstarts waar Robbedem je al op wees. In het 1e topic heeft de TopicStarter een zeer fors budget (ca. 2500€) en het tweede topic begint er mee dat diegene een zeer krachtige laptop wil vervangen door een nog krachtiger desktop (voor jouw idee: die laptop had al een ssd en een processor die 2,5 keer krachtiger is dan jouw huidige desktop).
Bleupenguin, ook jij hartstikke bedankt voor je vlugge en zeer uitgebreide reactie! Ik zal jouw post stuk voor stuk aflopen en beantwoorden.

Ik heb inderdaad in de andere topics waar men het over een pc om te pokeren heeft een aantal keer flink achter mijn oren gekrabbeld bij het lezen van de budgetten. Krijg sterk het idee dat men er het geld wil uitgeven met de gedachte dat wat duur is ook maar per definitie goed is. Mijn huidige desktop kan mijn software nog aan, punt is dat het tijdens het spelen wel erg traag is als ik bepaalde stats in holdem manager even terug wil kijken. Ik speel overigens op Pokerstars.

Zoals hier boven al aangegeven speel ik 18 tot 24 tafels, waarbij 24 de max is op stars. Als analyse software gebruik ik dus HoldemManager en Notecaddy. Hiernaast gebruik ik ook nog Leakbuster en Tableninja maar van deze programma's werk je maar vrij weinig.

Het liefst heb ik natuurlijk het snelst van het snelst en gewoon een top notch pc. Tegelijkertijd ben ik wel zo reëel om te begrijpen dat dit niet noodzakelijk is voor mijn activiteiten. Ik kan dan wel 2500€ uitgeven aan puur de PC maar dat lijkt me dus vrij nutteloos. Maar om antwoord te geven op jouw vraag, wil ik graag een PC die zeker de komende 5 á 6 jaar meegaat.

Wat muis en toetsenbord betreft heb ik nog een set dat goed werkt.

De windows licentie zal ik nog apart moeten kopen (of downloaden). De 100 euro voor een mogelijke koop ligt buiten het 'budget'. Qua software en randapparatuur weet ik stukken meer dan wat er in de kast zelf moet komen.

Ik heb nu gekozen voor de AMD fx-6300. aan de hand van de site van AMD heb ik gekozen voor de 6, en ik neem aan dat de 3 een nieuwere versie is dan de 1. http://www.amd.com/us/pro...rs/amdfx/Pages/amdfx.aspx

Wat moederbord betreft snap ik dan niet meer zo goed waar ik nu sta. Ik lees overal dat ik Eyefinity nodig heb om drie schermen te kunnen gebruiken, maar bij de moederborden die compatibel zijn met de nieuwe processor staat er niet dat ze Eyefinity ondersteunen, terwijl dat bij de vorige wel stond. Verder is er zó ongelooflijk veel keus dat ik gewoon niet weet welke ik moet kiezen. Nu heb ik gekozen voor de ASRock 970 Extreme3 R2.0. Misschien dat jij me nog verder wegwijs kan maken in waar ik precies naar moet kijken, of een aantal goeie moederborden weet die bij mijn processor passen waar ik uit zou kunnen kiezen.

Voor mij is het echt belangrijk om nu meer dan twee schermen te gebruiken, dus een videokaart is een must. Heb hier al een derde scherm die momenteel helaas alleen maar stof staat te vangen. Heb de gekozen videokaart dus in de selectie laten staan.

Dan het ram geheugen. Duidelijk is me wel geworden dat je veel werkgeheugen nodig hebt en dat je die allemaal benut. Ik ga dus voor 16gb en een 64-bits versie. Momenteel gebruik ik trouwens een 32-bits versie. Alleen weet ik niet welk merk ik nou het best kan nemen. Om heel eerlijk te zijn heb ik maar één van de goedkoopste 16gb versies gekozen omdat ik simpelweg niet weet in wat alles van elkaar verschilt.

Bij de voeding heb ik gekozen voor de Seasonic M12II-520 die je me aanraadt, omdat die zoals jij aangeeft dus langer meekan.

Ik had inderdaad het idee dat ik met 450€ aan de goedkope kant zat voor uitsluitend de hardware, puur door wat ik zie wat anderen er aan uitgeven. Begrijp me niet verkeerd maar ben totaal nieuw als het aankomt op het aanschaffen van PC's en het is voor mij niet iets als een T-shirtje of een spijkerbroek haha.

Voor het bestellen heeft Tweakers heel fijn van alle sites de goedkoopste prijzen. Zit wel met het in elkaar laten zetten of het zelf doen. Heb in deze PC ook zelf de branders en geluidskaart om 5.1 surround te kunnen gebruiken erin moeten zetten. Plus het internet biedt zoveel hulp aan dat het zelf in elkaar zetten wel moet lukken toch?

Dan rest ons alleen nog de behuizing, aangezien de hardeschijven en branders meegaan in mijn nieuwe pc. Ik heb een andere kast geselecteerd en krijg nu niet meer die melding, problem solved dus!

Mijn huidige wenslijst ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 100,60€ 100,60
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 69,45€ 69,45
1Gigabyte GV-R779OC-1GD€ 107,-€ 107,-
1Fractal Design Core 3000 USB 3.0€ 60,50€ 60,50
1GeIL GS316GB1333C9DC€ 118,-€ 118,-
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,55

Mocht ik nog dingen zijn vergeten te melden of als je nog extra info nodig heb hoor ik dat heel graag!

• Robbedem
Voor geheugen neem je best 1600 of 1866MHz met een CAS van maximaal 10.
Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU is bijvoorbeeld een zeer goed setje.

Eventueel kan je nog wat besparen op de kast. Kijk even naar de fotootjes van de fabrikanten (dus niet alleen van tweakers) om te zien of je hem mooi vindt.
Zalman Z5 Plus 32,1 dB(A)
Nexus Thrio 310 Silent Case 34,6 dB(A)
Corsair Carbide 200R 36,9 dB(A)

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:10:
[...]

Dankjewel voor je reactie Robbedem.

Heb de twee topics die al over dit onderwerp gaan doorgenomen en heb er wel wat bruikbare informatie uit kunnen halen.

Ik was vergeten erbij te melden dat ik gebruik maak van programma's als holdemmanager, notecaddy en tableninja. Hiernaast speel ik 18 tot 24 tafels tegelijk. Mijn huidige HM database beslaat momenteel een dikke 2 miljoen handen.

