Misschien andere videokaart maar is het het waard ??

Pagina: 1
Acties:

• jerrot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 22:28
Hallo,

Ik zit te overwegen om mijn Radeon HD 6950 (2 GB geheugen) videokaart te veranderen naar een hoger type maar ik vraag me af of je ten opzichte van deze kaart veel snelheidswinst hebt met een nieuwere generatie of dat jullie zeggen van hou het geld lekker in je zak.

De videokaart zou met name voor Guild wars 2 en in de toekomst denk ik Battlefield 4 en Splinter Cell Blacklist gebruikt worden. PS de cpu vormt geen bottleneck want er zit een i7-860 processor in mijn pc.

Bvd Jeroen

Verwijderd

Is het 6950 met dual bios? Sowieso kun je een 6950 meestal nog aardig overclocken en kan dan nog aardig meekomen.

• jerrot
Hoi Rob,

Het is inderdaad een model met een dual bios, het is een XFX 6950 kaart. Ik moet zeggen dat ik wat betreft overclocken heel voorzichtig ben omdat ik daar weinig in thuis ben.

Ps mijn kaart draait idle met ventilator op 35% snelheid op 57 graden, dus ik weet ook niet of dit goed of slecht is. Heb nu de GPU clock op 810 MHZ gezet ipv 800mhz en het geheugen op 1270 mhz ipv 1250mhz

[ Voor 35% gewijzigd door jerrot op 15-09-2013 22:58 ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
jerrot schreef op zondag 15 september 2013 @ 22:51:
Hoi Rob,
Ps mijn kaart draait idle met ventilator op 35% snelheid op 57 graden, dus ik weet ook niet of dit goed of slecht is. Heb nu de GPU clock op 810 MHZ gezet ipv 800mhz en het geheugen op 1270 mhz ipv 1250mhz
Het is goed dat je voorzichtig bent, maar dit maakt natuurlijk geen merkbaar verschil.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54
Ikzelf heb een HD5770 Vapor-x en die trekt GW2 iig prima. Mijn kaart is ook nog eens 1GB versie.
Ikzelf heb de GPU naar 950MHz overgeclockt en het geheugen naar 1300 MHz. Beide dus 100MHz hoger.

BF4 gaat die iig niet lekker draaien.

Ik zou iig met het overclocken rustig aan iedere keer een stap omhoog gooien. En dan kijken tijdens het gamen wat je temperatuur doet. In de zomer is het zeker oppassen.

Denk dat je 2GB er wel voor zorgt dat die van je wellicht wat langer mee zou gaan als die van mij in de trend van nieuwere spellen.

Die van jouw zou theoretisch mijn kaart iig z'n kont schoppen: ;)
http://www.hwcompare.com/...70-vs-radeon-hd-6950-2gb/

al met al wacht ik zelf nog tot eind van het jaar met een upgrade van de grafische kaart.
Op dit moment zou ik een kaart van 250euro aanschaffen (ook ATI).

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB Boost OC GDDR5 Vapor-X Boost€ 249,90€ 249,90
1Sapphire Vapor-X HD7970 Ghz Edition 3GB GDDR5€ 349,90€ 349,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,80

Is wel degelijk een verschil met wat je nu hebt, maar wat hieronder gezegd wordt, wacht even op de opvolgers van de 7xxx serie.

BF4 is toch nog niet uit.

[ Voor 72% gewijzigd door Arunia op 16-09-2013 09:44 ]

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
Lijkt me niet dat het de moeite is momenteel te upgraden, tenzij geld geen belang heeft natuurlijk.
Eventueel kan je nog een maand of 3 wachten zodat de opvolgers van de HD 7xxx beschikbaar zijn. De prestatieboost zal dan wat groter zijn voor hetzelfde geld.

Qua overclocken mag je de kaart flink op zijn staart trappen. Installeer Furmark en doe constant full load tests met elke keer wat hogere clocks. Zolang jij geen artefacten krijgt (te weinig voltage is oorzaak) en de temperatuur beneden de 90°C is, zit je goed :)

• jerrot
SCORE:1707 points (28 FPS, 60000 ms)

Dit is het resultaat met de standaard settings van furmark om 1080 te testen. GPU is nu 840 mhz ipv 800 en geheugen is 1325 mhz ipv 1250 mhz, verder kan ik niet in Catalyst.

Temperatuur max was 73 graden, de burn in test heb ik nog niet gedaan maar die ga ik denk ik vanavond draaien.

PS als ik dan optie kies met user settings dan slaat mijn beeld zwart terwijl ik verder niks heb veranderd.... heel apart.

[ Voor 16% gewijzigd door jerrot op 16-09-2013 11:21 ]

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 22:39
Anders moet je een ander programma proberen ipv Catalyst.

Bv Trixx https://www.sapphireselectclub.com/ssc/TriXX/TriXX.aspx of
MSI Afterburner http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm

• jerrot
Ok ik zal dat eens proberen maar werken deze programma s ook voor een XFX kaart dan? En mijn kaart liep in deze test binnen 2 minuten al naar 73 graden dus wordt hij dan niet te warm bij langere belasting?

Ik wil namelijk nog de burn in test doen en die duurt 15 minuten namelijk, en moet ik de fanspeed nog hoger zetten dan 35% als ik verder wil dan dit of wordt het dan een klere herrie?

• Kwiebus89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-01 11:35
jerrot schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:02:
Ok ik zal dat eens proberen maar werken deze programma s ook voor een XFX kaart dan? En mijn kaart liep in deze test binnen 2 minuten al naar 73 graden dus wordt hij dan niet te warm bij langere belasting?

Ik wil namelijk nog de burn in test doen en die duurt 15 minuten namelijk, en moet ik de fanspeed nog hoger zetten dan 35% als ik verder wil dan dit of wordt het dan een klere herrie?
Daar kom je zelf natuurlijk het snelst achter ;)
Ik zou MSI afterburner even downloaden(werkt ook op je xfx) en eens kijken hoe ver je komt zonder voltage verhoging.
Daarna kun je eventueel verder gaan met voltage verhoging, maar wees voorzichtig(lees; niet teveel erbij) en hou de temp in de gaten.

• BouncingBaklap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11-2025
Mijns inziens is het nu erg zonde om je kaart te upgraden met de huidig beschikbare generatie. Eind oktober, bij de launch van Battlefield 4, lanceert AMD haar nieuwe generatie. Als het goed is wordt er volgende week meer uit de doeken gedaan over de nieuwe serie. Voor geïnteresseerden, onderstaand interview geeft al wat meer info: http://www.guru3d.com/new...er_than_kepler_gk110.html

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54
jerrot schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:02:

Ik zou gewoon je fan op automatisch zetten. Heb ik zelf ook zo.
Scheelt een hoop geregel.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik ben zelf onlangs geswitched van HD5870 1Gb naar een GTX 760 HAWK (2Gb)
Moet zeggen dat het echt een topkaart is zeker gezien de temps, prestaties en zeker qua geluid.

Ik heb zelf ook een i7 860 en die heb ik overgeklocked dat hij nu stabiel draait @ 4Ghz.
Het geheugen (nog nog 4Gb) heb ik ook wat gefinetuned.

Dit alles heb ik gedaan met stabiele waardes die ik op internet vond.

Moet zeggen dat ik alles nu op max kan spelen zonder enige hapering.

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

Pagina: 1