High-end Gamesysteem eind 2013 hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• coldfurify
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-10-2024
Hoi allemaal,

Een tijdje terug, in maart, heb ik onderstaande wenslijst bij elkaar gezocht. In de laatste maanden van dit jaar wil ik een nieuw high-end gamesysteem gaan kopen. Graag zou ik van jullie horen of jullie verwachten dat deze onderdelen tegen die tijd (over een paar maanden) een goede keus zijn voor mij.

Met het nieuwe systeem wil ik uiteraard lekker vooruit kunnen op het gebied van games. Ik hecht veel waarde aan graphics maar aangezien ik veel shooters speel geniet ik tegelijkertijd van hoge framerates. Daarbij mag ik graag veel in Photoshop, Première Pro en After Effects werken. Af en toe doe ik ook wat audio-bewerking maar dat is minder belangrijk. Los daarvan gebruik ik mijn PC voor de studie, maar we kunnen wel stellen dat Word qua systeemeisen ondergeschikt blijft aan eerder genoemde software.

Mijn budget ligt tussen de 1.200,- en 1.500,- Euro, eventueel daaronder ;). In mijn lijst is de GTX780 opgenomen omdat ik van mezelf weet dat ik vanaf dag 1 spijt ga hebben als ik voor de 680 ga. Helaas komt dit de kosten niet ten goede.

Verder wil ik graag een SSD, want ervaringen die ik hierover lees en hoor zijn veelal geweldig. Ik heb een voorkeur voor Nvidia omdat ik nooit anders gehad heb. Tot slot; ik neem een LG Flatron W2261V Widescreen scherm mee (1920x1080px) en de Logitech MX518 gamemuis.

Dan nu de lijst waar het om gaat:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 204,90€ 204,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 132,90€ 132,90
1Palit GeForce GTX 780 Super JetStream€ 580,80€ 580,80
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 134,99€ 134,99
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 88,95€ 88,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,62€ 136,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.471,01

Edit 17-9:
- MSI Z77A-G45 -> MSI Z87-G45 Gaming
- GTX780 -> GTX780 Super Jetstream
- 750W -> 550W

Bij voorbaat dank voor de tijd en energie die jullie steken in het mij helpen zoeken naar de perfecte prijs/kwaliteit combi! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door coldfurify op 17-09-2013 00:07 ]

Verwijderd

Neem de 4670k met een MSI Z87-G45, presteerd beter en kost niet heel veel meer.
Je kunt ook beter de pricewatch: Palit GeForce GTX 780 Jetstream nemen. Is goedkoper, koelt beter, is stiller en is over te klokken naar bijna het niveau van een titan. Verder weet ik niet of je wilt overklokken? Zou ook handig zijn om te vermelden.
Oja, neem ook de Crucial M500, is de opvolger van de M4.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 21:23 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Wat Jantje zegt en neem gerust de 550W variant ;)

Die pricewatch: Palit GeForce GTX 780 Super JetStream verbruikt maximaal 270 Watt en de rest van je systeem maximaal zo'n 150 Watt -> 420 Watt bij 100% load op cpu & gpu.

Bij gaming komt dit eerder neer op 185+120 = 300~ Watt
(bron: http://www.techpowerup.co...0_Super_JetStream/24.html)

[ Voor 10% gewijzigd door SmokingCrop op 15-09-2013 21:43 ]

• coldfurify
Alvast dank voor de eerste reacties! Wat betreft het overclocken, ik was het in principe niet van plan maar wellicht komt het er van als de mogelijkheden er zijn. Eens moet de eerste keer zijn ;)

• _Peter2_
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-04 15:21
Blif je wensenlijst in elk geval bijwerken. Het eind van het jaar duurt nog even intussen kunnen er nog wat ontwikkelingen komen (nieuwe generatie grafische kaarten van AMD komen er volgens mij nog aan voor het eind van het jaar).

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Verwijderd

Je hebt een interessante lijst samengesteld die even duur is als mijn wenslijst op 't moment met bijna identieke onderdelen behalve dat je er een 780 i.p.v. 770 2gb. Frappant dat hij dan even duur uitvalt :o

• coldfurify
@The360box dat is toevallig ;)

Ik heb de lijst in mijn eerste post aangepast a.d.h.v. de tips. De MSI Z87-G45 is wel wat duurder dan Z77A-G45, maar ik begrijp dat dit de moeite waard is?