Op aanraden van jou heb ik nu een FX-6 processor. Nou zit ik met het moederbord. De vorige ondersteunde Eyefinity maar bij degene die ik nu heb staat zoiets niet aangegeven. Is het nog wel mogelijk om 3 of meer schermen tegelijk te gebruiken?

[...]

Bleupenguin, ook jij hartstikke bedankt voor je vlugge en zeer uitgebreide reactie! Ik zal jouw post stuk voor stuk aflopen en beantwoorden.

Ik heb inderdaad in de andere topics waar men het over een pc om te pokeren heeft een aantal keer flink achter mijn oren gekrabbeld bij het lezen van de budgetten. Krijg sterk het idee dat men er het geld wil uitgeven met de gedachte dat wat duur is ook maar per definitie goed is. Mijn huidige desktop kan mijn software nog aan, punt is dat het tijdens het spelen wel erg traag is als ik bepaalde stats in holdem manager even terug wil kijken. Ik speel overigens op Pokerstars.

Zoals hier boven al aangegeven speel ik 18 tot 24 tafels, waarbij 24 de max is op stars. Als analyse software gebruik ik dus HoldemManager en Notecaddy. Hiernaast gebruik ik ook nog Leakbuster en Tableninja maar van deze programma's werk je maar vrij weinig.

Het liefst heb ik natuurlijk het snelst van het snelst en gewoon een top notch pc. Tegelijkertijd ben ik wel zo reëel om te begrijpen dat dit niet noodzakelijk is voor mijn activiteiten. Ik kan dan wel 2500€ uitgeven aan puur de PC maar dat lijkt me dus vrij nutteloos. Maar om antwoord te geven op jouw vraag, wil ik graag een PC die zeker de komende 5 á 6 jaar meegaat.
Alle onderdelen die je nu hebt staan zijn van goede kwaliteit en kunnen normaalgesproken zeker wel die 5 à 6 jaar mee. Enige overweging die ik zelf zou hebben is, gezien dat je 5 à 6 jaar vooruit wilt, is om te kijken of je de FX-8000 serie het geld waard vindt.
Beetje afhankelijk van hoe je test en welke FX-8000 processor je pakt, komt er dan een kwart à 1/3 aan cpu power bij voor ongeveer 30-40 euro.
Wat muis en toetsenbord betreft heb ik nog een set dat goed werkt.

De windows licentie zal ik nog apart moeten kopen (of downloaden). De 100 euro voor een mogelijke koop ligt buiten het 'budget'. Qua software en randapparatuur weet ik stukken meer dan wat er in de kast zelf moet komen.
Als je de pc in elkaar laat zetten, dan is de Windows licentie een stapje goedkoper.
Ik heb nu gekozen voor de AMD fx-6300. aan de hand van de site van AMD heb ik gekozen voor de 6, en ik neem aan dat de 3 een nieuwere versie is dan de 1. http://www.amd.com/us/pro...rs/amdfx/Pages/amdfx.aspx

Wat moederbord betreft snap ik dan niet meer zo goed waar ik nu sta. Ik lees overal dat ik Eyefinity nodig heb om drie schermen te kunnen gebruiken, maar bij de moederborden die compatibel zijn met de nieuwe processor staat er niet dat ze Eyefinity ondersteunen, terwijl dat bij de vorige wel stond.
Simpel gezegd werkt het min of meer zo dat je bij de A-serie processoren van AMD een processor hebt met een redelijk krachtig gpu-gedeelte. Dat is grotendeels hetzelfde bij Intel, ook Intel heeft een gpu in z'n cpu's inbegrepen. Verschil is wel hoe e.e.a. ontworpen is.
Van oudsher zit er al een mini-videodeel in het moederbord of processor inbegrepen, de laatste generaties van Intel en de A-serie van AMD zijn echter veel krachtiger op videogebied (ook in verhouding tot de cpu kracht) geworden dan voorheen gebruikelijk was.
Waar je eerst niet veel verder kwam met een ingebouwd videodeel dan standaard Office en webbrowsen, kun je nu gerust af en toe een spelletje er mee spelen. Dat heeft er toe geleid dat er (met een heleboel andere factoren er bij) steeds een iets ander soort ontwerp is gekomen voor hoe het videodeel van de processor/moederbord beeldschermen kan aansturen. Als in: bij de A-serie van AMD is het zo dat er de keuze is gemaakt om daarbij het moederbord op een bepaalde manier daarvoor ondersteuning te laten bieden, waardoor het videodeel van de cpu veel krachtiger kon worden. Je ziet het ook terug in de PriceWatch in de zgn. socket: de FX-serie maakt gebruik van de AM3+ socket en de A-serie van de FM2 socket. De socket geeft aan welk ontwerp er is voor de aansluit-pinnetjes tussen moederbord en processor.
Bij Intel is het iets anders, maar ook daar zal niet ieder moederbord ondersteuning hebben om het videodeel van de processor beeldschermen te laten aansturen.
AMD's A-serie is wat men een APU noemt, accelerated processing unit, oftewel een gecombineerde proc en beperkte videokaart zou je kunnen zeggen. Dat maakt die serie ook ideaal voor het gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruik binnen gezinnen. Iets meer video power om af en toe een spelletje te kunnen doen en de combinatie van cpu + gpu maakt de computer als geheel een redelijk voordelige keuze.
De FX-serie heeft een andere opzet en doelgroep: namelijk de mensen bedienen die toch wel een losse videokaart kopen en liever iets meer nadruk op de processor prestaties hebben liggen.

Als je wat meer wilt weten over Eyefinity, dan heeft AMD zelf daar de informatie over http://www.amd.com/US/PRO...LOGY/Pages/eyefinity.aspx. Komt er op neer dat je moet kijken naar de videokaart die je hebt en de aansluitingen op de monitoren. Bij een videokaart die in de cpu zit heb je ondersteuning van het moederbord er bij nodig, bij een losse videokaart komt het op die losse videokaart aan :)

Dat je zoveel Eyefinity voorbij ziet komen op de fora heeft er deels mee te maken dat AMD videokaarten lange tijd als meer waar voor het geld werden gezien. Het andere deel komt doordat Nvidia weliswaar een concurrerende technologie heeft (Vision), maar de software-matige implementatie van AMD is een stap beter en wordt door veel meer games ondersteund (met dank aan de samenwerkingen tussen ontwikkelaars en AMD, plus waarschijnlijk her en der wat geld er bij).

