Snoerschakelaar voor televisie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-08-2024
Beetje een simpele vraag denk ik, maar ik krijg het antwoord niet bijelkaar gegoogled.

De aan/uit schakelaar van de flatscreen (2006) van mijn schoonouders is kapot, waardoor ze hem niet meer uit kunnen zetten. Nu wil ik een snoerschakelaar monteren, omdat het stopcontact nogal lastig te bereiken is en ze geen extra afstandsbediening willen voor zo'n infrarood stekker.

Nu kom ik bij de bouwmarkt vandaan en de goede man daar zei dat ik aan een standaard schakelaar van 2 ampere (de enige die zij verkopen) niet genoeg had, zou niet veilig zijn volgens hem. Hij gaf aan dat dat leuk was voor een bureaulamp, maar dat het voor een TV niet genoeg zou zijn, met brandgevaar tot gevolg.

Nu ben ik niet van de electronica, maar volgens mij is het onzin wat hij zegt. Mocht hij wel een punt hebben, waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een dergelijke schakelaar? Moet zo'n schakelaar een bepaald max voltage/wattage/ampereage kunnen verdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 22:16
Dit is geen onzin.

Als een schakelaar maximaal 2A aan stroom kan schakelen dan komt dit bij 230V neer op P(vermogen) = U(spanning) x I(stroom) dus 230x2 = 460W.

Voor een TV zou dit wellicht net kunnen, zou je de specs van de TV even moeten nakijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Racemol op 16-09-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Snoerschakelaars kunnen over het algemeen geen hele hoge lasten verdragen. Een gemiddelde schemerlamp trok hooguit 120W, omdat de lampenkap anders in de fik kon vliegen.
De opgegeven 2A zal ook het absolute maximum zijn, denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 06:36

Atmoz

Techno!!

Kaj. schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:40:
De opgegeven 2A zal ook het absolute maximum zijn, denk ik zo.
Dat lijkt me dan niet zo heel verstandig van de fabrikant. Normaalgesproken mag je er wel vanuit gaan dat er iets van marge (aan de bovenkant dus!) in zit :)

Ligt een beetje aan de grote van de tv. Maar als het bijvoorbeeld een 32" ofzo is, dan zal het allemaal wel meevallen toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Racemol schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:37:
Dit is geen onzin.

Als een schakelaar maximaal 2A aan stroom kan schakelen dan komt dit bij 230V neer op P(vermogen) = U(spanning) x I(stroom) dus 230x2 = 460W.

Voor een TV zou dit wellicht net kunnen, zou je de specs van de TV even moeten nakijken.
Voor zover ik weet trekken televisies een veel lager wattage. Ik kan me niet voorstellen dat een 36inch LCD meer dan 250W trekt, eerlijk gezegd. Maar nu weet ik in ieder geval hoe ik het moet uitrekenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Doe toch niet zo moeilijk, je hebt ze ook van 10A desnoods bestel je deze bij conrad of dergelijke webshop. zelfs voor een plasmatv moet dat waarschijnlijk wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
royb3 schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:47:
Doe toch niet zo moeilijk, je hebt ze ook van 10A desnoods bestel je deze bij conrad of dergelijke webshop. zelfs voor een plasmatv moet dat waarschijnlijk wel kunnen.
Dat kan natuurlijk ook gewoon. Teveel is nooit slecht, en zoveel kosten die dingen nou ook weer niet. Ik knal er gewoon een dikke tegenaan. Ik wist alleen niet dat ik op het aantal Ampere moest letten. Komt goed nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zo'n snoer schakelaar zal 2A max kunnen schakelen maar eenmaal geschakelt kan die best meer aan. Een dergelijke TV zal in standby inschakelen en mocht die in die functie direct aan gaan zal er een vertraging in zitten.

Overigens denk ik dat de TV niet boven de 400 watt uit komt...

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En dan nog moet je kijken naar de piekbelasting, tijdens het aanzetten bijvoorbeeld, en de continubelasting. Deze laatste zal lager liggen dan de piekbelasting. De continubelasting is ook waar je rekening mee moet houden, niet met de piekbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
en ze geen extra afstandsbediening willen voor zo'n infrarood stekker.
Bij die IR stekkers (standby killer) zit helemaal geen extra afstandsbediening, die gebruikt gewoon de ab van de tv.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 16-09-2013 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
De wet van Ohm is in dit geval niet simpel toe te passen.
Een televisie is namelijk geen ohmse belasting en trekt vele malen meer stroom op het moment van inschakelen.

