Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Langzame Internetverbinding (Telfort/VDSL)

Pagina: 1
Acties:

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-11 21:37
Helaas heb ik problemen met mijn internet verbinding. Ik probeer het kort te houden, maar ben hier niet goed in :9

Situatieschets: woon sinds 1 sept. samen met mijn lieve vriendin in een klein studentenappartement in een buitenwijk van Maastricht. Wilde mijn Ziggo-abo verhuizen, daarvoor op 28 aug. gebeld. Daarbij vermeld dat de hoofdaansluiting werd verdeeld over 4 appartementen en ik me afvroeg of het zou gaan werken, ze zeiden dat het hooguit wat trager zou worden. Verhuizing werd ingeleid, op 3 sept. opgeleverd: werkte niet. Ik kreeg argwaan over het hele meer-dan-een-abonnee-op-een-hoofdaansluiting verhaal, 2 dagen later werd dit pas bevestigd. Ik was toen 4 helpdeskers en een monteur verder.

Verhuurder zei dat hij met KPN goede aansluitingen had geregeld voor alle appartementen dus heb ik Telfort alles-in-1 besteld. Zou t/m 12Mbit krijgen. Beetje minder dan de 60Mbit die ik gewend was, maar goed, niets aan te doen. Aangezien TVs volgens mevrouw Telfort rond de 3Mbit trekken hebben we 2 tv-receivers erbij besteld, zou immers geen probleem moeten zijn,

Gisteren mail gekregen dat het was opgeleverd, leuke verrassing: ze hadden donderdag 19 sept. voorspeld. Goed, ik gisteren dus het modem (ExperiaBox v8) uitpakken, heb al vaker modems aangesloten maar keek wel even vreemd op toen ik de telefoonaansluiting nader inspecteerde: 2 rj-aansluitingen. Dus de rj11 kabel in beide geprobeerd, en bij 1 ging het broadband lampje branden. Na toch wel een dikke 20, misschien 30 minuten brandde het internetlampje ook. Gezien mijn eerdere ervaringen vond ik dit erg lang. Via de webinterface ingelogd op het modem: het modem had ingelogd met een downloadsnelheid rond de 3600Kbit/s en een upload van 60Kbit/s. Na wat gebrowse merkte ik dat het dat bij lange na niet haalde en een speedtest wees uit dat ik een download van ca. 10KByte/s haalde (rond de 80Kbit/s dus) en een upload van 0.2KByte/s. Ping lag rond de 100ms. Dit leek mij niet echt de bedoeling.

Vanmorgen de draad weer opgepakt en tot min schrik kwam ik erachter dat ik met rj45 aansluitingen te maken had in de muur. Na een kwartier lang schelden op mijn eigen stupiditeit ben ik toen even gaan googlen hoe ik het dan moest aansluiten. Wat ik al had gezien was dat zowel de coax- als ook de telefoon-hoofdaansluiting in een gedeelde meterkast uitkomen waar alles dus naar de 4 appartementen toe gaat. Vond op google een document hoe KPN normaliter telefoonsignalen over een RJ45 kabel stuurt (de middelste 2 aders, blauw + wit/blauw) en heb toen even een RJ11 en RJ45 kabel opengeknipt en met een kroonsteen ertussen een verloopstuk geknutseld. Aangesloten, kreeg na 2 minuten al verbinding. Google openen ging opeens razendsnel 8) Mooi dacht ik. Maar wat testjes wezen uit dat de snelheden nog steeds bedroevend zijn. Modem logt in op ongeveer dezelfde waardes als eerst, maar haalt ze nu enigzins. Downloadsnelheid ligt tussen 200 en 300KByte/s. Ik kan hier even mee vooruit, maar met 2 TV's tv kijken is zo niet te doen, terwijl ik daar wel voor betaal.

Onderstaand de xDSL info uit het modem:
Afbeeldingslocatie: http://gerritdrost.com/imgdump/2013_09_15_modem.png

Ik vermoed dat de traagheid van de verbinding nu vooral te wijten is aan de afstand van de rj45 aansluiting naar de telefoon hoofdaansluiting. Als de kabel in een directe, diagonale lijn zou lopen zijn het al gauw 10 meter, dus ik gok op een metertje of 15, 20. Kan het ook de rj45 aansluiting zelf zijn? Zou het helpen om te vragen om het modem in de hoofdmeterkast aan te sluiten en de 2 rj45 kabels te gebruiken om ethernet/voip door te sturen naar telefoon/switch? Dan zet ik WLAN uit en schaf ik een access point aan voor wireless?

Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre ik de verhuurder hiervoor aansprakelijk kan maken. Aangezien kabel-internet geen optie is, is dit de enige manier om internet/telefonie/tv te krijgen. Heb ik rechten op een redelijke aansluiting/snelheid? Zo ja, voldoet deze verbinding daaraan?

Zo, verhaal is inderdaad veel te lang geworden :9 Nu maar hopen dat iemand de tijd neemt om het te lezen :+

[ Voor 1% gewijzigd door Gimmeabrake op 15-09-2013 13:54 . Reden: typos ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Begin eerst eens met je eigen verleng-knutsel-kabel er tussenuit te halen en aansluiten zoals bedoeld. Modem direct bij de hoofdaansluiting aansluiten en geen geknutsel met kroontsteentjes en verkeerde kabels.

[ Voor 39% gewijzigd door bjck op 15-09-2013 14:12 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Gimmeabrake
bjck schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:10:
Begin eerst eens met je eigen verleng-knutsel-kabel er tussenuit te halen en aansluiten zoals bedoeld. Modem direct bij de hoofdaansluiting aansluiten en geen geknutsel met kroontsteentjes en verkeerde kabels.
Het geniet ook mijn voorkeur om direct aan de hoofdaansluiting te gaan zitten, maar de verhuurder denkt volgens mij dat dit niet nodig is. Ik heb geen toegang tot de meterkast met de hoofdaansluiting, deze sleutel heeft de verhuurder. Volgens hem kan ik alles prima aansluiten op de aansluiting in mijn woonkamer. KPN heeft dit voor hem op deze manier aangelegd, en dit zou voldoen aan alle standaarden.

Vandaar overigens ook de vraag of ik recht heb op directe toegang tot mijn hoofdaansluiting. Wat moet ik doen als de verhuurder weigert mij het modem daar aan te laten sluiten?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
gerrymeistah schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:21:
[...]
Het geniet ook mijn voorkeur om direct aan de hoofdaansluiting te gaan zitten, maar de verhuurder denkt volgens mij dat dit niet nodig is.
Heb je hem dit al gevraagd?
Ik heb geen toegang tot de meterkast met de hoofdaansluiting, deze sleutel heeft de verhuurder. Volgens hem kan ik alles prima aansluiten op de aansluiting in mijn woonkamer. KPN heeft dit voor hem op deze manier aangelegd, en dit zou voldoen aan alle standaarden.
Hoe dichter bij de ISRA hoe beter want je kunt nu al zien dat je veel te veel FEC errors hebt waardoor de modem op een lagere snelheid gaat intrainen.

Een modem heeft over het algemeen de neiging om de snelheid iets naar beneden te halen als hij merkt dat de signaal/ruis verhouding niet optimaal is. Het modem zakt dan steeds iets verder tot een acceptabele verhouding is gevonden(soms kan deze verhouding handmatig ingesteld worden).

Als je wat veranderd aan de situatie is het een kwestie van geduld want het kan dan even duren dat het modem weer op de juiste snelheid zit.
Vandaar overigens ook de vraag of ik recht heb op directe toegang tot mijn hoofdaansluiting. Wat moet ik doen als de verhuurder weigert mij het modem daar aan te laten sluiten?
Kwestie van contract lezen. Natuurlijk wil je niet dat iedereen zomaar wat gaat doen aan de hoofdaansluitingen in het pand. Krijg je een mooie zooi van. Dus in goed overleg met de verhuurder zou het wel mogelijk moeten zijn.

• Gimmeabrake
Nope, maar uit de gesprekken bleek wel dat hij ervan overtuigd was dat alles naar behoren was aangesloten en dat de aansluitingen in de woonkamer voldoen.
Hoe dichter bij de ISRA hoe beter want je kunt nu al zien dat je veel te veel FEC errors hebt waardoor de modem op een lagere snelheid gaat intrainen.
Zoiets dacht ik al, weet er alleen niet genoeg van af. Dat FEC errors getal was gisteren (toen nog met de oude aansluitwijze) gestegen naar 4 miljoen binnen 3 of 4 uur tijd.
Dus in goed overleg met de verhuurder zou het wel mogelijk moeten zijn.
Aangezien mijn verhuurder tot nu toe heel vriendelijk is geweest ga ik ervan uit dat we samen tot een oplossing gaan komen. Toch vraag ik mij af wat er zou gebeuren als hij weigert. Hij ontneemt mij daarmee eigenlijk de mogelijkheid om een normale internetverbinding te hebben en een normaal digitaal televisie pakket af te nemen. Zijn er bepaalde minimumeisen waar verhuurders aan moeten voldoen?

