[Windows 7] Administrator privileges kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 08:00
Ik kom er vandaag achter dat ik geen 'echte' Administrator meer ben op mijn Windows 7 SP1 laptop.

Zo krijg ik nu continu meldingen als ik iets naar C: of C:\Program Files wil schrijven dat ik Administrator rechten nodig heb. Eén klik meer is voldoende om vervolgens de bewerking uit te voeren, maar ik vind het vreselijk irritant:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CWM3CUT.png

Windows 7 gedraagt zich nu hetzelfde als mijn Windows 8 systeem, waar ik zwaar geirriteerd raak door het betuttel. Ik kan nu ook geen bestanden meer in de root plaatsen, mijn context-menu is leeg terwijl dit normaal gesproken vol stond met alle opties als 'Tekstbestand' e.d.:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P1N55kk.png

Het meest irritante vind ik dat ik nu zelfs geen Administrator Opdracht Prompt meer krijg als ik met SHIFT+rechtsklik op een map klik en voor 'opdrachtvenster hier openen' kies:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9dGEfSW.png

Ik ben, in alle opzichten die ik zo kan zien, gewoon Administrator:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YEBibiSl.png

Vorige week was dit nog niet, dus ik kan me alleen maar indenken dat dit is gebeurd doordat er afgelopen week allerlei updates zijn geinstalleerd die te maken hadden met beveiligingslekken waarmee 'extended privileges' te makkelijk gegeven zouden kunnen worden...

Ik wil weer baas zijn over mijn eigen laptop, dus mijn vraag is eenvoudig: Kan ik dit op een of andere manier nog aanpassen, of zal ik updates moeten gaan deinstalleren en verbieden ooit nog te laten installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-10 07:57
Kun je het ingebouwde admin account nog activeren?

[ Voor 3% gewijzigd door X_lawl_X op 15-09-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
X_lawl_X schreef op zondag 15 september 2013 @ 11:51:
Kun je het ingebouwde admin account nog activeren?
Yep, dat kan, en die vertoont precies dezelfde ongemakken.

Het typische is dat mijn trouwe Windows 7 installtie zich nu exact hetzelfde gedraagt als een kale, verse Windows 8.1 installatie (zonder updates) van Technet. Vandaar dat ik denk dat het aan de laatste updates ligt die mijn Windows 7 installatie heeft gekregen, en niet een of ander virus of ander programma. Plus dat ik nog nooit een virus/trojan of whatever heb gehad :)

[ Voor 9% gewijzigd door redah op 15-09-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hoe staan je rechten op C: ? Deze moeten als volgt zijn:

TrustedInstaller, OWNER
Administrators, FULL CONTROL, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
SYSTEM, FULL CONTROL, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
Users, READ AND EXECUTE, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
Authenticated Users, MODIFY, Alleen onderliggende mappen en bestanden
Authenticated Users, CREATE FOLDER+ADD DATA, Alleen deze folder

Wanneer het anders staat dan is het een probleem, overigens kan je het handmatig herstellen, maar kijk uit met klooien met rechten, vooral wanneer op belangrijke plaatsen de TrustedInstaller niet meer de Owner is.

Overigens, hier op Win 8, Win 7, Win 8.1 niks na de updates in gedrag veranderd. Wel van de week een systeem welke het zelfde had als jij, maar die had alle beveiliging uitgeschakeld en was er een virus/trojan/Malware aan het werk geweest doordat deze zonder problemen en meldingen de boel kon vernaggelen doordat UAC uitgeschakeld was.

[ Voor 20% gewijzigd door Wim-Bart op 15-09-2013 13:14 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
Wim-Bart schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:12:
Hoe staan je rechten op C: ? Deze moeten als volgt zijn:

TrustedInstaller, OWNER
Administrators, FULL CONTROL, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
SYSTEM, FULL CONTROL, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
Users, READ AND EXECUTE, Deze map, onderliggende mappen en bestanden
Authenticated Users, MODIFY, Alleen onderliggende mappen en bestanden
Authenticated Users, CREATE FOLDER+ADD DATA, Alleen deze folder

