Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

HTPC Intel Hashwell of AMD A6

Pagina: 1
Acties:

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-11 16:38
Ik wil graag een HTPC samen stellen maar aangezien er net nieuwe Intel Haswell procesoren uit zijn gekomen weet ik niet helemaal meer of ik nou beter een Intel of AMD systeem kan samen stellen. Daarbij wil ik actuele hardware kopen wat een goeie prijs kwaliteit verhouding heeft.

Wat moet het kunnen:
  • XBMC moet vloeiend werken
  • XBMC moet snel opstarten
  • Blu-ray moet (kunnen) werken (of anders in de toekomst), heeft nu geen prioriteit, maar als het in de toekomst door XBMC ondersteund gaat worden, wil ik niet dat mn hardware het niet zal ondersteunen (zit ik daardoor vast aan een windows install?)
Ik heb nu deze twee builds voor ogen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Boxed€ 58,45€ 58,45
1ASRock FM2A85X Extreme4-M€ 62,95€ 62,95
1Epsilon EC-HTPC-1€ 49,-€ 49,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,90€ 24,90
2Corsair VS2GB1333D3€ 19,-€ 38,-
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 34,70€ 34,70
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 EVO 120GB€ 86,39€ 86,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,79

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 56,45€ 56,45
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 54,90€ 54,90
2Corsair VS2GB1333D3€ 19,-€ 38,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,74

De vragen die ik heb zijn:
  • Wat zijn de pro's en con's van Intel Hashwell en wat zijn de pro's en con's van AMD voor HTPC's?
  • gaat deze build werken, of zit er ergens iets wat niet compatible is?
  • Waar kan ik mijn build nog optimaliseren qua prijs/kwaliteit?
  • Als ik voor Intel ga wil ik eigenlijk een Pentium G3220T of Pentium Pentium G3420T (ongeveer gelijk qua prijs, maar zuiniger), maar die zijn volgens mij nog niet uit, maar die komen binnekort uit. Wie weet wanneer, en is het de moeite waard om hier op te wachten?
  • De AMD A6 die ik nu heb uitgekozen is minder energie-zuinig den de Intel, is er eventueel een andere AMD die bijna net zo zuinig is en de zelfde prestaties heeft als de gekozen Intel?
  • Ik zou een kleinere SSD kunnen nemen maar ik lees goeie reviews over deze SSD, welke 60GB SSD komt er in de buurt van deze prestaties?
  • Waar zijn nog besparkingen te behalen in deze build? Ik vind 400 euro uitgeven opzich prima, maar als het systeem voor 300 euro kan wat ik wil, heb ik dat liever. Maar het moet wel goed zijn en toekomst bestendig zijn :)
  • Gaat een CeC-adapter werken met een Panasonic TX-P42S20E icm een Harmony 515?

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 11:32
Met een hoop punten kan ik helaas niet helpen, maar misschien toch een aantal.

Qua SSD maakt het in de praktijk steeds minder uit qua snelheid welke er gekozen wordt (het verschil zit hem misschien in 10 seconden opstarten of in 12 tussen een heel dure en een mid-end schijf) En als de data allemaal extern aangeleverd wordt, waar ik wel van uit ga aangezien er verder geen HDD inzit, dan zou bijvoorbeeld deze SSD pricewatch: Sandisk Solid State Drive 64GB er in kunnen. Het gunstigste prijspunt ligt nu echter bij de 120-256GB drives, dus dat lijkt me geen zinnige besparing.

Verder hoor ik hier op t.net veel geluid dat de T, U of S versies van processors niet de moeite waard zijn omdat het dezelfde processors zouden zijn als zonder de toevoeging, maar dan met een limiet op het maximale verbruik. Persoonlijk heb ik er iets meer vertrouwen in, vooral wanneer koelingsmogelijkheden iets beperkter zijn kan het nuttig zijn, maar ik zou er niet op wachten als er geen duidelijke release date voor is. Op de Intel site staat dat ze al gereleased zijn, dus het is even afwachten wanneer ze ook in de Nederlandse verkoopkanalen te vinden zijn.

Waar ik zelf nog naar zat te kijken was het geheugen. Je hebt maar 2 DIMM slots op het moederbord, en hebt ze nu al gevuld met 2x2, wat voor in de toekomst misschien wel een beetje krap is, ik zou dan zelf eerder kiezen voor 1x4 GB pricewatch: Corsair CMV4GX3M1A1333C9 (ook al mis je dan nu even dual channel) dat is iets goedkoper, en iets makkelijker uit te breiden met later nog een DIMM reepje.

De interne videokaart van AMD schijnt beter te zijn, maar dat zou voor het afspelen van Full-HD geen verschil moeten maken, als er ook games op gespeeld worden kan dit ene voordeel zijn. Hoe het preces zit met evt. 4k video durf ik niet te zeggen.

Misschien kun je wat met deze tips, maar ik zou zeggen dat hier twee goed gebalanceerde systemen genoemd zijn waar al goed over nagedacht is ;)

• Burnd
Bedankt voor je uitgebreide feedback :)

Dat betekent dus dat beide systemen opzich prima zijn voor wat ik wil :) Maar dan ben ik er nog steeds niet uit of ik beter Intel of AMD kan nemen? op een of andere manier zegt mn gevoel Intel, omdat die processor recenter is.

Maar welk systeem biedt me nou de meeste vrijheid als je kijkt naar XBMC onder windows of openELEC?