Tot slot over AMD processoren, de prestaties kunnen behoorlijk omhoog gaan met een goede set ram. Kies dus zeker een exemplaar dat het maximaal door de processor ondersteunde klokgetal heeft. In het geval van de FX-6300 is dat DDR3-1866.
Intel processoren help je ook met goed werkgeheugen, maar bij de AMD's kunnen veel grotere verschillen optreden in de uiteindelijke performance.
Verder is er zó ongelooflijk veel keus dat ik gewoon niet weet welke ik moet kiezen. Nu heb ik gekozen voor de ASRock 970 Extreme3 R2.0. Misschien dat jij me nog verder wegwijs kan maken in waar ik precies naar moet kijken, of een aantal goeie moederborden weet die bij mijn processor passen waar ik uit zou kunnen kiezen.
Prima bord, gewoon houden :)
Voor mij is het echt belangrijk om nu meer dan twee schermen te gebruiken, dus een videokaart is een must. Heb hier al een derde scherm die momenteel helaas alleen maar stof staat te vangen. Heb de gekozen videokaart dus in de selectie laten staan.

Dan het ram geheugen. Duidelijk is me wel geworden dat je veel werkgeheugen nodig hebt en dat je die allemaal benut. Ik ga dus voor 16gb en een 64-bits versie. Momenteel gebruik ik trouwens een 32-bits versie. Alleen weet ik niet welk merk ik nou het best kan nemen. Om heel eerlijk te zijn heb ik maar één van de goedkoopste 16gb versies gekozen omdat ik simpelweg niet weet in wat alles van elkaar verschilt.
Qua geheugen ben ik met Robbedem, het ram van Crucial is uitstekend.
Bij de voeding heb ik gekozen voor de Seasonic M12II-520 die je me aanraadt, omdat die zoals jij aangeeft dus langer meekan.

Ik had inderdaad het idee dat ik met 450€ aan de goedkope kant zat voor uitsluitend de hardware, puur door wat ik zie wat anderen er aan uitgeven. Begrijp me niet verkeerd maar ben totaal nieuw als het aankomt op het aanschaffen van PC's en het is voor mij niet iets als een T-shirtje of een spijkerbroek haha.

Voor het bestellen heeft Tweakers heel fijn van alle sites de goedkoopste prijzen. Zit wel met het in elkaar laten zetten of het zelf doen. Heb in deze PC ook zelf de branders en geluidskaart om 5.1 surround te kunnen gebruiken erin moeten zetten. Plus het internet biedt zoveel hulp aan dat het zelf in elkaar zetten wel moet lukken toch?
Ik weet uiteraard niet hoe je er over denkt, maar zou je niet ook een andere vraag daarbij kunnen stellen? Als in: lijkt het je leuk om te doen? En heb je er de tijd voor en er voor over? Je hebt er de eerste keer waarschijnlijk (inclusief voorbereidend lezen/Youtube) al gauw een kleine dag voor nodig. Lastig is het niet, het zijn vooral heel veel kleine weetjes.
En gesteld dat je het voor bijv. 50-60 euro in elkaar kunt laten zetten, dan heb je garantie op de montage; en als je een goede dag hebt met poker, dan zou het mij niet verbazen als je hetzelfde bedrag of wat meer bij elkaar kunt hebben. Voor de helderheid, dat laatste hoef ik niet te weten.
Het is vooral of je het leuk vindt denk ik. Veel mensen hier vinden het hardstikke leuk om pc's te monteren :Y , maar dat hoeft natuurlijk voor jou niet hetzelfde te zijn :)
Dan rest ons alleen nog de behuizing, aangezien de hardeschijven en branders meegaan in mijn nieuwe pc. Ik heb een andere kast geselecteerd en krijg nu niet meer die melding, problem solved dus!
En de FD Core 3000 is een prima kast, je krijgt er meteen 3 fans bij, dus de koeling komt wel goed. En de cases waar Robbedem naar linkt, zijn kwalitatief ietsje minder, maar nog steeds prima.
Mijn huidige wenslijst ziet er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 100,60€ 100,60
1Gigabyte GV-R779OC-1GD€ 107,-€ 107,-
1GeIL GS316GB1333C9DC€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 511,55

Mocht ik nog dingen zijn vergeten te melden of als je nog extra info nodig heb hoor ik dat heel graag!
Als je zelf wilt gaan monteren heb je nog misschien iets als een tubetje koelpasta nodig (voor de helderheid: giftig als wat en lastig weg te krijgen, dus lees je tevoor zeker even in).

Verder kan ik er niet zo gauw achter komen, maar het lijkt er sterk op dat de pricewatch: Gigabyte GV-R779OC-1GD niet verder gaat dan 3 monitoren. Op de Gigabyte site staat namelijk "multi-view: 3".
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4508#sp
@Robbedem, weet jij dit misschien?

Verwijderd

Topicstarter
Robbedem schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 17:23:
Voor geheugen neem je best 1600 of 1866MHz met een CAS van maximaal 10.
Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU is bijvoorbeeld een zeer goed setje.

