Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aparte Mediaspeler, of PC gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:55

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds ik een eigen huisje heb wil ik graag HD films met hoogwaardige audio kijken op mijn 40" samsung HD tv. En de films worden afgespeeld van een externe USB 3 hdd.

Het geluid en beeld gaat naar de tv via een Onkyo TX-SR508 AV receiver.

Daarvoor kan ik mijn huidige game pc gaan gebruiken:

- Core i5 2500K
- MSI amd HD6850
- 8gb ram
- MSI P67A-GD65 B3 mobo
- Corsair 520watt A-merk voeding

Budget: +/- 400 euro met uitloop als het het echt waard is.

Alle tips, suggesties en vragen zijn welkom!

[ Voor 68% gewijzigd door Bensjero op 22-09-2013 18:57 ]

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Beste Tweakers, aangezien hier weinig reactie op kwam, heeft me dat nog eens aan t denken gezet.
Ik ga mijn budget vergroten naar 400 euro, om een beginners htpc / nas / mediaserver te bouwen.

ik post mijn vraag eerst maar even hier, ik wil GoT niet vervuilen,

Wat ik ermee wil gaan doen:
- 1080P playback met hd audio
- flac muziek luisteren
- torrents/usenet downloaden
- files sharen binnen t netwerk

Wat ga ik er niet mee doen?
- gamen (ik heb een dedi game pc)
- transcoderen (gaat op mn game pc)

Hiervoor heb ik talloze sites afgestruind,
En alhoewel veel htpcs op intel gebaseerd worden, denk ik dat ik de rekenkracht niet nodig heb, en zo heel wat kan besparen. Ik ben tot het volgende gekomen: graag tips en trucs!
(Over een optische drive twijfel ik nog)
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 46,45€ 46,45
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Western Digital Green SATA 6 Gb/s, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 37,99€ 37,99
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1/4G€ 32,86€ 32,86
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 52,99€ 52,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,59

De htpc gaat xmbc draaien, onder openELEC of windows 7 (ik heb nog een licentie)

[ Voor 63% gewijzigd door Bensjero op 22-09-2013 18:59 ]

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-11 16:39
Gaat prima werken...

Verwijderd

Gewoon Windows 7 draaien en MPC-HC.

Ik heb een aantal van die hippe programma's gebruikt met een gelikte GUI, maar wat betreft gemak/snelheid kan het niet op tegen een simpel File Explorer scherm en MPC-HC.

Mijn ervaring is dat de media spelers er erg gelikt uit zien, maar dat het veel energie kost om al je data netjes te archiveren.

Als ik mijn pc zou gebruiken zoals jij dat wilt;
Win7, MPC-HC, Media Monkey, ASIO4ALL, Chrome, Grabit, SpotLite, 7-zip en een fatsoenlijk toetsenbord/muis-combo. Veel meer heb je niet nodig

• rikoos
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 08:35:

Ik heb een aantal van die hippe programma's gebruikt met een gelikte GUI, maar wat betreft gemak/snelheid kan het niet op tegen een simpel File Explorer scherm en MPC-HC.

Mijn ervaring is dat de media spelers er erg gelikt uit zien, maar dat het veel energie kost om al je data netjes te archiveren.

Win7, MPC-HC, Media Monkey, ASIO4ALL, Chrome, Grabit, SpotLite, 7-zip en een fatsoenlijk toetsenbord/muis-combo. Veel meer heb je niet nodig
Of je installeert XBMC, naar mijn menig de beste HTPC software wat er bestaat! Icm met Sabnzbd, sickbeard, headphones en couchpotato en je bent klaar. Alles automatisch en super makkelijk in gebruik.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 20:02

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

rikoos schreef op maandag 23 september 2013 @ 11:14:
[...]

Of je installeert XBMC, naar mijn menig de beste HTPC software wat er bestaat! Icm met Sabnzbd, sickbeard, headphones en couchpotato en je bent klaar. Alles automatisch en super makkelijk in gebruik.
Helemaal mee eens. XBMC is echt the way to go. Je kunt met extra user accounts altijd nog remote inloggen en zaken regelen. Verder heb je, indien de webinterfaces up and running zijn dat vrij weinig nodig. Voeg indien je torrents gebruikt nog even utorrent toe en dan is alles via webinterface te regelen.

Je kunt ook kijken naar een Zotac mini PCtje en een USB schijf. Het is net wat je wilt.

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Ik had het idd gezien, goede tip. Maar dan moet mijn pc altijd aan staan.
De bedoeling is dus een nieuwe 'dedicated' pc bouwen die een aantal functies tegelijk doet: htpc, nas, downloader, server.
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 08:35:

Ik neig idd naar windows 7. sowieso het makkelijkst te tweaken.

Maar het gaat me nu nog niet om welke software er precies op komt.
Maar om de hardware.

Er zijn namelijk tal van mogelijkheden. Ik vraag me af of ik niet beter een paar tientjes xtra zou uit moeten geven aan de processor, of dat ik juist nog meer kan besparen (alhoewel het al een goedkope proc is)
Hetzelfde geld voor de SSD (ik heb in mijn laptop een 840PRO 128gb, maar dat vind ik te veel en te duur voor deze build), HDD, moederbord en geheugen.

Ik zie bijvoorbeeld veel builds met sneller geheugen dan wat ik nu heb, maar ga ik dat echt merken?
Ga ik het verschil merken tussen een amd a4, a6 en a8 (en is dat t geld waard)?
En kan ik beter voor een snellere SSD gaan, of is elke SSD al een verademing t.o.v. een HDD?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

JensinatoR schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:14:
[...]

