Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268714

Topicstarter
Beste allemaal, allereerst weet ik niet zeker of het hier thuis hoort, excuses als ik in de verkeerde rubriek zit maar dit leek mij de meest logische rubriek. Ik ga nu mijn verhaal doen ;)

ik loop al een paar jaar met dit idee rond eigenlijk al sinds ik de eerste boodschappen apps voor de iPhone zag verschijnen destijds...

Ik zit met een dilemma, samen met jullie allemaal! ;) Ik ben niet tevreden over de manier waarop ik op dit moment de prijs van boodschappen kan vergelijken.

Nu hebben we al sinds voor bijv. Independer.nl waar je de verzekering vergelijkt, of een hypotheek, maar geen boodschappen...

Athans, er zijn veel sites die dit al doen ;)
Ik zal er een paar als voorbeeld noemen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R721ult.png Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mtrt9ma.png Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XJ5ojph.png Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pMtfqRd.png Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7rDfN2q.png

Alvast excuses voor de lelijke logo's, maar daar gaat het nu even niet om ;) 8)7 _/-\o_

Wat ik mis bij al deze websites, is een vergelijking maken met mijn eigen boodschappen! Ik kan namelijk wel de boodschappen gaan halen bij Albert Heijn omdat de Coca-Cola 1,22 € kost per fles, maar als de rest daar duurder is, dan schiet dat weinig op!

Wanneer ik echter een PC samenstel bij Tweakers, dan rekent Tweakers.net via de Pricewatch automatisch uit waar ik het beste mijn onderdelen kan halen 8) en als een winkel iets niet op voorraad heeft dan kan ik dat bestellen bij een andere webshop samen met andere ontbrekende onderdelen.

Mijn grote vraag is

Waarom kan ik niet zo'n lijstje aanleveren bij een website, en dat deze dan berekent waar ik boodschappen moet doen, op basis van postcode? 8)7

Ik begrijp dat dit uiteraard enige obstakels meebrengt, waaronder bijv. dat de Nederlandse supermarkt prijzen voor bijv. Campina melk... of bijvoorbeeld een beetje beschuit naturel |:(

Maar waarom kunnen we dan niet een grote database bouwen met z'n allen, waarin we allemaal de oorlog verklaren aan de supermarkten ;) Nouja.. eigenlijk gewoon prijzen vergelijken met andere supermarkten, en dan een keuze baseren op waar we het minste betalen voor dezelfde boodschappen.

Een idee is bijvoorbeeld om foto's te maken van prijzen bordjes en deze via een App door te sturen, of door te geven aan de website, om zo altijd een actuele prijs te houden van de winkel..

De website van www.prijsslag.nl heeft dit echter al wel geprobeerd, alleen heel veel producten ontbreken aan hun lijsten, vooral de nodige producten. supermarktaanbiedingen laat je geen eigen lijstjes samenstellen, en zo weet je nooit of je nu echt veel bespaard door naar supermarkt X te gaan i.p.v. supermarkt Y...

Misschien kunnen mensen die ook wat voor dit idee voelen of opmerkingen hebben op dit idee, of betere ideeën hebben hier reageren ;) Ik ben namelijk nogal teleurgesteld dat dit nog steeds niet bestaat.

En ik heb echt heel erg goed gezocht naar een groot-gebruikte website voor dit soort dingen, maar nu ga ik het toch echt hier neerzetten.. ja ;)

Nog een voorbeeldje:
Mijn boodschappen lijstje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
4x Coca-Cola 1.5 L
1x Statiegeld 1,00
2x Magere melk
2x Koopmaps Pannenkoek speciaal
1x Mag Yoghurt aardbei
4x Halfvolle melk
1x Lays Chips Naturel
1x Uien
1x Bananen Del Monte
1x Chocomelk Vol
1x Zeeuws meisje
1x Witlof

Dit lijstje, wil ik nu door een pricewatch halen, zodat ik kan zien welke supermarkt voor mij het voordeligst gaat zijn vandaag! Nu weet ik dus waar ik mijn boodschappen vandaag ga doen!