Eventueel kan je nog wat besparen op de kast. Kijk even naar de fotootjes van de fabrikanten (dus niet alleen van tweakers) om te zien of je hem mooi vindt.
Zalman Z5 Plus 32,1 dB(A)
Nexus Thrio 310 Silent Case 34,6 dB(A)
Corsair Carbide 200R 36,9 dB(A)
Heb gekozen voor het geheugen dat jij me aanraadt! De kasten die jij er nog bijstuurde zien er allemaal mooi uit, maar denk dat ik toch ga voor de kast die ik al heb geselecteerd.
Alle onderdelen die je nu hebt staan zijn van goede kwaliteit en kunnen normaalgesproken zeker wel die 5 à 6 jaar mee. Enige overweging die ik zelf zou hebben is, gezien dat je 5 à 6 jaar vooruit wilt, is om te kijken of je de FX-8000 serie het geld waard vindt.
Beetje afhankelijk van hoe je test en welke FX-8000 processor je pakt, komt er dan een kwart à 1/3 aan cpu power bij voor ongeveer 30-40 euro.
Zal alles van de FX-8000 nog eens opzoeken en kijken wat er nou anders is vergeleken met de FX-6000
Simpel gezegd werkt het min of meer zo dat je bij de A-serie processoren van AMD een processor hebt met een redelijk krachtig gpu-gedeelte. Dat is grotendeels hetzelfde bij Intel, ook Intel heeft een gpu in z'n cpu's inbegrepen. Verschil is wel hoe e.e.a. ontworpen is.
Van oudsher zit er al een mini-videodeel in het moederbord of processor inbegrepen, de laatste generaties van Intel en de A-serie van AMD zijn echter veel krachtiger op videogebied (ook in verhouding tot de cpu kracht) geworden dan voorheen gebruikelijk was.
Waar je eerst niet veel verder kwam met een ingebouwd videodeel dan standaard Office en webbrowsen, kun je nu gerust af en toe een spelletje er mee spelen. Dat heeft er toe geleid dat er (met een heleboel andere factoren er bij) steeds een iets ander soort ontwerp is gekomen voor hoe het videodeel van de processor/moederbord beeldschermen kan aansturen. Als in: bij de A-serie van AMD is het zo dat er de keuze is gemaakt om daarbij het moederbord op een bepaalde manier daarvoor ondersteuning te laten bieden, waardoor het videodeel van de cpu veel krachtiger kon worden. Je ziet het ook terug in de PriceWatch in de zgn. socket: de FX-serie maakt gebruik van de AM3+ socket en de A-serie van de FM2 socket. De socket geeft aan welk ontwerp er is voor de aansluit-pinnetjes tussen moederbord en processor.
Bij Intel is het iets anders, maar ook daar zal niet ieder moederbord ondersteuning hebben om het videodeel van de processor beeldschermen te laten aansturen.
AMD's A-serie is wat men een APU noemt, accelerated processing unit, oftewel een gecombineerde proc en beperkte videokaart zou je kunnen zeggen. Dat maakt die serie ook ideaal voor het gemiddelde huis-tuin-en-keuken gebruik binnen gezinnen. Iets meer video power om af en toe een spelletje te kunnen doen en de combinatie van cpu + gpu maakt de computer als geheel een redelijk voordelige keuze.
De FX-serie heeft een andere opzet en doelgroep: namelijk de mensen bedienen die toch wel een losse videokaart kopen en liever iets meer nadruk op de processor prestaties hebben liggen.
Na het drie keer rustig te hebben gelezen begrijp ik eindelijk wat er allemaal staat.
Als je wat meer wilt weten over Eyefinity, dan heeft AMD zelf daar de informatie over http://www.amd.com/US/PRO...LOGY/Pages/eyefinity.aspx. Komt er op neer dat je moet kijken naar de videokaart die je hebt en de aansluitingen op de monitoren. Bij een videokaart die in de cpu zit heb je ondersteuning van het moederbord er bij nodig, bij een losse videokaart komt het op die losse videokaart aan :)
Dit snap ik dus niet helemaal. Stel dat ik besluit geen videokaart te nemen, waar sluit ik dan mijn huidige schermen op aan, of is dit simpelweg niet mogelijk? En als dit wel mogelijk is, wat gebeurt er dan zodra ik een losse videokaart erbij aanschaf. Hoef ik hier dan alleen mijn nieuwe schermen op aan te sluiten, of moet ik al mijn schermen dan hierop aansluiten?
Tot slot over AMD processoren, de prestaties kunnen behoorlijk omhoog gaan met een goede set ram. Kies dus zeker een exemplaar dat het maximaal door de processor ondersteunde klokgetal heeft. In het geval van de FX-6300 is dat DDR3-1866.
Intel processoren help je ook met goed werkgeheugen, maar bij de AMD's kunnen veel grotere verschillen optreden in de uiteindelijke performance.
Ja ik heb gekozen voor 't geheugen dat Robbedem me aanraadde. Ik lees dat jij deze ook goed vind, dus dat zijn al twee mensen die weten waar ze het over hebben.
Ik weet uiteraard niet hoe je er over denkt, maar zou je niet ook een andere vraag daarbij kunnen stellen? Als in: lijkt het je leuk om te doen? En heb je er de tijd voor en er voor over? Je hebt er de eerste keer waarschijnlijk (inclusief voorbereidend lezen/Youtube) al gauw een kleine dag voor nodig. Lastig is het niet, het zijn vooral heel veel kleine weetjes.
En gesteld dat je het voor bijv. 50-60 euro in elkaar kunt laten zetten, dan heb je garantie op de montage; en als je een goede dag hebt met poker, dan zou het mij niet verbazen als je hetzelfde bedrag of wat meer bij elkaar kunt hebben. Voor de helderheid, dat laatste hoef ik niet te weten.
Het is vooral of je het leuk vindt denk ik. Veel mensen hier vinden het hardstikke leuk om pc's te monteren :Y , maar dat hoeft natuurlijk voor jou niet hetzelfde te zijn :)
Natuurlijk lijkt het mij leuk om te doen. Ik wil sowieso graag meer te weten komen over computers en denk dat je bij het in elkaar zetten van een hele computer ansich al een hoop leert. Komt natuurlijk nog bij dat ik ook op internet ga zoeken hoe en wat waar ik ook weer veel van opsteek. Qua gemak is het inderdaad een stuk handiger om gebruik te maken van montage, probleem daarbij is dat ik dan wél een hardeschijf en brander erbij moet kopen terwijl ik die dus uit mijn oude pc wil overzetten.

Als je zelf wilt gaan monteren heb je nog misschien iets als een tubetje koelpasta nodig (voor de helderheid: giftig als wat en lastig weg te krijgen, dus lees je tevoor zeker even in).
Zit dit niet vaak al erbij?
Verder kan ik er niet zo gauw achter komen, maar het lijkt er sterk op dat de pricewatch: Gigabyte GV-R779OC-1GD niet verder gaat dan 3 monitoren. Op de Gigabyte site staat namelijk "multi-view: 3".
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4508#sp
@Robbedem, weet jij dit misschien?
Goed opgemerkt! Ik ga vanavond en anders morgen middag even verder zoeken naar een videokaart waarbij aangegeven wordt dat ik er zeker 4 schermen op aan kan sluiten. Dan post ik ook gelijk mijn hele nieuwe lijstje.

