Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn jongste zusje is begonnen aan een opleiding media en vormgeving en moet nu een relatief flink bedrag gaan uitgeven aan een fatsoenlijke laptop voor deze opleiding. Aan mij de taak om haar te helpen door het juiste model aan te dragen. Normaal heb ik niet zó veel moeite met beslissen, maar de school vraagt een i7 met (eigenlijk minimaal) 6 tot 8GB ram en een fatsoenlijke videokaart (want er word mij verteld dat Photoshop tegenwoordig in staat is actief en nuttig gebruik te maken van een Nvidia Chipset) en het gaat om best wel veel geld (en dan ook nog eens niet mijn eigen geld).

Het streefbedrag is maximaal 1000 euro, maar minder is altijd welkom uiteraard. Ze moet er een opleiding van 3 jaar mee uitzingen en alles zonder problemen draaien. Verdere eigenschappen: Flinke resolutie (ivm photoshop) en liefst 17 inch. Kleiner is eventueel een optie als de rest van de notebook interessant genoeg is (Specs/Prijs) maar groter niet want dan pas hij niet meer in de notebookrugtas die wij reeds voorzien hebben. Optische drive is niet belangrijk, ze is geen zware gamer (beetje minecraft en alle software word voorzien door de opleiding.

Aangezien ik Acer sowieso al wilde mijden wegens legio slechte ervaringen in het verleden (zowel direct als indirect) en niet elke fabrikant een geschikt model maakt, werd de spoeling al snel vrij dun. Ik heb nog naar MSI en Toshiba gekeken maar ben nog niet overtuigd van de bouwkwaliteit van de eerste en bij de 2e vond ik geen exact passend model voor de gestelde eisen.

Zodoende kwam ik dus op dit model van Asus terecht, de N76VB. Ik wil de standaard aanwezige harde schijf vervangen door een hybride model omdat ik nog steeds echt niet kan begrijpen waarom 'performance' notebooks zulke megalangzame 5400rpm schijven mee krijgen af-fabriek en een SSD valt buiten budget (en is qua opslagruimte ook niet ideaal voor een media-opleiding).

De muis is gekozen omdat ze geen draadloos wil, wel precisie (en aan aanpasbaar gewicht is een fijne bijkomstigheid). Bovendien heeft dit model een 'sniper knop' waarmee je tijdelijk de snelheid verlaagt, wat volgens mij wel van pas komt bij photoshop (verder vind ik het een foeilelijk ding, maar ze verkopen geen Logitech G9x meer helaas).

Is dit een valide keuze? Zijn er hier mensen die ook een dergelijke laptop hebben gekocht voor vergelijkbare doelstellingen en hier iets over kunnen zeggen? Kan ik misschien meer bang for buck krijgen of komt er binnen afzienbare tijd (max 3 weken, aangezien de opleiding reeds gestart is) een veel beter model op de markt? Voorzover ik nu kan beoordelen heb ik een redelijke veilige / goed keuze gemaakt maar ik stel prijs op een 2nd/3rd (etc) opinion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:23
Resolutie is belangrijker dan de grootte van het scherm. Als hij veel meegenomen moet worden raad ik eerder de N56 aan (kleiner broertje van de N76). Deze is goedkoper, maar heeft dezelfde resolutie. Hiervoor houd je dan nog genoeg geld over voor een fatsoenlijke SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ze gaat er in principe elke dag mee naar school, dus dat is geen te negeren factor inderdaad. Accucapaciteit blijft hetzelfde bij dat model dus wellicht gaat deze dan ook nog iets langer mee.

Ik kijk/vergelijk dan met de pricewatch: Asus N56VB-S4016H

Ook nog op voorraad bij diverse bekende shops :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Heeft de N76VB niet twee bays voor disks (plus de optische drive)?
Dan zou je de harde schijf er in kunnen laten en alsnog een SSD kunnen plaatsen. Hybride is mijns inziens maar een (slecht) lapmiddel, omdat grote SSD's ook niet eens meer zo duur zijn. Verschillende bronnen melden allemaal iets anders. De ene zegt van wel, de andere van niet.