Belangrijke vragen en opmerkingen van anderen tot zover:
yannickie111 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:42:
AH heeft iig alle producten online staan, 95% ook met prijs erbij.
Zo'n database zal vast wel te gebruiken zijn op de een of andere manier. De rest van de supermarkten leeft nog in het stenen tijdperk, en doet nog maar bar weinig online voor zover ik weet.
Dit hoeft niet online, je kunt er een game van maken zoals Ingress ;) Mensen maken een foto van hun bon, met datum en tijd, dan weet iedereen wat er betaald is voor de producten. ;) Of ze voeren het in met de nieuwe prijs, zo van: dit klopt niet meer, het is nu: 0,59 € i.p.v. €0,45 per eenheid.
DarKHunteR schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:34:
Een supermarkt heeft een assoritment van 33.000 artikelen. Daarnaast verschillen prijzen per regio. Het is ook een trend onder supermarkten om verpakkingen te verkopen met een andere hoeveelheid zodat vergelijken lastiger wordt. Lijkt me niet echt haalbaar dus, maar wel leuk idee.
Omdat supermarkten ook per andere hoeveelheid verkopen zijn ze ook verplicht om de prijs per Kilo aan te geven voor hun producten, deze staan helaas wel vaak heel klein of ontbreken zo af en toe.

Maar enige grote nadeel is dat prijzen wekelijkse/maandelijks veranderen in supermarkten en nee dit zijn niet bonusssen, dit zijn de "vaste" prijzen omdat ze met hun concurrenten willen blijven mee doen of als ze merken dit kan weer omhoog.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 16-09-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 532053

goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarKHunteR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:16
Een supermarkt heeft een assoritment van 33.000 artikelen. Daarnaast verschillen prijzen per regio. Het is ook een trend onder supermarkten om verpakkingen te verkopen met een andere hoeveelheid zodat vergelijken lastiger wordt. Lijkt me niet echt haalbaar dus, maar wel leuk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DarKHunteR schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:34:
Een supermarkt heeft een assoritment van 33.000 artikelen. Daarnaast verschillen prijzen per regio. Het is ook een trend onder supermarkten om verpakkingen te verkopen met een andere hoeveelheid zodat vergelijken lastigere wordt. Lijkt me niet echt haalbaar dus, maar wel leuk idee.
Ik begrijp dit, uiteraard is dat een obstakel, maar bijv. de eigen schouderham met aantal gram vergelijken is lastig, of bijv. de eigen kaas, maar heel veel producten zijn bij deze winkels hetzelfde, maar kaas vergelijken of gewoon de basis dingen moet toch beter kunnen worden geregeld? ;)

Dit is niet onmogelijk, ik bedoel de pricewatch bevat ook wel meer dan 1 miljoen producten ;)..
"Tweakers Pricewatch is prijsvergelijker van het jaar 2010, van 2011 en van 2012, en bevat ruim 1 miljoen producten en 2,5 miljoen prijzen van onder andere mobiele telefoons, tablets, laptops en camera's. Vergelijk meer dan 3.000 winkels op basis van laagste prijs of beste gebruikerservaring en bepaal waar je een product het beste online kunt kopen."

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 16-09-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 10:10
@DarkHunter

Omdat supermarkten ook per andere hoeveelheid verkopen zijn ze ook verplicht om de prijs per Kilo aan te geven voor hun producten, deze staan helaas wel vaak heel klein of ontbreken zo af en toe.

Maar enige grote nadeel is dat prijzen wekelijkse/maandelijks veranderen in supermarkten en nee dit zijn niet bonusssen, dit zijn de "vaste" prijzen omdat ze met hun concurrenten willen blijven mee doen of als ze merken dit kan weer omhoog.

Dus als je een goede lijst wilt hebben met de huidige prijzen ben ik bang toch een samenwerking met de supermarkten er voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joostje123 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:38:
Dus als je een goede lijst wilt hebben met de huidige prijzen ben ik bang toch een samenwerking met de supermarkten er voor nodig is.
Dat moet toch ook te regelen zijn dan ;) Ik denk echt dat veel mensen hier vraag naar hebben. De supermarkt zelf ook wel waarschijnlijk, die ziet namelijk meteen voordeel uit het goedkoper prijzen van de producten.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 16-09-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
Zo'n database zal vast wel te gebruiken zijn op de een of andere manier. De rest van de supermarkten leeft nog in het stenen tijdperk, en doet nog maar bar weinig online voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
yannickie111 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:42:
Dit hoeft niet online, je kunt er een game van maken zoals Ingress ;) Mensen maken een foto van hun bon, met datum en tijd, dan weet iedereen wat er betaald is voor de producten. ;) Of ze voeren het in met de nieuwe prijs, zo van: dit klopt niet meer, het is nu: 0,59 € i.p.v. €0,45 per eenheid.

