Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, zoniet mijn excuses daarvoor.

Ik loop nu al zo'n 2 jaar met een irritatie op mijn linker borst. Soms is het maanden weg en dan komt het ineens terug. Zou dit door stress/spanningen kunnen komen? Af en toe (zeg maar zelden) trekt deze irritatie ook door naar mijn linker arm. Ik weet dat dit op een hartklacht zou kunnen duiden, maar ik ben daar niet zo zeker van. Ik zal jullie vertellen waarom, omdat ik de volgende klachten ook weleens heb:

-Onwerkelijk gevoel (heel erg moeilijk om dit gevoel in woorden uit te drukken)
-Snel ademen
-Zweten
-Angst om dood te gaan (vooral als ik bovenstaande klachten krijg)

Na wat sessies met een psycholoog ben ik er dus achter gekomen dat ik hyperventilatie heb. Zou die irritatie op mij borst ook iets ernstigs kunnen zijn? De psycholoog zegt dat dit een reactie is die door hyperventilatie wordt veroorzaakt, maar dit lijkt mij zo sterk. Wat denken jullie? Ik ben overigens 18 jaar en ik weet dat hartklachten op deze leeftijd zeldzaam zijn.

Verwijderd

Ik denk dat je psycholoog gelijk heeft, door hyperventilatie neemt de druk op je borst nu eenmaal flink toe.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zo ver ik weet zijn klachten aan de rechter borst indicaties voor hart problemen.
Wat je voelt is waarschijnlijk een spier..door spanning (en groei?) kan dat afentoe gaan iriteren lijkt me.
Als je toch meer zekerheid wilt kun je misschien (in overleg met huisarts) een onderzoekej laten plegen.
Maar maak jezelf niet gek..dat kan heel makkelijk als je jezelf nare dingen gaat aanpraten ;)

Verwijderd

yep had ik ook vaker..... was van de spanning en stress.

Rook jij?! Drink je veel caffeine? of zit je veel?!
Zo ja, probeer dat te verminderen.... help echt wel..

Verwijderd

Topicstarter
Ik rook, drink en zit veel. Misschien is het inderdaad goed om eens wat meer beweging te hebben en iets te minderen met roken en drinken.

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Je beschrijft letterlijk wat ik in het verleden ook veel gehad heb. Zeker de onzekerheid erover, maar ga er toch echt maar vanuit dat het hyperventilatie gerelateerd is. Je klachten duidden deels op hartklachten, maar dat zijn net de klachten die ook bij hyperventilatie als eerste naar boven komen. De lokatie op de borst die je noemt is niet dezelfde als bij hartklachten. Ik kan je vertellen dat ik het er ook moeilijk mee gehad heb als hypochonder met hartklachten in de famillie, maar beweeg veel en haal een boekej over ademhalingstechnieken en je zult je snel weer gezond voelen. :)

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Ik heb hetzelfde probleem gehad.

Bij mij is het drastisch verminderd. Ik drink veel minder koffie en cola.
Hoeveel koffie enb cola drink jij? kan het ook aan liggen.

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Het lijkt heel erg veel op de klachten die ik ook al zo'n 8 jaar heb. Bij mij ligt het aan een "scheur in het middenrif" (dit kan je krijgen door veel koffie en roken). Dit is met medicijnen goed op te lossen. Maar volgens mij kan dit vanalles zijn.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

Verwijderd

Hoi,

Ik ben een hartpatiënt, maar de klachten die jij nu opnoemt komen niet bepaald over als een hartprobleem. Neem van mij 1 ding aan, dat wanneer je echte druk op je borst krijgt bij een infarct dan wrijf je dat niet even weg. En dan gaat het echt niet maanden over.
En dat weet ik dus van mijn buurman die twee jaar eerder aan de beurt was.

Ik had n.l. niet eens zulke klachten op dat moment, want ik heb wel meer problemen die met tintelen te maken hebben en benauwdheid. Maar op die bewuste zaterdagochtend achter mijn compie kreeg ik een enorme kramp in mijn kaken, en dat duurde wel zo'n 10 minuten toen dacht ik van dit is niet goed. De rest was snel bekeken (ziekenhuis etc etc etc).
Dus ik denk ook dat hyperventilatie het probleem is, want als je een echt infarct krijgt dan denk je niet aan dood gaan, want daar heb je even geen tijd voor op dat moment.

Verwijderd

Check dat topic over schizofrenie ook eens. Jouw symptomen duiden inderdaad op hyperventilatie, maar dat was bij mij ook eens vastgesteld maar dat bleek geen hyperventilatie te zijn, maar een angststoornis.

