digitalisering syteem 500-600 euro

Pagina: 1
Acties:

• BRUNO-1998
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-06-2021
Hallo,
Mijn vader heeft een hele grote collectie aan cd's en hij is al tijden bezig met het vinden van een digitaliseringsoptie. Hij heeft ongeveer 500 cd's en ik wil alles voor hem in iTunes zetten. ik heb geprobeerd een systeem samen te stellen om alles te digitaliseren. zijn budget ligt rond de 500-600 euro(zie titel)

Het systeem wat hieronder staat heeft nog geen behuizing dat weet ik. Die heb ik nog niet gekozen omdat ik geen goedkope kast kon vinden met ruimte voor 6 optische drives. ik weet ook niet of deze bestaan. verder heb ik nog mijn twijfels bij de harde schijf want deze wel 6 optische drives aan? een andere oplossing is namelijk 2 losse harde schijven van 1 TB.

Ook liggen mijn twijfels bij de processor ik heb namelijk geen flauw idee of zo'n processor het wel aankan om 6 optische drives aan te kunnen in combinatie met een of 2 harde schijven.

Het moederbord heeft 8 sata-600 aansluitingen, die kan het dus wel aan.

De voeding heeft een 430 watt en ik heb eigenlijk geen idee of dit genoeg is.

hieronder het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-6800K Boxed€ 124,80€ 124,80
1ASRock FM2A85X-ITX€ 79,95€ 79,95
1Toshiba DT01ACA300, 3TB€ 101,30€ 101,30
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 55,90€ 55,90
6Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 89,94
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,84

verder hebben we geen scherm nodig en kunnen en een toetsenbord etc.komt wel in orde.

• BRUNO-1998
waarom heeft werkelijk niemand suggesties?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 11:31
BRUNO-1998 schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:57:
waarom heeft werkelijk niemand suggesties?
Er is nog geen reactie gekomen binnen een uur en meteen ongeduldig worden? Kom op, het is een zondag middag en dit is een forum waar mensen vrijwillig advies geven, niet een betaalde servicelijn.

Anyway,

Hetgeen wat ik me afvraag is: waarom in hemelsnaam 6 DVD drives? Ja, ik begrijp het principe ervan dat je meerdere CD's tegelijk kunt digitaliseren, maar waarom 6? Even praktisch gedacht denk ik dat het rippen van CD 1 wellicht allang klaar is voordat je CD 6 erin heb gedaan. Dit nog los van het feit of de software het aankan.
Na het overzetten van die CD's zijn 5 van de 6 DVD drives overbodig, aangezien ik even voor het gemak aanneem dat je niet iedere maand 500 CD's in iTunes wilt zetten. Kortom, voor een "one time use" vind ik het zonde van de investering.

Nu kan ik me indenken dat deze pc naderhand ook gebruikt gaat worden voor het afspelen van alle muziek, of dient de pc daarna alleen als opslagcentrum vanaf waar gestreamed wordt naar een stereo of de muziek op een iPod of iets dergelijks wordt gezet? Wanneer de pc zal dienen om de muziek mee te beluisteren, zou ik eerder kijken naar een oplossing met a) veel minder DVD drives en b) een goede audio oplossing. Hiermee zou je ongeveer uitkomen op iets als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 112,95€ 112,95
1MSI B85M-G43€ 69,40€ 69,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 104,40
1Asus Xonar D1€ 55,95€ 55,95
1Cooler Master N300 KKN1€ 32,94€ 32,94
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 62,90€ 62,90
2Samsung SH-224BB Zwart€ 14,99€ 29,98
1be quiet! System Power 7 350W€ 36,45€ 36,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 504,97

Hiermee heb je een laatste generatie Intel CPU welke op CPU gebied beter presteert dan die AMD APU. Voor desktop werk en muziek zijn de integrated graphics van deze Core i3 meer dan voldoende. Verder zit er een zeer degelijke Asus geluidskaart bij voor (als dit het geval is) afspelen van goede kwaliteit geluid over de speakers van de pc. Wordt de muziek op een andere manier afgespeeld (iPod, stereo etc.) dan kan je deze geluidskaart natuurlijk weglaten. Verder vrij standaard zaken en ik denk dat 2 DVD drives meer dan genoeg moet zijn. Ja, dan duurt het importeren wat langer, maar het is nogal zonde om 60 euro extra uit te geven aan DVD drives die na de import van de hele CD collectie niets liggen te doen. Dit maakt het zoeken naar een passende kast ook stukken eenvoudiger, zoals bijvoorbeeld een kast van Cooler Master (die hebben een zeer uitgebreid assortiment budget kasten).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• BRUNO-1998
allereerst, bedankt voor je reactie. en sorry dat ik zo ongeduldig was.