Zo krijg je ook een grafiek van de prijzen, en kan je precies zien welke supermarkt duurder is geworden, etc. en wat de prijs van een product doet. De mensen die de juiste prijzen doorgeven, geef je punten en geef je bijv. een rank of iets ;) dit lijkt me echt "War on Groceries" of "War on Boodschappen" dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, wat zijn je ingangen bij de supermarkt kant om prijsfeeds te krijgen?

Qua timing denk ik dat je net te laat bent als je het nu wilt gaan opstarten. Had het systeem nu gestaan dan had je denk ik best bij AH (vanwege prijzenoorlog) wel wat los kunnen krijgen. En dan waren andere supermarkten vermoedelijk wel gevolgd.
Maarja, dan had je nu een product moeten hebben staan en er direct feeds in kunnen gooien.

Aan de andere kant denk ik dat supermarkten er niet al te happig op zullen zijn omdat het conflicteert met andere marketinguitingen. Een Jumbo die zegt "altijd goedkoper" te zijn kan dat enkel vanwege aangepaste verpakkingen (want dan is het niet zomaar ergens anders te krijgen) als je dan kiloprijzen naast elkaar gaat zetten dan kan het wel eens vervelend worden met de reclameslogans.

@SirYoshi, met crowdsourcing ga je niets bereiken. Daar is het assortiment te groot voor dan heb je van supermarkt a de prijs van vandaag en bij supermarkt b de prijs van 2 weken terug. Dit moet je echt op basis van data-feeds van de holdings gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarKHunteR
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:16
Anoniem: 268714 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:37:
[...]

Ik begrijp dit, uiteraard is dat een obstakel, maar bijv. de eigen schouderham met aantal gram vergelijken is lastig, of bijv. de eigen kaas, maar heel veel producten zijn bij deze winkels hetzelfde, maar kaas vergelijken of gewoon de basis dingen moet toch beter kunnen worden geregeld? ;)

Dit is niet onmogelijk, ik bedoel de pricewatch bevat ook wel meer dan 1 miljoen producten ;)..

[...]
De pricewatch is gekoppeld aan feeds. Het is niet technisch onmogelijk maar het is, naar mijn idee, niet mogelijk omdat alles door mensen ingevoerd moet worden. Ook al heb je een systeem dat de prijs uit een scan van een bon kan halen (gebruiken onderzoeksbureau's), dan zit je nog met een probleem dat prijzen per supermarkt verschillen. Jumbo past de prijzen aan aan supermarkten in de omgeving, als ik dan een prijs update in de database dan udpate iemand in Friesland hem een dag later weer met zijn prijs, waardoor het toch nooit klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:48:
Tja, wat zijn je ingangen bij de supermarkt kant om prijsfeeds te krijgen?

Qua timing denk ik dat je net te laat bent als je het nu wilt gaan opstarten. Had het systeem nu gestaan dan had je denk ik best bij AH (vanwege prijzenoorlog) wel wat los kunnen krijgen. En dan waren andere supermarkten vermoedelijk wel gevolgd.
Maarja, dan had je nu een product moeten hebben staan en er direct feeds in kunnen gooien.

Aan de andere kant denk ik dat supermarkten er niet al te happig op zullen zijn omdat het conflicteert met andere marketinguitingen. Een Jumbo die zegt "altijd goedkoper" te zijn kan dat enkel vanwege aangepaste verpakkingen (want dan is het niet zomaar ergens anders te krijgen) als je dan kiloprijzen naast elkaar gaat zetten dan kan het wel eens vervelend worden met de reclameslogans.

