Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkel (en sporadische game) laptop

Pagina: 1
Acties:

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Het voornamelijke doel zou zijn software ontwikkeling en alles wat daarbij hoort. Daarbij kun je denken aan VS2012 (grote solutions, of meer dan een instantie), een MSSQL server instantie, wat andere development tools, lokale (test) web server, soms een gevirtualiseerde cliënt (XP/W7) etc. Een goede CPU en wat RAM is hierbij dus wel belangrijk.

Daarbij zou ik heel enkel de laptop meeslepen naar wat vrienden om eens een keer een (LAN) spelletje te spelen. Dit hoeft niet perse mogelijk te zijn op de hoogste settings natuurlijk, maar een dedicated GPU die een beetje meekomt zou wel een hele pré zijn.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Laten we zeggen plus minus 1400 inclusief BTW.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Het doel om deze laptop te gebruiken zou inderdaad zijn als ik ergens werk, behalve achter mijn eigen bureau (de laptop is niet bedoeld om mijn desktop te vervangen). Ik heb vaak wel een auto, een een goede laptop rugzak dus het hoeft zeker geen ultra portable dingetje te zijn ;). Ik vind ~15" eigenlijk een mooie maat, maar ook een 13.3" / 14" zou misschien nog een optie zijn? Accuduur is niet heel belangrijk 95% van de tijd is er gewoon netstroom aanwezig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Merk voorkeuren niet echt, al heb ik slechte ervaringen met Acer - maar dit was ook een slechte laptop serie. In principe maakt dat me dus niet uit.

Andere voorkeuren:
  • Zeer degelijke CPU, ook met oog op de komende jaren. Ik dacht zelf aan een 4800MQ aangezien deze volgens mij de meeste 'bang for the buck' is op het moment.
  • Minimaal 8 GB RAM i.v.m. de verschillende tools/services die actief zijn plus wat virtualisatie.
  • HDD mag sloom zijn, ik heb hier nog een goede SSD die ik zelf wil plaatsen (M4 256 GB).
  • Scherm moet eigenlijk non-glare zijn, dit vind ik toch fijner als ik veel zit te coden. Een 1080P scherm is dan ook wel een vereiste.
  • Lekker toetsenbord om mee te werken :P
Nu ben ik zelf een aantal machines tegengekomen. Maar ik wil heel graag nog wat advies hebben, en mogelijk andere ideën opdoen.

1. Dell Latitude E6540
Zakelijke laptop met aardige specificaties. Heeft de 4800MQ en volgens mij ook een redelijke GPU namelijk de Radeon HD 8790M. Nadeel van deze machine is dat ik hem niet mooi vind (zacht uitgedrukt) en op de een of andere manier te zakelijk overkomt :P. Een voordeel is trouwens wel dat je 3 jaar next business day garantie erbij 'krijgt'. Hij is wel aardig prijzig.

Prijs: € 1462,89

2. BTO X•BOOK 13CL58
Gemiddeld design, niet wow, maar ook niet lelijk zoals de latitude. Zeer goede specificaties (zelf samen te stellen). Met dezelfde processor als de Dell en een GTX765M als GPU is deze nog bijna 200,- goedkoper. Hierbij is het wel een 13" maar wel een non-glare full HD scherm. Nadeel is volgens mij dat deze BTO's vaak slechte koeling hebben (lees: de fans draaien zo hard dat het een stofzuiger lijkt te worden). Over de bouwkwaliteit zijn de meningen ook verdeeld, al was de videoreview van Hardware.info redelijk positief. Wel een goede prijs voor in ieder geval de hardware die in de machine zit.

Prijs: € 1237,00

Overig
Dan heb je nog een aantal merken zoals Samsung met de ATIV Book 9 serie. Deze laptops zien er natuurlijk super uit, maar die prijzen zijn belachelijk hoog. 1300/1400 euro exclusief is niets geks. En dan heb je ook maar 4 GB en een mindere CPU/GPU dan bovengenoemd.

Ik sta open voor alle adviezen en suggesties (ook andere merken/modellen dan hier genoemd), zolang ze maar een beetje in mijn straatje passen/aan mijn eisen voldoen.

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 14:01

RyuuPro

That Damn Fly

Voor de Latitude kan je altijd de VIP Korting (10%) nog krijgen.
Dan kost die nog maar 1331 euro.

