Toon posts:

High End Workstation 3D animatie/ Rendering/ Gaming € 2100

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik begin volgend jaar met de master Architectuur. Hierbij draait het o.a. om mooie, gelikte plaatjes te renderen of op te leuken met Photoshop in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Ik gebruik op dit moment HP Elitebook 8560w. De laatste tijd ondervind ik echter redelijke downtime tijdens het werken met zware applicaties. Ik ben toe aan een snelle, stille desktop. Ben ook pas sinds kort aan het inlezen over de verschillende componenten die nu op de markt zijn. Graag maak ik hierbij gebruik van dit forum voor eventuele hulp en adviezen. Dank bij voorbaat!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
CAD tekeningen, 3D modeling en rendering. (Autocad, Photoshop, Revit, Lumion 3 pro, Su podium, Photoshop, Illustrator, inDesign etc.)
Gaming (Battlefield, League of Legends maar ook in de toekomst The Elder Scrolls online)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 2100,- en moet zo'n 5 jaar mee gaan. Upgraden van verschillende componenten tegen die tijd is een must.

Wat heb je al?
Iiyama ProLite B2776HDS
JBL CREATURE® III
Logitech G15
Logitech G602
External 500GB Hard Disk USB 3.0
De benodigde software (windows 8 64 bit, office, photoshop etc)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sterkste processors met veel cores en hz.
Goed, degelijk moederbord
Veel RAM (32gb) ivm Photoshop en redering
Zeer sterke videokaart (veel vram, dit helpt namelijk met het render programma Lumion. http://lumion3d.com/forum...um-hardware-requirements/)
Voeding van 750W.
Goede en stille koeling voor eventuele overclocking.
Snelle SSD van 250/500GB (eventueel twee).
Normale 3TB Hard Disk.
DVD Burner.
Stevige Mid Tower (zo stil mogelijk, met een strak design).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nvidea voor de grafische chip. De CUDA cores helpen de render snelheid. Bovendien vindt ik de driver support beter (persoonlijke ervaring)
Intel ivm Hypertrading

Ik heb gekozen voor de Lian Li kast vanwegen het uiterlijk, geluidsproductie en de degelijkheid van de kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
krachtig en hij moet (muis) stil zijn!
Ik wil ook gaan overclocken.

Verlanglijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 504,90€ 504,90
1Asus P9X79 Deluxe€ 310,50€ 310,50
1EVGA GeForce GTX 770 4GB Classified EVGA Cooler€ 481,43€ 481,43
1Lian Li PC-B10€ 0,-€ 0,-
1Corsair Hydro H100i€ 98,10€ 98,10
1be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm€ 18,88€ 18,88
1Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10€ 250,99€ 250,99
1Samsung SH-S182M€ 0,-€ 0,-
1Corsair AX760€ 141,-€ 141,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.805,80

Wat ik mij op dit moment afvraag.
is dit een goede ram oplossing?
Deze huidige videokaart vervangen door een Titan?
Zitten er bottlenecks in het systeem?
Zijn 2 SSD schijven aan te raden?

Ik heb bijvoorbeeld ook kennis genomen uit deze youtube video: YouTube: My Monster Video Editing Computer Build

Graag zou ik jullie advies hebben over deze setup.
Alvast bedankt!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je noemt 2 render apps; Nu gebruikt Lumion volgens mij je GPU om te renderen en heeft zo te zien heul veul baat bij een Titan. Dat Su Podium renderd voorzover ik kan zien op de CPU. Stel je renderd eigenlijk 90% met Lumion, dan zou je net zo goed een 4770k + Titan kunnen nemen. Is het andersom dan is een 6 core met een wat mindere videokaart weer logischer.

Autocad en Revit hebben veel baat bij overclocken. (de rest ook trouwens)

En zeker weten van die 32GB ram? Ik doe jouw soort werkzaamheden en het hang natuurlijk heel veel af van wat je doet en hoe zwaar je scenes zijn, maar met 16GB kom je al een heel eind vaak. (En het is makkelijk up te graden later)

En ik zou zelf geen "i" versie van zo'n corsair waterkoeler nemen. Die moet je aansluiten met een usb kabel op je moederbord en je hebt er software bij etc. ; Alleen maar gedoe en problemen had ik met m'n 80i, terwijl het onnodig is; gewoon je fans analoog aansturen als je het nodig vindt..

