Fanless HTPC + losse server voor multiple streams

Pagina: 1
Acties:

• MaartenKoller
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-01 14:36
----------
HTPC
----------

Momenteel gebruik ik voor het kijken van series en films een WD TV Live maar ik mis reactiesnelheid, afspelen van Hi10P, bepaalde audiostreams, en alles wat je van een moderne mediaspeler(software) verwacht (Boxee/XBMC/Plex) zoals een mooie interface met filmposters, beschrijving, ondertitelselectie, etc.

Ook wil ik weleens een video van youtube of Vimeo bekijken op mijn tv, de plugin voor youtube op mijn WD vind ik echt niks. Ik ben opzoek naar dezelfde ervaring als ik op mijn desktop heb.

Ik wil blu-rays af kunnen spelen.

Daarnaast heb ik af en toe een vergadering bij mij thuis waarvoor ik mijn tv als presentatiescherm wil gebruiken.

En, hoewel ik geen audiofiel ben heb ik wel een bloedhekel aan gezoem/geluid als ik midden in een spannende film of serie zit. Omdat de verschillende kasten die ik bekeken heb niet goed in mijn tv-meubel passen, en enkele fanless-kasten wel, heb ik me daarin verdiept. Ik heb enkele reviews gelezen van de Streacom FC8 Evo en die bevielen me wel, vandaar mijn keuze voor deze kast.

Als laatste ben ik van plan een emulator te installeren (Dolphin bijvoorbeeld) om af en toe een game te kunnen doen. Echt gamen doe ik wel op mijn dekstop, maar een game op 720p moet ook weleens kunnen.

Er komt Windows 7 of 8 op.

De uiteindelijke setup is als volgt:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 58,45€ 58,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Streacom FC8 Evo Zwart€ 132,-€ 132,-
1Kingston HyperX KHX18C9X3K2/8X€ 69,99€ 69,99
1Teac BD-C26SS-A93 Zwart€ 81,08€ 81,08
1Mini-box picoPSU 120 + 80W Adapter Power Kit€ 65,95€ 65,95
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 136,62€ 136,62
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 619,09

Beide genoemde reviews geven aan dat het MSI bordje een van de weinige is die goed past voor de APU die ik wil, dus ik heb wat dat betreft ook niet echt verder gekeken.

Over de APU heb ik lang nagedacht. In de eerste instantie wilde ik gewoon de HTPC best buy guide van januari 2013 volgen. Zoals daarin ook al werd aangegeven zou je als je wat meer power wilt kunnen kijken naar de A10 APU's. Ik vind ze echter momenteel nogal prijzig. De prijs/cpu-power is wat minder en zoveel rekenkracht zal ik niet nodig gaan hebben. Daarnaast, gezien mijn fanless kast, wil ik een lage processor met een lage TDP. Vandaar mijn keuze voor de A6-6400K. Als ik naar dit filmpje kijk dan lijkt hij me krachtig genoeg. De K-versie kan gemakkelijk aangepast worden mocht ik bijvoorbeeld willen undervolten als e.e.a. toch te warm worden, en overclocken behoort ook tot de mogelijkheden als ik daarmee zou willen experimenteren.
De prijs valt ook mee waardoor ooit een upgrade (mocht blijken dat ik toch meer power wil) ook makkelijker kan.

De kast: fanless + de juiste afmetingen en goede reviews. Hij ziet er nog mooi uit ook. En wat betreft warm worden: mocht het ooit echt heel warm weer worden dan kan ik altijd nog een (usb) ventilatortje op de vinnen van de kast richten.

Geheugen: niets bijzonders.

Blu-ray speler: geschikt voor deze kast

SSD: Ik heb CiPHER's blog gelezen. Enough said... toch? Mocht ik mijn HTPC eens willen meenemen (vakantie, op bezoek bij...) dan wil ik ook wel wat films/series/games kunnen opslaan. Vandaar een wat grotere uitvoering. Daarnaast kan ik eventueel mijn server wat ontlasten mocht blijken dat die het zwaar krijgt bij teveel downloads + upstreams (door een serie-seizoen naar mn htpc te kopieren en daar vanaf te kijken ipv van de server, als dat nog niet duidelijk was ;)).
(En wat meer veiligheid als de stroom eens uitvalt.)

Waar ik me de meeste vragen bij heb is de voeding: is deze wel voldoende? Deze review geeft aan van wel maar die gebruikt bij een 120W PSU ook een 120W adapter. Dat vind ik logisch klinken. De PicoPSU die ik heb uitgezocht wordt gezamelijk verkocht, 120 watt PSU, met 80 watt adapter. Kan iemand me dat verschil uitleggen?

