• Zexion
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04-2025
Ik zie steeds meer en meer gamers de overstap maken naar een 120hz scherm.

Toch vroeg ik me af, moet je geen 120fps halen in de betreffende games om de volledige 120hz te benutten? Of merk je zelfs met minder fps het verschil?
En is het verschil dusdanig groot dat het de kosten wel waard zijn? De schermen zijn wel een tikkie duurder namelijk..

Dit zijn vragen waar ik tot nu toe niet echt concrete antwoorden op heb kunnen vinden, of in ieder geval niet zonder allemaal ingewikkelde technische verhalen.
Misschien een linkje naar een video met redelijk makkelijk te begrijpen uitleg of natuurlijk ouderwets reacties plaatsen :)

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Als je 80fps haalt met je hardware game je dus op 80fps, want je monitor laat dat zien. Je hoeft dus niet per se op de 120 te zitten.
Als je hardware het niet trekt om (flink) boven de 50-60 fps uit te komen dan is het verspild geld.
Als je een die-hard FPS-er bent die echt hard tegen hard gaat, elk stofje uit je muismat wegveegt voordat je gaat gamen, een dure muis hebt, en al je settings getweakt hebt zodat je spel zeer snel&soepel loopt, en elke milliseconde telt, ja, dan ga je zeker profiteren van een 120hz-scherm. Vooral bij het snel om je heen kijken & richten in een FPS-game is 80fps al een echte verbetering ten opzichte van 60. Daarboven, is mijn ervaring, zie je geen verschil meer in soepelheid. Mogelijk tieners, die snellere hersenen hebben wel. Maar je moet wel flink fanatiek zijn om het eruit te halen.

Dit kan ook wel helpen: klik.

[ Voor 12% gewijzigd door Znorkus op 15-09-2013 08:17 ]

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Het verschil tussen 60 en 120 is zeer zeker wel merkbaar - als je eenmaal 120 gewend bent wil/kun je niet meer terug.
http://nl.hardware.info/n...-hardwareinfo-120hz-event

• pummetje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11-2024
ik heb zelf een 120hz beeldscherm en het scheelt best veel in games
vooral shooters en racing games

als je hardware boven de 60fps kan zitten ongeveer 80
dan merk je best veel verschil het gaat allemaal vloeiender

en het is rustiger op het oog

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Ik heb ook een 120hz scherm en vooral in snelle shooters is het best wel een groot verschil vergeleken met een 60hz scherm. Alles wordt veel sneller en vloeiender weergegeven en je hebt ook veel minder last van ghosting. Voor mij niks anders meer.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:44
Als je van plan bent een 120hz scherm te kopen kijk dan ook even of ie "lightboost" heeft.

dan gewoon forcen in 2D met het tooltje van toasty
http://www.monitortests.c...ty-for-AMD-ATI-and-NVIDIA

schijnt fantastisch te zijn.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-02 22:33
Als je geen 120 fps haalt kan je altijd nog eerst je huidige 60hz scherm "overclocken", met een beetje geluk haal je 80hz en dat merk je ook wel. Dit is gratis en best makkelijk en ik heb nog nooit gehoord dat een scherm stuk is gegaan door overclocken.

• Zexion
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-04-2025
Bedankt voor de reacties, ik reageer een beetje laat maar ik ben bezig met een nieuwe build, en ga toch maar een 120hz paneel halen. Een 7970 of GTX 770 moet wel 120fps kunnen halen in de meeste games die ik speel, en anders moet 80+ maar volstaan.

• chatico
  • Laatst online: 08-01 21:43
Ook belangrijk om te weten als je ooit zo gek bent om aan 3D Vision te doen (zoals mij) is 120hz wel verplicht anders heb je geen 3D.
Het is maar een tipje

• hurkies92
  • Laatst online: 03-02 16:24
Ik heb zelf een 144 hertz monitor je merkt het verschil met 60 hertz zeer zeker.
Maar je moet wel hardware hebben die het aankan. ik draai zelf 2 680's in SLI

• Ixtli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Hogere refresh rate is inderdaad soepeler, maar de kleuren... die trekken dan weer nergens op. :(

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-01 10:11

Silence

Godlike

Voor mij ook nog steeds een twijfel geval, 120hz (1080p :') ) of 60hz (1440p + kleuren :9~ )

Met de meeste nieuwe games haal je toch bijna nooit die 120hz, alleen leuk als je Counter-strike speelt ofzo

[ Voor 37% gewijzigd door Silence op 18-09-2013 15:24 ]

Inventaris - Steam

• DervishD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-08-2023
Ixtli schreef op woensdag 18 september 2013 @ 12:15:
Hogere refresh rate is inderdaad soepeler, maar de kleuren... die trekken dan weer nergens op. :(
Dat ligt natuurlijk ook aan het gebruikte paneel, die zijn niet allemaal van dezelfde kwaliteit. Ik heb een gecalibreerde Asus VG236-H en de kleuren zijn gewoon prima. Het enige nadeel aan het TN paneel is de lichte verticale gamma shift. Zelf ga ik liever voor een goede kwaliteit TN.
Pagina: 1