Coax in hoek van 90 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-05 09:38
Nu ik toch de hele boel retourgeschikt aan het maken ben heb ik besloten ook de erg inefficiente coax-bekabeling hier in huis (komt de muur uit, gaat de muur direct weer in, komt aan de andere kant van de kamer de muur uit en loopt dan via een kabelgoot weer helemaal terug naar de ene kant van de kamer, dat soort werk) te vervangen. Ik zit echter met twee hoeken van 90 graden waar die kabel (in een kabelgoot) doorheen moet. Op het moment zit daar gewoon een coax-kabel in die dus een rechte hoek maakt, maar als ik het goed begrijp is dat niet heel prettig voor de kabel.

Nu kan ik natuurlijk twee haakse F-connectors (zoiets) kopen en de kabel daarme de hoek om laten gaan. Echter, dan moet ik een f-connector op het eerste stuk kabel maken, die aansluiten op die haakse connector, daar weer een female-to-female koppelstuk op aansluiten, en daar weer een f-connector. Vervolgens moet ik voor de tweede hoek weer een f-connector, haakse connector, koppelstuk en tweede f-connector aansluiten. Dat zijn zes verbindingen, en dat kan toch ook niet geweldig zijn voor je ontvangst.

Nu vraag ik me af, wat kan ik het beste doen? Is het effect van het buigen van de kabel verwaarloosbaar (of in ieder geval minder erg dan het verlies dat optreedt als je de boel met 4 f-connectors, twee koppelstukken en twee haakse connectoren aan elkaar hangt), of kan ik het toch beter met al die connectoren doen? Of is er een handiger methode? Het is jammer dat er - naar ik weet - nergens haakse koppelingen te vinden zijn die je gewoon rechtstreeks op de gestripte kabel kan schroeven... Betaalbaar in ieder geval.

Ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00
Coax mag nooit haaks, dan kan de kern tegen de mantel komen (kortsluiting) daarnaast wordt je demping groter en hou je dus minder signaal over.

De vraag die je eerst moet stellen is wat voor coax heb je, en hoe scherp mag je deze buigen. Sommige coax kun je in met een diameter van 4 cm een bocht maken. Dat is bijna haaks.

Haakse koppelingen is een mogelijkheid. Normaal reken je 6db verlies per overgang dat is 12db (waarschijnlijk 9 in de praktijk als je goede connectoren gebruikt) per haakse hoek.

Ik zou kijken of je de bocht toch in de kabelgoot kan maken, afhankelijk van de dikte van de goot. En je kan best de kabel wat verder dan spec buigen, je moet de kabel alleen nooit knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
Ik denk eraan om gewoon een paar meter Hirschmann kabel (koka 799) te halen, maar in de specs daarvan zie ik enkel "minimum bending range allowed: multiple 20X ø, single 5X ø" staan. Afgezien van dat ik de -maximum- bending range zoek heb ik geen idee wat ze met "multiple 20X ø, single 5X ø" bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kippy schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:39:
Haakse koppelingen is een mogelijkheid. Normaal reken je 6db verlies per overgang dat is 12db (waarschijnlijk 9 in de praktijk als je goede connectoren gebruikt) per haakse hoek.
Zoveel is dat niet, dan zou je na 5 koppelingen geen signaal meer hebben :P

Zou raar zijn, splitter heeft verlies van ~4db (VFC0421 bv 3,9db - welke in principe ook een A-B-A verbinding is), normale koppeling opeens 2-4x zoveel?

Ik zou gewoon voor die F-connector hoekstukken gaan, kijken hoe het signaal is, desnoods een retour-geschikte ~10db versterker erop zetten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
HooksForFeet schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:45:
Ik denk eraan om gewoon een paar meter Hirschmann kabel (koka 799) te halen, maar in de specs daarvan zie ik enkel "minimum bending range allowed: multiple 20X ø, single 5X ø" staan. Afgezien van dat ik de -maximum- bending range zoek heb ik geen idee wat ze met "multiple 20X ø, single 5X ø" bedoelen.
Nee, je zoekt wel de minimum bending range (radius). Dit is namelijk de minimum straal van de (kwart) cirkel waarin de kabel gebogen mag worden (in dit geval dus 5x de buitendiameter van de kabel)
Zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.nirvanatec.com/support/bend/images/bend-nomen.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10
Kun je de muur achter de kabelgoot niet wat uithollen, zodat je de kabel (achter de kabelgoot) in een ruimere bocht kunt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
@El_kingo: logisch, dank je. Ik zie in de specs staan dat die kabel ongeveen 7mm diameter heeft.. dus dat zou een straal van 35mm opleveren. Zo vluchtig uitgetekend lijkt dat niet heel ruim, dus misschien is het een optie. Vanavond maar eens uitmeten. Het liefst doe ik het zonder hoekstukken, scheelt ook weer in aanschaf immers.

@-Paul-: naar gekeken, maar ik zit in de ene hoek met een buitenmuur+deurpost en in de andere met een soort metalen hoekstuk.

[ Voor 7% gewijzigd door HooksForFeet op 16-09-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:06
Volgens de specs mag je geen haakse bochten maken, echter heb ik dit meerdere malen gewoon gedaan zonder dat ik grote problemen heb gekregen. Zeker niet meer sinds DVB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:21

Bestla

M/M -> V/F

Gewoon in die kabelgoot proppen, no problem. Je moest eens weten hoe ik coax heb aangetroffen bij mensen thuis. En gewoon goed beeld hebben.

Bij mij thuis ligt een coax die ook gebruikt word om woonboten aan te sluiten. Uv bestendig en al. Die ligt in de ruimte rond frans eiken vloerdelen waar 2 cm ruimte rondom moet zijn. Daar gaat hij ook gewoon de hoek om.

[ Voor 44% gewijzigd door Bestla op 16-09-2013 15:25 ]

Pagina: 1