----------
Server
----------

Ter info: Ik zit op 100/100 glasvezel.

De server gaat dienen als 24/7 download + upstream station. Voorlopig torrents. Later ook usenet.
Verder is het de bedoeling dat 2 familieleden er met hun eigen WD TV Live op kunnen inloggen en er media vanaf kunnen spelen. Mogelijk dat ik nog eens een vriend of twee toegang geef. In een 'perfect storm' zullen er dan 5 1080p streams geleverd moeten worden.

Ik ben van plan er FreeNAS op te zetten met ZFS. Over ZFS hoor ik goede dingen namelijk. de ins-en-outs weet ik er niet van.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,53€ 55,53
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 122,-€ 122,-
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 114,90€ 114,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,88

Deze is gebaseerd op MUX's Zuinige Server blog uit maart 2013.

Voor een server is 3 TB natuurlijk niet echt bijzonder. Maar na de aankoop van beide pc's is mijn geld een beetje op en eerst die 3TB maar eens vol krijgen ;). Later zal ik er vermoedelijk nog 2 of 3 van dezelfde schijven inzetten.

De SSD die ik heb uitgekozen is gewoon een van de goedkopere, uit het blog van CiPHER heb ik begrepen dat als ik alleen caching gebruik iedere SSD voldoende is. In elk geval gaat er geen cruciale data op komen, dus backups/extra veiligheid zijn niet nodig.

Mijn vraag bij deze server is dus: Is er genoeg power om in elk geval drie 1080p streams aan te kunnen?. Zo nee, welke aanpassing zou dan nodig zijn?

Alle opmerkingen, tips of vragen zijn welkom!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Waarom een 240GB SSD voor een HTPC terwijl je al je content gaat streamen vanaf de server? Ik snap je motivatie erachter wel, maar hoe vaak denk je dat dit in de praktijk gaat gebeuren, en is het die meerprijs wel waard dan? Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om ook maar mn HTPC ergens mee naartoe te nemen. Daar zijn Raspberry Pi's voor uitgevonden in combinatie met externe HDD's ;) En bij down-time van je server lijkt me dat je weinig zin hebt om een film te gaan kijken maar drukker bezig bent om je server weer up te krijgen :P
Tot slot kies je voor 8GB DDR3-1866 icm een Richland APU. Waarom 8GB en waarom DDR3-1866? Met 4GB heb je zat voor HTPC-doeleinden, en een Richland-APU profiteert veel meer van DDR3-2133. De meeste games gaan prima met 4GB; als je 8GB voor je games nodig hebt zul je over het algemeen ook tekort schieten in je GPU, dus de meerwaarde van 8GB t.o.v. 4GB is verwaarloosbaar.

Dan de server. Wat betreft de hardware lijkt het allemaal leuk te kloppen, maar 16GB geheugen voor een FreeNAS omgeving met maar 1 disk?? Het lijkt me wat overkill... Ook hier volstaat 4GB prima.
Wat performance betreft mbt streamen van 3x 1080p heb je genoeg rekenkracht in huis en ook je storage kan dit snel genoeg aanbieden. De vraag is wel of je netwerk dit goed aankan. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een duo ethernetkaartje erin en een 2Gbit-verbinding maken naar je switch. Hoe dat met FreeNAS samen gaat durf ik niet zo te zeggen; daar heb ik geen ervaring mee. Op mn ESXi-host werkt dat in ieder geval prima.

iRacing Profiel

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20
Eens met bovenstaand commentaar. Ik vraag me alleen af of een paar videostreams een Gigabit netwerk vol gaan trekken. Sowieso is de doorvoersnelheid van 1 HDD al niet veel meer dan 1 Gigabit. Daarnaast is het streamen van films ook niet heel intensief, wat voor bitrate heeft een standaard 1080p mkv? 10Megabit/s?

Waar ik wel wat aandacht al zou besteden is het gebruiken van de server als downloadstation icm steamen. Mijn ervaring is dat het parren/rarren van grote videobestanden behoorlijk i/o intensief is. Ik kan je garanderen dat bij het gebruik van 1 HDD voor zowel het downloaden als streamen je niet vloeiend 2 HD streams kan bekijken tijdens het parren/rarren. Het gebruik van de SSD als cache kan hierbij inderdaad een oplossing bieden, alleen weet ik niet hoe dit in de praktijk gaat werken. In ieder geval iets om rekening mee te houden bij het configureren van de software.

