SSD clonen

Pagina: 1
Acties:

• Qwyn
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-01-2020
Dag allen,

Ik ben op dit moment bezig met het opstellen van een nieuwe computer setup, maar zit met een klein probleem in de zin dat ik niet weet hoe het precies aan te pakken.
Ik had in mijn huidige setup namelijk een Corsair 64GB ssd maar deze is veel te klein en om deze reden heb ik een nieuwe Samsung 840 Pro gekocht om als boot drive te dienen in mijn nieuwe setup. Toch zou ik graag de Corsair blijven gebruiken voor een paar applicaties/games en tevens zou ik een gewone 'clone' willen doen naar mijn Samsung om niet al de installaties te moeten herdoen.

Nu hier zit het probleem. Voor zover ik begrijp zit op mijne oude Corsair ssd de BIOS instellingen van mijn oud moederbord. Ik heb een nieuwe Gygabit GA-Z87x-D3H moederbord gekocht en deze BIOS moet dus geïnstalleerd worden op de nieuwe boot drive (de samsung 840).

Hoe onderneem ik dit? Start ik eerst mijn oude SSD op als boot drive waarna ik de cloon naar 840 doe en dan de BIOS setup laat draaien op de 840? Of doe ik de BIOS instellingen eerst op de 840, zet ik deze als main boot drive en doe ik dan pas de cloon van de Corsair naar de 840? Ik heb echt geen idee.

Graag jullie mening, alvast bedankt.

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-01 18:34
BIOS instellingen worden niet opgeslagen op je HDD/SSD, maar op geheugen van het moederbord zelf.

Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn om je Corsair als bootschijf te gebruiken, je Samsung erbij te hangenndan via da Samsung applicatie alles te clonen, en dan gewoon op te starten met de Samsung als boot schijf? :)

Daarna, wanneer je zeker weet dat alles goed gecloned is en de Samsung perfect werkt (en het systeem dus opgestart is vanaf de Samsung), kan je gewoon de Crucial weer formatteren en gebruiken.

• Qwyn
Oh, dan zit ik al goed fout haha!

En wat je net zei is dus wat ik als eerste mogelijkheid dacht, ik was gewoon niet zeker omdat ik dacht dat BIOS instellingen per hard drive waren en niet op het bord zelf.

Dit zou me wel moeten lukken, bedankt!

(Edit: Nu zit ik toch nog steeds met de vraag van de BIOS instellingen van het nieuwe moederbord. Run ik de cd en de instellingen dan gewoon via de Corsair SSD? Of doe ik dit pas nadat ik alles gecloond heb naar mijn 840? Of maakt dit helemaal niet uit?)

[ Voor 34% gewijzigd door Qwyn op 14-09-2013 20:29 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je Windows gebruikt heb je trouwens grote kans dat het systeem helemaal niet meer boot met een ander moederbord. Hangt van je window versie en de chipsets van je oude en nieuwe moederbord af.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Qwyn
Devil schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:31:
Als je Windows gebruikt heb je trouwens grote kans dat het systeem helemaal niet meer boot met een ander moederbord. Hangt van je window versie en de chipsets van je oude en nieuwe moederbord af.
In mijn geval is gaat het om Windows 7 64-bit. Mijn oude moederbord gebruikte het Intel P55 chipset (met LGA 1156 socket) en de nieuwe Z87 chipset (met 1150 socket). Zou het systeem nog booten? :|

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat weet niemand, kom je maar op 1 manier achter.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Devil schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 20:31:
Dat is me gelukt met xp en w7 van p45 naar z77 allebij asus bordjes , je moet wel zorgen dat je in dezelfde modus staat , ide/raid of AHCI . En je windows moet opnieuw geactiveerd worden , clean instal is wel beter :)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Windows 7 clonen naar andere PC moet geen enkel probleem zijn enige waar je tegen aan loopt is misschien de chipset, maar wanneer je van Intel naar Intel gaat werkt het meestal wel. Alleen moet je voor een aantal onderdelen misschien nieuwe drivers installeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1