Als het verschil <100 euro is dan, zou ik zeker voor de Dell gaan.
Aangezien de GPU minder belangrijk is voor je, maar je er wel 10% extra rauwe (= +- 5% effectief) performance van de CPU voor krijgt.

En daarbij krijg je dus betere koeling, bouwkwaliteit en accuduur.

Kaze Ni Nare

• Razr
  • Niet online
RyuuPro schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:17:
Voor de Latitude kan je altijd de VIP Korting (10%) nog krijgen.
Dan kost die nog maar 1331 euro.

Als het verschil <100 euro is dan, zou ik zeker voor de Dell gaan.
Aangezien de GPU minder belangrijk is voor je, maar je er wel 10% extra rauwe (= +- 5% effectief) performance van de CPU voor krijgt.

En daarbij krijg je dus betere koeling, bouwkwaliteit en accuduur.
Ah, goede tip over die VIP korting. Die had ik over het hoofd gezien, zal me zo eens registeren :) Thanks.

De CPU is overigens hetzelfde, tijdens het configureren van de BTO laptop had ik ook voor de 4800MQ gekozen. Dus die zit al in de prijs van € 1237,00 inbegrepen. De meerprijs voor de Dell lijkt dus voornamelijk neer te komen op een betere bouwkwaliteit en koeling. Plus de betere en langere garantie. Daarintegen is de GPU wel ietwat minder performant. Lastig, lastig :P

Edit:
Ik zit nu net te kijken op dell.nl/vip, en daar staat het volgende: "10 procent exclusieve korting op de gehele reeks producten voor consumenten". Betekend dit dat de zakelijke Latitude serie uitgesloten is van deze korting?

[ Voor 11% gewijzigd door Razr op 15-09-2013 13:50 ]

Verwijderd

Je kan met wat url modificaties VIP toepassen op de zakelijke lijn. Je komt dan goedkoper uit dan de clevo met windows.

Verder: volgens mij verkijk je je redelijk op het verschil tussen de latitude en clevo barebone. De latitude is een van de beste laptops die je kan krijgen op het gebied van accuduur in deze performanceklasse, bouwkwaliteit, koelng, input devices, en garantie. De enige notebook waarvan ik er vertrouwen in heb dat hij op sommige van deze punten beter scoort is de thinkpad T of W lijn, en die komen niet met deze klasse grafische kaart.

De 13CL58, aan de andere kant, is een redelijk dieptepunt op het gebied van accuduur. De fan maakt idle meer herrie dan mijn latitude onder full load, laat staan wat er gebeurt als je hem belast... Verder staat clevo bekend om zijn uitzonderlijk brakke input devices en matige bouwkwaliteit.

Waarom je deze 2 laptops vergelijkt is mij werkelijk een raadsel. De latitude E6540 is een laptop die in alles tot de top behoort behalve het touchpad, grafische kaart en scherm. De 15CL58 is een laptop die in alles slecht is behalve de grafische kaart en scherm.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Goeie opties, maar heb je een HP8570w wel eens overwogen? Ik vind het een fijne, solide laptop, er zijn goeie schermen voor te vinden, en bovendien: een numeriek toetsenbord gedeelte en erg goeie docking stations.

Verder ga ik 100% mee met Darkstone, clevo's... tsja... ik durf het persoonlijk niet meer aan, eigenlijk... De Latitude echter, ik heb zelf zeer positieve ervaringen met Dell (ik heb een XP15 prive, en zakelijk een HP8770w maar dat is een heel ander verhaal, budget was rond de £4000 daar, maar de kleinere variant, de 8570w: zeer zeer zeer sterk aan te raden!)

• Razr
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:14:
Je kan met wat url modificaties VIP toepassen op de zakelijke lijn. Je komt dan goedkoper uit dan de clevo met windows.

Verder: volgens mij verkijk je je redelijk op het verschil tussen de latitude en clevo barebone. De latitude is een van de beste laptops die je kan krijgen op het gebied van accuduur in deze performanceklasse, bouwkwaliteit, koelng, input devices, en garantie. De enige notebook waarvan ik er vertrouwen in heb dat hij op sommige van deze punten beter scoort is de thinkpad T of W lijn, en die komen niet met deze klasse grafische kaart.

De 13CL58, aan de andere kant, is een redelijk dieptepunt op het gebied van accuduur. De fan maakt idle meer herrie dan mijn latitude onder full load, laat staan wat er gebeurt als je hem belast... Verder staat clevo bekend om zijn uitzonderlijk brakke input devices en matige bouwkwaliteit.

