Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 15:47
Hallo Tweakers,

Ik ga als profielwerkstuk zelf zonnepanelen maken. Dit zijn het type organische zonnepanelen, met twee TCO glaasjes, TiO2 en anthocyaan. Ik ga er in totaal 18 maken, met steeds een andere samenstelling, zodat uiteindelijk het superpaneel kan worden gemaakt.

Nu is het uiteindelijke doel, geen idee of ik dat ga halen natuurlijk, om al deze zonnepanelen op elkaar aan te sluiten en daarmee een batterij van een telefoon mee op te laden. Dit meer als proof of concept, het eigenlijke onderzoek is het zo efficient mogelijk maken van de zonnecel.

De output uit mijn oplader is 5V. Als de 5V bereikt wordt met het zonnepaneel, is het dan mogelijk om een micro-usb kabeltje naar m'n telefoon te laten gaan? Maakt het amperage nog wat uit? Het maakt niets of hij belachelijk langzaam oplaadt, het gaat puur om het laadtekentje in de telefoon.

Tips zijn heel erg welkom! _/-\o_

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:57
Volgens mij zou dit moeten kunnen, waar je aan moet denken is dat het voltage afhankelijk is van de lichtintensiteit, en dat je je zonnepanelen in serie wil zetten om zo een hogere spanning te krijgen(volgens mij de zonnepaneeltjes die wij maakten, hadden 100mv tot 300mv). Bedenk dat als je precies 5V wilt hebben je dus afhankelijk bent van de lichtintensiteit, terwijl deze fluctueert. Hoe ga je die gelijktrekken? of is dit niet nodig, kan een telefoon met een spanning van 4-6V worden opgeladen?

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 15:47
Dankje voor je reactie. Als ik als lichtbron een lamp gebruik, dan denk ik dat ik fluctuatie heb uitgesloten. Zonder tussenkomst van een omvormer is fluctuatie niet uit te sluiten, dus dan maar een constante lichtbron. Ik denk dat de telefoon wel een kleine foutmarge heeft en niet direct zal stoppen met opladen buiten de 5V.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je een paar erg slechte paneeltjes hebt t.o.v. de rest, dan beïnvloeden die de prestaties van de hele keten.
Stel dat er maar 50mA wordt opgewekt en de andere paneeltjes halen 100mA, dan blijf je op 50mA steken ;)
Die 5V kan je vrij eenvoudig met een stabilisator IC constant maken met als voorwaarde dat er 6V of meer wordt aangeboden.
Een andere manier is een serieweerstand en een zenerdiode gebruiken, waarbij de 5V over de zener valt.
In de praktijk zal je zien dat de spanning over de paneeltjes het hoogst is wanneer er geen stroom wordt geleverd, zodra je de boel belast daalt de spanning tot hij 'nominaal' is voor de gegeven omstandigheden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Er zit nog een addertje onder het gras.
Als een zonnepaneel 5 Volt open klem geeft, is dat niet hetzelfde als de spanning belast.
Ze hebben doorgaans een curve zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.mtmscientific.com/solar2.jpg
Open klem, 0A geeft dat hier 60 Volt. 0 Watt (kennelijk groot paneel met vele cellen in serie)
Belast 1 A is dat al terug naar 55 Volt, dus 55 Watt.
Belast 2 A is dat nog maar 30 Volt, dus 60 Watt.
Belast 2.2 A is er geen spanning meer, dus ook geen vermogen 0 Watt.
Je ziet dat rond de 1.75 A de spanning op 45 Volt zit met een vermogen van ~78 Watt.

Er zijn speciale DC-DC converters die de spanning op het punt in de curve brengt waar het meeste vermogen (P=U*I) beschikbaar is en het paneel het efficiëntst werkt. En vanaf daar de spanning omhoog, of omlaag converteert.

Maar een gewone el-cheapo DC-DC converter is voor jouw doel misschien al goed genoeg.