Qua HTPC valt het me op dat je best een dure oplossing kiest. Overigens geef ik zeker toe dat het een zeer mooie oplossing is en technisch redelijk goed uitgewerkt. Wanneer performance, flexibiliteit en het afspelen van blu-ray disks een vereiste is, kom je inderdaad al snel op een dergelijke build uit. Ik zou alleen niet weten wat je met 8GB moet (zoals kroegtijger al aangeeft). Zelfs 2133 MHz geheugen is zeer discutabel bij een A6. Hoe meer shaders er in de GPU zitten, hoe meer bandbreedte je nodig hebt om ze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Een A6 heeft zo uit m'n hoofd 192 shaders tegen 384 in een A10. Bij een A10 heeft sneller geheugen een behoorlijke invloed, maar bij een A6 schat ik dat het effect zeer klein is. 1600MHz geheugen is misschien al maximaal, 1866Mhz heeft misschien een kleine verbetering. Benchmarks kunnen uitslag geven.

Ik kan zo snel geen benchmark vinden waarbij het stroomverbruik van een A6 is getest, maar 80W kan aan de lage kant zijn (zeker over een paar jaar wanneer het maximale vermogen van de adapter wat is gedaald) bij maximale belasting. Het is namelijk zo dat wanneer je een picopsu hebt van 120W en een adapter van 80W, dat de combi maximaal 80W kan leveren. Een picoPSU kan immer niet magisch van 80W ingangsvermogen 120W maken. Typisch zal bovenstaande setup geen 80W gaan verstoken (lang niet), maar bij kortstondige zware belasting zal deze de 80W best wel eens kunnen halen (als ik een benchmark van een A6-5400k erbij pak http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-20.html). Je zal voor de zekerheid dus het beste een zwaardere adapter moeten kopen. http://www.logicsupply.nl/power-supplies/ac-adapters/ of pricewatch: Streacom Streacom Nano150 PSU

Het laatste waar je aan moet denken is dat volledig passief leuk is, maar je hebt iets van luchtverplaatsing nodig om je setup niet te warm te laten worden. Zo'n passieve kast is fantastisch wanneer de kast zelf z'n warmte makkelijk kwijt kan, maar wanneer je deze kast zo krap plaatst dat er geen koele lucht bij de koelribben komt zal het geheel toch oververhit raken.

• kroegtijger
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:
Eens met bovenstaand commentaar. Ik vraag me alleen af of een paar videostreams een Gigabit netwerk vol gaan trekken. Sowieso is de doorvoersnelheid van 1 HDD al niet veel meer dan 1 Gigabit. Daarnaast is het streamen van films ook niet heel intensief, wat voor bitrate heeft een standaard 1080p mkv? 10Megabit/s?
Met 1Gbit redt je het in principe ook prima hoor; het is meer met het oog op de toekomst waarin er steeds meer netwerk-traffic komt, en multitasken daarin steeds gebruikelijker is.
Waar ik wel wat aandacht al zou besteden is het gebruiken van de server als downloadstation icm steamen. Mijn ervaring is dat het parren/rarren van grote videobestanden behoorlijk i/o intensief is. Ik kan je garanderen dat bij het gebruik van 1 HDD voor zowel het downloaden als streamen je niet vloeiend 2 HD streams kan bekijken tijdens het parren/rarren. Het gebruik van de SSD als cache kan hierbij inderdaad een oplossing bieden, alleen weet ik niet hoe dit in de praktijk gaat werken. In ieder geval iets om rekening mee te houden bij het configureren van de software.
Dat klopt inderdaad ook ja :) Je kan wat dat betreft er beter een 2e HDD naast zetten die je puur voor downloaden en het verwerken van je downloads wordt gebruikt, en daarna zn content moved naar je data-storage. Als je dat op hetzelfde volume wilt houden, dan is een snellere storage-oplossing aan te raden (raid0, 10 of SSD of iets dergelijks), maar daarmee stijgt de prijs direct aanzienlijk.
Qua HTPC valt het me op dat je best een dure oplossing kiest. Overigens geef ik zeker toe dat het een zeer mooie oplossing is en technisch redelijk goed uitgewerkt. Wanneer performance, flexibiliteit en het afspelen van blu-ray disks een vereiste is, kom je inderdaad al snel op een dergelijke build uit. Ik zou alleen niet weten wat je met 8GB moet (zoals kroegtijger al aangeeft). Zelfs 2133 MHz geheugen is zeer discutabel bij een A6. Hoe meer shaders er in de GPU zitten, hoe meer bandbreedte je nodig hebt om ze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Een A6 heeft zo uit m'n hoofd 192 shaders tegen 384 in een A10. Bij een A10 heeft sneller geheugen een behoorlijke invloed, maar bij een A6 schat ik dat het effect zeer klein is. 1600MHz geheugen is misschien al maximaal, 1866Mhz heeft misschien een kleine verbetering. Benchmarks kunnen uitslag geven.
je zou ook voor een Trinity APU kunnen nemen; dat is voor deze eisen ook al meer dan genoeg en is DDR3-1600 prima.
Ik kan zo snel geen benchmark vinden waarbij het stroomverbruik van een A6 is getest, maar 80W kan aan de lage kant zijn (zeker over een paar jaar wanneer het maximale vermogen van de adapter wat is gedaald) bij maximale belasting. Het is namelijk zo dat wanneer je een picopsu hebt van 120W en een adapter van 80W, dat de combi maximaal 80W kan leveren. Een picoPSU kan immer niet magisch van 80W ingangsvermogen 120W maken. Typisch zal bovenstaande setup geen 80W gaan verstoken (lang niet), maar bij kortstondige zware belasting zal deze de 80W best wel eens kunnen halen (als ik een benchmark van een A6-5400k erbij pak http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-20.html). Je zal voor de zekerheid dus het beste een zwaardere adapter moeten kopen. http://www.logicsupply.nl/power-supplies/ac-adapters/ of pricewatch: Streacom Streacom Nano150 PSU