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 15-09-2013 16:47 ]

specs

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 13:04

amas

Law of Nature: Chaos

Als je PC muisstil moet zijn zou ik geen H100i nemen: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie 61dB is niet niks ;) Ik zou op een deftige luchtkoeler overgaan. Dark Rock Pro 2 bijv. Waterkoelers koelen dan wel beter, maar maken veel meer geluid.
Verder kun je een stillere (en leverbare) behuizing nemen: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black (ook zwart gespoten van binnen :))

En je was de SSD vergeten: http://tweakers.net/categ...d-state-drives/producten/.

[ Voor 7% gewijzigd door amas op 15-09-2013 17:03 ]

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties en hulp!
maratropa schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:32:
Je noemt 2 render apps; Nu gebruikt Lumion volgens mij je GPU om te renderen en heeft zo te zien heul veul baat bij een Titan. Dat Su Podium renderd voorzover ik kan zien op de CPU. Stel je renderd eigenlijk 90% met Lumion, dan zou je net zo goed een 4770k + Titan kunnen nemen. Is het andersom dan is een 6 core met een wat mindere videokaart weer logischer.

Autocad en Revit hebben veel baat bij overclocken. (de rest ook trouwens)

En zeker weten van die 32GB ram? Ik doe jouw soort werkzaamheden en het hang natuurlijk heel veel af van wat je doet en hoe zwaar je scenes zijn, maar met 16GB kom je al een heel eind vaak. (En het is makkelijk up te graden later)

En ik zou zelf geen "i" versie van zo'n corsair waterkoeler nemen. Die moet je aansluiten met een usb kabel op je moederbord en je hebt er software bij etc. ; Alleen maar gedoe en problemen had ik met m'n 80i, terwijl het onnodig is; gewoon je fans analoog aansturen als je het nodig vindt..
Ik heb de cpu en gpu veranderd omdat ik voornamelijk Lumion gebruik inderdaad. In vergelijking met de 4770 en de 3930, wat is het grote verschil in performance door die 2 extra cores? Heeft dit voor mij grote voordelen, of valt het wel mee?

Heb de ram gehalveerd. Het is inderdaad (nu nog) een overkill. Achteraf upgraden is misschien beter.
TheAmassama schreef op zondag 15 september 2013 @ 17:02:
Als je PC muisstil moet zijn zou ik geen H100i nemen: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie 61dB is niet niks ;) Ik zou op een deftige luchtkoeler overgaan. Dark Rock Pro 2 bijv. Waterkoelers koelen dan wel beter, maar maken veel meer geluid.
Verder kun je een stillere (en leverbare) behuizing nemen: pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black (ook zwart gespoten van binnen :))

En je was de SSD vergeten: http://tweakers.net/categ...d-state-drives/producten/.
Ik had in eerste instantie gekozen voor de H100i vanwegen mijn intentie om te gaan overclocken. Is de Dark Rock Pro 2 ook instaat om deze cpu voldoende te koelen zonder dat het geluid enorm toeneemt?

Ik had deze kast ook al zien staan, al vind ik die van lian li net wat mooier uitzien. Maar daat heb je niks aan als je m niet kan bestellen :9 ...
Bij de fractal R4, hoe zit het daar met kabelmanagement? Ik heb kasten gezien dat daar handige oplossingen voor zijn, zoals bijvoorbeeld achter het moederbord een ruimte is om je kabels door te begeleiden vanaf de voeding.

SSD en hardeschijf toegevoegd!

Is het moederbord dat ik nu heb toegevoegd een goede keus? Of zijn er betere, goedkopere oplossingen?

Verwijderd

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 289,90€ 289,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VI Hero€ 176,50€ 176,50
1EVGA GeForce GTX Titan SuperClock€ 910,50€ 910,50
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 146,-€ 146,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 88,33€ 88,33
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 68,70€ 68,70
1be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm€ 18,88€ 18,88
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 119,66€ 119,66
1Corsair AX760€ 141,-€ 141,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 193,93€ 193,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.153,40

• maratropa
  • Niet online
Als je CPU renderd dan geeft een (qua mhz ongeveer hetzelfde) six core je 50% meer rendersnelheid. Qua clocksnelheid en turbo liggen de 2 opties bij elkaar in de buurt dus qua interactie met de applicaties is het practisch hetzelfde. Daar geldt dat juist dat overclocken meer snelheid geeft dan extra cores.

