TRIM in OS X, kan het "te laat" worden aangezet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nadat ik een SSD kocht heb ik OS X opnieuw geinstalleerd en TRIM aangezet. Toen ik problemen had en OS X opnieuw heb geinstalleerd bedacht ik me net eigenlijk dat ik TRIM nooit weer had aangezet. Ik heb dus 2 weken TRIM-loos m'n MacBook gebruikt.

Hamvraag: is dat erg?

Ik heb begrepen dat TRIM de garbage collection regelt waarmee cellen op de SSD weer leeg gemaakt worden. Als je dat niet doet kost het veel tijd om de cel te legen en weer vol te schrijven (am i right?). Is het een probleem dat je dan 2 weken TRIM niet aan had staan? Of lost zich dat vanzelf weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:17
Ik heb slechte ervaringen met TRIM onder Mac OS X (performance decrease na inschakelen TRIM), dus draai al jaren op SSD's zonder TRIM.
Zo zijn er natuurlijk ook mensen die het juist wel aanraden. In principe zou TRIM alleen maar aan te raden zijn, maar dat is niet mijn ervaring (na het meten van de performance).

Waarom test je het niet gewoon?

Erg is het in ieder geval niet. Het is niet alsof je SSD nu spontaan een paar jaar inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik zou het niet eens aanzetten op een niet-Apple ssd, ik gebruik mijn Intel 320 al jaren zonder trim en hij blijft in de benchmarks net zo snel als dag 1.

Moderne ssd's hebben een prima garbage collection in de firmware, trim is niet echt nodig bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Best een interessant iets dat TRIM. Ik lees overal dat het er is en als ik zoek op Google vind ik alles over hoe het aan moet voor non-Apple SSD's.

Ik heb een nieuwe Samsung 840 EVO 500GB SSD (die is vrij vers, en dus zelf Garbage Collection, hoewel ik dat niet echt duidelijk vind online). Ik begrijp hierin dus niet goed wat het verschil is van de Garbage Collection van de SSD en de optie van TRIM binnen een OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:00

RnB

Frietsaus schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:52:
Ik zou het niet eens aanzetten op een niet-Apple ssd, ik gebruik mijn Intel 320 al jaren zonder trim en hij blijft in de benchmarks net zo snel als dag 1.

Moderne ssd's hebben een prima garbage collection in de firmware, trim is niet echt nodig bij normaal gebruik.
Dit dus, TRIM is alleen handig bij SSD's die niet aan garbage collection doen en tegenwoordig zie je deze SSD's bijna niet.
Ik weet niet wat voor SSD jij hebt, maar zoek eens even op hoe de garbage collection erop is. Dan weet je of TRIM handig is of niet.
Oh, ik lees niet goed.. Die Samsung van jou heeft helemaal geen TRIM nodig, die doet dat keurig zelf. :)

[ Voor 8% gewijzigd door RnB op 15-09-2013 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik lees even mee, ik heb een Crucial C4 128 gb. Lees hierboven allemaal reply's dat TRIM automatisch geregeld wordt... Heb hem nu aangezet op m'n hackintosh, is dat overbodig?

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18

Quakie

quakelen

Ik raad het ook niet aan om te wijzigen.. huidige SSDs kunnen dit prima zelf. Oudere ook maar minder effectief.

In het kort: TRIM is niks anders dan een opdracht geven tot het definitief verwijderen van de data ipv het weghalen van verwijzing naar data.
Garbage collection doet precies hetzelfde alleen niet gelijk. SSD verwijderd pas de data als de SSD langedurig idle is en doet dan dus een schoonmaak.

Ik teken nergens meer voor

• iAR
  • Niet online
Hmm. Het is dus feitelijk een oude manier van opruimen omdat het nog niet in de firmware zit.

Mooi. Scheelt dat ook... :)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:18

Quakie

quakelen

nee 1 doet os en ander doet apparaat zelf... om volledig te zijn TRIM is eigenlijk niks nieuws. Heel vroeg was dat zelfs de standaard. Het gelijk verwijderen van de data. Echter was het sneller om locatie als "vrij" te markeren dan het daadwerkelijk te verwijderen vandaar dat ze daarvoor gegaan zijn.

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1