breedband helmond eigen router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-07-2022
Hoi,
ik heb het volgende probleem...
We hebben dus nu glasvezel in helmond. 150mb up en down
Helaas is de geleverde apparatuur zodanig afgeschermd dat het niet mogelijk is om de router in bridge modus te zetten.
Ook wil de provider dit niet voor mij instellen.
Zelfs de DHCP subnet is bepaald.

Ik wil dus een eigen router plaatsen en de router in de genexis niet benutten.
Alleen de IPTV en Telefonie uitgangen wil ik blijven gebruiken.

Ik heb een Genexis Hybrid systeem HRG1000.
deze bestaat uit 3 delen.

1. Universe Fiber Termination

2. Element Network Termination

3. Live! Residential Gateway

Genexis levert ook een ander type voor de 2e module. http://www.genexis.eu/medialib/601/datasheet-elementnt.pdf
Dit is zelf makkelijk te vervangen (klik systeem) en heeft als extra 2 RJ45 aansluitingen. Dit ding kost ongeveer 70,- bij Genexis in Eindhoven.

Zou ik met een van de rj45 een verbinding kunnen maken met een router via een switch die VLAN ondersteund?
in de router zie ik bij de verbinding vlan1011 staan met DHCP. nergens iets van authenticatie te vinden.

Ik wel het liefst een setup die wordt beschreven op www.netwerkje.com ook de apparatuur die hier wordt benoemd wil ik aanschaffen.

wie weet wat ik zou kunnen doen?

martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Van wat ik uit jouw post begrijp is de setup vergelijkbaar met KPN en haar dochters maar dan toch iets simpeler.

Ik kan je niet garanderen dat dit werkt, maar wat je kan proberen is een universele NTU te installeren (in ieder geval iets waarmee je SC naar RJ45 om kan zetten). Je kan sowieso geen gebruik maken van de tweede binnenkomende vezel, hier staat geen signaal op. En daar vervolgens een routertje achter, deze op vlan 1011 gooien.. En dan werkt je internet misschien, maar dan hebben we het nog niet over telefonie en iptv gehad.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
ShadowAS1 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 07:22:
Van wat ik uit jouw post begrijp is de setup vergelijkbaar met KPN en haar dochters maar dan toch iets simpeler.

Ik kan je niet garanderen dat dit werkt, maar wat je kan proberen is een universele NTU te installeren (in ieder geval iets waarmee je SC naar RJ45 om kan zetten). Je kan sowieso geen gebruik maken van de tweede binnenkomende vezel, hier staat geen signaal op. En daar vervolgens een routertje achter, deze op vlan 1011 gooien.. En dan werkt je internet misschien, maar dan hebben we het nog niet over telefonie en iptv gehad.
Dus eigenlijk wat ik benoemde . De NTU zijn eigenlijk 2 delen bij Genexis. de middelste heeft 2 RJ45 aansluitingen en eeen speciale stekker naar de gateway.
Als ik dit deel vervang zou ik misschien op VLAN1011 kunnen. Maar hoe dan te athentiseren?
Ik kan zo de TV en Telefonie blijven gebruiken denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dus als ik jou goed begrijp zit er op die NTU nog een genexis router die je er vanaf kan koppelen?
Zo ja, dan klinkt het in mijn oren als: leg je handen op een unlocked genexis model en ga daar mee klooien

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
ik kan dus 2 dingen doen.
Eerst alleen de middelste bestellen de Element-P1132: Managed Network Terminator en het op de 2 RJ45 poorten proberen.
Of ik kan ook een Gateway erbij bestellen die niet beperkt is door de provider. En dan kijken of we het aan de praat gaan krijgen.

Ik bestel eerst de Element-P1132: Managed Network Terminator +/- 70,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik heb geen idee wat daar wel/niet van gaat werken. Je bent naar mijn weten de eerste die ook daadwerkelijk de NTU gaat vervangen. Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
doe ik! mocht iemand nog tips hebben!! ze zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 09:33
Ik heb ook breedband helmond, maar ik kan gewoon het subnet aanpassen van de router hoor.... Sinds de laaste update is ook een DMZ functie toegevoegd. Hoewel ik ook het liefst een bridge had werkt bij mij de huidige router prima in combinatie met 90 mbit.

Eventueel zou je een eigen router via DMZ achter die van breedband helmond kunnen zetten, op zich niet zo'n mooie oplossing maar het werkt wel.

• mvdijck
Niet een mooie oplossing DMZ maar loop ik tegen problemen aan?
Zijn er beperkingen? Ik heb hier geen ervaring mee.
Kan iedereen en alles naar buiten?
Kan ik alles naar binnen forwarden en mijn verkeer monitoren?

