Netwerkproblemen door iPad?

Pagina: 1
Acties:

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:23

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit echt met een heel apart probleem. Weet niet of ik het topic hier goed heb geplaatst maar anders zie ik dat vanzelf wel.

Tot eergisteren werkte mijn internet prima op al mijn apparaten (laptop, iMac, iPhone, iPad, blablabla), toen ik 's avonds achter mijn iPad zat kwam ik erachter dat m'n internet het niet deed, of tenminste, het was heel instabiel, traag en pagina's laadden niet goed. Reboots hielpen niet, Wi-Fi aan en uitzetten werkte niet, restore ook niet. Later kwam ik erachter dat op het moment dat ik mijn iPad aan heb staan (met Wi-Fi aan dus) het internet op mijn andere apparaten ook zo instabiel en traag werd. Als ik Wi-Fi uitzet op m'n iPad werkt alles weer perfect. Zet ik hem weer aan dan begint het gezeur weer.

Dit geldt alleen voor apparaten die met m'n AirPort zijn verbonden, niet de ExperiaBox.

Dat dit niet zo hoort is logisch, alleen kan ik het probleem niet achterhalen. Heb het probleem al eens eerder gehad met m'n iPhone, exact hetzelfde. WiFi aan, niks doet het meer qua internet. WiFi uit, alles doet het weer perfect. Toen heb ik hem gewoon met de modem beneden tijdelijk verbonden en toen ik het maanden later weer eens op m'n 2e router (AirPort Extreme) probeerde deed alles het gewoon, het probleem loste zichzelf op.

Voor de duidelijkheid: ik heb een glasvezelverbinding naar een ExperiaBox en daaraan heb ik een AirPort Extreme verbonden om op zolder ook nog bereik te hebben (mijn slaapkamer).

Heb al wat gezocht op Google maar ik kon nergens wat soortgelijks vinden. 8)7

Heb zelf al dingen geprobeerd als AirPort herstarten, modem herstarten, AirPort gereset, iPad gerestored, WiFi aan/uit, WiFi instellingen op iPad gereset, Safari instellingen gewist, AirPort instellingen veranderd (DHCP naar Statisch, heeft niet geholpen dus heb het weer teruggezet).

Al met al een raar verhaal. Het is echt van het één op het andere moment, snap er niks van.

Hoop echt dat jullie me kunnen helpen.. :?

Marco.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Ontvangen alle devices een IP adres via DHCP?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11 11:31
Hallo Marco,

Je probleem klinkt mij niet geheel onbekend in de oren. Wij hebben een soortgelijk probleem "gehad" in mijn werkomgeving. Ik zal je de volledige voor geschiedenis besparen, er zijn een stuk of 30 raadsleden die elke dinsdag avond bij ons vergaderen. Allemaal hebben ze een iPad en maken er goed gebruik van. In de vergaderruimte is ook een audio systeem geïnstalleerd welke op 2.4 GHz opereert. Na enkele vergaderingen kwamen klachten binnen dat er ruis en andere verstoringen optraden tijdens de vergadering. Dusdanig storend dat mensen niet meer te verstaan zijn tijdens de vergadering.

Wij hebben een netwerk guru die al een aantal jaren rondloopt bij ons die met de precieze oorzaak van het probleem aankwam. Ondanks standaarden voor draadloze netwerkcommunicatie bleken de iPads een vreselijke stoorzender. Dit terwijl de WiFi kanalen van beide systemen vastlagen en ver genoeg uitelkaar geconfigureerd zijn dat normale interferentie niet mogelijk zou moeten zijn. Deze guru doet gecompliceerde netwerk implementaties over de hele wereld, dus zijn probleemstelling werd serieus genomen. Nadat we een test hadden gedraaid om de iPads op de 5GHz band te laten werken bleek zijn analyse de juiste, vanaf dat moment geen verstoringen meer tijdens vergaderingen.

Nu weet ik niet of er meer apparaten van Apple of andere producenten ook deze zelfde rare eigenschap hebben, maar het veranderen van de WiFi band heeft voor ons zeker geholpen.

Ik hoop dat je hier misschien wat mee kunt.

Groeten Marco :)

Twitch Kanaal

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
ExperiaBox, bedoel je de v8?

Wat je kan doen is tijdens zo'n storing op alle apparaten proberen in te loggen. Dus met een bedraad apparaat gewoon inloggen op je AirPorts en Experiabox. Als je ergens niet meer in komt weet je in elk geval waar je moet zoeken.

Als je dubbel NAT hebt, of verkeerde multicast configuratie (en dat heeft KPN vrij vaak) kan je een broadcast storm krijgen die je netwerk platlegt.

Sommige ExperiaBoxen hebben een 'allow multicast from wireless network' optie die soms uit staat, en soms juist aan. Dat veranderen kan je ook helpen.

Als je uiteindelijk echt wil weten wat er mis is zal je wifi sniffers moeten gebruiken en packetsniffers op je vaste netwerk, want een netwerk dat zomaar stopt met werken heeft vast wel duidelijke indicaties waarom.

Als je wil weten of het wifi-specifiek is kan je ook met iets als iStumbler/netstumbler of inSSIDer kijken of je netwerkparamters keihard achteruit gaan zodra je je iPad aan zet. Dus bijv. meer storing of slechter signaal.

Op het moment dat je kan elimineren welke netwerklaag verantwoordelijk is voor de problemen kan je al wat beter zoeken.