-edit-
Bij mij komt er een van deze dagen ook een N76VB-T4038H-3rd i7-3630QM binnen, bedacht ik mij net. Over een paar dagen kan ik de bovenstaande vraag dus al beantwoorden.

[ Voor 60% gewijzigd door Trommelrem op 16-09-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Volgens mij wel, maar een SSD kost sowieso een euro of 200 extra terwijl de performance van een hybride schijf 'genoeg' is voor haar. Daar komt bij dat we de interne schijf in willen zetten (via een externe behuizing) als backupschijf die ze dagelijks na school aan moet sluiten. Op die manier is ze bij grote defecten of diefstal in ieder geval niet meer dan een dag werk kwijt.

Later komt er dan nog een 2e externe schijf bij voor lange termijn backups die ze b.v. bij mij neer kan leggen.

Ik heb hier zelf een 750GB Hybrid Gen2 liggen van Seagate die nog op 7200 toeren draait met 8GB cache, maar die niet in mijn nieuwe notebook past (ivm de 7mm limitatie die ik daarin heb). Ik zit eraan te denken die dan in haar notebook te steken en zelf een 500GB Thin SSHD te kopen (Gen3). Die zijn helaas wel 5400rpm dus de Gen2 is nuttiger voor haar.

De 15" versie heeft vast geen 2 drive bays en de 2e disk heeft in ons plan toch al een andere bestemming gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 16-09-2013 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:23
Een SSD van 128gb kost een euro of €90 en dan zet je de HDD op de plek van ODD. Lijkt mij betere en vooral veel snellere oplossing dan zo'n hybrid ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Mee eens met lucash.

Over het algemeen merken vrouwen het verschil in performance tussen diverse apparaten (snellere processor, sneller RAM, etc.) niet. De enige uitzondering is de SSD: Als de vrouw eenmaal aan de SSD is, dan wil ze nooit meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zie nu dat de 15" versie wel slechts 6GB aan boord heeft, de 17" versie had 8GB. Ik kan wel een module bijbestellen á € 30,- om van 6 naar 8 te gaan maar vraag me ook af of 6GB misschien niet gewoon genoeg is. De zwaarste taak zal Photoshop zijn, voor de rest 'gewoon' Office-achtige taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien niet het antwoord dat je zoekt. Maar wat moet je met een i7 min 6gb laptop op een media/vormgevings opleiding?

Photoshop werkt prima op een laptop met een stuk mindere hardware. Tevens vraag ik me af in hoeverre een goede videokaart het verschil hierin gaan maken.

Kan me voorstellen dat er bij videobewerking een dikke laptop leuk zal zijn maar voor de tijd die ze daar mee bezig gaat is dat het verschil ook niet waard.

Als je op een i5 laptop gaat zoeken met 4gb en een leuk nvidea videokaartje dan krijg je al hele andere prijzen. Koop je voor een paar 10tjes een ssd en een beetje ram erbij en je bent er..

Of mis ik iets compleet over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:21:
Als je op een i5 laptop gaat zoeken met 4gb en een leuk nvidea videokaartje dan krijg je al hele andere prijzen. Koop je voor een paar 10tjes een ssd en een beetje ram erbij en je bent er..
Bovendien heeft Photoshop meer veel meer performancewinst door een goede SSD dan door een i7 ipv een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AerosPhere
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 10:45
Verwijderd schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:21:
Mischien niet het antwoord dat je zoekt. Maar wat moet je met een i7 min 6gb laptop op een media/vormgevings opleiding?
Zelf doe ik de opleiding Communicatie & Multimedia Design, en heb tot nu toe alles van photoshop tot aan videobewerking en 3d render werk moeten doen. Bij mijn opleiding werden dezelfde eisen gesteld aan een laptop.

als ik één ding kan aanraden voor iemand die elke dag een laptop mee moet sjouwen naar school. neem geen laptop boven de 15". Van alle mensen van mijn jaar op de opleiding die een 17" of soms zelfs een 18 of 19"laptop hadden, zijn allemaal overgegaan op een 15" of kleiner in het eerste jaar.