• paalbasher
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-02 13:57
Het is zeker de moeite waard want de z77 heeft de verkeerde socket(1155). de Z87 heeft de juiste socket voor de 4xxx namelijk 1150.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Op wat voor resolutie wil je gaan gamen? Dus aantal monitors en resolutie?

Is dat gewoon full HD (zie monitor in OP)?
Vind dan een 780 nogal redelijk overkill voor zo'n systeem. Spaar 250 euro uit (en ga bijv. voor een 770) en leg over een jaar of 2 jaar 100 euro bij en je bent stukken beter bij de tijd.

[ Voor 61% gewijzigd door cannibal op 17-09-2013 13:55 ]

• WouterT13
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-03 14:09
Als je op 1080p gamet, kun je misschien (als je zoveel geld uit wil geven, als je nu doet) beter gaan voor een SLI 760? Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar denk er iig over, want het kost ongeveer evenveel als 1 780. Als je het doet, denk er dan ook aan dat je voeding dan geupgradet moet worden.
Als je op hogere resoluties gamet, wil je misschien liever de 780 ivm de GB extra VRAM (en 384-bit)

• McMikeS
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-05-2024
780 op 1080p is redelijke overkill.. Tenzij je een 120/144hz scherm hebt of meerdere schermen natuurlijk.
Omdat je aangaf veel shooters te spelen is het kopen van een 120hz scherm het overwegen waard!

• coldfurify
Ik vermoed dat ik voorlopig bij 1080p blijf ja. Ik zit over het algemeen vrij dicht op m'n scherm dus ik zie nog even niet reden om een groter scherm te gaan kopen. Als ik op den duur een nieuwe tv ga kopen zal ik waarschijnlijk wel een kabeltje naar de tv leggen zodat ik daarop bij bepaalde games met m'n controller kan gamen.

Verwijderd

Neem de Samsung EVO SSD, betrouwbaar en tot 50% sneller dan de Crucial. En deze processor koeler is beter en stiller.

pricewatch: be quiet! Dark Rock 2

Veel plezier ermee, dijk van een build.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 16:52:
Neem de Samsung EVO SSD, betrouwbaar en tot 50% sneller dan de Crucial. En deze processor koeler is beter en stiller.

pricewatch: be quiet! Dark Rock 2

Veel plezier ermee, dijk van een build.
50% sneller als je van SSD naar SSD schrijft ja. In lezen geen of zo goed als geen verschil. En laat lezen nou het belangrijkste zijn ;)

De Crucial is toch echt betrouwbaarder door RAID 5 correctie en power safe caps.

En goedkoper.

People as things, that’s where it starts.

• jadatmag
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-03 20:46
Het is echt nog te vroeg om nu je build te maken.

Zodra de nieuwe AMD kaarten op de markt komen gaan de prijzen van high end GPU's sws op de schop. De nieuwe kaarten van Ati komen sws dit jaar nog.

• jessje89
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-01-2023
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 197,95€ 197,95
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 120,-€ 120,-
2MSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 233,-€ 466,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 74,85
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 95,70€ 95,70
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 61,85€ 61,85
2Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 20,56€ 41,12
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A1600C9R€ 144,95€ 144,95
1Seasonic M12II 850W 80+ Bronze€ 101,50€ 101,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.438,87

Ik denk toch dat je met dit systeem veel beter uit de voeten kunt!
Ik heb een aantal dingen aan je lijstje veranderd omdat het in mijn opzicht zo veel beter is (en mooier).

moederbord
Deze heb ik vervangen voor het Gigabyte moederbord. Dit moederbord ondersteunt zowat al je wensen en heeft mogelijkheid tot SLI!

videokaart
Inplaats van een gtx780 heb ik voor 2 keer een gtx 760 gekozen. Deze 2 videokaarten leveren betere performance dan een 780 en is ook nog eens goedkoper. Voor jou heb ik die van MSI gekozen omdat ik die gewoon mooi vind en goed presteren (let op het rode kleuren schema)

CPU koeling
Ik heb jou koeler vervangen voor deze waterkoeling. Zeg nou eerlijk: Je neemt een K processor (dus ik ga er vanuit dat je wildt overklocken. Je geeft heel wat geld uit aan deze build dus dat mag je ook wel laten zien door er een mooie build van te maken. (ik vond de oude van jou toch verre weg van mooi...)