Onder Windows (evt met alt+tab en dan blu-ray software) kan ik blu-ray afspelen, en is dat onder openELEC ook mogelijk? of is goeie blu-ray ondersteuning iets om over een half jaartje eens naar te kijken :)

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:31
Ikzelf heb laats dit systeem overgenomen en dat werkt in xbmc vloeiend V&A aangeboden: Complete Desktop/HTPC (AMD-A6) met garantie
Ik kan gewoon een full hd film afspelen op de achtergrond en zonder haperingen door het menu bladeren. Wat ook zondr problemen werkt is op de tv een hd film afspelen en een serie naar de tablet streamen. Ik zou alleen als ik jou was wel direct je geheugen een upgrade geven naar 8gb en desnoods wat geld besparen op je ssd om rond ongeveer hetzelfde bedrag uit te komen. (Ps let niet op eventuele fouten in de tekst. Getikt vanaf een ipad )

Deze ssd bijv pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB voor een windows install plus xbmc ruim voldoende, met het geld wat je dan bespaar kan je weer je geheugen een upgrade geven

[ Voor 16% gewijzigd door RenaldoN op 14-09-2013 15:12 ]

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 06:16
Een vrij bepalende factor voor Intel of AMD is de vraag of je HD audio wil gaan spelen. AMD drivers worden nog steeds slecht ondersteund onder Linux, dus als je voor OpenElec en HD-audio wil gaan, dan is Intel je enige keuze.

• Burnd
Okay, dat is helder, dan ga ik denk ik voor Intel, gamen hoeft toch niet.

OpenElec en HD audio gaan dus wel samen. Hoe zit het dan met Blu-ray ondersteuning windows vs OpenElec?

• Burnd
RenaldoN schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:09:
Ikzelf heb laats dit systeem overgenomen en dat werkt in xbmc vloeiend V&A aangeboden: Complete Desktop/HTPC (AMD-A6) met garantie
Ik kan gewoon een full hd film afspelen op de achtergrond en zonder haperingen door het menu bladeren. Wat ook zondr problemen werkt is op de tv een hd film afspelen en een serie naar de tablet streamen. Ik zou alleen als ik jou was wel direct je geheugen een upgrade geven naar 8gb en desnoods wat geld besparen op je ssd om rond ongeveer hetzelfde bedrag uit te komen. (Ps let niet op eventuele fouten in de tekst. Getikt vanaf een ipad )

Deze ssd bijv pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB voor een windows install plus xbmc ruim voldoende, met het geld wat je dan bespaar kan je weer je geheugen een upgrade geven
4gb werkgeheugen is volgens mij wel genoeg, 8gb lijkt me niet nodig...als het later wel nodig blijkt te zijn kan ik altijd nog wel een keer 2 reepjes kopen en deze vervangen.....

• Burnd
Ik sta bijna op het punt om te bestellen. Alleen heb ik nog even twee vragen:

- mn gekozen mobo heeft geen bluetooth, dat wil ik wel ivm draadloos toetsenbord. Ik kan een bluetooth dongeltje kopen. Kost een tientje, maar kan ik voor datzelfde geld niet ook een mobo kopen die al bluetooth heeft?
- Ondersteunt het mobo ook WOL? ik kan dat nergens vinden...

• Burnd
Na veel wikken en wegen is dit de setup geworden:

Moederboard toch vervangen voor ASRock B85M-HDS vanwege de aanwezigheid van een IR connector en WOL ondersteuning. Voor bluetooth haal ik wel een dongeltje.

Daarnaast even een setje gehegenreepjes gekozen ipv 2 'losse' scheelde ook weer 2 euro :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 56,45€ 56,45
1ASRock B85M-HDS€ 56,45€ 56,45
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 35,60€ 35,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,89

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RenaldoN schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:09:
[knip]

En weer wordt er specifiek naar deze SSD verwezen welke v.w.b. schrijf-prestaties inmiddels erg is achterhaald. Het zal wel goed bedoelt zijn maar het loont tegenwoordig de moeite om een goed rond te kijken.

Met Schrijven (sequentieel) een snelheid halen van 95MB/s is niet echt meer van deze tijd. Er zijn ruim voldoende gelijk-geprijsde SSD's die het veel beter doen met het schrijven van data. 500MB/s schrijven is daarbij geen uitzondering.

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DappereDodo schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:45:
Een vrij bepalende factor voor Intel of AMD is de vraag of je HD audio wil gaan spelen. AMD drivers worden nog steeds slecht ondersteund onder Linux, dus als je voor OpenElec en HD-audio wil gaan, dan is Intel je enige keuze.
of nVidia natuurlijk, misschien nog de meest probleemloze oplossing en het best ondersteund ;)

Testing, one, two ...

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:48
Ja, en dan een boel geld uitgeven voor een extra grafische kaart die niet nodig is, en ook nog eens het systeem een stuk onzuiniger maakt, terwijl de integrated intel videokaart ook alles afspeeld :P

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Dennism schreef op zondag 15 september 2013 @ 00:39:
Ja, en dan een boel geld uitgeven voor een extra grafische kaart die niet nodig is, en ook nog eens het systeem een stuk onzuiniger maakt, terwijl de integrated intel videokaart ook alles afspeeld :P
Niet op de hoogte van systeempjes met onboard nVidia gpu's die net zo zuinig zijn dan de Intel op AMD alternatieven? Gt520m, 610m, enz.?

Testing, one, two ...

Pagina: 1