Het laatste waar je aan moet denken is dat volledig passief leuk is, maar je hebt iets van luchtverplaatsing nodig om je setup niet te warm te laten worden. Zo'n passieve kast is fantastisch wanneer de kast zelf z'n warmte makkelijk kwijt kan, maar wanneer je deze kast zo krap plaatst dat er geen koele lucht bij de koelribben komt zal het geheel toch oververhit raken.

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[knip]

Een valide opmerking hierboven. Bij steaming diensten zoals Netflix, valt het gebruik volledig terug op de AMD CPU waarbij deze (volgens gebruikers), continue rond de 60-70% belasting blijft hangen. Het afspelen op zich geeft dus geen probleem maar de constante CPU belasting (en bijbehorende warmte-ontwikkeling), misschien wel.

Edit: bij gebruik van Windows 7 en Silverlight geldt het bovenstaande, voor Windows 8 is er een aparte Netflix app en die gebruikt wel het GPU gedeelte van de AMD's en wordt de CPU aanzienlijk minder belast. Dat heb ik inmiddels getest.

[ Voor 6% gewijzigd door hardware-lover op 23-09-2013 00:28 ]

Testing, one, two ...

• MaartenKoller
Wauw, bedankt voor alle (uitgebreide) reacties!
kroegtijger schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:48:
Waarom een 240GB SSD voor een HTPC terwijl je al je content gaat streamen vanaf de server? Ik snap je motivatie erachter wel, maar hoe vaak denk je dat dit in de praktijk gaat gebeuren, en is het die meerprijs wel waard dan? Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om ook maar mn HTPC ergens mee naartoe te nemen. Daar zijn Raspberry Pi's voor uitgevonden in combinatie met externe HDD's ;) En bij down-time van je server lijkt me dat je weinig zin hebt om een film te gaan kijken maar drukker bezig bent om je server weer up te krijgen :P
Tot slot kies je voor 8GB DDR3-1866 icm een Richland APU. Waarom 8GB en waarom DDR3-1866? Met 4GB heb je zat voor HTPC-doeleinden, en een Richland-APU profiteert veel meer van DDR3-2133. De meeste games gaan prima met 4GB; als je 8GB voor je games nodig hebt zul je over het algemeen ook tekort schieten in je GPU, dus de meerwaarde van 8GB t.o.v. 4GB is verwaarloosbaar.
Je punt wat betreft het meenemen van de HTPC kwam wel erg aan moet ik zeggen. Dat is natuurlijk inderdaad iets wat in de praktijk eigenlijk niet voorkomt, als ik eerlijk tegen mezelf ben.
Bij de SSD heb ik nog enkele extra overwegingen (erbij verzonnen omdat ik hem gewoon wil hebben en zo mezelf overtuig dat de SSD het geld waard is? misschien wel ja ;)): Hij is dubbel zo groot, bijna dubbel zo snel en heeft bijna dubbel zoveel IOPS als de 120GB versie. Maar hij is niet dubbel zo duur. Doordat hij groter is zal ik hem minder snel vol krijgen wat de snelheid e.d. ten goede komt (mijn desktop SSD (Vertex 3) zit bijna helemaal vol, wat ik toch meen te merken in snelheid). Daarnaast wil ik ook wat ruimte hebben voor image-files van games e.d.