Fans
Door de SLI videokaarten heb je ook goede airflow nodig. Ik heb hiervoor gekozen voor deze Corsair SP120mm dual pack. (let op dat je er rode ringen op kan zetten ;) )

case
Kies alsjeblieft voor deze kast met side window om je prachtige Workstation (game pc) ''the showen''
Zoals ik net al had gezegt, je stopt zoveel geld in deze pc, dat mag je ook zien! (vind ik)

PSU
Seasonic staat er om bekend van hun goede kwaliteit. Deze 850W 80+ bronze PSU zal dit systeem lekker laten lopen. (misschien kun je ook wel een mooie rode vinden i.v.m het rode kleuren thema)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik me niet vergis is dit een heerlijk systeem. En ook Prachtig. Als je er aanmerkingen of opmerkingen over hebt laat het me weten. Deze pc zal al je games maxed out op 1080p spelen. (eigenlijk vliegt hij _/-\o_ )

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Verwijderd

VasZaitsev schreef op maandag 23 september 2013 @ 17:04:
[...]

1. 50% sneller als je van SSD naar SSD schrijft ja. In lezen geen of zo goed als geen verschil. En laat lezen nou het belangrijkste zijn ;)

2. De Crucial is toch echt betrouwbaarder door RAID 5 correctie en power safe caps.

3. En goedkoper.
1. Twee dingen zijn fout in wat je zegt.

Crucial:

Lezen (sequentieel) 500MB/s
Schrijven (sequentieel) 250MB/s
Lezen (random 4K) 72.000IOPS
Schrijven (random 4K) 60.000IOPS

Samsung EVO:

Lezen (sequentieel) 540MB/s
Schrijven (sequentieel) 512MB/s
Lezen (random 4K) 97.000IOPS
Schrijven (random 4K) 66.000IOPS

a. Met lezen is de Samsung tot ongeveer 30% sneller (incl IOPS wat ook belangrijk is). Bijna een derde sneller...dat is "geen of zo goed als geen verschil"? Ik wil wel jouw 30% snellere X hardware ruilen met mijn 30% langzamere X hardware ;)

b. Schrijven doet je computer constant. Voordat het iets kan lezen, moet het eerst geschreven worden. Alles wat je op je beelscherm ziet is eerst geschreven (zei het 'definitief' op SSD of als temporary files). Als iets niet is geschreven kan het niet gelezen worden. Iedere nieuwe webpagina (dagelijks dus gemiddeld honderden nieuwe paginas volgens onderzoeken), iedere nieuwe foto/video/mp3/programma/tekst/enzovoorts. Alles wordt eerst geschreven, daarna gelezen. En de EVO schrijft tot 50% sneller.

2. Je hebt die verkooppraatje caps nooit nodig. Nooit is een SSD corrupt geworden door powerloss door de powerloss zelf. En de Crucial als merk heeft een 9 maal hogere failure rate dan Samsung als merk.

http://www.hardware.fr/articles/893-7/ssd.html

- 0,15% Samsung
- 0,43% Intel
- 0,65% Corsair
- 0,78% Kingston
- 1,32% Crucial
- 1,39% OCZ

3. Paar Euros goedkoper voor tot 50% langzamer. Leuk.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Niet veer dit gemek.

Schrijven kan dus alleen zo snel als je van SSD naar SSD schrijft. Of kan jouw HDD meer dan 250mbs seq. schrijven? Dacht het niet. Over random nog niet te beginnen, dus, aan die schrijfsnelheid heb je geen zak als je geen twee SSD's hebt. Ook met downloaden van sites haal je die snelheid never nooit.

Fijn dat je kan bewijzen dat een SSD nog nooit stuk gegaan is door powerloss. Heb je Ciphers blog nou al eens gelezen. Hij weet waarover hij praat.

Die cijfers zijn oud, leuk over de M4, niet over de M500. Zegt gewoon bar en bar weinig. Hier op het forum is er helemaal niks bekend over dat Crucials een even hoge fail rate hebben als OCZ's.

Ja, ik vind die paar euro voor betrouwbaardere hardware en een theoretisch performance verschil heel leuk ja. Ik merk het echt niet dat random lezen langzamer gaat. Leuk voor benchmarks, in dagelijks gebruik merk je het echt niet. Wat ik wel merk is dat mijn SSD tegen een unexpected powerloss veel beter beschermd is door powercaps en RAID 5 bitcorrectie.