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-11 16:01
gerrymeistah schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:21:
Zover ik weet moeten alle bewoners toegang hebben tot de hoofdgasaansluiting en hoofdwateraansluiting. Even los van je AOP problemen.

Vraag anders je huisbaas of je eenmalig de modem daar mag plaatsen, dan kun je daarna die UTP brug gebruiken om het signaal naar je eigen ruimtes te krijgen.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
gerrymeistah schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:43:
Aangezien mijn verhuurder tot nu toe heel vriendelijk is geweest ga ik ervan uit dat we samen tot een oplossing gaan komen. Toch vraag ik mij af wat er zou gebeuren als hij weigert. Hij ontneemt mij daarmee eigenlijk de mogelijkheid om een normale internetverbinding te hebben en een normaal digitaal televisie pakket af te nemen. Zijn er bepaalde minimumeisen waar verhuurders aan moeten voldoen?
Zover ik weet niet hierin ik zou dan toch echt het huurcontract erbij pakken.

Betreft die fouten VDSL is heel gevoelig voor fouten reset de modem even en kijk of die fouten weer zo hard oplopen.

• Gimmeabrake
bobsquad schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:49:
[...]

Zover ik weet niet hierin ik zou dan toch echt het huurcontract erbij pakken.
Zal ik vanavond even doen.
Betreft die fouten VDSL is heel gevoelig voor fouten reset de modem even en kijk of die fouten weer zo hard oplopen.
Net een reboot gedaan, na 9 minuten uptime zitten we op 1051 upstream errors en 456 downstream errors.

Edit: Na 2 uur uptime laat het modem 1051 upstream errors en 89098 downstream errors zien.

[ Voor 9% gewijzigd door Gimmeabrake op 15-09-2013 17:24 ]

• bjck
Die errors zijn er, daar kun je naar kijken en blijven kijken.

De snelheid is beroerd laag en de demping extreem hoog. De aansluiting is niet in orde, zit niet netjes en maakt ergens een slecht contact. Daar naar zoeken en herstellen lijkt mij meer nuttig dan met een slecht signaal de error tellertjes in de gaten houden.

De aansluiting in je kamer kan prima je IS/RA zijn. Als je hebt kunnen aanvragen op je adres en kamer nummer specifiek heb je een eigen aansluiting en is in de meterkast niet je aansluiting meer, hooguit een plek waar de aansluiting binnen komt en verdeelt.

De aansluiting tussen je aansluitpunt en je modem, wat heb je daar tussen gedaan? Want je schrijft iets over cat5 kabel en kroonstenen wat beide niet juist is in een telefoon/dsl signaal aansluiting.

[ Voor 34% gewijzigd door bjck op 15-09-2013 18:58 ]

• Gimmeabrake
Ik heb er niet de hele avond naar zitten kijken hoor, geen zorg :9

Alhoewel je waarschijnlijk meer kennis hebt van deze materie dan ik, betwijfel ik dat de aansluiting in de woonkamer de IS/RA is. De aansluiting die ik in mijn woonkamer heb lijkt op dit soort wandcontactdozen. Ik heb 'm losgeschroeft en zie dan 2 fully-fletched UTP kabels uit de muur komen die netjes met de layout van een straight UTP-kabel aan de RJ45 wandcontacten zitten. De middelste aders (blauw-wit/blauw) zijn de aders waar het telefoonsignaal op zit.

Voor mij lijkt het er dus op dat de hoofdaansluiting in die meterkast zit en om de een of andere reden met een UTP-kabel is verlengd naar mijn woonkamer toe; waarschijnlijk zijn er dan 2 kabels zodat beide aderparen hun eigen kabel hebben. Anders maakt het voor mij geen sense. Iemand andere ideeën? :P

Hoewel dit natuurlijk allemaal een beetje vreemd is, zou het voor de oplossing in mijn voordeel kunnen uitpakken: als ik toestemming krijg om het modem in die hoofdmeterkast te plaatsen, kan ik het modem daar plaatsen en de ene UTP-kabel gebruiken om het ethernet naar de switch in de woonkamer te verlengen en de andere UTP-kabel om de telefoonaansluiting van het modem naar mijn telefoon te leiden. Aan de switch kan dan evt. een access point, mocht het wireless signaal anders te ver weg zijn. Dit zou moeten kunnen, toch?

