Geen LAN netwerk op ASUS P8Z77-I Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb onlangs een ASUS P8Z77-I Deluxe aangeschaft. Een mooi bordje dacht ik, maar helaas krijg ik het LAN netwerk niet goed aan de gang. Er zit een Intel 82579V LAN device op.
Ik heb alles netjes geïnstalleerd, maar na een koude start werkt het LAN netwerk niet. Als ik een restart doe dan werkt het wel.
Wireless LAN werkt ook, maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik liever de snelle LAN verbinding wil hebben.
Het bedrade LAN netwerk kan ik ook werkend krijgen als ik na een koude start de 82579V driver disable en vervolgens enable. Ik heb daar maar een .bat filetje van gemaakt.
Tijdens een koude start duurt het booten behoorlijk lang, omdat windows wacht op de LAN verbinding.

Het kan toch niet zo zijn dat hier geen oplossing voor is. Het verbaast me ook dat ik er hier bij tweakers niks over kan vinden. Ik heb al heel wat afgegoogeld en het blijkt dat dit probleem als heel oud is en maar niet wordt opgelost door ASUS en Intel. Zie https://communities.intel.com/message/190838

Ik heb uiteraard al contact met de ASUS service, maar het lijkt er nog niet op dat die me gaan helpen. Ik krijg alleen maar de standaard tips zoals de BIOS updaten enz. Iets wat ik allemaal al het geprobeerd natuurlijk.

Weet iemand hier een oplossing? Wie heeft het wel werkend?

Of heb ik misschien gewoon een kapot bordje?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11
Niet toevallig iets van power management software die e.e.a. dwars zit ?
Is de poort volledig uit ? (geen link) Gaat ie meteen down tijdens/voor POST of tijdens het laden van je OS ?

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-02 17:28
Toen ik inmiddels al een tijdje geleden mijn PC in elkaar had gezet had ik een soortgelijk probleem op een intel bordje, oplossing daar was een bios update.

geheelonthouder met geheugenverlies

• 1870henk
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@DukeBox:
Nee, ik heb niks van power management sw. Het probleem is er al met een kale, basic installatie van windows 7. Tijdens de installatie van windows 7 werkt LAN ook al niet, iets wat normaal altijd wel werkt. De LAN chip heeft wel allerlei wake-on lan opties. Daar heb ik ook al mee geëxperimenteerd.

Ik weet niet precies wat je met dat laatste bedoeld. Moet ik daarvoor even naar de LED-tjes op de LAN poort kijken?
Ik zie alleen dat windows tijdens koud booten al geen verbinding kan vinden, dus dan is het al fout. Dat is dus direct na POST. Bij een restart gaat het wel zeer snel. Ik weet niet wat er dan anders gebeurd. Het gaat ook goed als ik na een koude start even del indruk. Ik kom dat in de bios setup. Als ik met F10 er weer uit ga dan gaat het ook goed.
Het lijkt dat de power-up van de LAN chip niet goed werkt of dat een wake-on-... signaaltje te traag opkomt.

@TallManNL:
Ik heb de laatste bios en driver