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:11:

Zal alles van de FX-8000 nog eens opzoeken en kijken wat er nou anders is vergeleken met de FX-6000
Samengevat is het verschil niet veel anders dan dat je het hebt over een 6-core processor (FX-6000) tegenover 8-cores (FX-8000). Dat geeft meer prestaties, iets meer hitte (wat geen probleem is als je 3 case-fans hebt) en een iets hoger stroomverbruik (ook geen punt met een 520W voeding).
[...]

Na het drie keer rustig te hebben gelezen begrijp ik eindelijk wat er allemaal staat.
Hm, als ik het zo terug lees, dan heb je een punt. Ik heb t maar getypt zoals het in me op kwam; al is het ook niet het meest geschikte onderwerp om in een paar regels te proppen.
[...]

Dit snap ik dus niet helemaal. #1Stel dat ik besluit geen videokaart te nemen, waar sluit ik dan mijn huidige schermen op aan, of is dit simpelweg niet mogelijk? #2En als dit wel mogelijk is, wat gebeurt er dan zodra ik een losse videokaart erbij aanschaf. #3Hoef ik hier dan alleen mijn nieuwe schermen op aan te sluiten, of moet ik al mijn schermen dan hierop aansluiten?
Ben zo vrij geweest om de vraag in 3en op te delen om het hopelijk zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Zeg het vooral als het niet geheel duidelijk is :)
• #1 In veel gevallen kun je dan de monitor aansluiten op het moederbord, pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 is daar een voorbeeld van. Dat geeft wel de limietering van 1 à 2 monitoren maximaal aan kunnen sluiten en aan kunnen laten sturen. Waarom die limiet? De meeste moederborden hebben maximaal 1 à 2 video-aansluitingen of kunnen maximaal 1 à 2 monitoren aan sturen.
Het stukje 'in veel gevallen' in voorgaande zin staat er omdat e.e.a. afhangt van het ontwerp van het moederbord. Zo zul bijv. bij de moederborden die op snelheid/gamen zijn gericht heel vaak geen aansluiting en ondersteuning vinden voor een monitor. Bij dat soort borden wordt er van uit gegaan dat de gebruikers per definitie een losse videokaart kopen (zie #2). Het gekozen ASRock 970 Extreme3 R2.0 moederbord is een voorbeeld van zo'n mobo dat gericht is op prestaties.
Heb je een moederbord zonder video-aansluitingen, dan zul je zonder losse videokaart geen beeld hebben.

• #2 Als je een losse videokaart aanschaft, dan wordt automatisch door het moederbord de bij de processor/moederbord zelf inbegrepen videochip uitgeschakelt en zal al het beeld via de videokaart gaan.

• #3 Al het beeld gaat na het installeren van een losse gpu via die videokaart. Je zult dus inderdaad daar al je monitoren op aansluiten.
Dat betekent in de praktijk dat je met bijv. een videokaart met 2 HDMI uitgangen en één displayport, je 3 monitoren kunt aansluiten. Per soort aansluiting verschilt wel de beeldkwaliteit, HDMI is het best en displayport zit daar heel dicht bij in de buurt. VGA en DVI verbindingen leveren iets minder mooi beeld.
Houdt wel in de gaten dat niet iedere videokaart genoeg kracht heeft om 3 of 4 monitoren aan te sturen, het kan dus voorkomen dat een gpu 4 aansluitingen heeft maar dat er maximaal 2 of 3 er van tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden. Dit is na te kijken op de website van de fabrikanten.
[...]

Natuurlijk lijkt het mij leuk om te doen. Ik wil sowieso graag meer te weten komen over computers en denk dat je bij het in elkaar zetten van een hele computer ansich al een hoop leert. Komt natuurlijk nog bij dat ik ook op internet ga zoeken hoe en wat waar ik ook weer veel van opsteek. Qua gemak is het inderdaad een stuk handiger om gebruik te maken van montage, probleem daarbij is dat ik dan wél een hardeschijf en brander erbij moet kopen terwijl ik die dus uit mijn oude pc wil overzetten.
brander niet per sé meer tegenwoordig, maar een harddisk inderdaad wel. Erg leuk dat je het zelf wilt gaan doen!
Neem er vooral geduld en de tijd voor
Zit dit niet vaak al erbij?
koelpasta wordt niet altijd met een processor met fabriekskoeler meegeleverd, en als het meegeleverd wordt is het meestal van een matige tot voldoende kwaliteit. Een tubetje Arctic Silver bijvoorbeeld is niet duur, maar levert vaak wel een betere koeling van de processor op.
Meestal scheelt het een graad of wat, maar er zijn kant-en-klare pc's en bij de koeler meegeleverde pasta's op de markt die duidelijk halfbakken zijn. In dat laatste geval kan het tot een graad of 15 schelen door puur en alleen de pasta te vervangen door iets betere. En dat is een erg fors temperatuur verschil voor een cpu.
P.S. begin niet aan 'lappen' van de processor! Er zijn mensen enthousiast over, maar laat het vooral aan je voorbij gaan. Met lappen polijst je in feite de bovenzijde van de processor, het effect is beperkt + het is een pokke klus om het goed te doen + je gooit in één keer al je garantie op de cpu het raam uit.
[...]

Goed opgemerkt! Ik ga vanavond en anders morgen middag even verder zoeken naar een videokaart waarbij aangegeven wordt dat ik er zeker 4 schermen op aan kan sluiten. Dan post ik ook gelijk mijn hele nieuwe lijstje.

[ Voor 3% gewijzigd door Bluepenguin op 18-09-2013 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu een 8-core processor geselecteerd.
Ben zo vrij geweest om de vraag in 3en op te delen om het hopelijk zo goed mogelijk te kunnen beantwoorden. Zeg het vooral als het niet geheel duidelijk is :)
• #1 In veel gevallen kun je dan de monitor aansluiten op het moederbord, pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 is daar een voorbeeld van. Dat geeft wel de limietering van 1 à 2 monitoren maximaal aan kunnen sluiten en aan kunnen laten sturen. Waarom die limiet? De meeste moederborden hebben maximaal 1 à 2 video-aansluitingen of kunnen maximaal 1 à 2 monitoren aan sturen.
Het stukje 'in veel gevallen' in voorgaande zin staat er omdat e.e.a. afhangt van het ontwerp van het moederbord. Zo zul bijv. bij de moederborden die op snelheid/gamen zijn gericht heel vaak geen aansluiting en ondersteuning vinden voor een monitor. Bij dat soort borden wordt er van uit gegaan dat de gebruikers per definitie een losse videokaart kopen (zie #2). Het gekozen ASRock 970 Extreme3 R2.0 moederbord is een voorbeeld van zo'n mobo dat gericht is op prestaties.
Heb je een moederbord zonder video-aansluitingen, dan zul je zonder losse videokaart geen beeld hebben.