Wanneer het anders staat dan is het een probleem, overigens kan je het handmatig herstellen, maar kijk uit met klooien met rechten, vooral wanneer op belangrijke plaatsen de TrustedInstaller niet meer de Owner is.
Ziet er naar mijn idee prima uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xbHa9BD.png

Het valt me nu wel op, dat wanneer ik op het tabblad 'Controlebeleid' klik, ik nu ook ineens een melding krijg, terwijl ik dit in mijn jaren met Windows 7 nog nooit eerder heb gezien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gW34Cc9.png

Wederom, ik klik op 'Doorgaan' en vervolgens kan ik alles, maar onder Windows 7 zou een Administrator dit helemaal niet moeten zien allemaal.
Wim-Bart schreef op zondag 15 september 2013 @ 13:12:
Overigens, hier op Win 8, Win 7, Win 8.1 niks na de updates in gedrag veranderd. Wel van de week een systeem welke het zelfde had als jij, maar die had alle beveiliging uitgeschakeld en was er een virus/trojan/Malware aan het werk geweest doordat deze zonder problemen en meldingen de boel kon vernaggelen doordat UAC uitgeschakeld was.
Dit vind ik dan wel weer vreemd, want onder Windows 8(.1) is dit een van de nieuwe 'features' en standaard gang van zaken dat je als Administrator nooit echt Administrator bent. Zaken zoals SHIFT-rechtsklikken voor een elevated command prompt of bestanden wijzigen in Program Files mag onder Windows 8(.1) standaard niet, je krijgt dan altijd een melding.

Het lijkt nu alsof ik deze 'feature' nu ook met terugwerkende kracht op Windows 7 geduwd krijg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Die melding is normaal en de rechten zien er goed uit. Je zou het volgende kunnen testen:

1. Maak een nieuw account aan;
2. Maak deze lid van de Administrators groep;
3. Voer je testen opnieuw uit met dit account.

Werkt dit ook niet dan zou ik eens kijken naar je local security policy Dit zou moeten zijn:

Beleid Beveiligingsinstelling
Aanmelden als batchtaak Administrators,Backup Operators,Performance Log Users
Aanmelden als batchtaak weigeren
Aanmelden als service NT SERVICE\ALL SERVICES
Aanmelden als service weigeren
Aanmelden via Extern bureaublad-services toestaan Administrators,Remote Desktop Users
Aanmelden via Extern bureaublad-services weigeren
Afsluiten vanaf een extern systeem Administrators
Back-ups van bestanden en mappen maken Administrators,Backup Operators
Bestanden en mappen terugzetten Administrators,Backup Operators
Beveiligingscontrole genereren LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE
Computer- en gebruikersaccounts inschakelen als vertrouwd voor delegering
Computer uit basisstation verwijderen Administrators,Users
Controle op bladeren negeren Iedereen,LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE,Administrators,Users,Backup Operators,Window Manager\Window Manager Group
Controlebeleid en beveiligingslogboek beheren Administrators
Deze computer via het netwerk benaderen Iedereen,Administrators,Users,Backup Operators
Directoryservicegegevens synchroniseren
Een client nabootsen na authenticatie LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE,Administrators,SERVICE
Een enkel proces bekijken Administrators
Een proceswerkset vergroten Users,Window Manager\Window Manager Group
Eigenaar worden van bestanden of andere objecten Administrators
Fouten in programma's opsporen Administrators
Functioneren als deel van het besturingssysteem
Geheugenquota voor een proces verhogen LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE,Administrators
Globale objecten maken LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE,Administrators,SERVICE
Lokaal aanmelden toestaan Disabled-Guest,Administrators,Users,Backup Operators
Lokaal aanmelden weigeren Disabled-Guest
Objectnaam aanpassen
Omgevingswaarden in firmware wijzigen Administrators
Onderhoudstaken op volume uitvoeren Administrators
Pagina's in het geheugen vergrendelen
Permanent gedeelde objecten maken
Prioriteit verhogen voor planning Administrators
Stuurprogramma's laden en verwijderen Administrators
Symbolische koppelingen maken Administrators
Systeem afsluiten Administrators,Users,Backup Operators
Systeemprestaties bekijken Administrators,NT SERVICE\WdiServiceHost
Systeemtijd wijzigen LOCAL SERVICE,Administrators
Tijdzone wijzigen LOCAL SERVICE,Administrators,Users
Toegang tot deze computer vanaf het netwerk weigeren Disabled-Guest
Toegang tot Referentiebeheer als vertrouwde aanvrager
Token op procesniveau vervangen LOCAL SERVICE,NETWORK SERVICE
Tokenobject maken
Werkstations toevoegen aan domein
Wisselbestand maken Administrators

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
redah schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:34:

[...]