Ik zat nog even op de site van Lumion te kijken, een titan maakt wel veeeel verschil met een gtx 680. Al vraag ik me wel af hoe een gtx 780 het zou doen tegen de titan. Mijn quadro 4000 is echt k*t op dit vlak :)
Ook leuk dat ze eigenlijk geen cpu requirements geven.

Al is het mooie aan de titan dat je 6GB hebt; dat is juist fijn bij GPU renderen en zorgt dat je ook wat ruimte heb in de toekomst om met nog grotere projecten te gaan renderen.

Afbeeldingslocatie: http://lumion3d.com/wp-content/uploads/2011/07/lumionperformance2-590x301.png

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 15-09-2013 21:23 ]

specs

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Het is inderdaad de vraag of de 780 in de buurt komt van de titan, want de pricewatch: Intel Core i7 4930K Boxed is de haswell 6-core en zal je een berg extra performance geven bij cpu renders.

4TB schijven zijn duur, prijstechnisch is een 3TB schijf interessanter.

Met 1 videokaart ben je geen 760W voeding nodig, neem een 550-650W exemplaar.

Verwijderd

Topicstarter
maratropa schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:20:
Als je CPU renderd dan geeft een (qua mhz ongeveer hetzelfde) six core je 50% meer rendersnelheid. Qua clocksnelheid en turbo liggen de 2 opties bij elkaar in de buurt dus qua interactie met de applicaties is het practisch hetzelfde. Daar geldt dat juist dat overclocken meer snelheid geeft dan extra cores.

Ik zat nog even op de site van Lumion te kijken, een titan maakt wel veeeel verschil met een gtx 680. Al vraag ik me wel af hoe een gtx 780 het zou doen tegen de titan. Mijn quadro 4000 is echt k*t op dit vlak :)
Ook leuk dat ze eigenlijk geen cpu requirements geven.

Al is het mooie aan de titan dat je 6GB hebt; dat is juist fijn bij GPU renderen en zorgt dat je ook wat ruimte heb in de toekomst om met nog grotere projecten te gaan renderen.
Omdat het varieert welke programma's ik ga gebruiken wil ik graag een future proof workstation samenstellen. Ik heb even voor het gemak de betere processor toegevoegd. Is het moederbord en processor geschikt om mee OC?

Wat ik gemerkt heb met video kaarten en lumion:
Eerst heb ik gebruik gemaakt van mijn laptop (AMD Radeon HD6700M Series) voor het renderen in lumion. Echter bij een complex bestand wat ik gebruikte ging het helemaal mis. Het bewegen in het programma ging zeer langzaam en leek wel of er frame drops waren.
Naderhand geprobeerd bij een vriend van mij, die een redelijke nieuwe ATI kaart in crossfire heeft met 2gb vram. Echter dit ging ook niet goed. Verschillende meters laten lopen om te kijken waar het aan lag, wat blijkt: de Vram zat constant op 99%. Crossfire hielp ook niet aangezien het geheugen niet verdubbeld werd.

Dus lijkt me inderdaad verstandig om dan te investeren in een Titan. Al zijn er ook verschillende titans, is deze in mijn huidige wenslijstje voordeliger dan de niet overclockte versie? Ik zie dat de 780 maar 3gb vram heeft. Zou dan eerder voor 770 met 4gb vram gaan?

Wanneer worden over het algemeen de nieuwe grafische kaarten van Nvidea aangekondigd? Misschien verstandig om even te wachten? Ik ben van plan om eind dit jaar deze pc te bouwen.
mitsumark schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:35:
Het is inderdaad de vraag of de 780 in de buurt komt van de titan, want de pricewatch: Intel Core i7 4930K Boxed is de haswell 6-core en zal je een berg extra performance geven bij cpu renders.

4TB schijven zijn duur, prijstechnisch is een 3TB schijf interessanter.

Met 1 videokaart ben je geen 760W voeding nodig, neem een 550-650W exemplaar.
Wellicht verstandiger om een maand extra te sparen om ze allebei aan te schaffen. ik denk dat dit de investering voor de komende 5 jaar wel waard is. Al is goedkoper natuurlijk beter ;)

De 4TB schijf heb ik ook gevonden via pricewatch - deze was per € / gb niet duurder dan een 3TB hardeschijf. Of zit ik nu helemaal verkeerd te kijken? Is het merk dat ik gekozen heb een aanrader?

