Beste mede forumsgebruikers,
Ik ben bezig met het samenstellen van een compleet systeem (exclusief triviale randapparatuur zoals muis en keybord) ter vervanging van mijn hudige HP EliteBook 8540w. Het systeem zal enkel Linux draaien. Ik wil er graag 2 (of 3) goede monitoren bij hebben, en des te hogere resolutie des te beter want ik doe veel analyse werk op mijn systeem. Verder heb ik veel werkgeheugen nodig en een redelijke snelle CPU (performance per core >> aantal cores), de grafische kaart is primair bedoeld voor het doen van berekeningen op de GPU + schermen aansturen maar af en toe zal ik er ook een spelletje (Steam) op draaien.
De randvoorwaarden zijn dus als volgt:
- max €2000 (en alles moet bij Azerty kunnen worden aangeschaft (ivm regels op 't werk))
- moet Linux (3.10+) goed kunnen draaien (iemand problemen met een van onderstaande componenten?)
- moet tenminste 2 monitoren kunnen aansturen, wellicht ooit 3
- moet niet al te luidruchtig zijn (staat naast het bureau in de woonkamer)
- moet redelijk efficient zijn (goede balans efficientie vs performance)
De vraag is of ik met onderstaande configuratie de meeste waarde krijg voor mijn geld, en of ik nog (kleine) dingen over het hoofd heb gezien (extra koeling nodig?).
Bij voorbaat dank voor het advies!
Ik ben bezig met het samenstellen van een compleet systeem (exclusief triviale randapparatuur zoals muis en keybord) ter vervanging van mijn hudige HP EliteBook 8540w. Het systeem zal enkel Linux draaien. Ik wil er graag 2 (of 3) goede monitoren bij hebben, en des te hogere resolutie des te beter want ik doe veel analyse werk op mijn systeem. Verder heb ik veel werkgeheugen nodig en een redelijke snelle CPU (performance per core >> aantal cores), de grafische kaart is primair bedoeld voor het doen van berekeningen op de GPU + schermen aansturen maar af en toe zal ik er ook een spelletje (Steam) op draaien.
De randvoorwaarden zijn dus als volgt:
- max €2000 (en alles moet bij Azerty kunnen worden aangeschaft (ivm regels op 't werk))
- moet Linux (3.10+) goed kunnen draaien (iemand problemen met een van onderstaande componenten?)
- moet tenminste 2 monitoren kunnen aansturen, wellicht ooit 3
- moet niet al te luidruchtig zijn (staat naast het bureau in de woonkamer)
- moet redelijk efficient zijn (goede balans efficientie vs performance)
De vraag is of ik met onderstaande configuratie de meeste waarde krijg voor mijn geld, en of ik nog (kleine) dingen over het hoofd heb gezien (extra koeling nodig?).
Bij voorbaat dank voor het advies!
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 198,90 | € 198,90 |
| 1 | Asus Z87-PRO | € 166,90 | € 166,90 |
| 1 | MSI N650Ti TF 2GD5/OC BE | € 153,50 | € 153,50 |
| 2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 104,40 | € 208,80 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Pearl Black | € 88,33 | € 88,33 |
| 2 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 243,90 | € 487,80 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 37,51 | € 37,51 |
| 1 | Corsair Vengeance CML32GX3M4A1600C10 | € 250,99 | € 250,99 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 660 Watt | € 144,50 | € 144,50 |
| 1 | Samsung 840 series Pro 256GB | € 193,93 | € 193,93 |