• ironleg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 09:33
Ik zelf ben nog niet tegen beperkingen aan gelopen, alle poorten staan open naar je eigen router. Daarmee zou je als je router het ondersteund prima je verkeer kunnen monitoren.

Het enige waar je op moet letten is dat het interne subnets (die van de genexis en van je eigen router) niet hetzelfde zijn.

Zijn er dingen die nu bij je niet werken? indien het niet de veel tijd kost wil ik het dan best een keer achter mijn verbinding testen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
ShadowAS1 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:52:
Ik heb geen idee wat daar wel/niet van gaat werken. Je bent naar mijn weten de eerste die ook daadwerkelijk de NTU gaat vervangen. Hou ons op de hoogte!
Die element moet wel geprovisioned worden vanuit GAPS (ISP management software). Zonder dat heb je er weinig aan. En daarvoor ben je wel afhankelijk van je provider.
Als je isp gewoon een bridge profieltje aanmaakt ben je het snelste klaar....

De P1132 is een managed L2 switch. Maar volgens mij is ie nog niet leverbaar, of net.
Een 'unlocked' ding bestaat niet, ze worden vanuit de WAN geprovisioned. Iets wat je zelf als gebruiker niet kunt doen. Dan moet je een ander merk nemen (Draytek bv)

Als je onafhankelijk wilt zijn van de provisioning heb je 3 opties:

- MC901 bestellen: dezelfde als KPN/XS4all leveren. Dat is een unmanaged CPE, aka mediaconverter. Alles komt dan gewoon op koper eruit, en via je eigen apparatuur kun je dan de betreffende vlans splitsen en afhandelen. Werkt op zowel 100 als 1Gbit vezels.
- Draytek Vigor 1000VN: All-in-one. Ook zelf je vlans enz te configureren, moet je ze wel weten ;) Ook dual-wan linkspeed

- Eigen switch met SFP: Let op dat je SFP of 100 of 1Gbit is, en je switch die ondersteunt. Verder de juiste optic (1550nm RX, 1310 of 1490TX, uit mn hoofd).

In alle gevallen ga je wel way-beyond de supported setups. Let dus wel op dat je niet spullen beschadigd aan je vezels: dat kan je een rekening opleveren.

De gebruikte vlans kun je snel achterhalen door een switch tussen je huidige NT en vezel te hangen, maar je moet dan wel beschikking hebben over een geschikte switch (+optics)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 18-09-2013 17:02 ]

• mvdijck
Het gaat mij meer om de eigen router, DHCP en VLANs die ik wil kunnen beheren.
Ook wil ik parantcontrole en mijn verkeer monitoren.
Daarnaast wil ik mijn media kunnen streamen naar remote devices.

Ik kan nu niets zien en er gaat best wel wat mis.

Wifi via dit ding is een ramp. Routeerd soms niet naarbuiten.
NU heb ik het wifi uitgeschakeld en een eigen accesspoint geplaatst. Maar ook deze komt af en toe gewoon niet naar buiten.
De Genexis router is dan wel goed te benaderen via het WIFI.
BBH krijgt het niet opgelost en dit is al de 2 router.

Mijn kinderen spelen graag LAN games (minedcraft) en zien elkaar geregeld niet op het netwerk.

En natuurlijk willen we graag een beetje prullen en kijken waar de grens is.

Helaas blijkt de module van Genexis die ik wilde vervangen niet helmaal plug and play zoals mij eerder was verteld en moet deze door de provider worden ingesteld :( gaat 'm dus niet worden.

Maar misschien is DMZ wel de oplossing.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
Ik heb van een helpdesk medewerker te horen gekregen dat ik mijn eigen router nog maar niet weg moest gooien, het kan zijn dan bridge in de toekomst wel mogelijk is, echter kon hij hier geen belofte over doen. De firmware is hier echter nog niet geschikt voor maar daar zijn ze nog volop aan het ontwikkelen.

Voor mij zijn de volgende dingen van belang welke ik in een cisco router heb ingebouwd:
VPN
VLAN
Gescheiden gasten wifi welke niet op mijn lokale netwerk kan komen

Overigens heb ik ook problemen met de DHCP server gehad maar sinds de laatste update heb ik het niet meer geconstateerd. Bij mij betrof het een DHCP probleem, ik kreeg vaak geen ip adres. Stelde ik mijn synology nas als DHCP server (dit kan zonder problemen) in dan had ik geen problemen en werkte alles zoals het hoort. Nu werkt de DHCP server bij mij vooralsnog zonder problemen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
DMZ,

ik heb een netwerk opgezet achter de DMZ.

voor als nog geen problemen.
Alles lijkt goed te werken.
Mijn ISP modem heeft geregeld een factory reset nodig om weer goed te kunnen werken.
Ik ga de druk nog maar eens opvoeren en wil een nieuw modem met bridge ondersteuning.