De voeding is misschien een overkill, al heb ik ook gekeken naar een voeding met minder watt in de platinum klasse, maar deze was net zo duur als die wat nu in mijn wenslijst zit. Of is het onzin om naar deze specificatie klasse te kijken? Misschien heb je voorkeur?

Verder nog op of aanmerkingen voor de andere componenten?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Nieuwe wenslijst. Wel over mijn budget heen, maar tot dusver.......
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 504,90€ 504,90
1Asus P9-X79€ 211,50€ 211,50
1EVGA GeForce GTX Titan SuperClock€ 909,50€ 909,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,-€ 89,-
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 68,70€ 68,70
2be quiet! Silent Wings 2 120mm, 120mm€ 18,98€ 37,96
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 134,99€ 134,99
1Corsair AX760€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.434,48

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Mijn opmerkingen:
  • Waarom niet voor de nieuwe Intel Core i7 4930K Boxed gaan? Is toch weer iets sneller dan de vorige generatie en maar een beetje duurder.
  • Ik weet niet of de Titan de meerprijs wel waard is tov de GTX780.
    Een uitgebreide review met benchmarks over de GTX780, GTX Titan (en SLI). Enkel is de Titan het snelste (maar niet zo'n groot verschil) gecombineerd, zijn de twee GTX780 kaarten echter meestal net iets sneller dan de Titans. http://www.overclock3d.ne...tx_titan_sli_comparison/5 De Titans hebben wel het voordeel van veel Vram.
  • Als je de Corsair Carbide 500R Black neemt, kan je er de Corsair Hydro H110 bijnemen. Dan heb je een pc met de mogelijkheid om heel stil te zijn én de mogelijkheid om zeer goed te koelen. (weliswaar niet tegelijkertijd, maar dan zou het wel héél duur worden) Je kan voor nog meer prestatie eventueel 2 extra 140mm fans bijkopen voor een push-pull configuratie. Als extra bonus hoef je geen low profile geheugen te nemen.
  • Een 4x4Gb setje van 1866MHz geheugen: Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1866C9
Dan krijg je dit lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 518,50€ 518,50
1Asus P9-X79€ 211,50€ 211,50
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 574,95€ 574,95
1Corsair Carbide 500R Black€ 87,-€ 87,-
1Corsair Hydro H110€ 99,99€ 99,99
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1866C9€ 141,30€ 141,30
1Corsair AX760€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.111,17

voordelen:
  • Dichter bij je budget
  • meer processorkracht
  • meer overklokmogelijkheden dankzij Corsair H110 waterkoeler
  • 1866MHz RAM in quad channel (er zijn nog steeds 4 slots over om tot 32Gb te gaan)
  • naar toekomst toe interessantere SLI GTX 780 (+ 200mm fan mogelijk naast grafische kaarten)
nadelen:
  • minder Vram geheugen
  • geen geluidsdempende bekleding in de kast

• maratropa
  • Niet online
Wel eens met de aanpassingen hierboven, 2 dingen;

- ik zou als ik jou zo hoor wel naar de titan neigen, als je echt serieus met gpu renderen bezig bent dan is 6gb wel echt fijn. Er lijkt me niets irritanter dan er over een jaar achterkomen dat 3gb niet toereikend is. En hij zal wel sneller zij, de vraag is hoeveel... Zonder goeie benchmark data is het lastig kiezen. Ik zou op het lumion forum vragen of de makers mailen.

- de p9x79 is een prima bord, alleen had ik misschien toch een iets duurdere moeten nemen, want deze versie heeft maar 2 sata600 poorten

specs

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
(Ik heb geen ervaring met de software die je gebruikt, maar misschien kan ik helpen)

De titan is toch twee gpu's van 3 gb in 1 gpu? En dan heet dat 6 gb. (ik denk dat je met een gpu van twee gb ram ook wel safe bent. Zolang je model maar in de ram van je gpu past voor gpu renderen)

De waterkoeler is niet echt stil en je wou toch muisstil? Of ga je de fans vervangen?

Hoe groot zijn je modellen en hoe groot zijn je bestanden in photoshop?

Wat voor scherm heb je?

Gebruik je al je 3d-en 2d software allemaal op hetzelfde moment?

Met welke apps ervaar je downtime?

Waarom wil je de 3930K? Voor het renderen?