RAM: Bedankt, dat is een goede opmerking, ik heb het aangepast van 8 naar 4GB. Wél blijf ik voor 1866Mhz gaan omdat dit de max is voor deze CPU, zegt de specs pagina van Tweakers tenminste. AMD heeft zelf geen specs online staan gek genoeg --> wat me sterk lijkt maar ik kan de nieuwe A-processoren gewoon niet vinden.
kroegtijger schreef op maandag 16 september 2013 @ 10:48:Dan de server. Wat betreft de hardware lijkt het allemaal leuk te kloppen, maar 16GB geheugen voor een FreeNAS omgeving met maar 1 disk?? Het lijkt me wat overkill... Ook hier volstaat 4GB prima.
Wat performance betreft mbt streamen van 3x 1080p heb je genoeg rekenkracht in huis en ook je storage kan dit snel genoeg aanbieden. De vraag is wel of je netwerk dit goed aankan. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een duo ethernetkaartje erin en een 2Gbit-verbinding maken naar je switch. Hoe dat met FreeNAS samen gaat durf ik niet zo te zeggen; daar heb ik geen ervaring mee. Op mn ESXi-host werkt dat in ieder geval prima.
Het is wel de bedoeling om de server op relatief korte termijn uit te breiden. Ik verwacht er over een half jaar tot een jaar in totaal 4 schijven in te hebben zitten (4x 3TB-drives). Aangezien ik er FreeNAS op wil gaan draaien en hun hardware aanbevelingen-pagina geeft eigenlijk aan: "hoe meer RAM hoe beter, en 16GB is een 'sweetspot' voor de meeste gebruikers".

Misschien begrijp ik het niet helemaal maar wat doet zo'n duo ethernet precies? Mijn switch is 1Gbit, mijn glasvezel is 100Mbit (up zowel als down). Als de server dan 2Gbit kan pompen, dan kan hij dit vervolgens toch nergens kwijt?
Daar zeg je wat inderdaad. Meerdere schijven zouden wel beter zijn natuurlijk, nu even geen geld voor, maar zoals ik hierboven schreef hoop ik dus binnen een jaar met 4 schijven te zitten. Maar misschien nog belangrijker: als ik me niet vergis kan ik uiteindelijk toch instellen op welk tijdstip er geparred/rarred wordt? Dan doe ik dan 's nachts en op werkdagen, en zal ik nergens last van gaan hebben :).
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:Qua HTPC valt het me op dat je best een dure oplossing kiest.
Ssst! Niet tegen m'n vriendin zeggen! ;)
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:Overigens geef ik zeker toe dat het een zeer mooie oplossing is en technisch redelijk goed uitgewerkt. Wanneer performance, flexibiliteit en het afspelen van blu-ray disks een vereiste is, kom je inderdaad al snel op een dergelijke build uit.
Zie je wel schat? Het is gewoon nodig! ;)