Je eeuwige drogreden "ik wil mijn 30% tragere hardware...." is natuurlijk een dooddoener. Merk jij nou echt bij een SSD dat iets laden in plaats van 10 seconden 13 seconden duurt? En dan gaan we nog uit van random ook.

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:42
SSD failure rates van Samsung zijn niet correct (of in ieder geval niet te controleren), omdat zij een andere RMA procedure hanteren (en vaak de verkoper omzeilen). Net als OCZ, waar de werkelijke failure rates nog veel hoger zijn.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Neem de non-k cpu. De i5 4670.

Je zal heeeel weinig merken van een overklok in je gebruikte apps en in je games. Als je mij niet gelooft dan zul je er even op moeten internetten. Daarom raad ik je aan om voor jouw gebruik het overklokken achterwege te laten. De voordelen van niet overklokken: minder warmte, minder lawaai en je kunt goedkopere onderdelen kopen.

Ik vind je pc wel duur. Wellicht dat je wilt overwegen om een iets mindere videokaart te nemen ivm met je scherm (60hz?). Al het geld dat je nu niet onnodig uitgeeft, daar kun je in de toekomst mee upgraden.

Videokaart kun je dit nog even doornemen:

http://lanoc.org/review/video-cards/6606-gtx-780-sli-results
http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date (kijk ook eventjes naar temperatuur, geluid en stroomverbruik)

[ Voor 10% gewijzigd door mirp op 24-09-2013 14:42 ]

• Nick v D
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:25
VasZaitsev schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:17:
Je eeuwige drogreden "ik wil mijn 30% tragere hardware...." is natuurlijk een dooddoener. Merk jij nou echt bij een SSD dat iets laden in plaats van 10 seconden 13 seconden duurt? En dan gaan we nog uit van random ook.
In seconden vergelijken ben ik met je eens dat het verschil nihil is. Maar als nu is kijk naar grotere bestanden? 10 minuten tegenover 13 minuten vind ik dat wel weer nuttig...

• commando1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-08-2025
Als je via beslist .nl je spullen zoekt zou je zo wie zo al ruim 2 tot drie honderd kunnen besparen

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nick v D schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 16:04:
[...]

In seconden vergelijken ben ik met je eens dat het verschil nihil is. Maar als nu is kijk naar grotere bestanden? 10 minuten tegenover 13 minuten vind ik dat wel weer nuttig...
10 minuten = 600 seconden.

In 600 seconden schrijft een Samsung Evo gemiddeld, als ik de fabriekspecificaties [die uiteraard geen verkooppraatje zijn :+ ] geloof, 307200MB. Meer dan alle schijfruimte dus. En seq. waar het meeste verschil in zit.

En dit is dan ook nog naar een even snelle, andere SSD of naar RAM. Van HDD naar SSD lezen of schrijven is de HDD natuurlijk de bottleneck. En bij het downloaden van site info ongeveer alles behalve RAM en SSD. Tenzij je een internetverbinding van meer dan 500MB/s hebt :+

Daarom vind ik het zo'n kulargument. Je merkt het helemaal nergens, tenzij je echt gigantische bestanden gaat lezen of van SSD naar SSD gaat kopiëren. Volgens mij kun je zelfs niet met minimaal 250MB/s bestanden uitpakken met een i5.

Was het nou de leessnelheid die echt zoveel lager was, zowel dan had hij een punt. Maar 20MB/s seq. verschil en random4kb 25kIOPS verschil, volgens de specs, is alleen in theorie een verschil. Een normale gebruiker merkt het niet. Ik denk dat 75% van de normale gebruikers het nieteens merkt als een SSD aan SATA-2 of SATA-3 hangt.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 14:17:
1. Niet veer dit gemek.

2. Schrijven kan dus alleen zo snel als je van SSD naar SSD schrijft. Of kan jouw HDD meer dan 250mbs seq. schrijven? Dacht het niet. Over random nog niet te beginnen, dus, aan die schrijfsnelheid heb je geen zak als je geen twee SSD's hebt. Ook met downloaden van sites haal je die snelheid never nooit.

3. Fijn dat je kan bewijzen dat een SSD nog nooit stuk gegaan is door powerloss. Heb je Ciphers blog nou al eens gelezen. Hij weet waarover hij praat.

4. Die cijfers zijn oud, leuk over de M4, niet over de M500. Zegt gewoon bar en bar weinig. Hier op het forum is er helemaal niks bekend over dat Crucials een even hoge fail rate hebben als OCZ's.