Gebruik je cpu of gpu renderen?

• Robbedem
Een optie die hier nog niet vermeld is, is een GTX 690. Die heeft 4Gb Vram, is sneller dan een Titan en kost ongeveer evenveel.

(testresultaten van http://nl.hardware.info)
Met de waterkoeler zou hij wel veel beter kunnen overklokken:
be quiet! Dark Rock Pro 2
130W Low speed: 53,2°C - 21,5dB(A)
130W High speed: 40,6°C - 44,3dB(A)

Deze koeler zal dus echt niet meer stil zijn als hij een overgeklokte 3930 of 4930 gaat moeten koelen.
Eventueel zou deze koeler ook een optie kunnen zijn: Noctua NH-U14S (33 dB(A) bij 40°C) Deze is nog iets stiller dan de Noctua NH-D14 (35,6 dB(A) bij 40°C), maar het maximale koelvermogen is ook iets kleiner.

Als je stevig wilt overklokken, kan je echter niet om waterkoeling heen.
De NZXT Kraken X60 is dan zowat de beste (42 dB(A) bij 34,5°C), maar hij is moeilijk verkrijgbaar.
Dan volgen de Corsair Hydro H110 en de Corsair Hydro H100i
Als er veel gekoeld moet worden zal de H110 stiller zijn (41,4 dB(A) bij 36°C) dan de H100i (44,8dB(A) bij 36°C). De laatste kan echter stiller draaien als er minder koeling nodig is dankzij meegeleverde software: Corsair Link.

• maratropa
  • Niet online
Die gtx 690 dual GPU kaarten zijn een beetje tricky, omdat er voor veel renderers 2 gpu's elk met 2Gb ram zijn. Dan heb je nog minder voor je scene dan een 780 met 3GB. Ik las eerder ook ergens dat Lumion nog niet goed geoptimaliseerd is voor een dual gpu kaart, of dual gpu's.

Vray RT wel trouwens: YouTube: Real-time rendering V-RAY RT, ARION, IRAY, OCTANE, etc. (4-WAY GTX 690) Holy shit wat een machine.

@mirp, de Titan is 1 GPU met de volle 6GB.

[ Voor 23% gewijzigd door maratropa op 17-09-2013 16:51 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties!
Robbedem schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 01:07:
Mijn opmerkingen:[list]
• Waarom niet voor de nieuwe Intel Core i7 4930K Boxed gaan? Is toch weer iets sneller dan de vorige generatie en maar een beetje duurder.
• Ik weet niet of de Titan de meerprijs wel waard is tov de GTX780.
Een uitgebreide review met benchmarks over de GTX780, GTX Titan (en SLI). Enkel is de Titan het snelste (maar niet zo'n groot verschil) gecombineerd, zijn de twee GTX780 kaarten echter meestal net iets sneller dan de Titans. http://www.overclock3d.ne...tx_titan_sli_comparison/5 De Titans hebben wel het voordeel van veel Vram.
  • Ik heb deze processort over het hoofd gezien, bedankt!
  • Het gaat zich juist om de hoeveelheid vram. Niet zozeer om de snelheid van de kaart! Vandaar dat mijn keuze ook is gevallen op de Titan.
maratropa schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:33:
- de p9x79 is een prima bord, alleen had ik misschien toch een iets duurdere moeten nemen, want deze versie heeft maar 2 sata600 poorten
Wat voor bord is een aanrader? Is het verstandig om een bord te pakken met wifi en bluetooth? Ik zie wel de meerwaarde van wifi als de mogelijkheid er niet is om een kabel trekken. Of beter afwachten en achteraf een apparaat aanschaffen mocht dit nodig zijn?
mirp schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 11:21:
(Ik heb geen ervaring met de software die je gebruikt, maar misschien kan ik helpen)

De titan is toch twee gpu's van 3 gb in 1 gpu? En dan heet dat 6 gb. (ik denk dat je met een gpu van twee gb ram ook wel safe bent. Zolang je model maar in de ram van je gpu past voor gpu renderen)

De waterkoeler is niet echt stil en je wou toch muisstil? Of ga je de fans vervangen?

Hoe groot zijn je modellen en hoe groot zijn je bestanden in photoshop?

Wat voor scherm heb je?

Gebruik je al je 3d-en 2d software allemaal op hetzelfde moment?

Met welke apps ervaar je downtime?

