Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290402

Topicstarter
Ik wil een nieuwe tv kopen, liefst rond de 450-500€. Ik ben 2 samsung tv's tegengekomen:
- Sasmung UE42F5000AW
- Samsung UE39F5000AW

Deze zijn alletwee 100 HZ, is dit genoeg?
Wat ik de tv voor ga gebruiken:
- Films zien
- Gamen (vooral fifa & gta, af en toe call of duty en andere schietspellen ook)

Als er iemand een betere tv weet voor die prijs, liefst een tv vanaf 40 inch :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:52

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Even een klein stukje theorie over refresh rates...

Beeldmateriaal komt grof gezien in 3 "smaken":
- (25) / 50 Hz (EU contents)
- (30) / 60 Hz (US contents)
- 24 Hz (Film formaat)

Idealiter ondersteunt de TV alledrie deze refresh rates "native". Omdat dit kostbaar is voor een fabrikant, is er een omweg die hetzelfde resultaat oplevert. Als een TV een refresh rate heeft die deelbaar is door het gevraagde aantal hertz, dan kan de TV door middel van frame duplicatie toch een vloeiend beeld produceren. Om alledrie deze refresh rates te ondersteunen zou een TV minimaal op 600Hz moeten werken.

In het geval dat een TV de drie refresh rates niet geheel native ondersteunt en waarbij de refresh rate van het scherm niet geheel deelbaar is door alle gevraagde refresh rates, zal een framerate conversie toegepast worden. Deze framerate conversie (pulldown) gaat vrijwel altijd ten koste van de soepelheid van het beeld, waarbij er kleine schokjes of artifacts kunnen optreden. TV fabrikanten investeren veel tijd en geld in software die dit effect vermindert en geven dit hippe namen als "Motion Clarity". Een TV die geen pulldown HOEFT toe te passen is op dit moment nog altijd superieur, maar dat zijn helaas wel TV's in het hogere segment.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 290402

Topicstarter
Dus 100Hz zou goed moeten zijn omdat het deelbaar is door 50. Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Voor beeldmateriaal op 25 of 50 Hz is een 100 Hz TV uitstekend geschikt. Ons PAL signaal voor reguliere TV is ook 50 Hz. Als je echter een BluRay film zou afspelen (vaak 24 Hz of 60 Hz) dan zal dit enige vorm van judder (schokjes in het beeld) opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DexterDee schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:43:
Voor beeldmateriaal op 25 of 50 Hz is een 100 Hz TV uitstekend geschikt. Ons PAL signaal voor reguliere TV is ook 50 Hz. Als je echter een BluRay film zou afspelen (vaak 24 Hz of 60 Hz) dan zal dit enige vorm van judder (schokjes in het beeld) opleveren.
Ware het niet dat een LCD-scherm helemaal niet van zulke "vaste refreshrates" heeft, zoals een CRT dat heeft? :?

Dus lijkt me beetje raar dat een LCD-scherm niet gewoon een random "refreshrate" kan aannemen, mits tussen technisch mogelijke grenzen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Een LCD (of plasma)scherm heeft wel degelijk ook een vaste refreshrate. Het grote verschil met CRT is dat de pixels niet langzaam uitdoven tot de volgende schermupdate. Bij een LCD scherm is de grey-to-grey tijd bepalend, ofwel hoe lang een pixel er maximaal over doet om van kleur A naar kleur B te veranderen. Tussen de refresh in zal een CRT pixel langzaam uitdoven en een LCD pixel z'n ingestelde kleur behouden. Daarom knippert een CRT display van 60 Hz zichtbaar en zal een LCD scherm op 60 Hz een rustig beeld geven.

De daadwerkelijke refresh van een CRT scherm werkt met een cathode straal die van boven naar onder, van links naar rechts een nieuw frame "tekent". Bij een LCD scherm worden bij een refresh niet op exact hetzelfde moment alle pixels opnieuw getekend, dit gaat ook in zones. Weliswaar niet rij-voor-rij, maar vlak voor vlak. Dit gaat echter zo snel dat het vrijwel op hetzelfde moment lijkt te gebeuren. Het hele fenomeen VSync (verticale synchronisatie) speelt ook op LCD, omdat ook op LCD schermen tearing kan ontstaan.

De interne refreshrate van een LCD display panel in een TV staat eigenlijk altijd vast (bijv. op 100 of 120 Hz). Waar dit precies aan ligt weet ik niet, maar ik vermoed dat het variabel maken van deze refreshrate de prijs van de elektronica flink opdrijft. Of er is een technische complicatie die het variabel maken moeilijk of onmogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
DexterDee schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:09:
Een LCD (of plasma)scherm heeft wel degelijk ook een vaste refreshrate.
Dit is niet altijd meer zo. Plasma en LCD kan wel degelijk een variabele refreshrate hebben, bepaald door de refreshrate van de bron.