Dit vind ik dan wel weer vreemd, want onder Windows 8(.1) is dit een van de nieuwe 'features' en standaard gang van zaken dat je als Administrator nooit echt Administrator bent. Zaken zoals SHIFT-rechtsklikken voor een elevated command prompt of bestanden wijzigen in Program Files mag onder Windows 8(.1) standaard niet, je krijgt dan altijd een melding.

Het lijkt nu alsof ik deze 'feature' nu ook met terugwerkende kracht op Windows 7 geduwd krijg....
Volgens mij is dit al vanaf Windows Vista zo, dat je (ook al ben je administrator) default geen administrator bent. Begrijp ook niet zo goed waarom je UAC uit zou moeten/willen zetten. Op Linux ben je toch by default ook geen ROOT...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
TheVMaster schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:08:
Volgens mij is dit al vanaf Windows Vista zo, dat je (ook al ben je administrator) default geen administrator bent. Begrijp ook niet zo goed waarom je UAC uit zou moeten/willen zetten. Op Linux ben je toch by default ook geen ROOT...?
Klopt, maar zodra je UAC uitzet onder Windows Vista of Windows 7 mag je weer gewoon alles. Onder Windows 8(.1) blijf je meldingen krijgen, ondanks dat je UAC uit zet. Dat vindt Microsoft 'beter'. Hetzelfde overkomt mij nu dus ook bij Windows 7.

Overigens, onder linux zorg ik ook dat ik zo snel mogelijk root ben en niet continu hoef te sudo'en... Sinds mijn eerste computer 17 jaar geleden nog nooit virussen, malware of trojans gehad. Ik weet het, het is geen excuus, maar mijn workflow gaat een stuk sneller zonder popups en sudo's. En een Elevated Command Prompt gebruik ik dagelijks meerdere malen, dus dat is nog wel mijn grootste gemis.

Back on-topic: Inmiddels heb ik 5 patches van deze week gedeinstalleerd, en functioneert alles weer naar behoren. Nu 1 voor 1 weer updates toepassen om te kijken welke de boosdoener is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
redah schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:21:
[...]

Klopt, maar zodra je UAC uitzet onder Windows Vista of Windows 7 mag je weer gewoon alles. Onder Windows 8(.1) blijf je meldingen krijgen, ondanks dat je UAC uit zet. Dat vindt Microsoft 'beter'. Hetzelfde overkomt mij nu dus ook bij Windows 7.

Overigens, onder linux zorg ik ook dat ik zo snel mogelijk root ben en niet continu hoef te sudo'en... Sinds mijn eerste computer 17 jaar geleden nog nooit virussen, malware of trojans gehad. Ik weet het, het is geen excuus, maar mijn workflow gaat een stuk sneller zonder popups en sudo's. En een Elevated Command Prompt gebruik ik dagelijks meerdere malen, dus dat is nog wel mijn grootste gemis.

Back on-topic: Inmiddels heb ik 5 patches van deze week gedeinstalleerd, en functioneert alles weer naar behoren. Nu 1 voor 1 weer updates toepassen om te kijken welke de boosdoener is...
Onder Windows 8.1 werken ook een aantal zaken niet meer als ik het goed heb als je UAC uit zet. Wel vreemd dat je dat nu ook onder Windows 7 krijgt.

Overigens is het natuurlijk erg onverstandig om onder Linux alles als root te doen, maar goed....dat zul je waarschijnlijk ook wel weten. Moet zeggen dat ik weinig tot geen 'last' heb van UAC, het is een kwestie van wennen en met de hedendaagse OSen hoeft het ook geen enkel probleem te zijn.

On-topic: wel vreemd overigens dat een update van Windows voor deze ellende zorgt....als er iets irritant is, is het dat wel...
Pagina: 1