Waarom wil je de 3930K? Voor het renderen?

Gebruik je cpu of gpu renderen?
  • Zoals Maratropa aangaf, bij de titan zit 6gb aan een gpu, dus wel een flink voordeel
  • Nou misschien heb ik me iets verkeerd uitgedrukt met muisstil, maar ik hoef geen kerncentrale onder mijn bureau te hebben staan haha :). Gewoon zo stil mogelijk, zolang het reëel en betaalbaar is!
  • Ik heb vaker photoshop bestanden die de 150mb passeren. Dus wel redelijk groot!
  • Ja ik gebruikt 2D en 3D op het zelfde moment. Tijdens het autocad tekenen is/kan het handig zijn om te switchen naar je 3D model en andersom!
  • Bij grote bestanden inladen in photoshop kan het zeer lang duren.
  • Bij complex 3D tekenwerk in Sketchup pro heeft mijn laptop er moeite mee. Bijvoorbeeld bij het roteren om het model heen of iets toevoegen etc.
  • Ook bij het programma Lumion heeft mijn laptop er moeite mee bij een complex bestand. Ook het inladen van een groot sketchup bestand in lumion heeft ie moeite mee. Dit ligt 100% aan de vram. Dit is een van de weinige dingen die ik echt zeker weet haha :P
  • Ik heb een sterkere CPU gepakt vanwege het cpu renderen in Podium en Vray. (4930k, als tip van Robbedem!)
  • Ik gebruik beide methoden om te renderen. Het ligt er maar net aan wat ik wil presenteren. Hoewel Lumion vooral voor gerenderde filmpjes is en Vray en Podium voor 2D renders.
Een voorbeeld van Lumion en hoe het werkt YouTube: The Architectural Visualization Industry is changed by Lumion. Find out why!.
Robbedem schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:15:
Een optie die hier nog niet vermeld is, is een GTX 690. Die heeft 4Gb Vram, is sneller dan een Titan en kost ongeveer evenveel.

(testresultaten van http://nl.hardware.info)
Met de waterkoeler zou hij wel veel beter kunnen overklokken:
be quiet! Dark Rock Pro 2
130W Low speed: 53,2°C - 21,5dB(A)
130W High speed: 40,6°C - 44,3dB(A)

Deze koeler zal dus echt niet meer stil zijn als hij een overgeklokte 3930 of 4930 gaat moeten koelen.
Eventueel zou deze koeler ook een optie kunnen zijn: Noctua NH-U14S (33 dB(A) bij 40°C) Deze is nog iets stiller dan de Noctua NH-D14 (35,6 dB(A) bij 40°C), maar het maximale koelvermogen is ook iets kleiner.

Als je stevig wilt overklokken, kan je echter niet om waterkoeling heen.
De NZXT Kraken X60 is dan zowat de beste (42 dB(A) bij 34,5°C), maar hij is moeilijk verkrijgbaar.
Dan volgen de Corsair Hydro H110 en de Corsair Hydro H100i
Als er veel gekoeld moet worden zal de H110 stiller zijn (41,4 dB(A) bij 36°C) dan de H100i (44,8dB(A) bij 36°C). De laatste kan echter stiller draaien als er minder koeling nodig is dankzij meegeleverde software: Corsair Link.
Bedankt voor de tip! Ik ga in iedergeval niet hardcore overclocken. Daar ben ik nog niet ervaren genoeg voor. Bedankt voor het mee denken!

Even over de kast die je in het winkelmandje hebt gedaan: Het liefste heb ik een Mid Tower, die ook nog een sleek design heeft zoals Lian Li PC-b10 en de Fractal R4 :)

Voor de rest heb ik 2 extra ventilatoren die ik wil toevoegen aan welke kast dan ook. Voor de extra airflow!
Ik heb dan vooral gekeken naar dit filmpje: Zijn fans en watercooler! Ik vind het geluid dat deze machine produceerd behoorlijk meevallen. Zeer acceptable voor mn toekomstige machine! YouTube: My Monster Video Editing Computer Build

Wellich toch eens kijken voor de Lian Li kast? Ik heb deze kast ook gezien op amazon en daar is ie (nog steeds duur...) maar wel nog verkrijgbaar voor rond de 200 euro. Mocht dit extra voordelen hebben (buiten dat ik dit een zeer mooie kast vind.. en sowieso langer dan 5 jaar kan mee gaan vanwege de uitstekende bouwkwaliteit - zie reviews)

Ik ben eventueel bereid om mijn budget iets op te schroeven mocht dit echt voordelen hebben.
Zijn de setjes RAM geheugen goed gekozen?