@SirYoshi, met crowdsourcing ga je niets bereiken. Daar is het assortiment te groot voor dan heb je van supermarkt a de prijs van vandaag en bij supermarkt b de prijs van 2 weken terug. Dit moet je echt op basis van data-feeds van de holdings gaan doen.
Tja volgens mij heb je ook helemaal gelijk, mijn timing is juits nu omdat ik eigenlijk verward / verbaast ben dat niemand tot nu toe zoiets als dit heeft bedacht, of gedaan heeft. Ik wil er namelijk zelf heel graag gebruik van maken namelijk en het is er gewoon niet... 8)7
Een Jumbo die zegt "altijd goedkoper" te zijn kan dat enkel vanwege aangepaste verpakkingen (want dan is het niet zomaar ergens anders te krijgen) als je dan kiloprijzen naast elkaar gaat zetten dan kan het wel eens vervelend worden met de reclameslogans.
Dus ja, op je tweede punt en voorbeelddit is juist de hoofdreden dat ik graag zo'n website zou willen zien ;) _/-\o_ het moet is afgelopen zijn met die misleiding van de supermarkt, met aangepaste verpakkingen, en met die reclameslogans heeft de consument, en ook de concurrent weinig te maken. Nu kunnen ze de reclame slogan dan ook echt waarmaken op papier, zo niet, dan is dat toch het probleem van de Super en niet van de consument of zo'n site ;) Dit soort aangepaste producten zou je bijv. kunnen weglaten of anders kunnen opnemen, bijv. als alternatief.
met crowdsourcing ga je niets bereiken. Daar is het assortiment te groot voor dan heb je van supermarkt a de prijs van vandaag en bij supermarkt b de prijs van 2 weken terug. Dit moet je echt op basis van data-feeds van de holdings gaan doen.
Met je derde punt ben ik het ook eens, tenzij het een site wordt die door de hele bevolking van dit land gebruikt wordt, dan zal het wel werken waarschijnlijk, of net zo groot als tweakers, maar je moet realistisch blijven, niet iedereen gaat dit doen, dus een aansluiting op de feeds, zou uiteraard de voorkeur hebben. Mocht zoiets niet mogelijk zijn, dan blijft er weinig anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DarKHunteR schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:55:
[...]

De pricewatch is gekoppeld aan feeds. Het is niet technisch onmogelijk maar het is, naar mijn idee, niet mogelijk omdat alles door mensen ingevoerd moet worden. Ook al heb je een systeem dat de prijs uit een scan van een bon kan halen (gebruiken onderzoeksbureau's), dan zit je nog met een probleem dat prijzen per supermarkt verschillen. Jumbo past de prijzen aan aan supermarkten in de omgeving, als ik dan een prijs update in de database dan udpate iemand in Friesland hem een dag later weer met zijn prijs, waardoor het toch nooit klopt.
Ik wist niet dat dit gebeurde ;)

Ik zeg boycot de Jumbo met hun misleiding en vermeld ze gewoon niet op zo'n site ;) 8)7
Dat soort dingen moeten gewoon niet worden gedaan, 1 winkel 1 prijs. Niet aanpassen op de regio...

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 268714 op 16-09-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-06 11:57
Albert Heijn heeft lang niet alle producten op de website staan.
Euroshopper/Basic is bijvoorbeeld maar zeer beperkt aanwezig op de webwinkel van AH

Ik denk dat het alleen werkt, als je een app hebt waar je je gekocht boodschappen kan invoeren. Het liefst met barcode herkenner. Zo kan je de product omschrijving koppelen aan de barcode en gemakkelijker prijswijzigingen doorvoeren.

[ Voor 44% gewijzigd door Frankvbr op 16-09-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 268714 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:45:
[...]

