Geheugen testen van grafische kaart - Asus N56VZ

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 347845

Topicstarter
Beste mede-tweakers

Sinds kort heb ik de Asus N56VZ met nvidia geforce GT 650M 2GB DDR3.
De laatste paar keren tijdens Diablo 3 viel het me op dat ik last had van zogenaamde 'artifacts'. Ik krijg zowel links als rechtsboven in het laptopscherm kort een zwart oppervlak waarin witte en/of groene (dunne) lijnen te zien zijn en vervolgens na 2 seconden alweer verdwenen zijn. Dit is nu al twee keer voorgevallen, na één week.

Ik heb de laatste nieuwe drivers geïnstalleerd van de nvidia website (320.49), bios is ook de laatste versie en alle updates voor windows/diablo 3 zijn geïnstalleerd.

Zelf vermoed ik eventueel een driver-issue of rot videogeheugen. Na wat opzoekwerk over het opsporen van geheugenfouten kwam ik op het programma OCCT en Video memory tester. Echter start VMT niet op met de nvidia kaart en OCCT test enkel de hd 4000. OCCT proberen te openen resulteert in een programma dat niet laadt.

Een 15 minuten durende burn-in test met furmark liep goed af zonder de artifacten te vertonen, de maximum temperatuur van de GPU was trouwens maar 73.

Kennen jullie eventueel nog andere programma's om te testen of dit eventueel een videogeheugen probleem is?

Topicstarter
Bump + edit.

De laatste twee dagen heb ik de volgende games geïnstalleerd en getest op het bovenvermelde probleem: Worms Revolution, Crysis 2 Maximum Edition, Chivalry: Medieval Warfare en Minecraft.
Bij geen enkele van deze opgesomde spellen deed zich het probleem voor, ook niet na +- 1 uur Crysis 2 dat toch wel een tamelijk intensief spel is voor deze graka. Ook in D3 is het probleem niet meer teruggekomen wat ik toch vreemd vind.

Zou het misschien ook een ram geheugen fout zijn? Dat er bv. op een bepaald moment (kort) een stuk naar een rot ram geheugen module verplaatst wordt?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 347845 op 18-09-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bump + edit 2.

Opnieuw bovenstaand probleem tegengekomen tijdens het spelen van Diablo 3, ditkeer na amper 10 minuten spelen. Temperaturen volledig in orde, nieuwste Nvidia drivers geïnstalleerd (327.XX), maar dit mocht blijkbaar niet baten. Andere games vertonen deze problemen niet.

Zonet Memtest 86 laten lopen en geen errors gevonden, dus dat kan het probleem ook niet zijn.
Ik begin stilaan te vermoeden dat het misschien ligt aan het moederbord van de laptop, of aan een corrupte file bij het installeren van D3 (vanaf de disc geïnstalleerd).

Weten jullie nog raad? Ik ben aan het einde van mijn latijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:40

D4NG3R

kiwi

:)

Je wilt je videokaart testen? Furmark. Maar dit had je al getest.

Heb je Diablo 3 überhaupt al een keer geherinstalleerd?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daarnet Furmark nog eens 1 uur laten draaien (burn-in test): geen problemen.
Zopas D3 opnieuw geïnstalleerd en ben tot nog toe (30 minuten in game) het probleem niet tegengekomen, maar dat is niet onlogisch aangezien het probleem soms pas na meer dan 1 uur optreedt. Ik houd het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De lui achter folding@home hebben memtestg80/memtestcl geschreven specifiek voor het controleren van GPU-geheugen, daar zou je ook eens mee kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ hcQd: ontzettend bedankt voor die tip!

Ik heb zowel de CPU als GPU met de programma's van de gelinkte website ge(stress)test en ik kreeg 0 errors voor de Nvidia GPU en ook de test van de CPU verliep zonder problemen.

Daarna de CPU stresstest (CPU stresstest 2.0) simultaan laten lopen met Furmark (Burn-In - 1920-1080 0x msaa) en ook hier bleven de artifacts uit. Temperatuur na 1 uur stresstesten was voor de CPU 93° en de GPU 80°. Furmark toonde aan dat de GPU niet throttelde.

Allemaal goed nieuws uiteraard, maar ik blijf het toch vreemd vinden van Diablo 3. Misschien lag het toch aan een corrupte file die bij het herinstalleren misschien gerepareerd is.
Pagina: 1