• #2 Als je een losse videokaart aanschaft, dan wordt automatisch door het moederbord de bij de processor/moederbord zelf inbegrepen videochip uitgeschakelt en zal al het beeld via de videokaart gaan.

• #3 Al het beeld gaat na het installeren van een losse gpu via die videokaart. Je zult dus inderdaad daar al je monitoren op aansluiten.
Dat betekent in de praktijk dat je met bijv. een videokaart met 2 HDMI uitgangen en één displayport, je 3 monitoren kunt aansluiten. Per soort aansluiting verschilt wel de beeldkwaliteit, HDMI is het best en displayport zit daar heel dicht bij in de buurt. VGA en DVI verbindingen leveren iets minder mooi beeld.
Houdt wel in de gaten dat niet iedere videokaart genoeg kracht heeft om 3 of 4 monitoren aan te sturen, het kan dus voorkomen dat een gpu 4 aansluitingen heeft maar dat er maximaal 2 of 3 er van tegelijkertijd aangestuurd kunnen worden. Dit is na te kijken op de website van de fabrikanten.
#1. Helder! Heb nu geen aparte videokaart en kan dus mijn schermen aansluiten op mijn moederbord. Aangezien ik op de foto's van 't moederbord dat ik nu geselecteerd heb geen aansluitingen voor een scherm zag vond ik het dus al raar.

#2. Oke, vandaar dus dat het voor mij verstandiger was een ander moederbord te selecteren zonder videochip, aangezien ik toch een losse kaart neem.

#3. MOET een eventueel derde scherm op de displayport, of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 2x HDMI en 1x VGA te gebruiken, of een andere combinatie (VGA ook nog als keuze).

Dat van vraag 3 is wel belangrijk. Niet iedere videokaart beschikt over een displayport (voor zover er bij de specs staat aangegeven). Andere videokaarten beschikken weer wel over een mini display port.. Zodra dit voor mij duidelijk is ga ik opzoek naar wat ik denk een goeie kaart is.
brander niet per sé meer tegenwoordig, maar een harddisk inderdaad wel. Erg leuk dat je het zelf wilt gaan doen!
Neem er vooral geduld en de tijd voor
Dat moet goed komen, hoop ik!
koelpasta wordt niet altijd met een processor met fabriekskoeler meegeleverd, en als het meegeleverd wordt is het meestal van een matige tot voldoende kwaliteit. Een tubetje Arctic Silver bijvoorbeeld is niet duur, maar levert vaak wel een betere koeling van de processor op.
Meestal scheelt het een graad of wat, maar er zijn kant-en-klare pc's en bij de koeler meegeleverde pasta's op de markt die duidelijk halfbakken zijn. In dat laatste geval kan het tot een graad of 15 schelen door puur en alleen de pasta te vervangen door iets betere. En dat is een erg fors temperatuur verschil voor een cpu.
P.S. begin niet aan 'lappen' van de processor! Er zijn mensen enthousiast over, maar laat het vooral aan je voorbij gaan. Met lappen polijst je in feite de bovenzijde van de processor, het effect is beperkt + het is een pokke klus om het goed te doen + je gooit in één keer al je garantie op de cpu het raam uit.
Dan doe ik maar inderdaad zoals jij aangeeft een tubetje van goeie kwaliteit erbij kopen.

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:18:
#3. MOET een eventueel derde scherm op de displayport, of is het ook mogelijk om bijvoorbeeld 2x HDMI en 1x VGA te gebruiken, of een andere combinatie (VGA ook nog als keuze).

Dat van vraag 3 is wel belangrijk. Niet iedere videokaart beschikt over een displayport (voor zover er bij de specs staat aangegeven). Andere videokaarten beschikken weer wel over een mini display port.. Zodra dit voor mij duidelijk is ga ik opzoek naar wat ik denk een goeie kaart is.
mini-display port en de standaard displayport maken wel iets verschil maar in dit geval is het niet zo van belang; als je een kabel hebt die uitloopt in een standaard display port aansluiting én op de videokaart een mini-display port, dan kun je eenvoudigweg een adapter(kabel) kopen daarvoor.

Voor wat betreft of je bijv. 2x HDMI en 1 x VGA kunt gebruiken: er is veel dat ik weet over multi-monitor opstellingen, maar hierover ben ik niet zeker.
Bij de introductie van Eyefinity icm de HD5000 gpu's heb ik het nodige er over gelezen en als ik het me goed herinner, dan werkt het als volgt. Je kunt m.b.v. Eyefinity altijd meerdere monitoren bundelen tot wat het OS ziet als één groot beeldscherm. Bij VGA kun je dacht ik maximaal twee schermen aansturen. Bij DVI hangt het er vanaf**, (mini)Display port en HDMI tot maximaal 6 schermen tegelijkertijd.
Verder dacht ik dat je óf digitaal de monitoren moet aan laten sturen óf analoog. Oftewel VGA en deels DVI zijn analoog en dus te combineren. En hetzelfde voor deels DVI met HDMI en (mini-)Display port.
Er is in de afgelopen jaren nog wel e.e.a. veranderd en het zou dus kunnen dat je met de HD7000 serie meer mogelijkheden hebt.
Onthoud verder als je wilt, dat je met Windows 7 en 8 redelijk wat mogelijkheden hebt naast Eyefinity om meerdere monitoren aan te sluiten. Je hoeft niet per se met Eyefinity te werken, al functioneert het in de regel erg soepel. Voor sommige applicaties zou het niet goed uit kunnen pakken, maar dat is met de Windows functies dan wel weer te ondervangen in de regel.