Echt enorm bedankt voor het meehelpen en denken!

• Robbedem
Als je dezelfde fans als in het filmpje wilt gebruiken, dat zijn deze: Noctua NF-F12 PWM, 120mm
Hier is een unboxing review door Linus Tech Tips: YouTube: Noctua NF-F12 Quiet Premium Direct Airflow Cooling Fan Unboxing & First Look Je kan deze (zoals in het filmpje gezegd wordt) best gebruiken voor bvb een CPU koeler of een radiator.
Als casefan gebruik je beter: Noctua NF-S12A PWM, 120mm, of een 140mm versie: Noctua NF-A14 PWM, 140mm

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik zou persoonlijk voor een goedkopere setup gaan waarmee je op dit moment alles kunt doen (bv een intel i7 4770(K), beginnend met 16 gb 1600 mhz ram, gtx 760/770/780 en misschien een tweede scherm), maar ik ben zelf maar hobbymatig bezig. Het geld dat je zo bespaart opzij zetten en over x aantal jaren (wanneer je misschien profesioneel bezig bent) een nieuwe pc kopen die weer helemaal up to date is. Je hebt nu een oudere laptop en je moet niet vergeten dat een huidige desktop van dezelfde prijs veel sneller is (met hand gekozen onderdelen geschikt voor een specifieke taak).

Maar je hebt een flink budget dus kan je voor high end stuff gaan. En omdat je zegt veel dingen tegelijk te doen is de hexacore beter voor cpu zware taken.

Als je een kast koopt let er dan even op dat die niet te klein is (niet dure en warme onderdelen in een kleine kast proppen) en waar veel fans in passen. Sommige moederborden hebben ingebouwde software om je fans te regelen en anders kun je kijken naar een fancontroller. Goede airflow heb je nodig als je lange tijd op de gpu gaat renderen. Omdat op een gaming kaart renderen veel meer warmte wordt geproduceerd dat bv op een professionele kaart (maar deze zijn niet interessant) is het belangrijk om je onderdelen koel te houden. Hou ook de temps van je onderdelen in de gaten.

Hieronder vind je een aantal links zodat je voor jezelf een beter beeld kan vormen over sommige onderdelen:

http://nl.hardware.info/r...-cinebench-115-resultaten
http://nl.hardware.info/p...ngen?tcId=283&specId=8873
http://www.hardware.fr/ar...rmances-applicatives.html
http://www.anandtech.com/...60x-ivy-bridge-e-review/3
http://nl.hardware.info/productinfo/benchmarks
http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date
http://www.eteknix.com/reviews/cooling/
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html
http://www.pugetsystems.com/all_articles.php (photoshop ram)

Heb je maratropa's advies al gevolgd?
'Zonder goeie benchmark data is het lastig kiezen. Ik zou op het lumion forum vragen of de makers mailen.'
Je kunt ook eerst even rondneuzen op hun forum: http://lumion3d.com/forum/general-discussion/ om te kijken of er topics zijn die je vragen beantwoorden.

''Ja ik gebruikt 2D en 3D op het zelfde moment. Tijdens het autocad tekenen is/kan het handig zijn om te switchen naar je 3D model en andersom!"

Je zou ook een extra scherm kunnen overwegen en deze onder elkaar zetten ipv naast elkaar.

"Bij grote bestanden inladen in photoshop kan het zeer lang duren."

SSD.

"Bij complex 3D tekenwerk in Sketchup pro heeft mijn laptop er moeite mee. Bijvoorbeeld bij het roteren om het model heen of iets toevoegen etc."

Dat komt door de te zwakke gpu van je laptop. Een leuke gaming kaart lost dit makkelijk op.

"Ik heb een sterkere CPU gepakt vanwege het cpu renderen in Podium en Vray. (4930k, als tip van Robbedem!)"

Kijk in het lijstje van cinebench benchmark van hardwareinfo. Of naar de benchmarks van hardware.fr en naar vray. Of hier: http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html (jouw cpu staat er denk ik ook tussen, 5.601)

[ Voor 3% gewijzigd door mirp op 18-09-2013 13:39 ]

Pagina: 1