Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:57
Binnenkort naar Amerika, dus nog op zoek naar een telelens voor mijn NEX-3.

Ik heb deze lenzen reeds in bezit:
SEL16 (16mm)
SEL1855 (18-55mm)

Hier zoek ik dus een aanvulling op om meer zoom te kunnen hebben, zodat ik de natuur in de VS vast kan leggen.

Nu heb ik twee lenzen op het oog, de Tamron 18-200mm F/3.5-6.3 Di III VC NEX Lens en de Sony SEL55210

De Sony is goedkoper en iets lichter en vult mijn set precies aan en heeft een fractie meer zoom. De Tamron heeft een groter bereik waardoor ik de lenzen minder zou hoeven wisselen. Ook denk ik dat de Tamron rond 55mm iets lichtsterker is dan de 18-55.

In de reviews lees ik dat Sony over het algemeen iets scherper is.

Kan iemand hier nog wat nuttigs over zeggen?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gaan voor de scherpere lens. Beide zullen ze niet lichtsterk zijn rond de 55mm want het zijn simpelweg geen lichtsterke objectieven. Dan ben je ook nog flink goedkoper uit en je setje blijft ietsje lichter.

De vraag is alleen hoe vaak jij denkt te gaan wisselen tussen de standaardzoom en de telezoom? Denk je dat dat vaak moet gebeuren dan kan dat een nadeel zijn voor de Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

De SEL55210 is iets langer. Het verschil in scherpte is verwaarloosbaar naar mijn mening. Ook interessant wellicht: de Sony 18200LE is een Tamron met een Sony logo er op, maar heeft het voordeel van ondersteuning door Sony zelf. Daarnaast vind ik het moeten wisselen niet handig en zit ie op 55mm voor mij net op de verkeerde plek. Heb destijds ook lang getwijfeld, ben toen voor de Tamron gegaan (de Sony LE was er nog niet) en geen moment spijt van gehad. Gewicht is geen probleem voor me. Hou met gemak een hele dag de camera vast zonder een lamme arm te krijgen.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
De SEL55210 is optisch een stukje beter, maar niet veel. De Tamron is wel 2x zo duur.
De vraag is of je dat over hebt voor het minder vaak/niet hoeven wisselen.
Groot voordeel van de Tamron is dat bij filmen je de hele range kan gebruiken.

Zelf heb ik de NEX-6 met 16-50 en 55-210 en 't wisselen vormt voor mij geen probleem.

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
De Sony SEL18200 schijnt beter te zjin (en groter) dan de nieuwere LE versies.

Met lenzen is het doorgaans zo, dat het beter is om losse lenzen te hebben. Dan zit je wel met wisselen. Ik heb zelf een spiegelreflex en gebruik alleen de NEX-6 voor de combinatie compactheid en kwaliteit. De 55-210 en 18-200 lenzen schieten hun doel voor mij een beetje voorbij.

Wat betreft de SEL18200 moet ik wel toegeven, dat je hier leuke resultaten mee kunt behalen. Maar dan koop je wel een lens, die de camera uit balans haalt. Een Sony camera A55 (€499) met een Tamron 18-270 (€399) pakt veel lekkerder vast en weegt niet zoveel minder. Kost misschien maar 100 euro meer, maar dan heb je tegelijk backup systeem.