**Bij DVI heb je drie varianten: de a versie die alleen een analoog signaal door kan geven, en daarmee kun je één VGA monitor plus een DVI-A monitor op één gpu aansluiten. Althans, even van mijn vermoeden uitgaande.
De d versie is volledig digitaal, en werkt dus goed samen met HDMI en Displayport.
DVI-I kan analoog en digitaal. Op zich kan een DVI-D wel VGA aansturen, maar daar heb je hele exotische en dure actieve adapters voor nodig.
Verder zou het kunnen zijn dat als je monitoren met ingebouwde speakers aanschaft, je automatisch via een HDMI of DPP verbinding het geluid daarop laat afspelen (iets wat DVI niet kan).

Kortom: zo zit het dénk ik. Vrijwel zeker dat er de nodige andere tweakers zijn die hier een beter antwoord op weten te geven! :)
@Robbedem, weet jij dit misschien?!?
[...]

Dat moet goed komen, hoop ik!
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan maakt dat met die displayports dus niet heel veel uit. Ik heb vandaag eens voor die videokaart het een en ander opgezocht en ben uiteindelijk uitgekomen bij een kaartje waar max. 4 schermen op kunnen. In de pricewatch kan je zien welke het is, en ik zal even een link meeposten naar de site van de videokaart. Voor zover ik heb kunnen vinden kunnen alleen vanaf de 7000 series (op een aantal, veelal de duurste kaartjes) drie of meer schermen gebruikt worden.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4347#sp

Als er nog aanpassingen nodig zijn hoor ik het heel erg graag, en anders ben ik van plan het volgende te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 171,70€ 171,70
1Gigabyte GV-R785OC-1GD€ 129,90€ 129,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 120,98€ 120,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,53

• Robbedem
Neem anders de AMD FX-8320 Black Edition en zet hem via de BIOS op de instellingen van een 8350. ;)
(Drlezie kan je daar mee helpen moest dat nodig zijn)

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 september 2013 @ 22:29:
Oke, dan maakt dat met die displayports dus niet heel veel uit. Ik heb vandaag eens voor die videokaart het een en ander opgezocht en ben uiteindelijk uitgekomen bij een kaartje waar max. 4 schermen op kunnen. In de pricewatch kan je zien welke het is, en ik zal even een link meeposten naar de site van de videokaart. Voor zover ik heb kunnen vinden kunnen alleen vanaf de 7000 series (op een aantal, veelal de duurste kaartjes) drie of meer schermen gebruikt worden.

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=4347#sp

Als er nog aanpassingen nodig zijn hoor ik het heel erg graag, en anders ben ik van plan het volgende te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 171,70€ 171,70
1Gigabyte GV-R785OC-1GD€ 129,90€ 129,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 120,98€ 120,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 608,53
Je zou wat Robbedem zegt kunnen overwegen, een overklok doen via de bios settings van een 8320. Aan de andere kant kun je met de 8350 zonder verder nog in de weer te moeten met overclocken en bios settings veranderen, een fijn werkend systeem hebben.

Enige opmerking die ik nog zou hebben is dat je nu 1600 ram hebt geselecteerd en je kunt icm een 8350 ook gebruik maken van 1866 werkgeheugen. Iets sneller, maar op het moment weer 30-40 euro duurder dan wat je nu in de wenslijst hebt staan. En qua performance is het verschil er wel (vooral de processor profiteert van sneller geheugen), maar niet erg groot, het is dus de vraag of je het geld er voor over hebt.
Het is niet per se aan te raden of af raden in ieder geval :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de 8320, dan kan ik altijd nog nadenken over het overclocken.

Dan ga ik even kijken voor een 1866, en zal ik in de loop van komende week alle hardware bestellen!

• Bluepenguin
  • Niet online
Mocht je een keer echt gaan overclocken, dan kun je nog eens kijken naar een goede processorkoeling (de BBG's hebben in de regel erg goede koelers staan).

Mocht je nog iets willen vragen, zeg het gerust. Veel succes & plezier met de pc op bouwen!

• Robbedem
Met de Scythe Mugen 4 PCGH Edition heb je goede koeling zonder veel geluid voor een redelijke prijs.
De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is wat minder qua koeling en geluid, maar ook goedkoper.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels alles besteld. Maandag krijg ik de laatste twee onderdelen binnen en dan kan ik eindelijk beginnen met de PC in elkaar te zetten! Heb die dag toevallig ook vrij dus dat komt heel goed uit.

Als ik vragen heb omdat er het een en ander misschien niet lukt en ik het op het internet ook niet kan vinden laat ik het jullie weten! En als het allemaal zonder problemen lukt laat ik het jullie ook vol trots weten vanaf mijn nieuwe computer!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-04 09:47
Ik weet niet of het al duidelijk was, maar je oude hdd's zijn prima bruikbaar, alleen ik zou ze niet voor "kritische data" gebruiken(dat moet je sowieso op meerder plaatsen back-uppen, maar dan nog) maar die paar films kunnen er best opstaan. Ik heb uit mijn oude pc de hdd's en de dvd-brander ook gebruikt, en die werken allebei nog 100% goed. Grappig is zelfs dat mijn oude hdd(precies dezelfde 500gb WD als jij hebt) op het moment een betere S.M.A.R.T status heeft dan mijn gloednieuwe barracuda.

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:00:
Heb inmiddels alles besteld. Maandag krijg ik de laatste twee onderdelen binnen en dan kan ik eindelijk beginnen met de PC in elkaar te zetten! Heb die dag toevallig ook vrij dus dat komt heel goed uit.

Als ik vragen heb omdat er het een en ander misschien niet lukt en ik het op het internet ook niet kan vinden laat ik het jullie weten! En als het allemaal zonder problemen lukt laat ik het jullie ook vol trots weten vanaf mijn nieuwe computer!
Succes! :)

Verwijderd

Topicstarter
Met trots kan ik jullie laten weten dat het mij is gelukt om alles aan de praat te krijgen!

Maandag rond een uur of 4 de laatste hardware ontvangen en ik was rond een uur of 9 eigenlijk al klaar. Vond het allemaal eigenlijk best wel simpel. Het enige 'probleem' dat ik had was toen ik kabels overhield. Bleek achteraf dat deze niet eens nodig waren. Ik ben super blij met de hulp die ik van jullie heb gekregen bij het samenstellen van alles, maar toch heb ik nog wat vraagjes.

De drie fans heb ik alle drie aangesloten op het moederbord, maar nu zat er bij de kast ook een fancontroller. Wat is het voordeel/nadeel van deze fancontroller tov de fans aansluiten op mijn moederbord?