Zo krijg je ook een grafiek van de prijzen, en kan je precies zien welke supermarkt duurder is geworden, etc. en wat de prijs van een product doet. De mensen die de juiste prijzen doorgeven, geef je punten en geef je bijv. een rank of iets ;) dit lijkt me echt "War on Groceries" of "War on Boodschappen" dan ;)
Ik denk dat het wel online moet. Als alle supermarkten net als AH een online database met hun assortiment en prijzen (en zelfs foto's van vrijwel alle producten!) zouden hebben, was dit denk ik vrij simpel te realiseren. Anders lijkt het me niet te doen.
DarKHunteR schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:55:
[...]
Jumbo past de prijzen aan aan supermarkten in de omgeving, als ik dan een prijs update in de database dan udpate iemand in Friesland hem een dag later weer met zijn prijs, waardoor het toch nooit klopt.
Dat is debiel. Bij AH zijn alle producten overal dezelfde prijs (anders is hun database op de website/appie niet correct). Alleen bij AH to go's zijn de prijzen anders, maar hier zijn de producten dan ook vaak weer net iets anders (bestek bij een salade, broodjes opgewarmd, enz).
Frankvbr schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:59:
Albert Heijn heeft lang niet alle producten op de website staan.
Euroshopper/Basic is bijvoorbeeld maar zeer beperkt aanwezig op de webwinkel van AH
Niet alles inderdaad, maar toch wel heeeeel veel. :P

[ Voor 9% gewijzigd door yannickie111 op 16-09-2013 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239951

En hoe vergelijk je huismerk-producten? Deze verschillen in kwaliteit, smaak en hoeveelheden in een dergelijke vergelijking kun je dus alleen merkproducten opnemen. Ik neem aan dat de boodschappenlijstjes van gebruikers niet alleen uit merkproducten zullen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
yannickie111 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:01:
[...]

Ik denk dat het wel online moet. Als alle supermarkten net als AH een online database met hun assortiment en prijzen (en zelfs foto's van vrijwel alle producten!) zouden hebben, was dit denk ik vrij simpel te realiseren. Anders lijkt het me niet te doen.

[...]

Dat is debiel. Bij AH zijn alle producten overal dezelfde prijs (anders is hun database op de website/appie niet correct). Alleen bij AH to go's zijn de prijzen anders, maar hier zijn de producten dan ook vaak weer net iets anders (bestek bij een salade, broodjes opgewarmd, enz).

[...]

Niet alles inderdaad, maar toch wel heeeeel veel. :P
- Ik vind zelf dat het ook veel te veel werk is om het allemaal zelf te doen ;) Maar als iedereen zou helpen zou het misschien wel kunnen. Het is jammer dat huishoudmerken niet vertegenwoordigd zijn op zo'n site. Maar een grote database bouwen in samenwerking met alle supermarkten zou wel een gaaf idee zijn!

- Ik ben het ook met je eens dat het een beetje raar is dat een supermarkt de prijzen aanpast op de omgeving. Dat de AH to Go andere prijzen hanteert vind ik een heel ander verhaal uiteraard net als jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 239951 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:03:
En hoe vergelijk je huismerk-producten? Deze verschillen in kwaliteit, smaak en hoeveelheden in een dergelijke vergelijking kun je dus alleen merkproducten opnemen. Ik neem aan dat de boodschappenlijstjes van gebruikers niet alleen uit merkproducten zullen bestaan.
Bedenk ook eens een oplossing anders? Misschien als we hier een aantal goede oplossingen neerzetten, dat iemand het idee oppikt en het realiseert ;)

Ik zou zelf bijvoorbeeld de vergelijkingen van Kassa er bijv. bij pakken, beste Yogi drink, beste dit, maar ook dit is iets dat voor de consument die op prijs gericht is niet veel uitmaakt, je kan bijv. uitzetten in een vergelijking om de prijzen van huishoudmerken te laten meetellen in je berekening voor de goedkoopste supermarkt. ;) het is maar een idee.

Vergelijk de huishoudproducten met een voeding van 400W, je hebt er merken van ja, en je hebt er huishoudmerken van, de echte kenner / liefhebber, die selecteert het merkproduct, en de arme alleenstaande moeder kiest voor het goedkoopste huishoudmerk.

Een nog beter idee sterker nog, de huishoudmerken worden pas berekend op goedkoopste super, nadat de merkproducten die gelijk zijn als eerste zijn vergeleken met de andere winkels ;)

Het wordt dan wel net zo'n grote database als tweakers pricewatch ja, maar dat is het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou zeggen: wees een entrepeneur en ga het opzetten; dit is echter niet de plek voor het bedenken van het systeem of het schrijven van het businessplan.

AK is voor aanbiedingen en kortingen, niet voor boodschappenlijstjes. Vandaar een slotje :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.