Ik had het idd gezien, goede tip. Maar dan moet mijn pc altijd aan staan.
De bedoeling is dus een nieuwe 'dedicated' pc bouwen die een aantal functies tegelijk doet: htpc, nas, downloader, server.
Je kunt natuurlijk de plex media server op een gewone NAS zetten en dan plex als interface op je tv gebruiken.

Ik doe zoiets ook (zij het dan met een oude laptop ipv een nas) met de ingebouwde plex client in m'n (LG) tv. Ideaal.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• rikoos
Ik had een a4 met 1333 geheugen en ben over gestapt naar een A10 met 1666 geheugen. Als kers op de taart heb ik een SSD erbij genomen en ik ben nu heel blij met de snelheid. Al moet ik eerlijk zeggen dat het redelijk overkill is voor alleen een htpc/nas. De SSD voordelen merk je alleen bij het opstarten...

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:14
Leuk setje heb je bij elkaar gezocht!

Ben ook met een dergelijk project bezig, alleen zou ik af en toe ook nog wel een game willen spelen op m'n HTPC.

Kan ik dan het beste een Intel i-series kopen of een AMD? En een Dual- of Quad Core?

Ik verwacht dan uiteraard geen mega prestaties/resoluties, ik draai nu games met een 7900GTO en loop daarbij al regelmatig tegen het feit aan dat games gewoon niet meer draaien (laatst nog zoiets met Payday 2 : The Heist).

Is die HD5450 genoeg om de modernere games te spelen, of kan ik beter kiezen voor de geintegreerde GPU's in de Intel i-Series of AMD A-series?

Dank!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
brtk schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:27:
Leuk setje heb je bij elkaar gezocht!

Ben ook met een dergelijk project bezig, alleen zou ik af en toe ook nog wel een game willen spelen op m'n HTPC.

Kan ik dan het beste een Intel i-series kopen of een AMD? En een Dual- of Quad Core?

Ik verwacht dan uiteraard geen mega prestaties/resoluties, ik draai nu games met een 7900GTO en loop daarbij al regelmatig tegen het feit aan dat games gewoon niet meer draaien (laatst nog zoiets met Payday 2 : The Heist).

Is die HD5450 genoeg om de modernere games te spelen, of kan ik beter kiezen voor de geintegreerde GPU's in de Intel i-Series of AMD A-series?

Dank!
Als je wil gamen raad ik je wel een discrete grafische kaart aan. Afhankelijk van je budget moet je dan kijken wat goed bij elkaar past. Een amd a6 of intel i3 zijn totaal geen game hardware.
Ga eens kijken bij de BBG hier op tweakers, lees je in op t gebied, en als je dan nog ragen hebt moet je even zelf een eigen topic aanmaken, hier bespreken we mijn htpc build O-)
CyBeR schreef op maandag 23 september 2013 @ 14:15:
[...]

Je kunt natuurlijk de plex media server op een gewone NAS zetten en dan plex als interface op je tv gebruiken.

Ik doe zoiets ook (zij het dan met een oude laptop ipv een nas) met de ingebouwde plex client in m'n (LG) tv. Ideaal.
Ik zoek een snel en zuinig systeem om media weer te geven op mijn tv, nas functionaliteit en downloaden met utorrent of sabnzb staat op prioriteit nr 2. Ik heb een laptop en een ex hdd, maar ik wil die dus juist niet gebruiken, onzuinig, onhandig, enz.

Ik denk dat xmbc heel veel biedt wat ik wil, alles in 1 apparaat. Uitbreiden gaat makkelijk, er passen nig 2 schijven bij in, en als dat niet genoeg is hang ik er wel een nas aan op termijn

[ Voor 26% gewijzigd door Bensjero op 23-09-2013 17:01 ]

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:14
Sorry Jensinator :).

Had uiteraard zelf al een hoop gelezen en opgezocht, maar zocht naar gebruikerservaringen uit de praktijk.

Denk dat het een A10 gaat worden.

Succes met je build, zal je topic niet verder vervuilen.

• Michael Knight
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dit valt eigenlijk onder aankoopadvies. Ik verplaats je even naar CEA ;)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Na een avondje brein kraken heb ik er nog een paar aanpassingen gedaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 36,95€ 36,95
1MSI FM2-A75IA-E53€ 75,-€ 75,-
1Toshiba PA4292E-1HL0, 2TB€ 66,85€ 66,85
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,61€ 38,61
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,90€ 24,90
1Mushkin Blackline 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800 8-8-8-24€ 35,50€ 35,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Kingston SSDNow V Series V300 60GB€ 50,45€ 50,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,66

Waar ik nog over twijfel is het geheugen. Zou ik 1x4gb halen of 2x2gb? en maakt de snelheid nog wat uit?
Als ik bij azerty ga bestellen (waarschijnlijk) dan wordt het misschien wel deze:
http://azerty.nl/0-749-213070/team-elite-ddr3-.html

Iemand nog op of aanmerkingen?
Ik denk dat ik vrij veel heb voor deze prijs!

• Bensjero

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Topicstarter
Hij mag dicht, ik heb een build besteld. Uiteindelijk nog voor de Fractal Design Node 304 gegaan, en een A-6 5600k. Al met al zo'n 420 euro, erg netjes.

Slotje!
Pagina: 1