<edit>
Nu ik je post nogs eens goed doorlees, weet ik bijna wel zeker dat je een angststoornis aan het ontwikkelen bent. Als je er op tijd bij ben is dit heel goed te genezen met medicijnen en therapie. Heb het er eens over met je psycholoog.
</edit>

<edit2>
Als je meer info wilt, laat het hier even weten, dan geef ik je mijn emailadres door!
</edit2>

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, de psycholoog zei ook dat ik een angststoornis heb in combinatie met hyperventilatie. Ik zal eens wat voorbeelden geven:
  • Als ik iets voel aan/in mijn lichaam, denk ik meteen het ergste (kanker, hartaandoening, enz, enz). Hier kan ik dan dagen wakker van liggen, en ik ben dan zelfs te bang om naar een dokter te gaan, omdat ik bang ben dat hij zal zeggen dat het iets ernstigs is.
  • Als ik het luchtalarm buiten hoor denk ik echt dat er oorlog uitgebroken is, dat het een oefening is komt dan bijna niet bij me op.
  • Als ik een ambulance hoor en mijn moeder, vader of broertje is op dat moment weg denk ik vaak dat die ambulance voor hem/haar is gebeld.
  • Als mijn broertje iets te lang buiten aan het spelen is denk ik vaak dat er iets ergs aan de hand is.<li>Als ik binnen zit en er vliegt een vliegtuig over en het geluid duurt me iets te lang, dan denk ik soms dat het vliegtuig aan het crashen is.
</li>

Ik ben me ervan bewust dat het niet goed is als je zo denkt. 'Normale' mensen zouden van de bovenstaande dingen niet zo extreem schrikken als dat ik doe. Ik denk dat de hyperventilatie door mijn angststoornis is ontstaan, en hierdoor denk ik dat het belangrijk is dat ik de angststoornis als eerste aan ga pakken. Heeft iemand hier soortgelijke problemen?

BTW, iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties, het heeft mij erg gerust gesteld.

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 22:52 schreef Vertex het volgende:
Heeft iemand hier soortgelijke problemen?
Ja ik!

Verwijderd

Topicstarter
Je mag weleens mailen als je wilt, ik heb nog nooit iemand ontmoet die hetzelfde heeft als ik. Laat eens weten hoe je je voelt, misschien herken ik dingen. <-knip->

[ Voor 9% gewijzigd door Opi op 09-09-2006 13:14 . Reden: Op verzoek mailadres verwijderd ]

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 23:02 schreef Vertex het volgende:
Je mag weleens mailen als je wilt, ik heb nog nooit iemand ontmoet die hetzelfde heeft als ik. Laat eens weten hoe je je voelt, misschien herken ik dingen. <-knip->
Doe ik, zodra ik tijd heb. In de tussentijd bespreek het eens met je psychiater! Het ideale medicijn is seroxat! Eventueel daarnaast oxazepam om te kalmeren!

[ Voor 3% gewijzigd door Opi op 09-09-2006 13:15 . Reden: Op verzoek mailadres verwijderd ]

Verwijderd

Op woensdag 06 juni 2001 23:15 schreef joska het volgende:

[..]

Doe ik, zodra ik tijd heb. In de tussentijd bespreek het eens met je psychiater! Het ideale medicijn is seroxat! Eventueel daarnaast oxazepam om te kalmeren!
nooit seroxat nemen, mijn broer heeft er geen goeie dingen aan overgehouden :(

anyways ff on topic :
ik denk dat je gewoon last hebt van hyperventilatie.
hoewel het schijnt wel dat als je close to een hart aanval komt dat je pijn in je borst en vooral in linkerschouder krijgt.

sterkte !!

• KeX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08-2022

KeX

Op woensdag 06 juni 2001 22:52 schreef Vertex het volgende:
...Heeft iemand hier soortgelijke problemen?
...
Alleen de lichamelijke hypochondrische verschijnselen en de hyperventialtie. De hyperventilatie heb ik behoorlijk onder controle, al komt die in drukke en gestresste periodes met weinig slaap nog weleens terug. Alleen weet ik dan wat er aan de hand is en ageer ik bijtijds zodat de paniekaanval bijna altijd uitblijft. Wat betreft de hypochondrie, daar doe je niet zoveel aan. Het gekke is dat ik de zwaarmoedige depressieve kant niet heb. Maar als ik hoor over een bepaalde hele nare ziekte dat gaat mijn lichaam soms in de loop der tijd de symptonen simuleren en daar _kan_ je jezelf knettergek me maken. Moet je niet doen. Jezelf af en toe door elkaar schudden en erop attenderen dat het psychosomatisch is doet wonderen. Kun je dat niet zelf dan zijn er inderdaad zat instanties waar je wat hulp kunt vragen. In ieder geval veel succes ermee. :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 10:57
Op woensdag 06 juni 2001 02:49 schreef Vertex het volgende:
Ik weet niet zeker of dit hier thuis hoort, zoniet mijn excuses daarvoor.

