• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Heren,

Ik heb sinds begin vorig jaar een nieuwe computer samengesteld.

gallery: NeFoRcE

Alleen heb ik ongeveer een maand of 2,5 - 3 geleden last gekregen van 't plots uitvallen (zonder BSOD) van de computer. Mijn systeem heeft door een half jaar studie in 't buitenland een lange winterslaap gehad. Na deze uitvallen heb ik 'm helemaal gestript, schoongemaakt, en weer in elkaar gezet. Dat leek te helpen. Alleen... vanavond wilde ik mijn pc aan doen, en dat deed ie niet. Niets, echter na een paar keer op de powerknop hebben gedrukt sprong ie ineens aan.
Na een klein uurtje gewerkt te hebben; pats, uit -> reboot. Zonder BSOD.

Windows eventlogger geeft:

code:
1
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Zelf denk ik dat het mijn voeding wel eens kan zijn. Deze is al een aantal jaartjes oud, tijdens zware games piept ie ook.

Zit ik in de goede richting te denken, of zijn er mensen die zeggen van; "oh nee, dit is je moederbord" ofzo? ;(

Thanks!

Professioneel Heftruck Syndroom

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Hoe vaak heeft je computer dit probleem?
gebeurt het ook als je hem in je BIOS menu laat staan?
Gebeurt het ook als de HDD en ODD disconnect en hem dan bijv opstart met bootable usb linux distro bijv?
Heb je een andere voeding om mee te testen?

• TopTon
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11-2025

TopTon

Power 2 PC's

als je pas na meerdere keren op de aan/ uitknop opstart, kan je die niet anders nalopen?

Acer V5-573G + (i5 3570k+8GB+GTX 760)= Plezier :)

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Update:

Sinds mijn topicstart: 6x uitgevallen. Willekeurige momenten, waaronder ook de BIOS. (niet de POST, maar BIOS zelf).

Ninja-edit:
2x uitgevallen, kon niet eens deze post aftikken (lang leve Chrome Herstel). Hij viel net al uit tijdens de POST

ninja-edit 2:
Voordat ik dit uberhaupt allemaal kan posten, alweer uitgegaan.

Viel net ook uit, en herstarte, en viel uit, en dat alles binnen 1 sec... -_-'

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Voeding aan diggelen?

Geeft ie piepjes bij opstarten?
Zo ja, er is iets mis met MoBo/CPU/RAM, nee = zou PSU kunnen zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Da's een goede inderdaad. Geen piepjes, niets. Kan me 't ook niet voorstellen dat daar wat mis mee is. Enige wat ik met mijn mobo/mem combi heb, is dat het geheugen (4 bankjes) op een bepaalde manier erin moet, anders zeikt m'n mobo. Maar dat probleem komt vaker voor las ik.

Persoonlijk denk ik toch wel de PSU. Zal eens kijken of ik deze kan openschroeven om te zien of ik wat vreemds zie. Is dit vertrouwd? Of moet ik 'm een dagje laten liggen net als met die oudere CRT's ivm de enorme condensatoren??

*edit*:

PC draait ondertussen *klopt af* alweer 8 minuten. Het verschilt dus echt énorm. Net viel ie alweer uit terwijl de fans nog niet eens volledig draaiden...

[ Voor 14% gewijzigd door NeFoRcE op 16-09-2013 22:01 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-02 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

NeFoRcE schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:59:
Da's een goede inderdaad. Geen piepjes, niets. Kan me 't ook niet voorstellen dat daar wat mis mee is. Enige wat ik met mijn mobo/mem combi heb, is dat het geheugen (4 bankjes) op een bepaalde manier erin moet, anders zeikt m'n mobo. Maar dat probleem komt vaker voor las ik.

Persoonlijk denk ik toch wel de PSU. Zal eens kijken of ik deze kan openschroeven om te zien of ik wat vreemds zie. Is dit vertrouwd? Of moet ik 'm een dagje laten liggen net als met die oudere CRT's ivm de enorme condensatoren??
Uhm, heb je een externe HDD die door blijft lopen als je PC uitvalt? Of een lampje op je MoBo/GFX?
"meestal", als je de power eruit haalt, en de switch omzet duurt het rond de 10 seconde voordat de Caps leeg zijn (dus lampje's uit en HDD uit)

Maar als het om deze dingen gaat neem ik natuurlijk geen verantwoordelijkheid :P
Zou gewoon een minuut of 5 wachten en dan voorzichtig openschroeven.

MAAR, je garantie...

[ Voor 9% gewijzigd door Kuusj op 16-09-2013 22:03 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• VincentVega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-09-2025
Het zou ook niet genoeg of het missen van koelpasta op de processor kunnen zijn, en het dus te heet worden van de processor of misschien een ander component.Kijk anders ook eens hier

0111010001110111011001010110000101101011011001010111001001110011

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Garantie voeding is allang verlopen denk ik. Die heb ik wel al een jaar of 6.

En wat betreft het leeg laten lopen, ja, dat is ook zo, stekker eruit, pc aan, en dan licht de boel heel even op en dan is't gebeurd. Voeding leeg dus.

En atm weer 4x uitgevallen. Compleet random.

Te warm? Nee denk het niet, CPU hangt rond de 55 graden.

Wel het gevoel dat m'n voeding vreemde geluiden maakt. Idle ook... ik schroef hem er even uit en leg hem ernaast voor zover mogelijk. Kijken of er inderdaad vreemde geluiden uit komen...

edit:

voeding even uit de kast gehaald (opzij gelegd), en geluisterd. Er komt inderdaad een vreemde piep (condensatoren?) uit. Tijdens gamen is dit nog véél erger (in verhouding). Het uitvallen is écht geheel willekeurig. Dan een paar keer achter elkaar, en nu draait ie alweer een minuut of 10 incl UT2003 gespeeld.

Overige hardware vertoont geen kuren. Geen rare strepen op het beeld, of BSOD's wat leidt tot brak geheugen.

Wordt een nieuwe PSU denk ik...

[ Voor 30% gewijzigd door NeFoRcE op 16-09-2013 22:41 ]

Pagina: 1