Zelfs een ouderwetse gloeilamp trekt veel meer stroom bij inschakelen dan je op grond van het vermogen zou berekenen, dat komt omdat de gloeidraad dan nog koud is en de weerstand veel lager.

Een televisie heeft net als een computer een schakelende voeding. Bij het inschakelen is er een stroom piek doordat de primaire condensator in de voeding zich snel oplaadt.

Gebruik dus een degelijke schakelaar, of beter nog gebruik gewoon de standby stand. Een moderne TV gebruikt niet veel in standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppa!
Ploink schreef op maandag 16 september 2013 @ 19:44:
De wet van Ohm is in dit geval niet simpel toe te passen.
Een televisie is namelijk geen ohmse belasting en trekt vele malen meer stroom op het moment van inschakelen.

Zelfs een ouderwetse gloeilamp trekt veel meer stroom bij inschakelen dan je op grond van het vermogen zou berekenen, dat komt omdat de gloeidraad dan nog koud is en de weerstand veel lager.

Een televisie heeft net als een computer een geschakelde voeding. Bij het inschakelen is er een stroom piek doordat de primaire condensator in de voeding zich snel oplaadt.

Gebruik dus een degelijke schakelaar, of beter nog gebruik gewoon de standby stand. Een moderne TV gebruikt niet veel in standby.
Maar goed, dan moet 5 of 10 Ampere toch wel echt genoeg zijn, lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:30
Ja, neem gewoon zo'n stekkerblokje met schakelaar; van fatsoenlijke kwaliteit en je zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Ja inderdaad zo'n stekkerblok is prima, ze zijn meestal wel berekend op 10A..
Kijk wel even goed naar de schakelaar in de winkel, sommige goedkope modellen zijn een beetje gammel en gaan snel stuk. Ik heb er een waar de hele schakelaar van uit elkaar viel.

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 21:41

artificial_sun

Mazda Rx7

Knip

@Hoppa!
Zijn er toevallig geen standaard snoeren met schakelaars erin, dat zou een mooie elegante oplossing zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Sprite_tm op 20-09-2013 12:26 ]

Stadia was beter....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Kijk eens achterop de TV wat hij verbruikt. Een moderne LCD TV gebruikt echt geen 460W, dus moet makkelijk kunnen. Tenzij het een 60" plasma TV is...

• memphis
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://www.conrad.nl/ce/n...er-StandBy-Killer-SK2-Wit

Staan nog meer leuke dingen:
http://www.conrad.nl/ce/n...tussenstekker-schakelbaar

[ Voor 36% gewijzigd door memphis op 19-09-2013 11:16 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Hoppa!
knip
ONtopic: Ik heb inmiddels een 10 ampere snoerschakelaar besteld bij Conrad, ik moest daar toch nog wat dingen hebben. Die ga ik er tussen zetten en dan is het probleem opgelost.

Achteraf was dit ook een prachtige oplossing geweest....

http://www.conrad.nl/ce/n...82040907617943F.ASTPCEN18

[ Voor 66% gewijzigd door Sprite_tm op 20-09-2013 12:26 ]

• Hoppa!
Anoniem: 528479 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:00:
[...]

Dat heb ik ja, maar omdan een moeilijk bereikbaar knopje dat ook nog enig brandgevaar op kan leveren te gaan monteren. Terwijl er simpelere oplossingen zijn zoals een Stekkerdoos met knop(en die op een makkelijke plek neerlegen) , of de tv verplaatsen naar een makkelijk bereikbare stopcontact.

Maar ik ben dan ook maar een achterlijke debiel. }:O
TV verplaatsen naar een makkelijker stopcontact is geen optie. Een snoerschakelaar van 10 ampere is niet risicovoller dan een extra verlengsnoer. Sterker nog, een dergelijke snoerschakelaar levert geen enkel gevaar op.

