Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Twee specifieke vragen over aankoop laptop

Pagina: 1
Acties:

• Unia
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:02
Hallo Tweakers,

Voor mijn studie wil ik een kleine, compacte doch enigzins krachtige laptop. Mijn keuze is gevallen op de Lenovo Thinkpad Edge 130 (pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E130 (NZUBEMH))

Voordat ik deze bestel heb ik echter wel twee vragen:
1. Ik kan de laptop nergens fysiek bekijken. Ik ben huiverig voor het bestellen van een product zonder het eerst zelf gezien te hebben. Nu ben ik op de hoogte van de Wet Kopen op Afstand, maar onder de voorwaarden van veel webshops staat dat ze het product alleen retour nemen als het ongebruikt is. Betekent dit dat ik de laptop niet aan kan zetten en een beetje kan proberen, om als het vervolgens geen goede koop is deze terug te sturen?

2. Op de website van Lenovo zie ik deze Edge: http://shop.lenovo.com/us...pad/x-series/x131e-intel/ Daar deze een nieuwere i3 processor heeft (toch?) ga ik er vanuit dat dit de nieuwe generatie Edge is. Ik zie dat deze volgende week (24 september) in Amerika uitkomt. Weten jullie misschien of deze ook binnen niet te lange tijd (binnen een maand) naar Nederland komt? Of is het verschil tussen beide Edges zo klein dat ik net zo goed voor de reeds beschikbare kan gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Om je vragen op volgorde te beantwoorden:

1. Koop op afstand is een wet die is opgezet om een aantal dagen "nadenktijd" te hebben over je product.
Dit is een voorbeeld waarbij je het mag testen maar niet "gebruiken" alsin, op weg gaan met de laptop en onderweg gebruiken om gegevens te verwerken, content te creeëren... Dat soort dingen. Natuurlijk valt testen onder een andere categorie, maar daar doen ze meestal niet moeilijk over:

http://www.consuwijzer.nl...ing-passen-en-terugsturen

2. De X131E heeft géén nieuwe generatie processor, dat zou een i3 4xxx processor zijn geweest. De i3 3227u is gewoon net iets sneller dan een 3217u, maar het verschil is miniem. Je kan beter voor de reeds beschikbare gaan, of eventueel kiezen om het gekozen model (de E130) op de website van Lenovo.nl samen te stellen zodat je je eigen toevoegingen kan doen voor zover ze dat mogelijk maken op hun website.

De keuze voor deze laptop is best oke, voor z'n prijs is het een mooie, stevige laptop met een vrij goede batterijduur. Een mooie review van het model vind je hier:
http://www.notebookcheck....-Subnotebook.82831.0.html

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht je nou niet zeker zijn over punt 1, vraag het dan na bij de desbetreffende webshop (bel ze even op). Het is een recht om Koop op Afstand te mogen gebruiken, maar winkels mogen zelf invullen hoe ze ermee omgaan. Het staat in ieder geval vast dat je een bedenktijd van 7 dagen hebt wanneer het product nog helemaal zoals geleverd is, sommige winkels zeggen "Probeer hem gewoon maar houdt het netjes" en andere zeggen "Nee, hij moet volledig gesealed blijven".

Vragen = weten, weten = beter :P

• Unia
Dankje! Die review heb ik inderdaad gelezen ja, net zoals een paar anderen. Iedere review is wel positief over de laptop in het algemeen, alleen schijnt het scherm niet zo goed te scoren. Nou heb ik hier zelf niet echt oog voor, maar je weet maar nooit.

Ik ga morgen even verschillende webshops bellen en kijken hoe zij er mee omgaan.

Ook dank voor het beantwoorden van de tweede vraag, dan ga ik lekker voor de reeds beschikbare! :)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:32
Voornamelijk fijn aan het scherm is dat het een matte is. Daardoor heb je minder last van reflecties.
Helaas is het niet zo'n helder scherm waardoor je niet in de volle zon kan werken, maar lastige reflecties van UV-buizen en grote lampen heb je in ieder geval niet, dat scheelt heel veel.

Daarnaast is de laptop goed vanwege z'n formfactor, snelheid en gewicht, met een goede bouwkwaliteit en een goede prijs. Ik zie het als een goede companion voor onderweg of wanneer je aantekeningen wilt doen / simpele berekeningen wilt doen of een serie wilt kijken terwijl je onderweg, op locatie of bijvoorbeeld in bed bent.
Hopelijk vind je hem wat, succes met de webshops, ik weet dat 4Launch en Azerty vrij makkelijk zijn met dit soort dingen, als je iéts meer wilt betalen kan je ze altijd even vragen wat ze ervan vinden. Ik kon toen mijn USB-geluidskaart daar vandaan gewoon terugsturen na twee dagen proberen iig. Succes!

• Unia
De redenen die jij opgeeft zijn precies waarom ik deze wil hebben, fijn dat het bevestigd wordt!

Vanwege het aantal sterren en de snelle levering zat ik zelf aan ACES Direct te denken, dus die ga ik morgen eerst bellen. Dankje voor de tips voor 4Launch en Azerty.

Ik hou jullie op de hoogte! :)

• Unia
Zoals aangegeven zou ik jullie op de hoogte houden. Gister is de laptop bezorgd, allemaal prima verlopen (via Azerty).

Het is precies wat ik zocht en alles functioneert naar behoren, dus ik ga de laptop houden. Ik typ dit ook vanaf het nieuwe apparaat :)

Nogmaals bedankt voor het advies Merethil!
Pagina: 1