het systeem lijkt me inderdaad prima, maar een cd importeren duurt langer dan je denkt als je het in een redelijk formaat(kwalitatief) wil doen. bovendien is het importeren van 500 (schatting; het zijn twee kasten vol) cd's echt geen pretje met twee optische drives. als hij zijn cd's door een bedrijf laat rippen dan kost dat ook meer dan 60 euro. vandaar dat ik koos voor zoveel drives. en als ze daarna stilstaan tja zonde inderdaad maar het was dan een goedkopere oplossing dan het laten rippen bij een bedrijf.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:01

two

BRUNO-1998 schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:20:
allereerst, bedankt voor je reactie. en sorry dat ik zo ongeduldig was.

het systeem lijkt me inderdaad prima, maar een cd importeren duurt langer dan je denkt als je het in een redelijk formaat(kwalitatief) wil doen. bovendien is het importeren van 500 (schatting; het zijn twee kasten vol) cd's echt geen pretje met twee optische drives. als hij zijn cd's door een bedrijf laat rippen dan kost dat ook meer dan 60 euro. vandaar dat ik koos voor zoveel drives. en als ze daarna stilstaan tja zonde inderdaad maar het was dan een goedkopere oplossing dan het laten rippen bij een bedrijf.
verkoop ze na afloop voor een 10tje per stuk op mp, makkelijk terugverdiend als je het zo ziet.

Signature

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-04 11:31
Het is inderdaad een overweging die je moet maken. Je kunt de drives, zoals hierboven aangegeven wordt, natuurlijk ook weer doorverkopen. Het is dan ook meer de vraag "hoelang mag het hele importeren duren". Als er totaal geen haast bij is en je het op je gemak in een vakantie doet, elke dag b.v. 50-75 CD's, dan voldoen 2 drives wellicht al. Moet het zo snel mogelijk (door tijdgebrek of een andere deadline) dan kan je er meer nemen.

Het probleem wat je echter krijgt met iets als 6 DVD drives is dat a) wellicht de software het niet aankan (geen idee), b) je goed moet opletten met het moederbord en de voeding (SATA en power-aansluitingen) en c) de kast wellicht veel duurder wordt, omdat je een veel grotere kast moet zoeken.

Van de bekende merken wat betreft cases (Cooler Master, Corsair, Fractal Design) is de goedkoopste kast met 6x 5.25inch bays de Cooler Master HAF-X, een kast van ruim 130 euro. Ten opzichte van het plan met 2 drives ben je dus niet alleen 60 euro meer kwijt aan de drives, maar ook 100 euro aan de kast en die kun je naderhand niet zo maar doorverkopen. Ja oke, je kunt ook heel ghetto de DVD drives tijdens het rippen op elkaar stapelen buiten de kast, maar ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Ook wat betreft moederbord en voeding moet je dan meer gaan uitgeven. Het door mij geselecteerde moederbord heeft "slechts" 6 SATA aansluitingen, terwijl je er met 6 drives en 1 HDD in totaal 7 nodig hebt. Jouw moederbord heeft er dan wel 7, maar dat is een ITX moederbord, voor ITX kasten. Dit zijn kleine kasten met 1 of hooguit 2 5.25 inch bayes voor DVD spelers.
Op de voeding moet je tevens genoeg SATA-power aansluitingen hebben (meeste DVD drives hebben tegenwoordig SATA-power ipv Molex). Hier heb je er dan in totaal ook 7 van nodig (1 voor de HDD, 6 voor de drives). Mijn be quiet! voeding heeft er daarvan 6, jouw Corsair slechts 4. Je zult dus of a) een duurdere voeding met meer SATA-power aansluitingen moeten nemen, of (wat aan te raden is) een adapter kabel kopen van Molex > SATA. Dit betekent wederom meer investeren om maar, voor korte tijd, die 6 drives te kunnen gebruiken.

Al met al betekent 6 drives kopen heel wat meer investering en/of meer geklooi (DVD drives buiten de kast gebruiken, adapter kabels). Ik zou toch ten sterkste aanraden om te proberen met minder dan 6 drives toe te komen en maximaal iets van 4 of 5 drives te nemen. Zodoende kan je toe met een goedkoper moederbord, geen adapters en heb je veel meer keuze wat betreft goedkope kasten. De Cooler Master Centurion 534+ is dan een goede optie (wel een wat verouderd model). Wil je een wat modernere kast (met USB 3 voorin, voeding onderin geplaatst, redelijke mogelijkheid voor kabelmanagement) in diezelfde prijsklasse, dan zul je het eerder moeten houden bij 3 of 4 drives.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• BRUNO-1998
je hebt gelijk ik kan inderdaad beter voor minder drives gaan. ik ga het systeem bestellen met 3 of 4 drives afhankelijk van de kast die ik kies. topic kan dicht, ik heb antwoord op al mijn vragen.
Pagina: 1