Net zoals bij UPC. maar ja... wie wil er nu nog terug naar UPC ?..

Ander dingetje...
Ben bij een collega met zijn KPN glas verbinding aan de gang gegaan.
Deze NTU heeft wel een RJ45 uitgang. jeeee :)

Krijg alleen PPPOe nog niet lekker verbonden maar dat komt wel goed.
Ik bellen met KPN met vragen over de experiabox...
helpdesk
heuuu PPPOE... daar heb ik nog nooit van gehoord.
heuuu... Bridge modus.. nee dat ken ik ook niet.
PMZ??? nee DMZ roep ik... nee ook nog nooit van gehoord :)
fijn zo'n helpdesk LOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
DJSmiley schreef op woensdag 18 september 2013 @ 16:58:
[...]

- MC901 bestellen: dezelfde als KPN/XS4all leveren. Dat is een unmanaged CPE, aka mediaconverter. Alles komt dan gewoon op koper eruit, en via je eigen apparatuur kun je dan de betreffende vlans splitsen en afhandelen. Werkt op zowel 100 als 1Gbit vezels.
Is dit de zelfde als die KPN gebruikt ja?
Dus als ik achter de gebruikte VLAN's kan komen kan ik met mijn Manged switch het verkeer splitsen naar VOIP, IPTV en Internet?
VOIP is niet belangrijk. bellen eigenlijk nooit met die lijn.
Maar bij KPN moet je met PPPOE de verbinding tot stand brengen. Hoe zou dat hier geregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
Mijn WAN is verbonden met VLAN1011 en staat op DHCP. meer kan ik niet uit het modem halen.
Iemand een idee welke VLAN's gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
ik ga proberen een MC910 te bestellen.
Ik moet er alleen achter zien te komen hoe de internet connectie tot stand komt.
en het VLAN ID voor IPTV. VIOP ga ik (nog) niet gebruiken :)
PPPOE of mogelijk gewoon zonder authenticatie... iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja hou eens op met je topic omhoog kicken en gebruik de editwijzig eens

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 06-10-2013 22:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 15:19
mvdijck schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:19:
Ik moet er alleen achter zien te komen hoe de internet connectie tot stand komt.
Kan je die MC901 dan direct aansluiten op je NTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Neyluzz schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 09:38:
[...]

Kan je die MC901 dan direct aansluiten op je NTU?
De MC901 is een 'domme' mediaconverter die op de uFTU van Reggefiber past. En blijkbaar gebruikt BB Helmond dezelfde baseplate, anders had de setup van TS ook niet gewerkt ;)
mvdijck schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 21:26:
Mijn WAN is verbonden met VLAN1011 en staat op DHCP. meer kan ik niet uit het modem halen.
Iemand een idee welke VLAN's gebruikt worden?
Nee. Dat zul je zelf moeten sniffen, tenzij er een insider hier wat info geeft, of een medegebruiker al gesniffed heeft. Als je een switch, patchkabeltjes en de juiste optics hebt is dat vrij snel te achterhalen. (Wireshark op je vezel tijdens het bootproces)
mvdijck schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 22:19:
Zie hierboven: Wireshark is je oplossing. Vlan ID's zijn eenvoudig te achterhalen met wireshark, en of het PPPoE is kun je ook wel uit een trace halen.

Opm: Mocht je gaan sniffen, zorg wel dat je de vlan ID's meekrijgt in wireshark. Ik moest dit op mijn nic in mn laptop apart aanzetten voordat ik de vlan id's meegecaptured kreeg: http://www.intel.com/support/network/sb/CS-005897.htm

Verder: Zoals al aangegeven is er een EDIT knopje om je post aan te passen en/of toe te voegen. Gebruik die ook. Een topic omhoog schoppen kan prima maar wel met een goede reden. En je had de info uit je laatste paar posts ook in 1x kunnen samenvatten.

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 07-10-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdijck
DJSmiley schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:41:
[...]
Verder: Zoals al aangegeven is er een EDIT knopje om je post aan te passen en/of toe te voegen. Gebruik die ook. Een topic omhoog schoppen kan prima maar wel met een goede reden. En je had de info uit je laatste paar posts ook in 1x kunnen samenvatten.
Ik ga er rekening mee houden, bedankt vor de info en tips.
Pagina: 1