Waarom je deze 2 laptops vergelijkt is mij werkelijk een raadsel. De latitude E6540 is een laptop die in alles tot de top behoort behalve het touchpad, grafische kaart en scherm. De 15CL58 is een laptop die in alles slecht is behalve de grafische kaart en scherm.
OK, daar kan ik me inderdaad grotendeels probleemloos in vinden. Heb je misschien een bron of wat onderbouwing voor het 'slechte' scherm van de Latitude? Hier heb ik in de reviews die ik tegenkwam niets over kunnen vinden. Tevens is de grafische kaart toch ook niet echt slecht te noemen? De 8790M komt volgens mij redelijk mee (of bedoel je in vergelijking met de 13CL58? Dan is-ie inderdaad minder).

Deze twee laptops vergelijk ik omdat ik niet veel alternatieven kan vinden. Maar zoals ik zij sta ik voor alles open. Ik heb nog even naar de Thinkpad serie gekeken die je noemde, maar volgens mij zijn die allemaal < 1080P? Ook de CPU/GPU zijn duidelijk minder dan de modellen die ik al had opgeschreven. De enige Lenovo die nog intressant zou kunnen zijn is de IdeaPad Y510P. Hij heeft een iets mindere CPU (4700MQ) en een GPU die net wat beter is dan de Latitude.
Umbrah schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:19:
Goeie opties, maar heb je een HP8570w wel eens overwogen? Ik vind het een fijne, solide laptop, er zijn goeie schermen voor te vinden, en bovendien: een numeriek toetsenbord gedeelte en erg goeie docking stations.

Verder ga ik 100% mee met Darkstone, clevo's... tsja... ik durf het persoonlijk niet meer aan, eigenlijk... De Latitude echter, ik heb zelf zeer positieve ervaringen met Dell (ik heb een XP15 prive, en zakelijk een HP8770w maar dat is een heel ander verhaal, budget was rond de £4000 daar, maar de kleinere variant, de 8570w: zeer zeer zeer sterk aan te raden!)
Ik heb even gekeken naar de HP8570w, maar als ik die met een 1080P scherm en 8 GB wil (er zijn een aantal varianten), dan zit ik al gelijk ver boven mijn budget. Ze zien er goed/delijk uit, maar helaas zijn ze voor mij nu te duur.

Verwijderd

Het scherm van de latitude is niet slecht, maar ongeveer gelijk aan de meeste 15.6" 1080p schermen. Ik noemde een aantal punten op die niet tot de top behoren, en het scherm is niet beter dan die van veel andere laptops (maar in het 15.6" segment zijn er maar een handvol laptops met een echt beter scherm. on top of my head alleen de sony S15, acer R7, samsung ativ book 8 en thinkpad T/W530. In het 13" segment zijn er wel veel laptops met een veel beter scherm).

Het enige wat ik echt onder de maat vind is het touchpad, alhoewel ik het touchpad alsnog beter vind dan die van de clevo's die ik heb geprobeerd.

Met de thinkpads doelde ik specifiek op de Thinkpad T530 (en de haswell variant T540), en de workstation variant W530/540. Een lenovo Y510p is niet vergelijkbaar met de kwaliteit van de T/W lijn. Sterker nog, de Y510p is kwalitatief best slecht. Qua kwaliteit heb ik de T530 hoger staan dan de latitude reeks, maar momenteel is de thinkpad duurder en komt met een (veel) slechtere grafische kaart: http://shop.lenovo.com/SE...notebooks/T%20Series/T530

Als alternatieven zou ik kijken naar de asus N56, of als je echt waarde hecht aan die snellere grafische kaart, de alienware 14. Maar dan moet je wel even kijken of er inmiddels een update is die de fan een beetje kalmeert. Volgens de reviews maakt idle hij veel herrie, maar gek genoeg hoor ik daar in tegenstelling tot de clevo's weinig mensen over klagen. Behalve de Alienware 14 bestaat er volgens mij niets kwalitatiefs met een significant snellere grafische kaart dan de GT 650m

Verwijderd

Is dit misschien niet iets?

pricewatch: Asus N750JV-T4090H

i7-4700HQ
1080p 17 inch beeldscherm
8GB DDR3
GeForce GT750M
2x 500GB HDD, dus 1 eruit voor die SSD kaart van je?

Allemaal voor net iets onder de €1100,-
Pagina: 1