5. Ja, ik vind die paar euro voor betrouwbaardere hardware en een theoretisch performance verschil heel leuk ja.

6. Ik merk het echt niet dat random lezen langzamer gaat. Leuk voor benchmarks, in dagelijks gebruik merk je het echt niet.

7. Wat ik wel merk is dat mijn SSD tegen een unexpected powerloss veel beter beschermd is door powercaps en

8. RAID 5 bitcorrectie.

9. Je eeuwige drogreden "ik wil mijn 30% tragere hardware...." is natuurlijk een dooddoener. Merk jij nou echt bij een SSD dat iets laden in plaats van 10 seconden 13 seconden duurt? En dan gaan we nog uit van random ook.
1. Weer dit kinderachtige taal?

2. Het zijn feiten die je zomaar van tafel wilt vegen. De EVO is tot 50% sneller en dat helpt dus echt wel.

3. Technisch kan het gewoon niet dat door een powerloss, de powerloss zelf oorzaak is voor corruptie van de SSD. Gewoon niet mogelijk. Door andere dingen wel maar die caps kunnen dat ook niet tegenhouden. Ciphers heeft het over na de failure, niet ervoor dus hij bewoordt het verkeerd,

4. Als merk Crucial staat het niet bekend als het meest betroubare kwa SSD. Samsung dus wel. De cijfers zijn relevant en van een onafhankelijke onderzoek.

5. De Crucial is niet betrouwbaarder. Die caps ga je nooit never nodig hebben en mocht je het een keer in een sprookje nodig hebben dan heb je geen garantie dat het zal doen wat het zegt het zal doen.

6. Ga het dan een keer testen ipv er over fantaseren dat het niet merkbaar zou zijn.

7. Nul komma nul zoals uitgelegd. Caps geven je geen garantie dat het zal doen wat het zegt het zal doen en daarbij zal je het nooit nodig hebben want SSDs worden niet corrupt dooe powerloss vanwege de powerloss. Verkooppraatjes.

8. Hoeveel consumenten gebruiken RAID 5 met SSD? Heb jij dat dan dat je het zo vaak noemt of vraagt de TS er naar? Juist, niet dus.

9. Iemand die zegt dat een 30-50% snellere hardware geen merkbare verschil creeert kan ik niet serieus nemen. Alle beetjes bijmekaar maken een groot verschil.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

kleine reactie op akanm:
2. geef dan een voorbeeld waarin het voordeel heeft
4. als die Samsungs zo heilig zijn volgens Akanm, en dit volgens onafhankelijk onderzoek is aangetoond, can we see it? (link aub)

5. die caps zijn net als airbags, je hoopt ze nooit nodig te hebben, en er is echt wel getest of 't werkt. ook een simpele airbag in 't stuur is niet bestand tegen een klap van de zijkant, maar bij een frontale aanrijding helpt ie wel degelijk.

ontopic; met een paar dingen zou ik nog even wachten met 't vastleggen;
de CPU is wel zeker, het moederbord ook, gezien er zeer weinig prijsstunts bij mobo's voorkomen.

het meest onzekere lijkt mij de GPU; de nieuwe AMD-lineup wordt vanavond bekend gemaakt en zal vermoedelijk eind dit jaar in de schappen liggen. tot nu toe is 't gissen wat de prestaties gaan worden. in ieder geval zou ik voor een Single-GPU opstelling gaan, omdat er dan nog uitgebreid kan worden naar 2, bovendien is 't stiller en zuiniger, en over 't algemeen 'vloeiender'.
HDD en kast zou ik mooi zo houden, niets mis mee.

qua RAM fluctueren de prijzen nogal, ga van 1 van de bekende merken gewoon voor 't goedkoopste 16gb dual channel 16gb kitje met 12800-CL9
voeding is prima, en SSD kunnen nog nieuwe van uitkomen + hevige concurrentie -> bekijk op dat moment de beste qua prijs/performance (Plextor komt bijvoorbeeld met de M6S, 840EVO daalt misschien nog een beetje, idem voor M500)

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat betreft ssd's snelheid in zijn totaliteit is vrij irrelevant (voor huis-tuin-keuken gebruik en gaming). De accestime is wat een ssd retesnel laat aanvoelen en dat is met praktisch elke recente ssd wel goed. Heb zelf een tijdje een m4 gehad op een sata 3gb/s verbinding en ik merkte 0,0 verschil met dezelfde ssd op de sata 6gb/s verbinding.