Zelf heb ik 3 jaar lang rondgelopen met een 15" Acer van bijna 3 kilo, die dus een nvidia video kaart had en een toendertijd snelle processor. Afgelopen jaar heb ik een Ultrabook gekocht en wat een zevende hemel is dat. 13.3" en een resolutie van 1600x900 is veeeel beter te doen dan een 17" of zelfs 15" met een resolutie van 1366 of iets dergelijks.

Mijn ultrabook heeft een i5 en dus een Intel HD videokaart die ik gewoon gebruik om te photoshoppen/3d renderen. Dat gaat er perfect mee. De 128GB SSD is genoeg voor de projecten van 2 kwartalen (ik backup zelf elke week, op een externe HD). Het enige waar de intel HD moeite mee heeft zijn bestanden in photoshop groter als een A2 op 300dpi, en scenes in 3dsmax met miljoenen polygonen.

video renderen heb ik overigens nog nooit geprobeerd op mijn ultrabook, maar daar kan je sowieso het beste een normale pc voor gebruiken met een fullsize videokaart.

E: even nog wat extra informatie: dit is mijn laptop die ik gebruik voor studie/werk (web- en gamedesign en development) pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)

op het moment niet echt meer te verkrijgen, maar bijvoorbeeld onderstaande ultrabook die net binnen de gestelde prijs valt is volgens mij de nieuwere versie van mijne:

pricewatch: Asus Zenbook UX31E-RY009V (Zilver)

en anders kan je ook naar andere lichtere 15" laptops kijken zoals: pricewatch: Asus K56CB-XX005H
alleen heeft die niet zo'n hoge resolutie

[ Voor 19% gewijzigd door AerosPhere op 16-09-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kijk, praktijkervaring, daar ben ik blij mee :).

Moet ik mijn zoekcriteria iets verleggen dus, maar de 'plus side' is dat ze misschien goedkoper uit kan zijn, en da's altijd goed. Ik ga opnieuw met de pricewatch aan de slag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 16:57
Mee eens met AerosPhere, ik doe zelf ook die opleiding namelijk.

Érg weinig 17 inch laptops, de grotere diagonaal is geen meerwaarde tov het gewicht.

Zelf heb ik een laptop van 2 kilo (15,6 inch), i5, 6gb en intel HD grapichs. Als opslag een 500gb hdd met rapid storage technology dwz een 32gb ssd die belangrijke taken ( opstarten, veelgebruikte programmas etc. ) erg snel uitvoert.

Nog nooit problemen gehad dat mijn laptop te licht is of iets dergelijks, en zoals hierboven gezegd, video op hoge kwaliteit renderen zal op een desktop gewoon beter gaan, zo doe ik het zelf ook ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
N.a.v. de tips in dit topic heb ik nu twee 15,4 inch modellen naast elkaar staan.

de MSI is beter uitgerust en valt binnen budget. Zoals gezegd heb ik echter nog geen 'gevoel' bij de kwaliteit van hun laptops of hun aftersales:

pricewatch: MSI GP60 2OD-037NL

Asus heeft een nieuw model dat zogezegd de N56 op moet volgen. Deze is erg interessant vanwege de aangepaste Core i7 processor, maar ik twijfel of hij 'zwaar' genoeg is voor het werk dat hij moet verzetten:

pricewatch: Asus N550LF-CN061H

Volgens Anandtech:

http://www.anandtech.com/...eview-core-i74500u-tested

is het een 'grote stap voorwaarts', deze CPU. Als ik naar puur statisch benchmarks kijk lijkt hij de 2 extra cores wel degelijk te missen in termen van prestaties:

http://www.cpubenchmark.n...Core+i7-4500U+%40+1.80GHz

http://cpubenchmark.net/c...700MQ+%40+2.40GHz&id=1923

ongeveer de helft van de score. Volgens mij kan Photoshop (en alles wat er op zo'n opleiding gebeurt) wel degelijk multi-threaded draaien, dus gaat ze hier performanceverlies leiden in ruil voor een betere accuduur. Accuduur is geen pré voor deze aanschaf, maar de Asus is in mijn ogen (los van de CPU) wel de interessantere keuze.

