Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
Ik ben geen expert op het gebied van NAS systemen, maar bij het NAS vs. HDD's bezuiningen, dan denk ik dat het volgende van toepassing is. Wat minder uitgeven aan een NAS systeem zal betekenen dat je wellicht een NAS krijgt met minder functies, zowel in software als aansluitingen. Ook kan het zijn dat de chip in het NAS minder goed is, wat je read/write performance omlaag haalt.
Bij HDD's denk ik eerder aan betrouwbaarheid. Bij NAS schijven denk ik direct aan Western Digital Red drives, welke inderdaad een paar euro duurder zijn dan bijvoorbeeld de Green's of een setje Seagate schijven. Echter zijn de Red drives wel speciaal ontworpen voor NAS systemen en hebben ze een aanzienlijk betere MTBF en ook langere garantie. Ten opzichte van WD Green drives hebben ze ook wat betere performance, maar ze doen wat onder voor b.v. 7200RPM schijven van Seagate. Wat betreft snelheid zal je echter eerder beperkt worden door de NAS of je netwerk.
Bij HDD's denk ik eerder aan betrouwbaarheid. Bij NAS schijven denk ik direct aan Western Digital Red drives, welke inderdaad een paar euro duurder zijn dan bijvoorbeeld de Green's of een setje Seagate schijven. Echter zijn de Red drives wel speciaal ontworpen voor NAS systemen en hebben ze een aanzienlijk betere MTBF en ook langere garantie. Ten opzichte van WD Green drives hebben ze ook wat betere performance, maar ze doen wat onder voor b.v. 7200RPM schijven van Seagate. Wat betreft snelheid zal je echter eerder beperkt worden door de NAS of je netwerk.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Als je van plan bent raid0 te doen, waarom dan niet gewoon een 1-schijfs nas met een 4TB disk? Goedkoper en betrouwbaarder.rickiii schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:27:
Mijn doel is om de twee schijven in RAID 0 of RAID 1 te gebruiken.
Verwijderd
rickiii, heb je al het grote DIY RAID NAS topic doorgebladerd, of gekeken naar kant en klaar NAS appliances? Welke vragen zijn nog niet beantwoord? Ik vind je topic erg breed van opzet zonder dat ik de indruk krijg dat je je duidelijk hebt verdiept in het onderwerp.
Echter bij systemen die normaal kunnen omgaan met disk timeouts, zoals non-Windows software RAID, heb je die TLER helemaal niet nodig en kan het in sommige situaties zelf gevaarlijk zijn.
Synology gebruikt volgens mij enkel Linux software RAID met een SHR-softwarelaag daarboven op. Dus TLER heb je niet nodig en wil je ook liever niet.
WD Green zou voor dergelijke builds dan nuttiger zijn, zodat je nog de mogelijkheid hebt om headparking in te schakelen (maar op 300 seconden ofzo).
Heb je geen TLER nodig dan heb je bij de WD Red alleen 3 jaar garantie ipv 2 jaar. Of dat de moeite waard is moet je zelf beoordelen.
Ontworpen voor NAS systemen is wat men je graag wilt laten geloven. Maar 'ontworpen voor slechte implementaties van RAID' zou een betere omschrijving zijn. Het gaat hier om de TLER feature, iets wat je nodig hebt voor Windows-based fakeRAID en veel hardware RAID engines. Deze kunnen slecht tegen bad sectors omgaan en daarom is TLER benodigd/wenselijk.Moi_in_actie schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 16:38:
Bij HDD's denk ik eerder aan betrouwbaarheid. Bij NAS schijven denk ik direct aan Western Digital Red drives, welke inderdaad een paar euro duurder zijn dan bijvoorbeeld de Green's of een setje Seagate schijven. Echter zijn de Red drives wel speciaal ontworpen voor NAS systemen
Echter bij systemen die normaal kunnen omgaan met disk timeouts, zoals non-Windows software RAID, heb je die TLER helemaal niet nodig en kan het in sommige situaties zelf gevaarlijk zijn.
Synology gebruikt volgens mij enkel Linux software RAID met een SHR-softwarelaag daarboven op. Dus TLER heb je niet nodig en wil je ook liever niet.
WD Green zou voor dergelijke builds dan nuttiger zijn, zodat je nog de mogelijkheid hebt om headparking in te schakelen (maar op 300 seconden ofzo).
WD Red en WD Green zijn fysiek hetzelfde. Alleen de firmware verschilt. Het probleem is wel dat van beide er versies zijn met oudere 750GB platters en nieuwere versies met 1000GB platters. Als je een WD Red met 1TB platters vergelijkt met WD Green met 750GB platters, dan is de Red sneller en zuiniger ja. Dat gebeurde in enkele reviews. Maar dat is natuurlijk een heel oneerlijke vergelijking.Ten opzichte van WD Green drives hebben ze ook wat betere performance, maar ze doen wat onder voor b.v. 7200RPM schijven van Seagate.
Heb je geen TLER nodig dan heb je bij de WD Red alleen 3 jaar garantie ipv 2 jaar. Of dat de moeite waard is moet je zelf beoordelen.
Je hebt gelijk. Ik had me nog niet goed verdiept en wist ook niet goed waar ik moest beginnen. Dat topic lijkt me een uitstekend begin. En ik denk dat dit topic gesloten mag worden. Ik kom eventueel later terug met een meer specifieke vraag. In ieder geval bedankt voor je uitgebreide antwoord op de verschillen tussen schijven.Verwijderd schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 17:23:
rickiii, heb je al het grote DIY RAID NAS topic doorgebladerd, of gekeken naar kant en klaar NAS appliances? Welke vragen zijn nog niet beantwoord? Ik vind je topic erg breed van opzet zonder dat ik de indruk krijg dat je je duidelijk hebt verdiept in het onderwerp.
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg