Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aangenomen als junior .Net Developer en begin snel.

Ik ben er erg blij mee en ben nu een plan aan het maken omdat ik zo snel mogelijk in zo'n kort mogelijk tijdsbestek veel kennis wil opnemen en wil kunnen toepassen.

Heel concreet, van uitprinten Cheat sheets, Onenote layout neerzetten voor een persoonlijke kennisdatabank. Helder plan maken waar ik heen ga, waar ik wil staan over x aantal weken/maanden en ik wil ook in de avonduren blijven doorstuderen.

Hoe hebben jullie het opgepakt toen jullie begonnen met je Developer baan? Ben erg benieuwd. Speciale tooltjes gebruikt? Werksystemen aangeleerd? etc

Is het bijvoorbeeld beter om eerst heel breed van alles wat te leren? Of alleen focusses op projectonderwerpen waar je nog kennis mist?

Ben nu bang dat ik te weinig weet als ik begin (ook al is dat bekend bij de organisatie, ik ben junior), ik wil graag asap goed mee kunnen praten en werken.

Ik ben nu bezig met veel trainingsDVD, sites, youtube ,ebooks etc.

Graag tips!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Toen ik net begon had ik nog geen verstand van SQL.

Gelukkig heb je daar een pocket guide voor:
http://www.amazon.com/SQL...s=sql+server+pocket+guide

Die lag standaard op mijn bureau in het begin. Als web developer (ook .NET) heb ik door de jaren heen veel met SQL Server gedaan (1 stored procedure kan soms oplossen wat je anders met tig round trips en regels code moet oplossen).

Voor de rest werkte ik vaak over. Dus ik bleef vaak een uurtje langer om nog even iets uit te zoeken of op te lossen. Daar schoot ik uiteindelijk het meeste mee op, want vaak bleven de wat meer ervaren developers ook wat langer hangen en 's avonds namen ze wat meer de tijd om vragen te beantwoorden.

Door simpelweg meer uren te werken groei je het hardst uiteindelijk. Niet dat ik zelf vond dat het ergens op sloeg, maar na 3 jaar was ik al Senior _O- Ik werkte alleen wel standaard 45 tot 50 uur per week ongeveer. Soms ook weleens op zaterdag.

De gemiddelde dag was van half 9 tot 6 uur sowieso.

Nu, 10 jaar later, doe ik dat niet meer veel minder :) Wel zit ik thuis weleens dingen op te zoeken waar ik overdag niet aan toe kwam. Maar ach, dat hoort erbij. Lang leve Remote Desktop.

[ Voor 13% gewijzigd door Lethalis op 15-09-2013 12:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Weet je, als je diezelfde passie hebt als je nu in je openingsbericht laat zien....dan hoef je je geen zorgen te maken en kom je er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op zondag 15 september 2013 @ 12:31:
Toen ik net begon had ik nog geen verstand van SQL.

Gelukkig heb je daar een pocket guide voor:
http://www.amazon.com/SQL...s=sql+server+pocket+guide

Die lag standaard op mijn bureau in het begin. Als web developer (ook .NET) heb ik door de jaren heen veel met SQL Server gedaan (1 stored procedure kan soms oplossen wat je anders met tig round trips en regels code moet oplossen).

Voor de rest werkte ik vaak over. Dus ik bleef vaak een uurtje langer om nog even iets uit te zoeken of op te lossen. Daar schoot ik uiteindelijk het meeste mee op, want vaak bleven de wat meer ervaren developers ook wat langer hangen en 's avonds namen ze wat meer de tijd om vragen te beantwoorden.

Door simpelweg meer uren te werken groei je het hardst uiteindelijk. Niet dat ik zelf vond dat het ergens op sloeg, maar na 3 jaar was ik al Senior _O- Ik werkte alleen wel standaard 45 tot 50 uur per week ongeveer. Soms ook weleens op zaterdag.

De gemiddelde dag was van half 9 tot 6 uur sowieso.

Nu, 10 jaar later, doe ik dat niet meer veel minder :) Wel zit ik thuis weleens dingen op te zoeken waar ik overdag niet aan toe kwam. Maar ach, dat hoort erbij. Lang leve Remote Desktop.
Overwerken zit ik ook aan te denken en ook ivm die tips van collega's.
Weet je, als je diezelfde passie hebt als je nu in je openingsbericht laat zien....dan hoef je je geen zorgen te maken en kom je er wel
haha drive/passie is er enorm maar wil het graag zo goed mogelijk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 12:43:
[...]
Je zult snel leren dat wat meer ervaren developers dingen ook niet altijd op de beste manier oplossen :)

Relax :P Succes iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:50
Toen ik als junior begon had ik het geluk dat ik meteen bij een zeer uitgebreid en complex project terecht kwam waar ook een senior architect op zat waar je u tegen zegt. Heb daar in een half jaar tijd meer geleerd dan mn hele hbo opleiding bij elkaar :-)

Als je bij een beetje capabel bedrijf zit met goede mensen hoef je je inderdaad geen zorgen te maken en komt het allemaal vanzelf. Uiteindelijk leer je het meeste van goede projecten en goede seniors die je het vak echt kunnen leren.

Zoals Lethalis zegt moet je inderdaad niet alles van iedereen aannemen, in de drie jaar dat ik in het vak zit heb ik helaas ook al ontzettend veel beunhazen met enkel een vlotte babbel meegemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en hebben jullie nog tips voor tools? Ik ben zelf groot fan van mindmappen en Onenote. zijn er andere programma's die je goed kunt gebruiken om de enorm berg informatie goed te stroomlijnen en niet te verzuipen? GTD pas ik ook toe

Hoe ziet jullie kennisdatabase eruit? Hebben jullie cheat sheets van zaken? Andere handige dingen? Ik wil zo effectief mogelijk werken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Wat is je ervaring eigenlijk? Mijn 'kennisdatabase' zit eigenlijk gewoon in m'n hoofd. Voor dingen die ik niet precies meer weet is er altijd google.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Zorg dat je een mentor krijgt, en dat je regelmatig code reviews voor je code krijgt. Daar leer je enorm veel van.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hydra schreef op zondag 15 september 2013 @ 23:35:
Wat is je ervaring eigenlijk? Mijn 'kennisdatabase' zit eigenlijk gewoon in m'n hoofd. Voor dingen die ik niet precies meer weet is er altijd google.
Ik ben absoluut beginner, kom van een ander vakgebied en heb diverse Developers cursussen gevolgd, geen informatica opleiding. Ik wil gewoon nu zo snel mogelijk goed worden :)
Zorg dat je een mentor krijgt, en dat je regelmatig code reviews voor je code krijgt. Daar leer je enorm veel van.
Goed plan! Ga ik zeker proberen te regelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Inderdaad, als beginner is er 1 ding dat je absoluut moet en wilt doen: zuig alle kennis uit de ervaren mensen om je heen. Een beetje collega vind het helemaal niet erg, zolang je maar oprecht interesse toont, vragen stelt en vooral ook zorgt dat je dingen begrijpt en onthoudt.

Je leert altijd het meeste van mensen die het al in de praktijk toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Het is belangrijk om bij een goeie organisatie terecht te komen. De 1e 5.5 jaar van mijn carriere heb ik bij bedrijven gezeten waar het technisch gezien wel interessant was voor mij, maar ik qua proces en relevante technieken bitter weinig heb opgestoken. Als beginner is het natuurlijk altijd lastig om in te schatten hoe goed een bedrijf is (anders had ik ook andere keuzes gemaakt).

Op het moment dat je ziet dat ontwikkeling bij een organistie stil staat, dan moet je heel goed afvragen of je nog bij zo'n organisatie wilt blijven want jij kunt ook vast komen te zitten en dit kan schadelijk zijn voor je carriere. Productbedrijven, grote automatiseerders en bedrijven waar software ontwikkeling een nevenactiviteit is zijn hier gevoelig voor.

Verder is mijn advies om veel te blijven lezen en veel te experimenteren in je vrije tijd. En niet bang zijn om zo nu en dan een jobhop te maken om je referentie kader te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op zondag 15 september 2013 @ 12:43:
"Zo goed mogelijk" kan heel gevaarlijk zijn. Bij alles wat je doet moet je je afvragen of het voor het bedrijf wel het beste is.

Voorbeeld 1:
Stel dat je code 100% sneller maakt: dan gaat dit vaak gepaard met kosten: de tijd die jij er in steekt, vaak verhoogde complexiteit en daardoor foutgevoeliger (meer bugs.. meer tijd in de maintenance). De vraag is dan of deze extra kosten opwegen tegen de kostenbesparing. Het kan maar zo zijn dat het totaal niet uitmaakt hoe snel iets is omdat het niet vaak wordt uitgevoerd.