Maar even serieus: voor iets goeds heb ik geld over. Ik wil ook dat het nog een lange tijd mee gaat (tot 4K mainstream wordt zeg maar) en het moet lekker snappy en veelzijdig zijn.
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:Ik zou alleen niet weten wat je met 8GB moet (zoals kroegtijger al aangeeft). Zelfs 2133 MHz geheugen is zeer discutabel bij een A6. Hoe meer shaders er in de GPU zitten, hoe meer bandbreedte je nodig hebt om ze zo efficiënt mogelijk te laten werken. Een A6 heeft zo uit m'n hoofd 192 shaders tegen 384 in een A10. (...)
Volgens de specs zou de APU maximaal 1866Mhz aan kunnen.
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:Ik kan zo snel geen benchmark vinden waarbij het stroomverbruik van een A6 is getest, maar 80W kan aan de lage kant zijn (zeker over een paar jaar wanneer het maximale vermogen van de adapter wat is gedaald) bij maximale belasting. Het is namelijk zo dat wanneer je een picopsu hebt van 120W en een adapter van 80W, dat de combi maximaal 80W kan leveren. Een picoPSU kan immer niet magisch van 80W ingangsvermogen 120W maken. Typisch zal bovenstaande setup geen 80W gaan verstoken (lang niet), maar bij kortstondige zware belasting zal deze de 80W best wel eens kunnen halen (als ik een benchmark van een A6-5400k erbij pak http://www.tomshardware.c...00k-a6-5400k,3224-20.html). Je zal voor de zekerheid dus het beste een zwaardere adapter moeten kopen. http://www.logicsupply.nl/power-supplies/ac-adapters/ of pricewatch: Streacom Streacom Nano150 PSU
Wow dat is een goede opmerking, dank je wel! Ik schreef al, ik snap die match met 120W psu + 80W adapter helemaal niet. Die Streacom suggestie is een goede, ware het niet dat precies de combinatie met het gekozen moederbord voor problemen lijkt te zorgen. Ik ga nu voor een aparte 120W PicoPSU + losse 120W adapter, zoals waar je naar linkte (Logicsupply).
jaapsander schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:27:Het laatste waar je aan moet denken is dat volledig passief leuk is, maar je hebt iets van luchtverplaatsing nodig om je setup niet te warm te laten worden. Zo'n passieve kast is fantastisch wanneer de kast zelf z'n warmte makkelijk kwijt kan, maar wanneer je deze kast zo krap plaatst dat er geen koele lucht bij de koelribben komt zal het geheel toch oververhit raken.
Goeie tip, maar hij zal uiteindelijk best wat 'lucht' over hebben aan de kant waar de vinnen zitten. En anders kan ik hem nog verplaatsen naar een volledig 'vrije' plek zodat hij echt kan 'ademen'.
kroegtijger schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:41:
je zou ook voor een Trinity APU kunnen nemen; dat is voor deze eisen ook al meer dan genoeg en is DDR3-1600 prima.
Klopt, alleen als ik nu kijk naar de totale investering van rond de 600 euro en kijk naar het prijsverschil (Trinity A4-5300 = 40 euro ongeveer momenteel, Richland A6-6400K = 60-65 euro ongeveer) wat ik afzet tegen de performance dan is die 20-25 euro extra op het hele bedrag ongeveer 3% - 4% terwijl de CPU power met een groter percentage dan dat toeneemt. Daarnaast is er momenteel geen noemenswaardig prijsverschil tussen DD3-1866 en 1600.

----------------

Nogmaals erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga binnenkort maar eens de lokale computerwinkel blij maken met een bestelling :)

• kroegtijger
MaartenKoller schreef op zondag 22 september 2013 @ 23:43:
Wauw, bedankt voor alle (uitgebreide) reacties!

[...]

Je punt wat betreft het meenemen van de HTPC kwam wel erg aan moet ik zeggen. Dat is natuurlijk inderdaad iets wat in de praktijk eigenlijk niet voorkomt, als ik eerlijk tegen mezelf ben.
Bij de SSD heb ik nog enkele extra overwegingen (erbij verzonnen omdat ik hem gewoon wil hebben en zo mezelf overtuig dat de SSD het geld waard is? misschien wel ja ;)): Hij is dubbel zo groot, bijna dubbel zo snel en heeft bijna dubbel zoveel IOPS als de 120GB versie. Maar hij is niet dubbel zo duur. Doordat hij groter is zal ik hem minder snel vol krijgen wat de snelheid e.d. ten goede komt (mijn desktop SSD (Vertex 3) zit bijna helemaal vol, wat ik toch meen te merken in snelheid). Daarnaast wil ik ook wat ruimte hebben voor image-files van games e.d.
Ik snap de factor van hem graag willen hebben, maar de dubbele snelheid / IOPS ga je bij Htpc gebruik niet merken. Mocht je dus willen besparen, dan kan je daar snijden zonder compromissen te hoeven maken in het eind-resultaat.
RAM: Bedankt, dat is een goede opmerking, ik heb het aangepast van 8 naar 4GB. Wél blijf ik voor 1866Mhz gaan omdat dit de max is voor deze CPU, zegt de specs pagina van Tweakers tenminste. AMD heeft zelf geen specs online staan gek genoeg --> wat me sterk lijkt maar ik kan de nieuwe A-processoren gewoon niet vinden.
Er staat me bij dat zo'n beetje alle Richland APU's profiteren van 2133, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Is wel iets om even na te gaan.
[...]

