Toon posts:

Hulp met vinden mogelijk lek in ram geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Na lang zoeken in vergelijkbare topics of verschillende fora ben ik nog niet achter mijn probleem.

Momenteel heb ik 8gb ddr3 ram welke veel te snel opraakt.Bij het opstarten is al 20-25% in gebruik, terwijl er nauwelijks programma's op worden gestart in het begin. Dit is niet het probleem, maar wordt het wel zodra er meerdere programma's openstaan. Vandaag kreeg ik zelfs de melding dat er te weinig geheugen beschikbaar was (met enkele kleine processen open, Chrome en een game)

De volgende software gebruik ik regelmatig om de pc snel en schoon te houden:

AVG
SUPERantispyware
Malwarebytes
Ccleaner
Ultradefrag

Door de virusscanners zijn al een aantal 'bedreigingen' verwijderd een tijdje terug en ik ga er vanuit dat de pc nu clean is. Bij het open hebben staan van CHrome en het opstarten van een game (Arma 2, gebruikt 1.8 gb ram) zit ik al gauw aan de 80% ram gebruik, terwijl de processen in de lijst bij elkaar opgesteld maar tot 50% zouden moeten komen. Hetzelfde is het geval bij het opstarten. Wanneer alle processen bij elkaar opgeteld worden is de uitkomst een stuk lager dan er daadwerkelijk gebruikt wordt.

Dit probleem heb ik proberen op te lossen door RAMmap en proces monitor te gebruiken, maar daar werd ik niet veel wijzer van.

Waar zit het verschil met het totaal van het werkheugen en de daadwerkelijke gebruikte hoeveelheid RAM?

Onderstaand de hardware:

Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860 @ 2.80GHz (8 CPUs), ~2.8GHz
Memory: 8192MB DDR3 PC3-10600 RAM
Hard Drive: 1 TB
Video Card: NVIDIA GeForce GTX 660
Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.130801-1533)
Motherboard: MS 7586 (P55-CD53)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Windows 7 en 8 gebruiken sowieso graag geheugen als het kan en het een voordeel geeft voor de performance. Prefetch is een service die bijvoorbeeld zaken alvast in het geheugen zet. Dat kan sowieso het verschil verklaren tussen gebruikte geheugen en het opgetelde van de processen.

Ik zou niet blindstaren op het gebruiken. Zeker het gebruik van 20-25% van het geheugen na het opstarten is iets dat Windows doet "omdat het kan."

Windows is normaal gesproken heel goed in het geheugen vrij maken als het nodig is. Wat het probleem veroorzaakt met de melding van het tekort geheugen is wel vreemd en kan ik zo niet verklaren, maar je geheugengebruik met de voorbeelden die je aankaart is niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb hier bij mij ook zo'n probleem (85-95% geheugen vol, pc traag) maar ik kill gewoon het proces en dat word dan herstart door Windows. Het gaat trouwens over svchost.exe -k LocalService, opgestart door Windows. Wat het probleem veroorzaakt weet ik niet, maar is wel ambetant.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Heb je virtueel geheugen aan staan, en dat windows hiervan de grootte zelf kan aanpassen?
Daar waar je virueel geheugen staat, heb je daar plaats genoeg op je harde schijf?

Voor svchost.exe, zoek hierop hoe je kunt zien welk proces dit opstart.
Svchost.exe wordt door ander programma's gestart, daar heb je vaak meerdere van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Jan,

Ik heb een paar weken terug het wisselbestand aangepast van 6gb naar 1gb, omdat dit wellicht sneller zou werken omdat ik genoeg RAM geheugen had om dat op te vangen. Windows kan hiervan niet zelf de grootte aanpassen, die staat vast. svchost.exe neemt niet veel ruimte in beslag in de processenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Svchost runt de services.
Om te kijken welke services het runt zoek je het PID id op van svchost via taskmgr.
Dan cmd --> tasklist /svc
Dan bij PID kijken welke services het zijn. Deze kun je dan uitzetten via services.msc
Let wel omdat je niet zo random een kunt afsluiten, sommige zijn nodig voor je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier is een voorbeeld, ik hoop dat iemand kan helpen! bijna 80% wordt gebruikt terwijl nog niet eens 1 gb wordt gebruikt door processen... hoe zit dit?

Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/wtu8r3icb/Processhigh.png

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een screenshot van je prestaties tabblad?
Negen van de tien dat het allemaal cache is wat je PC juist sneller maakt!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:08

Bolletje

Moderator Harde Waren
Het lijkt er op dat dit meer iets te maken heeft met je Windows dat je fysieke RAM. Vandaar naar WOS.

Verwijderd

Misschien toch eens een backup OF clean install uitvoeren, daar ik zie dat je met virussen te maken het gehad.

Mogelijk is het virus wel weg maar heeft het rommel achtergelaten waardoor Windows niet meer werkt zoals het hoort.

Soms ben je sneller met een clean install dan wanneer je alles probeert terug op te lossen. (zeker bij dit soort problemen)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2013 17:35 ]

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Bolletje schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 16:15:
Het lijkt er op dat dit meer iets te maken heeft met je Windows dat je fysieke RAM. Vandaar naar WOS.
Is het niet zo dat Win7 en 8 hun geheugen anders beheren, door alles direct te alloceren om sneller en effectiever gebruik hiervan te maken ?

Als je hierin duidelijkheid wil met je even RamMap installeren en dan kijken naar wat er werkelijk actief gebruikt word.

Rammap tool van Microsoft zelf overigens.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Pagina: 1