Voorbeeld 2:
Veel mensen weten dat testen belangrijk is, maar hoeveel testcoverage wil je hebben? Stel je voor een hogere testcoverage gaat. dan kan het maar zo zijn dat je veel minder tijd hebt om daadwerkelijke features te ontwikkeling. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden testen je ook trager maken doordat je niet alleen de normale code moet onderhouden, maar ook de testen. Daarom moet je een balans zien te vinden in je testcoverage.

Het is vaak beter om het 'goed genoeg' te doen ipv 'het beste'. Uiteraard is dit een heel grijs gebied want het kan maar zo zijn dat 'goed genoeg' uiteindelijk toch niet goed genoeg was. Begrijpen wat 'goed genoeg' is, is iets dat een senior goed in de vingers moet hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Alarmnummer op 16-09-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:08:
[...]

"Zo goed mogelijk" kan heel gevaarlijk zijn. Bij alles wat je doet moet je je afvragen of het voor het bedrijf wel het beste is.

Voorbeeld 1:
Stel dat je code 100% sneller maakt: dan gaat dit vaak gepaard met kosten: de tijd die jij er in steekt, vaak verhoogde complexiteit en daardoor foutgevoeliger (meer bugs.. meer tijd in de maintenance). De vraag is dan of deze extra kosten opwegen tegen de kostenbesparing. Het kan maar zo zijn dat het totaal niet uitmaakt hoe snel iets is omdat het niet vaak wordt uitgevoerd.

Voorbeeld 2:
Veel mensen weten dat testen belangrijk is, maar hoeveel testcoverage wil je hebben? Stel je voor een hogere testcoverage gaat. dan kan het maar zo zijn dat je veel minder tijd hebt om daadwerkelijke features te ontwikkeling. Daarnaast kunnen grote hoeveelheden testen je ook trager maken doordat je niet alleen de normale code moet onderhouden, maar ook de testen. Daarom moet je een balans zien te vinden in je testcoverage.

Het is vaak beter om het 'goed genoeg' te doen ipv 'het beste'. Uiteraard is dit een heel grijs gebied want het kan maar zo zijn dat 'goed genoeg' uiteindelijk toch niet goed genoeg was. Begrijpen wat 'goed genoeg' is, is iets dat een senior goed in de vingers moet hebben.
Goede tip, ik wil nu alles perfect doen waardoor het veel tijd kost idd. Even leren dat het niet perfect hoeft te zijn. Bedrijf heeft genoeg kennis en interessante opdrachten dus dat komt wel goed.

Ik wil graag een eigen kennisdatabase maken om niet alles elke keer op te hoeven zoeken. Hebben jullie dat niet gedaan??

En kennis opzuigen ga ik zeker doen van collega's :)

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:05

avotar

P0werd by Black Coffee

De meest wijze les voor een junior developer?
Beter goed gekopieerd dan slecht verzonnen
Graag gedaan ;)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:03:
[...]
Ik wil graag een eigen kennisdatabase maken om niet alles elke keer op te hoeven zoeken. Hebben jullie dat niet gedaan??
In het verleden vaker geprobeerd, maar het is nutteloos.. want die database wordt dan zo ontzettend groot dat je net zo goed Google kunt gebruiken.

Eigenlijk is mijn code mijn kennisdatabase (of beter gezegd ons versiebeheersysteem waar alle code in staat).

Als ik iets moet bouwen dan denk ik vaak weleens "hey, zoiets dergelijks heb ik ook in project X gedaan" en dan zoek ik de code daarvan op en lees ik die nog even door (en als ik mazzel heb kan ik het e.e.a. kopieren).

[ Voor 28% gewijzigd door Lethalis op 18-09-2013 11:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lethalis schreef op woensdag 18 september 2013 @ 11:24:
[...]

In het verleden vaker geprobeerd, maar het is nutteloos.. want die database wordt dan zo ontzettend groot dat je net zo goed Google kunt gebruiken.

Eigenlijk is mijn code mijn kennisdatabase (of beter gezegd ons versiebeheersysteem waar alle code in staat).

Als ik iets moet bouwen dan denk ik vaak weleens "hey, zoiets dergelijks heb ik ook in project X gedaan" en dan zoek ik de code daarvan op en lees ik die nog even door (en als ik mazzel heb kan ik het e.e.a. kopieren).
Dat merk ik idd nu ook al, met mijn mini onenote database. Bepaalde stukken code kan ik wel goed gebruiken maar google is eigenlijk sneller opzoeken...
Pagina: 1