Ik zou ssd maar op 3 variabelen kiezen, prijs per gb, het recentste model, fabrikant aka betrouwbaarheid (Crucial en Samsung zijn hierbij de toppers afaik, maar ook intel en plextor zijn geen verkeerde keuzes)

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 25-09-2013 16:05 ]

• Robbedem
  • Laatst online: 11-03-2025
Over punt 8: De RAID 5 zit in de SSD zelf. Een SSD bestaat namelijk uit een verzameling van geheugenchips. Net zoals HDD's of SSD's kan je die geheugenchips in een RAID configuratie gebruiken.

In het geval van de Crucial 2.5" M500 120GB en de Samsung 840 EVO 120GB zijn er 16 x 8GB chips in RAID 5 gebruikt. (Daarom heb je maar 120 van de 128GB beschikbaar)

Als je wat meer info over die SSD's wilt, Anandtech heeft van beide reeksen een uitgebreide review:
Crucial: http://www.anandtech.com/...960gb-480gb-240gb-120gb/2
Samsung: http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/2

[ Voor 3% gewijzigd door Robbedem op 25-09-2013 16:18 ]

Verwijderd

NLBUURMAN schreef op woensdag 25 september 2013 @ 15:52:
kleine reactie op akanm:
2. geef dan een voorbeeld waarin het voordeel heeft
4. als die Samsungs zo heilig zijn volgens Akanm, en dit volgens onafhankelijk onderzoek is aangetoond, can we see it? (link aub)

5. die caps zijn net als airbags, je hoopt ze nooit nodig te hebben, en er is echt wel getest of 't werkt. ook een simpele airbag in 't stuur is niet bestand tegen een klap van de zijkant, maar bij een frontale aanrijding helpt ie wel degelijk.

ontopic; met een paar dingen zou ik nog even wachten met 't vastleggen;
de CPU is wel zeker, het moederbord ook, gezien er zeer weinig prijsstunts bij mobo's voorkomen.

het meest onzekere lijkt mij de GPU; de nieuwe AMD-lineup wordt vanavond bekend gemaakt en zal vermoedelijk eind dit jaar in de schappen liggen. tot nu toe is 't gissen wat de prestaties gaan worden. in ieder geval zou ik voor een Single-GPU opstelling gaan, omdat er dan nog uitgebreid kan worden naar 2, bovendien is 't stiller en zuiniger, en over 't algemeen 'vloeiender'.
HDD en kast zou ik mooi zo houden, niets mis mee.

qua RAM fluctueren de prijzen nogal, ga van 1 van de bekende merken gewoon voor 't goedkoopste 16gb dual channel 16gb kitje met 12800-CL9
voeding is prima, en SSD kunnen nog nieuwe van uitkomen + hevige concurrentie -> bekijk op dat moment de beste qua prijs/performance (Plextor komt bijvoorbeeld met de M6S, 840EVO daalt misschien nog een beetje, idem voor M500)
2. Iets dat tot 50% sneller kan schrijven is dus tot 2 keer sneller. Je computer zit constant te schrijven als je bezig bent op je computer. Dus niet alleen 1 ding per moment... nee, misschien wel een dozijn dingen is 't aan het schrijven iedere seconde. Zij het logs, temporary files, 'echte' files/media, registry, enzovoorts. Je computer is constant bezig met schrijven en lezen. Anders houdt het op met 'bestaan'. Net zoals je hersenen die constant berekeningen maken zodat je niet je evenwicht verliest of scherp kunt blijven zien. Je denkt zelf van niet, maar je hersenen zijn altijd druk bezig.

Tel dat allemaal op, dat het dus constant nodig is, niet 1 keer per dag zoals sommigen fout aannemen, en je zal tot de conclusie komen dat het uitmaakt. Alle kleine beetjes opgeteld maken een merkbaar verschil bij all die handelingen die je computer op iedere moment doet. Dit zal heel duidelijk naar voren komen als je side-by-side met een zelfde build test (wat ik had gedaan met een basic 840 en een Pro bijvoorbeeld en in alles de Pro merkbaar sneller was, van kleine handelingen tot grote). Want het is een accumulatie van alle kleine beetjes die heel veel worden.