• bjck
Klinkt niet als een IS/RA inderdaad zo'n montage met deze kabels.

Wat je nog kunt testen is een ander kabeltje tussen dit aansluitpunt en je modem proberen. Je kunt een bijgeleverd DSL kabeltje (rj11-rj11) ook in een rj45 contact drukken. Wellicht is de eigen gefabriceerde kabel de probleem veroorzaker.

• Gimmeabrake
bjck schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:54:
Klinkt niet als een IS/RA inderdaad zo'n montage met deze kabels.

Wat je nog kunt testen is een ander kabeltje tussen dit aansluitpunt en je modem proberen. Je kunt een bijgeleverd DSL kabeltje (rj11-rj11) ook in een rj45 contact drukken. Wellicht is de eigen gefabriceerde kabel de probleem veroorzaker.
Dat was het allereerste wat ik geprobeerd had; ik had in eerste instantie niet door dat het rj45 aansluitingen zijn. Met de standaard oranje rj11 kabel kreeg ik een nog slechtere verbinding, rond de 10 KByte/s down en 0.2 KByte/s up. Ik ga morgen even in overleg met de verhuurder, update volgt dus morgen. Bedankt voor alle suggesties alvast! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Gimmeabrake op 15-09-2013 22:15 . Reden: typo ]

• Gimmeabrake
offtopic:
Iets te vroeg schopje, ik smeek om vergiffenis.

Zojuist met de verhuurder gebeld, die wil dus persé dat ik een monteur inschakel. Dan komt hij ook en geeft hij de monteur toegang tot de hoofdmeterkast. Dus ik dacht: fair enough, dan bel ik met Telfort, ik heb immers installatie garantie als het niet goed werkt. Ter volledigheid hier een passage van de Telfort site:
Komt u er samen met onze telefonische hulp niet uit en heeft u een pakket met Installatie Garantie? Dan sturen we een monteur die het pakket voor u komt installeren. Als u binnen 4 weken na de opleverdatum een monteur nodig heeft, hoeft u hier niets voor te betalen.
Maar goed, die vlieger gaat volgens Telfort dus niet op, meneer helpdesk hoorde mijn verhaal aan, ging intern in overleg en kwam terug met de reactie: "installatie garantie is alleen voor mensen die niet snappen hoe ze het moeten aansluiten. U snapt het wel, dus u krijgt geen gratis monteur. Neem maar contact op met [vul naam van betaald monteursbedrijf in]". Niet in die letterlijke verwoording, maar daar kwam het op neer. Toen ik vroeg of ik wel een gratis monteur had gekregen als ik had gedaan alsof ik niets van modems en computers begrijp, bevestigde hij dit.

Tja, dan word je dus bestraft om het feit dat je een beetje verstand van zaken hebt :X. Heb nu eerst even een klacht achtergelaten op het telfort forum; hun contactformulier ligt er immers al enkele dagen uit. Ik vraag me toch echt af waarom er zo'n vloek op mij heerst mbt internetproviders. Ik heb met mijn 23 jaar alleen bij mijn ouders al 2x een geëscaleerde zaak meegemaakt (eerst bij KPN, daarna bij Online) en gelijk gekregen. Twee weken geleden met Ziggo's verhuisafdeling gezeur gehad en uiteindelijk gelijk gekregen. Nu is er in dit geval weliswaar sprake van een iets genuanceerder conflict, namelijk hoe je de passage waarin Telfort uitlegt wanneer je recht hebt op installatie garantie interpreteert, maar ik word er alsnog helemaal gek van hoe moeilijk internetproviders tegen je gaan doen als je eenmaal gebonden bent als klant. Het enige wat altijd vlekkeloos verloopt is het afsluiten van het contract. Waar je tegenwoordig klant wordt maakt geen zak meer uit, het is één pot nat.

[ Voor 0% gewijzigd door Gimmeabrake op 16-09-2013 20:06 . Reden: scheef lopende zin ]

Pagina: 1