Toon posts:

Surround via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb hier een pc met een hd5870 videokaart

vanuit de pc gaat er een hdmi kabel naar de tv

van de samsung le40 gaat er een optical kabel naar de versterker.

Hier heb ik dan wel geluid maar geen surround

volgens mij gaat het al mis op de computer

iemand enig idee of tips?

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-02 07:32
Zelf pas ik surround toe via hdmi voor games, mijn opstelling is als volgt:
-hdmi kabel naar mijn Marantz receiver;
-dvi kabel naar mijn monitor.
In Windows is het noodzakelijk -toch in mijn geval- om dan uw beeld uit te breiden of te dupliceren (win key + p), in de taakbalk moet je nog rechter muisknop op je audiosymbool en afspeelapparanten weergeven waarbij hdmi moet geselecteerd worden. Ook is het dan mogelijk om uw opstelling (5.1) te configureren.

Volgens mij loopt er eerder iets mis van je tv - optical - receiver. Als je multichannel -zoals in games- doorstuurt over hdmi, is dit onmogelijk om dit signaal door te sturen over optical/coax. Enkel surroundformaten als DD of DTS zijn te versturen over deze digitale kabels. Probeer eens, indien mogelijk, om beeld en audio te splitsen zoals mijn opstelling. Voor stereo, en DTS of DD maak ik zelf gewoon gebruik van een coax kabel.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Via optical gaat dacht ik geen surround, tenminste bij mijn oude surround versterker.
Google hier op.
En lees je handleiding van je versterker eens goed door.

[ Voor 22% gewijzigd door jan99999 op 14-09-2013 19:51 ]

• SharpKnight
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-04-2022
Zelf heb ik een ATI Radeon HD5850 kaart die ik gebruik om surround audio naar mijn speakers te sturen. Dit gaat direct naar mijn AV-receiver, welke dan het geluid doorstuurt naar mijn speakers en de video doorstuurt naar mijn beeldscherm.

In principe is, voor zover ik weet, jouw videokaart geschikt voor het doorsturen van surround audio (wel of niet gecodeerd maakt niet uit). Ik zou in ieder geval de laatste AMD drivers installeren om er zeker van te zijn dat aan de computerkant niets mis gaat.

Ongecodeerde surround audio kan je volgens mij niet verzenden via een optische kabel. Ook gecodeerde audio van hoge kwaliteit, zoals Dolby TrueHD, krijg je daar niet doorheen.

Is het misschien geen beter idee om het HDMI signaal vanaf je pc door te sturen naar je audio-apparaat en vanaf dat apparaat de video door te geven naar je tv (mits je audio apparaat dat ondersteund natuurlijk)? Op die manier hoef je geen optische kabel te gebruiken, wat de geluidskwaliteit (en het aantal kanalen) ten goede komt.