Nu lopen alle kabels ook nog flink door elkaar en moet ik ze nog netjes wegwerken. Wat is hier eigenlijk het precieze voordeel van?

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-04 14:06
Cablemanagement. Er mogen geen losse kabeltjes hangen wat in draaiende onderdelen kan komen of in "extreme" gevallen sluiting kan veroorzaken. Kleine moeite snelbindertje erbij en klaar.

Ik gebruik ook een FAN controller. In de zomer zet ik ze dan handmatig wat hoger en herfst en winter langzamer. Ik probeer me CPU in idle op 30gr te houden een i5

• Bluepenguin
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:39:
Met trots kan ik jullie laten weten dat het mij is gelukt om alles aan de praat te krijgen!
Super! :)
Maandag rond een uur of 4 de laatste hardware ontvangen en ik was rond een uur of 9 eigenlijk al klaar. Vond het allemaal eigenlijk best wel simpel. Het enige 'probleem' dat ik had was toen ik kabels overhield. Bleek achteraf dat deze niet eens nodig waren. Ik ben super blij met de hulp die ik van jullie heb gekregen bij het samenstellen van alles, maar toch heb ik nog wat vraagjes.

De drie fans heb ik alle drie aangesloten op het moederbord, maar nu zat er bij de kast ook een fancontroller. Wat is het voordeel/nadeel van deze fancontroller tov de fans aansluiten op mijn moederbord?
Wat Ray net al in het kort zei: je kunt er de fans mee op het gewenste toerental laten draaien. Normaalgesproken zijn de meeste aansluitingen op het moederbord voor fans en de aansluitingen van de meeste fans zelf, de 3-pins variant. Dat betekent dat de fan op het af fabriek standaard toerental gaat draaien. De 4-pins aansluitingen op een moederbord zorgen er voor dat het toerental van een fan vanaf het moederbord geregeld wordt, zodat je bij rustig gebruik zo min mogelijk geluid hebt van de fans. Het gaat dus puur om het aanhouden van het laagst mogelijke toerental om de geluidsproductie te minimaliseren >> comfort dus :)
Door gebruik te maken van een fancontroller wordt het mogelijk om de fans die een 3-pins aansluiting hebben te laten draaien op het gewenste toerental om de geluidsdruk/koeling verhouding zelf te kunnen bepalen. Dit wordt gedaan door in de fancontroller eenheid een potentiometer te zetten en de fans via de fancontroller van stroom te voorzien. Standaard raken onderdelen niet snel oververhit en kan het toerental laag zijn, maar als je bijv. bezig gaat met gamen of het bewerken van video dan moet je er wel aan denken de koeling hoger te zetten ;)

Samengevat, voordeel is het terugbrengen van geluid dat de fans geven en het nadeel is dat je er altijd aan moet denken om het toerental bij te regelen zodra je de computer intensief gaat gebruiken.
Nu lopen alle kabels ook nog flink door elkaar en moet ik ze nog netjes wegwerken. Wat is hier eigenlijk het precieze voordeel van?
deels wat Ray zegt, in het ergste geval heb je een stukje schade. De kans is echter wel minimaal daarop. Voor de meesten is het dus belangrijker dat je door goed kabelmanagement makkelijk bij onderdelen kunt om ze te vervangen of schoon te maken, andere hoofdreden is dat het er mooier uitziet en andere reden nr. drie is dat het scheelt in de koeling. Hoe minder kabels de luchtstroom verstoren, hoe beter en geruislozer de koeling zal zijn.

Je kunt overigens net als Ray proberen om de temperatuur van de cpu op zo'n 30 graden te houden, maar dat zou ik je toch echt af willen raden. In principe werken cpu's het best ergens tussen de 30 en 60 graden en zul je pas bij een graad of 80 tot 100 (afhankelijk van de processor) echt oververhitting hebben. Boven de 60 graden wil je in principe de cpu nooit hebben, omdat deze dan sneller gaat slijten. De 30 graden proberen te halen is naar mijn mening echter compleet overbodig veel koeling, bij rustig/idle en wat steviger gebruik zou ik mikken op 40 en 50 graden.
Een videokaart kan (afhankelijk van het model) zo'n 10 tot 20 graden meer gerust hebben. Al is het beste om ook die op max. 50 à 60 graden te houden. Vanaf een graad of 60 à 70 voor een langere periode gaan de meeste gpu's duidelijk sneller slijten.
Het moederbord is bij de koeling niet het zwakste punt en zul je ook eigenlijk nooit als eerste oververhit kunnen krijgen. Harde schijven en ssd's zijn wél behoorlijk gevoelig voor hogere temperaturen en temperatuurswisselingen. Denk aan het liefst zo rond de 30 graden en nooit meer dan 50. Als een hdd af en toe bijv. een piek van 40gr. krijgt is dat niet erg, maar doe het liever niet voor een langere tijd. Voor zover het mogelijk is, kun je dus het beste binnen een computerkast de hdd's en ssd's zover mogeljk van de cpu en gpu plaatsen.
Net als een moederbord krijg je een voeding praktisch nooit als eerste oververhit, maar dat is wél op de voorwaarde dat je er voor zorgt dat de voeding z'n hitte altijd goed kwijt kan. Anders heb je namelijk sneller slijtage en in het uiterste geval op brand.
Mijn tip zou dan ook zijn om altijd de pc (en hetzelfde voor laserprinters) op een stekkerblok met overspannings- en kortsluitingsbeveiliging te zetten. Het is op zich een enigszins overbodige beveiliging, en anderzijds is het misschien ooit een keertje nuttig bij die uitzonderlijke kortsluiting of blikseminslag.
Andere tip: maak eens in het half jaar de pc vanbinnen schoon met een busje perslucht, het stof verwijderen scheelt veel in de temperatuur en verbruik. Denk er wel aan nooit recht op een hdd/ssd te richten en houd afstand tot elk onderdeel (denk aan zo'n 15cm minimaal) met het 'spuiten' van perslucht.

• Robbedem
Als je fans op 4pin aansluitingen hebt, vergeet ze dan niet te regelen in de BIOS. (Je kan voorgeprogrammeerde standaardinstellingen kiezen of het zelf handmatig instellen)
Pagina: 1