Een andere minder voorkomend maar simpele voorbeeld is als je 1 grote video-file wil saven na klaar te zijn met editen: je processor zorgt voor het meeste natuurlijk maar daarna gaat je SSD het schrijven als bv. een .avi file. Als je video 4GB is en je hebt een SSD met tot 50% sneller schrijven, ben je tot 2 keer eerder klaar. Dus (om maar in te schatten) ipv 60 seconden, potentieel in 30 seconden. Dat is erg merkbaar. En dan kan iemand zeggen van, "ja, die 30 of 15 of 5 seconden sneller, pffff, wacht ik wel gewoon, maak ik me geen zorgen over", maar feit blijft, het is duidelijk en merkbaar sneller. Mensen die zeggen dat het niet merkbaar is vermelden onwaarheden of zijn onwetend omdat ze het niet hebben getest.

Daarbij, die tot 30% sneller lezen van de EVO maakt ook verschil uit, als je alles bijmekaar optelt want je computer zit niet alleen maar 1 ding te lezen, maar meerdere dingen tegelijk. Het is een accumulatie van alles dat je computer schrijft en leest. Constant.

En alleen een paar Euro duurder, is een no-brainer.

4. Waar zei ik heilig? Met dit soort sarcastische opmerkingen schiet je niks op in een volwassen gesprek. Ik zei betrouwbaar en snel.

Ik heb al eerder een link geplaats van een onafhankelijke site die dat soort dingen test en de Samsung SSD's komen naar voren als degene met de laagste failure rate. Daarbij, lees alle reviews van tech sites en gebruikers en je weet dat je goed zit met een Samsung SSD. Zelfde in onze winkel. Na zoveel jaar Samsung SSD's te hebben verkocht moet er nog 1 als defect langskomen en nooit heeft iemand er over geklaagd. Van andere merken kan niet hetzelfde gezegd worden.

5. Airbags? Nee. Een veertje op je bumper met als verkooppraatje dat het gegarandeerd zal helpen tegen zware letsel bij impact? Ja.

Een vals gevoel van safety geven aan de mensen door Crucial. Mensen hebben wel dozijnen (misschien wel honderden) keer powerloss met SSD er in en nooit is hun SSD erdoor corrupt geworden. Kan technisch ook niet door de powerloss zelf want die corruptie zou dus voor de powerloss of voordat die caps hun werk doen, gebeuren.

• coldfurify
Bedankt voor alle reacties so far, jullie laten er geen gras over groeien ;) Ik ga aardig wat van de feedback gebruiken heb ik al gezien. Ik twijfel nog wel over die geopperde SLI opstelling met 2 x GTX760 aangezien ik nog steeds het argument van instabiliteit met SLI in games tegenkom op fora.

• Robbedem
Verwijderd schreef op donderdag 26 september 2013 @ 15:50:
Een andere minder voorkomend maar simpele voorbeeld is als je 1 grote video-file wil saven na klaar te zijn met editen: je processor zorgt voor het meeste natuurlijk maar daarna gaat je SSD het schrijven als bv. een .avi file. Als je video 4GB is en je hebt een SSD met tot 50% sneller schrijven, ben je tot 2 keer eerder klaar. Dus (om maar in te schatten) ipv 60 seconden, potentieel in 30 seconden. Dat is erg merkbaar. En dan kan iemand zeggen van, "ja, die 30 of 15 of 5 seconden sneller, pffff, wacht ik wel gewoon, maak ik me geen zorgen over", maar feit blijft, het is duidelijk en merkbaar sneller. Mensen die zeggen dat het niet merkbaar is vermelden onwaarheden of zijn onwetend omdat ze het niet hebben getest.
Die berekening klopt niet hoor.
Als SSD2 50% sneller schrijft dan SSD1 en SSD1 doet 60 seconden over een bestand, dan zal SSD2 daar 40 seconden over doen.
Bovendien maakt de EVO gebruik van een cache buffer van 3GB. De schrijfsnelheid is dus maar tijdelijk zo hoog. Daarna daalt de schrijfsnelheid tot het niveau van de gewone Samsung: 250MB/s. (voor de 250GB versie)

In jouw voorbeeld van een 4GB bestand sequentieel wegschrijven wordt het dan:
Samsung EVO: 3072 / 512 + 1024 / 250 = 6 + 4,1 = 10,1 seconde
Crucial: 4096 / 250 = 16,4 seconde
Het verschil tussen beide zal echter niet groter worden dan 6,3 seconden omdat de buffer daar niet groot genoeg voor is. (Dus zelfs met 10GB bestanden blijft het 6 seconden)
De Pro versie is wel sneller, maar ook een pak duurder.