Het is wel de bedoeling om de server op relatief korte termijn uit te breiden. Ik verwacht er over een half jaar tot een jaar in totaal 4 schijven in te hebben zitten (4x 3TB-drives). Aangezien ik er FreeNAS op wil gaan draaien en hun hardware aanbevelingen-pagina geeft eigenlijk aan: "hoe meer RAM hoe beter, en 16GB is een 'sweetspot' voor de meeste gebruikers".
Met FreeNAS is 16GB inderdaad weeer wat nuttiger aan het worden, maar dan nog zit je erg hoog en kan je met een dergelijke setup veel meer bedienen dan 4 disks. Ook hier geldt weer, is als er budget is, is het mooi. Zo niet, dan kan je daar ook snijden.
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar wat doet zo'n duo ethernet precies? Mijn switch is 1Gbit, mijn glasvezel is 100Mbit (up zowel als down). Als de server dan 2Gbit kan pompen, dan kan hij dit vervolgens toch nergens kwijt?
Gooi je alles over die 100mbit dan? Ik neem toch aan dat je clients lokaal draaien en dus gewoon via gigabit verbonden kunnen zijn?
[...]

Daar zeg je wat inderdaad. Meerdere schijven zouden wel beter zijn natuurlijk, nu even geen geld voor, maar zoals ik hierboven schreef hoop ik dus binnen een jaar met 4 schijven te zitten. Maar misschien nog belangrijker: als ik me niet vergis kan ik uiteindelijk toch instellen op welk tijdstip er geparred/rarred wordt? Dan doe ik dan 's nachts en op werkdagen, en zal ik nergens last van gaan hebben :).
Je krijgt niet zo snel problemen hoor. Zolang je maar een beetje slim indeelt is er niet veel aan de hand. Ik gebruik zelf 2x 3000DM001's van Seagate, en dat draait als een trein voor data-storage. Meerdere streams en unrarren / parren op 1 disk is geen bezwaar; alles blijft soepel door draaien. Wel heb ik mijn MySQL op een aparte disk gezet (en aparte VM) aangezien deze wel heel disk-intensief kan zijn af en toe. Met name als de Newznab weer flink wat te verwerken heeft merk je dat daar de IOPS echt van belang worden.
[...]

Ssst! Niet tegen m'n vriendin zeggen! ;)

[...]

Zie je wel schat? Het is gewoon nodig! ;)

Maar even serieus: voor iets goeds heb ik geld over. Ik wil ook dat het nog een lange tijd mee gaat (tot 4K mainstream wordt zeg maar) en het moet lekker snappy en veelzijdig zijn.

[...]

Volgens de specs zou de APU maximaal 1866Mhz aan kunnen.

[...]

Wow dat is een goede opmerking, dank je wel! Ik schreef al, ik snap die match met 120W psu + 80W adapter helemaal niet. Die Streacom suggestie is een goede, ware het niet dat precies de combinatie met het gekozen moederbord voor problemen lijkt te zorgen. Ik ga nu voor een aparte 120W PicoPSU + losse 120W adapter, zoals waar je naar linkte (Logicsupply).

[...]

Goeie tip, maar hij zal uiteindelijk best wat 'lucht' over hebben aan de kant waar de vinnen zitten. En anders kan ik hem nog verplaatsen naar een volledig 'vrije' plek zodat hij echt kan 'ademen'.

[...]

Klopt, alleen als ik nu kijk naar de totale investering van rond de 600 euro en kijk naar het prijsverschil (Trinity A4-5300 = 40 euro ongeveer momenteel, Richland A6-6400K = 60-65 euro ongeveer) wat ik afzet tegen de performance dan is die 20-25 euro extra op het hele bedrag ongeveer 3% - 4% terwijl de CPU power met een groter percentage dan dat toeneemt. Daarnaast is er momenteel geen noemenswaardig prijsverschil tussen DD3-1866 en 1600.

----------------

Nogmaals erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga binnenkort maar eens de lokale computerwinkel blij maken met een bestelling :)

iRacing Profiel

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-04 07:03

GHE

Als je met het probleem zit dat je te weinig ruimte op je SSD in je desktop hebt, dan zou ik toch voor de Crucial 2.5" M500 240GB gaan en die in je desktop zetten, dan kan je huidige SSD naar de HTPC. Het is dan wel niet de meest betrouwbare, maar ik zou die gebruiken zolang die het nog doet.

• MaartenKoller
kroegtijger schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:28:
[...]