Maar goed, zoals je al zegt, uit je reacties blijkt genoeg.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Om weer ontopic verder te gaan,

Een snoerschakelaar, stekkerdoos of misschien wel afstandbediende schakelaar kan net zoveel schakelen als de indicatie die erop staat. Natuurlijk zit er een veilige marge op, maar het is niet de bedoeling dat je die gaat uitproberen.

2Ampére is al 460Watt, De meeste lcd en led tv's zitten hier wel onder.

Misschien is het een idee, aangezien de mensen voor wie je dit uitzoekt misschien al op leeftijd zijn of het stopcontact op een haast onbereikbare plaats zit, eens te kijken naar een afstandbediende schakelaar zoals ze die verkopen bij Conrad bijvoorbeeld : http://www.conrad.nl/ce/n...e-schakelsystemen-433-MHz

Voor wat betrefd de bovenstaande discussie, jammer dat hier zo kinderachtig gedaan kan worden. Hier schiet niemand iets mee op.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Bij de Action verkopen ze voor 10 euro eenvoudige RF schakelaars, 1150 Watt staat op die dingen.

Kan conrad niet tegenop.

Anoniem: 520170

Misschien overbodig, maar is een voetschakelaar geen optie? Ze hoeven dan niet te bukken en niet te prutsen met een loshangende schakelaar. Ik gebruik zelf een voetschakelaar, erg handig.

• Hoppa!
Miepermans schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:17:
Om weer ontopic verder te gaan,

Een snoerschakelaar, stekkerdoos of misschien wel afstandbediende schakelaar kan net zoveel schakelen als de indicatie die erop staat. Natuurlijk zit er een veilige marge op, maar het is niet de bedoeling dat je die gaat uitproberen.

2Ampére is al 460Watt, De meeste lcd en led tv's zitten hier wel onder.

Misschien is het een idee, aangezien de mensen voor wie je dit uitzoekt misschien al op leeftijd zijn of het stopcontact op een haast onbereikbare plaats zit, eens te kijken naar een afstandbediende schakelaar zoals ze die verkopen bij Conrad bijvoorbeeld : http://www.conrad.nl/ce/n...e-schakelsystemen-433-MHz

Voor wat betrefd de bovenstaande discussie, jammer dat hier zo kinderachtig gedaan kan worden. Hier schiet niemand iets mee op.
Bedankt voor je reactie. Een draadloos schakelsysteem hebben we geprobeerd, maar op de één of andere manier ging het systeem dat we gebruikte steeds de mist in. Dan kwam een signaal niet goed door, waardoor ze nog steeds onder de kast moesten om het ding te resetten. Waarschijnlijk dacht het ding dan aan te staan, terwijl hij feitelijk uit stond. Geen idee hoe dat komt, mogelijk omdat de draadloze router er vlak langs ligt. Daarbij wilde ze niet nog een afstandsbediening.

Maar goed, er is verder helemaal geen probleem meer. Met de 10A schakelaar die ik heb besteld is het gewoon opgelost, die ligt dan mooi op het dressoir, 2 cm onder de aan/uit knop.

In ieder geval, iedereen die wel serieus mee wilde denken, van harte dank!

• Ploink
Knip
Overigens is het me niet duidelijk waarom een harde schakelaar op de TV uberhaupt nodig is. De meeste mensen (inclusief ikzelf) gebruiken die nooit.

[ Voor 41% gewijzigd door Sprite_tm op 20-09-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Laatst online: 01:22

Daniel36

vernieuwde formule

jeroen3 schreef op donderdag 19 september 2013 @ 12:24:
Bij de Action verkopen ze voor 10 euro eenvoudige RF schakelaars, 1150 Watt staat op die dingen.

Kan conrad niet tegenop.
Idd. ding heeft vier contactdozen bij gebrek aan een beter woord.
Twee met en twee zonder dimfunctie.
Ik heb mijn tv, receiver, hd recorder en subwoofer plus twee lampjes op zo een zonder dimfunctie zitten en dat werkt prima.
Ik kan maar 1 nadeel bedenken en dat is dat je de a.b. kwijt kunt maken, maar dat geldt niet alleen voor de wat oudere mensen onder ons :)
Pagina: 1