Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Mr. Maluku
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:32
Hallo Tweakers,

Mijn huidige simpele Samsung-setje is aan vervanging toe. Dit leek mij een geschikt moment om een eerste stap te gaan zetten in het HIFI-wereldje. Ik heb al veel verschillende sites en dit forum doorgenomen maar de keuze is zo overweldigend dat ik door de bomen het bos niet zie.

Op dit moment heb ik de volgende apparaten staan:

- LG LED TV
- HTPC
- XBOX 360 (wordt vervangen door een PS4)
- UPC Horizon Box
- Samsung 2.1 Blu-ray setje

Alles is op dit moment aangesloten via HDMI op de Samsung Set. Aangezien deze vervangen gaat worden kom ik nu voor de vraag te staan of ik weer alles via HDMI aan wil sluiten (waardoor ik op zoek moet naar een surround receiver) of dat ik één en ander optisch aan ga sluiten. Omdat ik niet op zoek ben naar surrond sound ligt het voor mij meer voor de hand om alles optisch aan te sluiten. Als ik één en ander goed heb gelezen zou dit ook mogelijk moeten zijn (ik moet dan wel een aparte geluidskaart kopen omdat ik geen optische aansluiting op m'n moederbord heb). Dit is echter wel veel omslachtiger dan alles aan te sluiten via HDMI.

Zouden jullie aan kunnen geven wat voor mij de beste optie is uitgaande van een budget van rond de 800 euro voor een versterker / receiver plus speakers?

Thanks!

• Mr. Maluku
Niemand? :'(

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Maluku op 17-09-2013 17:06 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De gebruikelijk vraag: wat heb je zelf al gevonden qua mogelijke opties?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Als je geen surround gaat gebruiken is er sowieso absoluut geen noodzaak om optisch te gebruiken. Je bent dan net zo goed af met de normale cinch aansluitingen L/R.

Je bent dan volkomen vrij om iets te kiezen wat je zelf wil. Receivers zijn op zich nog steeds een goede optie want ze zijn erg flexibel qua aansluitingen en dan kán je hdmi ook gebruiken. Maar ook normale versterkers komen in aanmerking.

Als je echt wil beginnen aan een mooie hifiset is de eerste belangrijkte stap, ga voor jezelf je verdiepen in luidsprekers. Welk formaat, welk type, ga op zoek naar informatie, en ga bij voorkeur luisteren.
Die zijn echt het allerbelangrijkst, vrijwel alle versterkers/receivers zijn eigenlijk al goed genoeg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Mr. Maluku
Het is inderdaad de bedoeling om eerst te gaan luisteren. Ik denk dat ik niet helemaal helder heb gezegd wat ik bedoelde maar ik was in eerste instantie met name op zoek naar advies over hoe ik alles het beste aan kon sluiten en wat de verschillen qua kwaliteit zijn. Ik lees overal dat stereo versterkers / receivers veel beter zijn voor audio maar aangezien het veel praktischer is om alles via HDMI aan te sluiten gaat daar mijn voorkeur naar uit. Ik was daarom in eerste instantie met name benieuwd of dit invloed heeft op de kwaliteit van het geluid omdat je dan op een surround receiver uitkomt in plaats van een stero. Aangezien ik geen 5.1 set kwijt kan in de woonkamer zou de keuze voor een surround receiver wellicht minder voor de hand liggen. In ieder geval alvast bedankt voor de reacties! :)

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Nee....nu begrijp ik je niet meer. Het is nu een onbegrijpelijk verhaal geworden.

Desalniettemin...voor puur audio maakt het allemaal weinig uit. HDMI, Optisch...cinch wat jij wil.
Een receiver koop je toch echt vanwege zijn flexibiliteit. Want je kan alles gebruiken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Mr. Maluku
Ondanks je onbegrip heb je me toch het antwoord gegeven, thanks! ;) Ik wilde inderdaad weten of de manier van aansluiten invloed had op de kwaliteit van het geluid :)

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 17:31
Bij Zwaard-Hifi in Rotterdam staat een mooie occasion. Namelijk de AVI Neutron 2.1 voor 799 euro. Als dit onder reclame valt mag het verwijderd worden. De subwoofer heeft een ingebouwde versterker + DAC die naar eigen zeggen beter presteerd dan de stand-alone versterker de S21, hier een review van deze versterker. Met 1 analoog, 3 optische, 1 coaxiale en 1 USB-ingang heb je genoeg aansluitmogelijkheden. Ook heeft de versterker ingebouwd voldoende headroom om een (toekomstige) upgrade te bekrachtigen.

Reviews:
Sound on Sound
HDD Audio

[ Voor 40% gewijzigd door Swagger op 20-09-2013 22:15 ]

Verwijderd

Ik zou inderdaad, dat klinkt ook door in de bovenstaande adviezen, op zoek gaan naar losse componenten. Geen kant en klaar "rommelsetje" van Panasonic of zoiets. Denon of Marantz maken mooie versterkers en Panasonic maakt mooie TV's! Dat moeten ze ook vooral blijven doen maar zeker niet elkaars vaarwater proberen te "vervuilen"

Op Marktplaats kwam ik de volgende electronica en luidsprekers van Engelse makelij tegen!! In Engeland maken ze de meest muzikaale geluids apperatuur!!:

cambridge surround receiver azur 640R EURO 399,00 en Tannoy Revelution DC4 Surrountset voor
EURO 499,00!! Dan heb je een set die zowel in een surround opzet zeer goed klinkt maar ook heel muzikaal klinkt!!

Maar je moet er even naar zoeken

Heel veel succes!!

Jur

• Mr. Maluku
Het is inderdaad de bedoeling om losse componenten te kopen. Ik ben geen fan van tweedehands dus dan spaar ik liever nog wat langer door. Ik heb momenteel drie receivers op het oog waar ik naar wil gaan luisteren (icm met of Wharfedale of B&W speakers), dus dat gaan we binnenkort maar eens doen :) bedankt voor alle reacties in ieder geval!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Met 800 euro kom je niet echt ver als je voor B&W kijkt aangezien daar ook nog een receiver vanaf moet.
Kan je beter even verder sparen en een paar fatsoenlijke B&W speakers met bij bij behorende receiver kopen.
Want je gaat denk ik dan naar de B&W 685 kijken aangezien die 300p/s kost hou je maar 200 euro over voor de receiver, en denk dat je voor zo een bedrag niks gaat vinden wat die speakers goed gaat aansturen.

2dehans daar kan je dan wel weer prima slagen voor zo een bedrag, maar je gaf al aan dat je dat niet wilt.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kwaliteits speakers kunnen behoorlijk prijzig zijn dus om deze te kopen in combinatie met een receiver is met het gestelde budget inderdaad misschien wat lastig. Aan de andere kant is het ook weer niet nodig om een mega-dure receiver te gaan halen.

Als 2e hands niet de voorkeur heeft, zou je de aanbiedingen eens in de gaten moeten houden. Je kan ooit voor erg mooi prijzen een 2012 receiver kopen die qua specs niet onderdoet door de 2013-versie. Op deze manier kun je toch een aardig bedrag besparen.
Pagina: 1