Het punt waar het echter voornamelijk over gaat is dat je waarschijnlijk nooit 4GB gaat schrijven naar je SSD, maar bijna altijd van de SSD weg.
De HDD fungeert immers een beetje als een opslagruimte en de SSD als de werkplaats. Je bouwt het project in de werkplaats en als het klaar is breng je het naar de opslagruimte. De meeste mensen zullen zelden een afgewerkt product terug naar de werkplaats brengen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat akanm maar niet wilt begrijpen is dat alleen L1/2/3 Cache en RAM sneller zijn dan een SSD in je computer. Kortom: de rest is een bottleneck. Ja, ook je processor. Een CPU kan simpelweg niet 250MB/s aan data omzetten. Het ombouwen van een DVD zou met die snelheid 20 seconden duren. Iedereen die van AVI een DVD kan maken in 20 seconden met een i5 mag nu zijn vinger opsteken.

Die 500MB/s schrijven van de Samsung haal je alleen als je naar een andere SSD schrijft of vanuit RAM wegschrijft. Een HDD houdt op bij 180MB/s ongeveer.

Kortom, net zoals ik in mijn andere bericht al zei:
Daarom vind ik het zo'n kulargument. Je merkt het helemaal nergens, tenzij je echt gigantische bestanden gaat lezen of van SSD naar SSD gaat kopiëren. Volgens mij kun je zelfs niet met minimaal 250MB/s bestanden uitpakken met een i5.

Was het nou de leessnelheid die echt zoveel lager was, zowel dan had hij een punt. Maar 20MB/s seq. verschil en random4kb 25kIOPS verschil, volgens de specs, is alleen in theorie een verschil. Een normale gebruiker merkt het niet. Ik denk dat 75% van de normale gebruikers het nieteens merkt als een SSD aan SATA-2 of SATA-3 hangt.

Akanm laat trouwens door zijn opmerking over de RAID5 bitcorrectie zien dat hij nogsteeds niet Ciphers blog gelezen heeft. Als hij niet weet hoe RAID5 correctie werkt, weet ie vast ook niet waar de caps voor zijn.

Het is heel simpel: Caps zorgen ervoor dat bij een unexpected powerloss [kan al gebeuren bij normaal uitzetten van je computer] je SSD normaal uitschakeld en stopt met schrijven en niet plotseling uitvalt, midden in een schtijfopdracht. En bij dat plotseling uitvallen kan flashgeheugen beschadigen.

Die dingen hebben echt wel nut.

Edit:
Je kan het ook zo zien:

Autobanden.
Autobanden hebben een bepaalde maximum snelheid. Stel je zet banden die maximaal 250kmh kunnen onder de brommobiel van je oma. Gaat dat ding dan opeens 250? Jammer genoeg niet, want het motortje is niet krachtig genoeg daarvoor.

Dat 1 onderdeel erg snel kan, betekend niet dat dat onderdeel ook heel snel gaat. Er is altijd een bottleneck. En bij SSD's is die bottleneck de HDD

[ Voor 11% gewijzigd door RobinHood op 26-09-2013 17:51 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ongelooflijk dat die discussie hierover nog steeds in zoveel threads te lezen is..
Ik zou zeggen, maak er een blog over en zet de link hier neer ipv elke keer hele threads "te vervuilen" :)

Gewoon de goedkoopste nemen, het zijn beide goede SSD's. Dat is mijn visie erover. Zolang je een van volgende SSD's neemt, heb je gewoon zeker geen slechte koop gedaan: M500, 840 EVO, M5S.

[ Voor 17% gewijzigd door SmokingCrop op 26-09-2013 18:51 ]

• coldfurify
Zojuist gelezen over de prijsdaling van de gtx780 naar aanleiding van de gtx780Ti. Ik neem aan dat ik nu mijn slag moet gaan slaan of zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie? Kijk er naar uit om dit systeem in elkaar te gaan zetten :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Op dit moment kun je imo bang for buck het best 2 7970's pakken.
pricewatch: Club3D Radeon HD 7970 XT2 '13Series

Je kunt ook nog even wachten op een wat stabielere markt nadat de 780ti en 290x met aftermarket koelers wat langer beschikbaar zijn.

• Robbedem
Als je kunt wachten, is het altijd beter om te wachten in computerland.
(Prijzen gaan zelden omhoog, behalve door zoiets als brand in een grote fabriek ;) )
Pagina: 1