Neem bijvoorbeeld de VT60 serie van Panasonic. Wanneer de bron 24Hz is en beeldinterpolatie uit staat, is de refreshrate van het paneel 96Hz waardoor iedere frame van de bron 4 keer weergeven wordt en de Telecine pulldown 4:4 is. Wanneer de bron 50Hz bedraagt, zal het paneel zich aanpassen naar 100Hz zodat iedere frame tweemaal weergeven wordt en de Telecine pulldown 2:2 is.
Anoniem: 290402 schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:35:
Ik wil een nieuwe tv kopen, liefst rond de 450-500€. Ik ben 2 samsung tv's tegengekomen:
- Sasmung UE42F5000AW
- Samsung UE39F5000AW

Deze zijn alletwee 100 HZ, is dit genoeg?
Nee, dat zijn ze niet. Deze televisies hebben beide Clear Motion Rate 100 wat een marketingterm is om interessant te doen met hoge cijfers die vrij weinig zeggen. Het aantal Hz van het paneel is waar het voornamelijk om draait als je praat over Hertz en LCD. Die vind je overigens in de Tweakers Pricewatch.
- Gamen (vooral fifa & gta, af en toe call of duty en andere schietspellen ook)
Voor gamen is Hertz irrelevant in LCD. Meer daarover HIER.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-06 15:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

De trucjes die meer marketing Hz opleveren zeker, maar als je bij een topserie alle bewerking uitzet blijf je toch een beter beeld over houden dus de 'echte' Hz-waarde is wel iets om op te blijven letten.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat neemt je oog waar qua Hz/Sec en waar? Alles boven 24Hz/Sec is nog steeds subliminaal, toch?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
mr.paaJ schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:39:
De trucjes die meer marketing Hz opleveren zeker, maar als je bij een topserie alle bewerking uitzet blijf je toch een beter beeld over houden dus de 'echte' Hz-waarde is wel iets om op te blijven letten.
Omdat Hertz in een LCD televisie niet de enige speler is die de beeldkwaliteit van een LCD televisie bepaalt. Wat je wel bijna kunt stellen, is dat een 100Hz televisie vrijwel altijd een betere beeldkwaliteit levert dan een 50Hz televisie omdat de algemene kwaliteit van de televisie omhoog gaat.
wimmel_1 schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:46:
Wat neemt je oog waar qua Hz/Sec en waar? Alles boven 24Hz/Sec is nog steeds subliminaal, toch?
Het oog bestaat niet uit Hertz. Het oog neemt continue informatie op en stuurt vervolgens segmenten van deze waarnemingen naar, uiteindelijk, de visuele cortex in het brein. Per persoon verschilt het ook hoe de communicatie tussen het oog en het brein verloopt. Bij veel vernieuwende informatie, zorgt het brein ervoor dat deze informatie als het ware wordt samengevoegd tot een beeld.
Zoals het bewegen van je hand voor je ogen. Er ontstaat zeer veel informatie dat je oog ontvangt en dit wordt samengevoegd waardoor je als het ware zelf motion blur creëert.
Ga je echter met je ogen knipperen terwijl jij je hand voor je ogen beweegt, krijgen je ogen veel minder informatie te vergaren en wordt er minder motion blur door je ogen toegepast. Je krijgt dus een korte tijd, je hand duidelijker te zien. Ook een mooi voorbeeld is de strobe light in een discotheek.

Dit maakt ook dat bepaalde mensen meer gevoelig zijn voor de trillingen van licht dan anderen. Daarom is ook niet te stellen dat een bepaalde frequentie genoeg is. Vaak hoor je dus iets als: "76Hz is genoeg, meer zien wij niet dus meer Hz is onzin.", maar dat is dus niet waar. Voor een groot deel van de bevolking is dit zeker waar, maar er zijn genoeg mensen die veel meer trillingen kunnen zien.

En ook jij en ik kunnen die trillingen zien. Buiten ons focuspunt neemt ons oog de informatie minder nauwkeurig op waardoor het de trillingen niet goed kan filteren. In onze ooghoeken zijn die trillingen dus sneller zichtbaar.

Bij LCD werkt het trouwens heel anders. LCD heeft, wanneer het niet gebruik maakt van achtergrondverlichtingstechnieken als backlight blinken, geen trillingen. Bij LCD gaat het om bewegingsonscherpte tegen te gaan door trage Liquid Crystals.
Pagina: 1