Moeilijk moeilijk :P.

[ Voor 36% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-09-2013 15:16 ]

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 15:06:
N.a.v. de tips in dit topic heb ik nu twee 15,4 inch modellen naast elkaar staan.

de MSI is beter uitgerust en valt binnen budget. Zoals gezegd heb ik echter nog geen 'gevoel' bij de kwaliteit van hun laptops of hun aftersales:

pricewatch: MSI GP60 2OD-037NL
De GE lijn, waar die laptop op is gebaseerd, is behoorlijk slecht qua kwaliteit.
Asus heeft een nieuw model dat zogezegd de N56 op moet volgen. Deze is erg interessant vanwege de aangepaste Core i7 processor, maar ik twijfel of hij 'zwaar' genoeg is voor het werk dat hij moet verzetten:

pricewatch: Asus N550LF-CN061H
Die heeft een low-voltage CPU. Je moet dit model hebben: pricewatch: Asus N550JV-CM068H. De variant met low-voltage is een miskoop wat mij betreft, die dingen horen in laptops onder de 1.5kg thuis.
Volgens Anandtech:

http://www.anandtech.com/...eview-core-i74500u-tested

is het een 'grote stap voorwaarts',
Een grote stap voorwaarts op het gebied van accuduur, zeer afhankelijk van over welke laptop je het hebt. Op de MSI GE is de accuduur juist slechter geworden.

De Asus N550 is geen grote upgrade tov. de asus N56, maar hij is wel veel duurder. Je kan beter gewoon de oude N56 kopen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hm, de MSI laat ik dan lekker vallen.

Die zwaardere 550 uitvoering is inderdaad precies de juiste combinatie van factoren maar valt over het budget heen. Moet ik even overleggen met zuslief :). Thanks voor de tip!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:09
Heb zelf een Asus N53. Waar ik de DVD brander heb vervangen door een SSD. Werkt erg goed, zou ook voor een Asus N56 laptop gaan, een 60GB SSD in combinatie met een harddisk heb je al genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Zoek vooral een laptop met een heel goed scherm (1080p of goed 900p). De Sony svs15 van vorig jaar zou denk ik ideaal zijn (heel goed 15" scherm, licht (2kg), fatsoenlijke hardware en algemeen degelijk). Spijtig genoeg is die niet meer leverbaar, dus als je die 2dehands zou kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
We gaan zeer waarschijnlijk voor de N550, die heeft de beste combinatie van factoren voor een op zich juiste prijs (al is hij iets duurder dan gepland). Kan ze makkelijk 3+ jaar mee voort.

Ik laat het nog weten als de kogel door de spreekwoordelijke kerk is :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwaar de N550, en niet de N56?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ze vind hem mooier, de CPU is in principe zuiniger/sneller (in ieder geval nieuwer) en je krijgt er een snellere schijf + touchscreen bij. Dat laatste was geen eis of pré, maar gezien de touch-dominante insteek van Windows 8 besloten we dat het misschien niet zo'n dom idee is, misschien heeft ze er wat aan bij groeps design sessies of presentaties ofzo.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou, de aanschaf is vandaag gedaan. Het is inderdaad de N550 geworden.

Ik ben nu stiekem toch blij dat het een touchscreen is geworden, want ik zie wel dat die interface een hel is voor mensen zónder. Veel te muis-onvriendelijk.

Gelukkig is hij zelfs met de Asus standaard bloatware erg vlot en tot mijn verrassing was er geen urenlange image-installatie nodig om hem in gebruik te nemen - gewoon een windows customisation, user aanmaken e.d. en klaar.

Over een paar dagen gaat hij naar haar toe en krijgt ze er voor haar verjaardag nog wat accessoires bij van ons, o.a. een laptoptas, muis en backupschijf.

Dank voor de input :).
Pagina: 1