Ik loop nu al zo'n 2 jaar met een irritatie op mijn linker borst. Soms is het maanden weg en dan komt het ineens terug. Zou dit door stress/spanningen kunnen komen? Af en toe (zeg maar zelden) trekt deze irritatie ook door naar mijn linker arm. Ik weet dat dit op een hartklacht zou kunnen duiden, maar ik ben daar niet zo zeker van. Ik zal jullie vertellen waarom, omdat ik de volgende klachten ook weleens heb:

-Onwerkelijk gevoel (heel erg moeilijk om dit gevoel in woorden uit te drukken)
-Snel ademen
-Zweten
-Angst om dood te gaan (vooral als ik bovenstaande klachten krijg)

Na wat sessies met een psycholoog ben ik er dus achter gekomen dat ik hyperventilatie heb. Zou die irritatie op mij borst ook iets ernstigs kunnen zijn? De psycholoog zegt dat dit een reactie is die door hyperventilatie wordt veroorzaakt, maar dit lijkt mij zo sterk. Wat denken jullie? Ik ben overigens 18 jaar en ik weet dat hartklachten op deze leeftijd zeldzaam zijn.
Heb ik ook. En ook periodes dat je hart zeg maar om de 10 seconden ff dubbel klopt, en dat echt de hele tijd door. Dan schrik je en dan wordt het nog erger en je gaat zweten en snel ademhalen.
Mij mij kwam het door het roken. Ik ben een ander merk sigaretten gaan roken, zelfgemaakte drum-sigaretten (zelf vullen in mascotte-filterhulzen), en 'k heb er geen last meer van. Marlboro en Chesterfield zijn zeer slecht, zit veel chemische troep in.

Verwijderd

Dit heb ik ook,
is een vorm van stress/spanning

ook in combinatie met cola en veel zitten

kheb er uitgebreide testen voor gehad

mijn hart en alles er omheen zijn 100%

Verwijderd

Op donderdag 07 juni 2001 15:20 schreef Chocopuff het volgende:

[..]

nooit seroxat nemen, mijn broer heeft er geen goeie dingen aan overgehouden :(
Voor mij heeft seroxat uitstekend gewerkt, en dat geld voor meer mensen die ik ken. Maar het is wel zo dat mensen verschillend reageren op medicijen; dat is dus een kwestie van uitproberen.

Verwijderd

voor een ieder die meer over hyperventilatie wil weten:

http://www.hyperventilatie.org/

de site van de Nederlandse Hyperventilatie Stichting (NHS)

inclusief klachten/symptomenlijst

Verwijderd

Zoals aangegeven is het hoogstwaarschijnlijk hyperventilatie. Maar als het niet weggaat, en je toch die onzekerheid blijft houden over je hart, kun je overwegen een verwijzing naar de cardioloog te vragen. Ze laten je dan oa fietsen waarbij alles wordt gemeten bij die inspanning. En een dag krijg je een kastje mee op je lijf wat die hele dag je hart in de gaten houdt. Je moet dan alle krampen e.d. die je denkt te voelen noteren. Achteraf bestuderen ze of er een relatie is.

Dit onderzoekt neemt niet zoveel tijd in beslag en neemt waarschijnlijk de onzekerheid wel weg.

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 01:53 schreef Methanol het volgende:
voor een ieder die meer over hyperventilatie wil weten:

http://www.hyperventilatie.org/

de site van de Nederlandse Hyperventilatie Stichting (NHS)

inclusief klachten/symptomenlijst
Het vervelende bij Hyperventilatie zijn nu juist de symptomen. Ik heb ze even van de site geplukt:

Algemeen
vermoeidheid, algemene zwakte
prikkelbaarheid
slapeloosheid

Psychisch
angst en onrust
depressie
concentratiestoornissen
fobieën

Spieren
verlamming
trillingen
stijfheid van handen, vingers, mond
tintelingen op de huid
algemene spierstijfheid (tetanie)

Hart en vaten
hartkloppingen
overslaan van het hart
pijn op de borst
koude, klamme handen Centraal zenuwstelsel
hoofdpijn
duizeligheid
bewustzijnsstoornissen
wazig zien

Long en luchtwegen
benauwdheid
beklemming op de borst
brok in de keel
kriebel in de keel
zuchten, luchthonger
frequent ademen, hijgen
pijnlijke ademhalingsspieren

Spijsvertering
opgeblazen gevoel
pijn in de maagstreek
winden laten
misselijkheid
diarree/constipatie

Ik denk dat iedereen wel op enig moment, geregeld wel eens een dergelijk symptoom ervaart... is het dan hyperventilatie? Of maw wanneer is er sprake van hyperventilatie. Dat wordt me op de site niet duidelijk

Verwijderd

Op vrijdag 08 juni 2001 13:13 schreef JohR het volgende:

[..]

Ik denk dat iedereen wel op enig moment, geregeld wel eens een dergelijk symptoom ervaart... is het dan hyperventilatie? Of maw wanneer is er sprake van hyperventilatie. Dat wordt me op de site niet duidelijk
Het vervelende is dat dit ook de symptomen zijn van een paniekaanval die met hyperventilatie gepaard kan gaan, maar dat hoeft niet perse. Overigens kun je heel eenvoudig uitproberen hoe een aanval van hyperventilatie aanvoelt: 2 minuten lang snel en zo diep mogelijk in- en uitademen.

Er is sprake van een hyperventilatie en/of paniekaanval als je een aantal van deze klachten tegelijk hebt. Of het inderdaad slechts hyperventilatie is kun je testen door iedere keer als je zo'n aanval hebt in een zak te ademen (een minuutje) als dat helpt is het inderdaad hyperventilatie.
Pagina: 1