Ik snap de factor van hem graag willen hebben, maar de dubbele snelheid / IOPS ga je bij Htpc gebruik niet merken. Mocht je dus willen besparen, dan kan je daar snijden zonder compromissen te hoeven maken in het eind-resultaat.
Weet je, eigenlijk heb je ook gewoon gelijk. Dan ga ik naar de 120GB versie en bespaar ik ongeveer 50 euro. Wedden dat als ik hem over een paar jaar te klein vind, en ik voor die 50 euro een 240gb kan kopen? :)
kroegtijger schreef op maandag 23 september 2013 @ 00:28:[...]

Er staat me bij dat zo'n beetje alle Richland APU's profiteren van 2133, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Is wel iets om even na te gaan.
Alle informatie die ik tot nu toe vind geeft aan dat voor deze CPU toch echt 1866Mhz maximaal is. Daarnaast scheelt het verschil van 1866 naar 2133 niet extreem veel (van 1600 naar 1866 weer wel)

Met FreeNAS is 16GB inderdaad weer wat nuttiger aan het worden, maar dan nog zit je erg hoog en kan je met een dergelijke setup veel meer bedienen dan 4 disks. Ook hier geldt weer, is als er budget is, is het mooi. Zo niet, dan kan je daar ook snijden.
Budget is er momenteel wel, de harde schijven zullen vanzelf uitgebreid worden. Ik wil er uiteindelijk stuk of 8 in hebben, geleidelijk aangevuld, maar hopelijk binnen een jaar dus 4.

Gooi je alles over die 100mbit dan? Ik neem toch aan dat je clients lokaal draaien en dus gewoon via gigabit verbonden kunnen zijn?
Ik ga uiteindelijk 2 clients hebben over de LAN en misschien een stuk of 4 over de 100mbit. Maar daar zal waarschijnlijk 1 persoon een beetje regelmatig gebruik van maken (2x per maand ofzo), de rest een paar keer per jaar hooguit. Mogelijk wordt dat in de toekomst (lees: enkele jaren) wel meer trouwens.

Je krijgt niet zo snel problemen hoor. Zolang je maar een beetje slim indeelt is er niet veel aan de hand. Ik gebruik zelf 2x 3000DM001's van Seagate, en dat draait als een trein voor data-storage. Meerdere streams en unrarren / parren op 1 disk is geen bezwaar; alles blijft soepel door draaien. Wel heb ik mijn MySQL op een aparte disk gezet (en aparte VM) aangezien deze wel heel disk-intensief kan zijn af en toe. Met name als de Newznab weer flink wat te verwerken heeft merk je dat daar de IOPS echt van belang worden.

[...]
Ok, goed om te weten dan. Met VM doe ik trouwens niets .

• MaartenKoller
GHE schreef op maandag 23 september 2013 @ 10:05:
Als je met het probleem zit dat je te weinig ruimte op je SSD in je desktop hebt, dan zou ik toch voor de Crucial 2.5" M500 240GB gaan en die in je desktop zetten, dan kan je huidige SSD naar de HTPC. Het is dan wel niet de meest betrouwbare, maar ik zou die gebruiken zolang die het nog doet.
Goed idee, maar in mijn desktop zit momenteel al een 240GB versie. Hij draait prima, en het kost erg veel moeite om dat allemaal er weer af te halen en alles opnieuw te installeren.

• kroegtijger
MaartenKoller schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:28:
[...]

Goed idee, maar in mijn desktop zit momenteel al een 240GB versie. Hij draait prima, en het kost erg veel moeite om dat allemaal er weer af te halen en alles opnieuw te installeren.
Daarom heb ik op mijn servertje ook WDS geconfigureerd; dat scheelt al een heleboel gepruts. Tot voor kort had ik m'n omgeving zelfs zo ver dat via sysprep alles helemaal kant en klaar werd geconfigureerd op basis van de OU waarin een machine was geplaatst. In een hand-omdraai waren machines van een clean install voorzien, zonder met images of iets dergelijks aan de gang te moeten (en dus redelijk hardware-onafhankelijk waren), maar ben sinds kort op de clients naar Windows 8 over gestapt, en daar heb ik geen configuratie voor.
Nu is dit misschien een beetje extreem doorgevoerd, maar als je toch een 2008-server of hoger gaat maken zou ik zeker de WDS-role toevoegen. Gaat aanzienlijk sneller; al is het maar dat je niet meer met CD'tjes hoeft te rommelen.

iRacing Profiel

Pagina: 1